Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (6 timer siden):

Dagens europeere kommer rett og slett aldri til å se på russere på samme måte igjen. De fikk en ny sjans i 1991, og den har de spolert. De har ikke lært noe som helst. Den politiske hesteskoen er reell. Autokrater er autokrater. De forsøker å lure oss til å tro at nazister og kommunister er forskjellige, men det er samme dritten. Det er bare i Vesten som ikke er autokratisk at naive unge idealister på ytre venstre har antirasistiske tanker. I ekte kommunisme er landene gjennomsyret av lignende menneskesyn som Nazi-Tyskland på nesten alle måter.

Jeg forstod aldri hvorfor besteforeldrene mine var så skeptisk til tyskere, selv i moderne tid. Sorry grandma, grandpa. I get it now. Det er noen ting man ikke glemmer i løpet av sin egen levetid.

Etter krigen var Vest-Tyskland av dei som fekk støtte gjennom Marshall-planen, og det tok ikkje så lang tid før dei var NATO-medlemmer. Ting kan snu raskt. Dersom det blir eit vestvennleg regime må ein støtte opp om dette. Men du har nok rett i at skepsisen mot russarar vil vare lenge. (Og den har vel eigentleg alltid vore der).

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Exclusive: Leaked US intel document claims Serbia agreed to arm Ukraine
https://www.reuters.com/world/leaked-us-intel-document-claims-serbia-agreed-arm-ukraine-2023-04-12/

 

Det spørst om ikkje Orban og Ungarn er eit større problem enn Serbia. Serbia mista Kosovo, og det ville vere urimeleg om dei støtta Russland i å forsyne seg av Ukraina.

Uansett er dette ei delikat sak. Lekkasjen kan ha gjort mykje skade.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Angående videoen hvor Wagner eller Rusich skjærer av hodet på en levende ukrainsk soldat.

Jeg kommer ikke til å se den, og det råder jeg heller ingen til å gjøre. Jeg har sett en versjon som er helt sensurert, men hvor lyden er beholdt. Dette er mer enn ille nok, og det er noe man ikke glemmer. Så om noen absolutt vil se den er mitt råd å tenke seg om først.

Handlingen representerer enda et nytt nivå av grusomhet i denne krigen, men dette er ikke noe nytt fra russerne. Jeg er ikke overrasket, for Wagner-gruppen har utført halshugginger før i Syria. Dette kommer til å føre til mye sinne, men også enda mer motivasjon og samhold i Ukraina.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Angående videoen hvor Wagner eller Rusich skjærer av hodet på en levende ukrainsk soldat.

Jeg kommer ikke til å se den, og det råder jeg heller ingen til å gjøre. Jeg har sett en versjon som er helt sensurert, men hvor lyden er beholdt. Dette er mer enn ille nok, og det er noe man ikke glemmer. Så om noen absolutt vil se den er mitt råd å tenke seg om først.

Handlingen representerer enda et nytt nivå av grusomhet i denne krigen, men dette er ikke noe nytt fra russerne. Jeg er ikke overrasket, for Wagner-gruppen har utført halshugginger før i Syria. Dette kommer til å føre til mye sinne, men også enda mer motivasjon og samhold i Ukraina.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar

Nrk:

Sitat

Sterke reaksjoner etter påstått henrettelsesvideo

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj fordømmer det han kaller russiske «udyr».

Uttalelsen på Telegram kommer etter at en video ble publisert. Videoen viser det som skal være en ukrainsk krigsfange som får hodet skåret av.

– Det er noe ingen i hele verden kan ignorere. Hvor enkelt disse «udyrene» dreper. Vi vil ikke tilgi disse drapene, sier presidenten.

Zelenskiy oppfordrer verdensledere til å handle over halshuggingsvideoer.

Også Kreml har kommentert videoen, som NRK ikke selv har verifisert.

Ifølge Reuters sier talsperson Dimitrij Peskov at videoen er «grusom», og at den må verifiseres.

