Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (17 minutter siden):

Dette er en veldig tøff og viktig avgjørelse av Biden. Høye bensinpriser er sensitivt og ikke populært i USA. Ikke nødvendigvis en beslutning som gjør ham mer populær, men det riktige å gjøre etter min mening.

disclaimer; er ikke vedtatt ennå. Joe Biden må vel hales ettet håret på denne.

Hva skal de erstatte det med, olje fra Venezulea eller Iran?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (6 minutter siden):

disclaimer; er ikke vedtatt ennå. Joe Biden må vel hales ettet håret på denne.

Hva skal de erstatte det med, olje fra Venezulea eller Iran?

USA produserer for tida omtrent så mye olje som de forbruker selv (de er netto-eksportør). Jaget etter de andres olje handler om grådighet, ikke at USA trenger mer olje.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mr.M said:

disclaimer; er ikke vedtatt ennå. Joe Biden må vel hales ettet håret på denne.

Hva skal de erstatte det med, olje fra Venezulea eller Iran?

Ja Biden har nylig vært i samtaler med Venezuela om en normalisering av forholdet mellom landene, nettopp pga en alternativ tilgang til Olje, hvis de slutter å kjøpe russisk.

https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/06/venezuela-american-officials-visit/

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (7 timer siden):

Denne diskusjonen er benevnt;

Russlands invasjon av Ukraina

 

Jeg mente ikke at jeg syns det var greit at de over 40 ble utryddet in case atom ulykke scenario, eller våpen. Jeg bare mente å kommentere om mulig de som gir anbefaling at 40 man ikke trenger det etter fylte 40 år, syns det syns det. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (7 timer siden):

Denne diskusjonen er benevnt;

Russlands invasjon av Ukraina

 

Ser det er en lang diskusjon, så jeg har ikke tid til å gå igjennom det overhodet. Vis gjerne konkret til kommentar område rundt dette eller til side nr, om du kan, takk. 

Lenke til kommentar
Aiven skrev (24 minutter siden):

USA produserer for tida omtrent så mye olje som de forbruker selv (de er netto-eksportør). Jaget etter de andres olje handler om grådighet, ikke at USA trenger mer olje.

Tull og tøys. Grunnen til at USA, og Norge for den saks skyld, både importerer og eksporterer olje fremfor å først og fremst nyttiggjøre seg av den internt er ikke så enkel som grådighet.

Først og fremst, man pumper ikke opp olje, har det i en dunk og selger det i butikken. Oljen må på mange måter bearbeides og raffineres til alle de produktene man får ut av den som vi konsumerer til daglig. Samtidig er oljen en del av en større verdensøkonomi. Hvem som produserer hva, hvor, og når vil avhenge av hvem som har behov for olje og til hvilke priser, samtidig som råolje ikke er råolje. Det er faktisk slik at enkelte typer råolje er bedre egnet til enkelte typer produkter, og det er store forskjeller i kvalitet. Det betyr at en del av råoljen som produseres ikke nødvendigvis er det som etterspørres lokalt. Videre vil kostnadene ved foredling av rålje og dermed priser på og hvor man kjøper sluttproduktene være avgjørende for hvilke og hvor mye som produseres av gitte sluttprodukter, og da hvor råoljen til disse selges. Disse tingene i seg selv gjør at man får et krav om fleksibilitet i verdenshandelen, og som gjør at regnestykket ikke blir så enkelt som å se på fat råolje produsert vs fat forbrukt.

Bildet er naturligvis langt mer komplisert enn jeg skriver opp her, men jeg tenker ikke bruke hele kvelden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke.... Sanksjoner mot Russlands olje og gass for å "ikke bidra økonomisk til deres krigsmaskineri"... Joda, men hvis olje og gassprisen 3-4dobles, så tjener vel også Russland ekstremt bra på det, så lenge de får solgt til noen... De trenger da brått heller ikke selge like mye som før. 

Lenke til kommentar

Nå får krysset utenfor Russlands ambassade navnet «Ukrainas plass»
https://www.aftenposten.no/oslo/i/eEBVXg/naa-faar-krysset-utenfor-russlands-ambassade-navnet-ukrainas-plass

Sitat

Fra den russiske ambassaden vil man snart kikke ut på Ukrainas plass. Det er klart etter at bydelsutvalget i Bydel Frogner tirsdag gikk inn for å gi krysset utenfor ambassaden et navn.

Krysset der Drammensveien møter Leiv Eriksons gate i Oslo vil få navnet «Ukrainas plass». Men bydelspolitikerne lot være å døpe om en lang strekning på Drammensveien til «Ukrainas gate.»

Vedtaket innebærer ikke at noen får noen får ny adresse. Men det kan settes opp et informasjonsskilt om at plassen har fått dette navnet, som omtales som en uformell tittel. Fra før har Spikersuppa og Vestkanttorget slike uformelle navn.

Et enstemmig bydelsutvalg gikk inn for dette.

Sitat

Forslaget dukket opp i forrige uke

Den opprinnelige ideen var mer omfattende enn det som ble vedtatt.

MDG forslo at Drammensveien fra Solli Plass til Bygdøy allé burde hete Ukrainas gate, foreslo partiet i Miljø- og byutviklingskomiteen i Frogner bydel i forrige uke. 

Forslaget ville bety at 1,5 kilometer av Drammensveien – mellom Skillebekk og Skarpsno – ville fått nytt navn. Hvis dette hadde blitt vedtatt, ville adressen til den russiske ambassaden ha blitt endret. Den holder til i Drammensveien 74.

Forslaget ble fremmet som en reaksjon på Russlands invasjon i Ukraina. MDGs gruppeleder i bydelsutvalget, Maja K. Rynning, kalte forslaget en «liten, om en symbolsk, viktig handling.»

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...