FNs menneskerettsovervåkningsmisjon i Ukraina kaller også videoen for grusom.

– Vi er forskrekket av særlig grusomme videoer publisert i sosiale medier. En av videoene viser den brutale henrettelsen av en mann som framstår som en ukrainsk krigsfange, den andre viser lemlestede lik av påståtte ukrainske krigsfanger, sier misjonen ifølge AFP.

EU sier ifølge byrået at de vil holde dem som står bak krigsforbrytelsene ansvarlige.

– Vi kan ikke verifisere videoen. Med det sagt, hvis det stemmer, er dette enda en brutal påminnelse på den umenneskelige russiske krigføringen, siert talsperson Nabila Massrali ifølge AFP.

(NRK/NTB)

Det er interessant at ikkje Russland nektar for dette med ein gong og seier at videoen er falsk. Finst det ei grense for kor mykje Russland kan lyge?

Uansett kor gale det er, så vil slikt som dette styrke moralen blant ukrainarar og oppslutninga om Ukraina. Det ville ha vore bra om dette kunne medverke til at ikkje-vestlege land, deriblant Kina kunne distansere seg meir frå Russland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Xi sier Kina må trene på «faktisk strid»

Kinas forsvar må styrke treningen rettet mot faktisk strid, sier president Xi Jinping i en uttalelse.

– VI må forsvare Kinas territorielle integritet og maritime interesser og strebe etter å beskytte den generelle stabiliteten, sier Xi ifølge den statlige kringkasteren CCTV.

Uttalelsen kommer etter at Kina holdt en tre dager lang militærøvelse rundt Taiwan.

Han ber om at landets forsvar styrker den militære treningen som er rettet mot en faktisk strid.

Øya Taiwan har i praksis fullt selvstyre, men Kina insisterer fortsatt på at øya skal underlegges dem. (NTB)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (14 minutter siden):

Det er interessant at ikkje Russland nektar for dette med ein gong og seier at videoen er falsk. Finst det ei grense for kor mykje Russland kan lyge?

De ville jo normalt gjort det, så kan det være Putin vil bruke det til å sverte Wagner? Om det er Wagner-soldater altså, som utfører dette.

Hvordan har egentlig Russland reagert på tidlige krigsforbrytelser? Det meste blir vel avvist som fake news, men han/de som voldtok et barn mener jeg ble straffeforulgt, eller er det bare ønsketenkning? 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • Prigozhin sier Wagner vil bli avviklet av det russiske forsvaret innen 2 måneder.
  • Alikevel blir kontraktene med fanger rekruttert fra fengsel nå satt til 18 måneder i stedet for 6. Blir da disse del av regulære russiske styrker?
  • En russisk mann fikk bot for å poste om en drøm han hadde på Instagram, hvor han møtte Zelenskyj. Han ble så intervjuet av en avis om boten. Og fikk så en ny bot for å uttale seg til en avis. Han gjorde så et nytt intervju om det forrige intervjuet han fikk bot om. Og fikk en tredje bot.
  • Serbia skal i all hemmelighet ha sendt fler våpen til Ukraina. Jeg tør påstå russkiy mir er død og bravet.
  • Det var skyting i Tsjetsjenia i går mellom russiske militære (Kadyrovitter) og andre væpnede grupper.
  • Russerne regnes hvit fosfor over Bakhmut igjen i går kveld.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
3 hours ago, Penny said:

Ja, det ble litt over the top, det har man innsett i flere land, så de er på vei ut. I Frankrike er det den svenske AT4 som overtar, selv om denne er svakere mot panser. AT4 blir også erstatningen for ERYX, et annet litt snodig fransk produkt. Man skulle ha både slagkraft nok til å senke Yamato og muligheten for å styre missilet mot et mål i bevegelse, men når det samtidig skal være lett nok til å enkelt bæres av én person blir nødvendigvis konsekvensen at rekkevidden blir så knapp at man kanskje ikke hadde trengt styringen likevel.

Om den er så bra som franskmenna sier burde de vel heller bygge om til tripod med digitalt sikte og pad?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Brother Ursus said:

 


Det lukter stadig motoffensiv. 500K monner litt. Ukraina bruker vel rundt 7000 stykk 155mm artillerigranater på en vanlig dag.

 

72 dagers bruk....det er jo en begynnelse. De trenger også vacumbomber og hvit fosfor. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, bojangles said:

Om den er så bra som franskmenna sier burde de vel heller bygge om til tripod med digitalt sikte og pad?

Tripod er tilgjengelig for ERYX, men det endrer ikke på at det er en bastard hvor det ikke er samsvar mellom vekt og rekkevidde, noe også Frankrike innser nå som de går ned til den simplere AT4 som tilbyr omtrent samme rekkevidde til langt lavere vekt, selv om det også går på bekostning av slagkraft. I tillegg kommer Akeron MP som high-end løsning, som vektmessig er helt der oppe med MILAN og Javelin, og primært erstatter disse.

ERYX og APILAS gav masse mening da man forventet å bekjempe horder av sovjetiske ERA-utrustede T-80 i sentrum av Paris, med avstander sjelden over en halv kilometer, men virkeligheten har vist seg å bestå av ofte mykere mål og/eller større avstand, og derfor går man bort fra disse nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Albania skrev (På 6.4.2023 den 23.59):

 

Det er så rart å se dette på twitter, og sosiale medier for øvrig.

Krig, både tatt opp og livestreamet, mens det pågår.
Å diskutere med folk som bokstavelig talt bor i landet som angriper i sosiale medier er helt absurd.

Men det gir verdifull innsikt i mentaliteten som skaper krig, og faresignalene -- som å tro på propaganda, forkaste informasjon fra fri presse og fri akademia, og ha overdreven tro og tillit til meldinger fra statlige autoriteter.

Jeg skulle bare ønske det av mulig å nå frem til den jevne russer -- forsøke å få dem til å forstå. Få dem til å se russiske og ukrainske soldater dø -- og tvinge dem til å innse at de ikke klarer å se forskjell på dem, få dem til å innse at følelsene de har av å se egne soldater falle er helt og holdent deres egne myndigheter sin feil, som også påfører denne uretten andre.

Alt for lite gjøres i sosiale medier for å ramme diktatoren og deres omgangskrets;
Alle bare i nærheten av å være tilknyttet kreml burde spammes ned av bilder av deres krig via epost, telefon, meldinger, sosiale medier, og nevnes med navn der det er mulig -- ikke negativt eller trusler, eller antagelser om deres støtte eller deltagelse, men fakta om deres involvering i krigen gjennom deres posisjon og støtte gjennom å være gift med disse personene som gjør krigen mulig.

Barna dere burde skåret dem ut av livet sitt. De som er gift med generaler eller myndighetspersoner burde skilles frem til krigen er over.
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Penny said:

Tripod er tilgjengelig for ERYX, men det endrer ikke på at det er en bastard hvor det ikke er samsvar mellom vekt og rekkevidde, noe også Frankrike innser nå som de går ned til den simplere AT4 som tilbyr omtrent samme rekkevidde til langt lavere vekt, selv om det også går på bekostning av slagkraft. I tillegg kommer Akeron MP som high-end løsning, som vektmessig er helt der oppe med MILAN og Javelin, og primært erstatter disse.

ERYX og APILAS gav masse mening da man forventet å bekjempe horder av sovjetiske ERA-utrustede T-80 i sentrum av Paris, med avstander sjelden over en halv kilometer, men virkeligheten har vist seg å bestå av ofte mykere mål og/eller større avstand, og derfor går man bort fra disse nå.

ja det er jo en avveining, effekt vs vekt. Er den virkelig effektiv mot panser er det sikkert rom for den videre, trass i ekstra vekt fra tripod. Er andre tilsvarende våpen tilnærmet lik i effekt mot panser men er bedre egnet for mobilt bruk faller nok gamlingen igjennom. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...