Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, knutinh said:

Sitater fra pakningsvedlegget:

Quote

Alle over 12 år, gravide og ammende: 1 tablett (= 130 mg)
Tabletten svelges med rikelig vann eller annen drikke.

Quote

.. mens de over 40 år har svært liten risiko for å få kreft
i skjoldbruskkjertelen, og trenger ikke ta jodtabletter.

Det er så tvetydig. "trenger ikke" kan tolkes til at man kan ta det. Det står heller ikke eksplisitt "anbefaler ikke folk over 40 år å ta".

Det oppgis dose til "Alle over 12 år", men i og med at de har funnet på å si "de over 40 trenger ikke". Gjelder da "Alle"-beskrivelsen også de over 40 år, eller skal de ha lavere dosering fordi det kan skade kroppen deres fordi skjoldbruskkjertelen nesten ikke har opptak av jod?

Unnskyld meg men det står fortsatt som noe ubesvart. Helt patetisk egentlig.

Dessuten så kan man regne med at sivilforsvaret ikke gidder gi de over 40 år med bakgrunn i det pakningsvedlegget. Fint tenker dem, så blir det litt mindre distribusjonsarbeid.

Men, dette får meg til å begynne å tenke bittelitt. Fordi jeg tror fortsatt at noen kan få det der radioaktive jodet inn i kroppen. Eller om cesium er på en måte det samme som radioaktivt jod? Selvsagt så er det jo litt farligere at det binder seg opp i skjoldbruskkjertelen hos de yngre og sånn sett kan gi radioaktivitet i fra seg over litt lengre tid. Men, det vil inntas hos alle og det vil være noe kroppen vil behøve litt tid på å bli av med. Dette blir jo bare å repetere inntil noen kan besvare det med en ordentlig grundig forklaring egentlig. Jeg synes ikke spørsmålet mitt er på bærtur, men ganske godt spisset inn mot en mulig problemstilling.

_____________

Til neste sak da. Dersom spm. ovenfor ikke er helt ordentlig besvart i fra et medisinsk standpunkt, annet en betydelig "lavere risiko". Da lurer jeg på hva planene er på tilfluktsrom. Er 40 åringer pluss pluss å kunne forvente å ikke få husly pga. trengsel?

Jeg misunner dem åpenbart ikke av gode grunner som peker mot flere hundre år, om ikke tusenvis eller millioner vis av år med radioaktivitet alt etter hva bombemateriale vs. kjernkraftverksutslipp som inntreffer nær der du er. Pluss den fæle atomvinteren som gir sult i uoverskuelig framtid (flere år). Hvordan brødfør man da f.eks. 6 milliarder mennesker dersom disse ikke omkom det første året (kannibalisme)?

Det sagt, så lenge det ikke har skjedd noen atombombe-armageddon enda, så vil en kunne fortsette å diskutere beredskapsplanene. Vi har alle lik rett til å kunne diskutere det, og å sette myndighetene i søkelyset for hvor dårlig den evt. er.

Jeg tror at en slik katastrofe garantert fører til en form for triage enten man vil eller ikke, på hvem som skal ha huslyet. Holder det at du ser noenlunde frisk ut uansett alder, eller vil det skje aldersseleksjon?

Huslyet kommer uansett til å bli ekstremt trangt. En må regne med at det vil koke over hos noen for bagateller fordi en lever så trangt. Det blir nok ekstremt tøft mentalt å ikke se sollys på månedsvis, kanskje flere år. En ser jo bare hvor lett det rabler for folk av en 2 år lang pandemi, hvor man har hatt nesten alle friheter til å kunne bevege seg utendørs når man vil. Da hyles det høyt om hvor fascistiske de norske politikerne er pga. de har litt covid-tiltak.

Nå har jeg forsøkt å være litt pro-tiltak i disse 2 pandemiårene. Vet ikke om jeg orker å leve med disse sytepavene nedi en bunker! Greit å ha denne her forumveggen som avstand. :wow:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Sitater fra pakningsvedlegget:

Det er så tvetydig. "trenger ikke" kan tolkes til at man kan ta det. Det står heller ikke eksplisitt "anbefaler ikke folk over 40 år å ta".

Det oppgis dose til "Alle over 12 år", men i og med at de har funnet på å si "de over 40 trenger ikke". Gjelder da "Alle"-beskrivelsen også de over 40 år, eller skal de ha lavere dosering fordi det kan skade kroppen deres fordi skjoldbruskkjertelen nesten ikke har opptak av jod?

Unnskyld meg men det står fortsatt som noe ubesvart. Helt patetisk egentlig.

Rådet fra myndighetene er tydelig. Jeg som er over 40 år trenger ikke å ta jod tabletter. Vi kan diskutere ordlyd og juridiske tolkninger til vi blir blå, men for meg er det hele ganske klart.

Sitat

Dessuten så kan man regne med at sivilforsvaret ikke gidder gi de over 40 år med bakgrunn i det pakningsvedlegget. Fint tenker dem, så blir det litt mindre distribusjonsarbeid.

Men, dette får meg til å begynne å tenke bittelitt. Fordi jeg tror fortsatt at noen kan få det der radioaktive jodet inn i kroppen. Eller om cesium er på en måte det samme som radioaktivt jod? Selvsagt så er det jo litt farligere at det binder seg opp i skjoldbruskkjertelen hos de yngre og sånn sett kan gi radioaktivitet i fra seg over litt lengre tid. Men, det vil inntas hos alle og det vil være noe kroppen vil behøve litt tid på å bli av med. Dette blir jo bare å repetere inntil noen kan besvare det med en ordentlig grundig forklaring egentlig. Jeg synes ikke spørsmålet mitt er på bærtur, men ganske godt spisset inn mot en mulig problemstilling.

Spørsmålet ditt later til å være basert på at intuisjonen din er bedre enn fagkunnskapen til Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet.

Som selvsagt kan medføre riktighet, men jeg vet ikke om jeg ville ha basert helsa mi på at "G" har best magefølelse.

"According to a paper published in April 2000 in the journal Reviews in Endocrine and Metabolic Disorders, thyroid cancer rates across Ukraine in children under age 15 spiked from less than 1 in 1 million to 3 per 1 million. In Belarus, they spiked to 30 per 1 million. And in Gomel Oblast in Belarus, one of the worst-hit regions, thyroid cancer rates in children spiked to 100 per 1 million. (Chernobyl was just 12 miles from the Belarus border.) Elevated cancer rates appeared just four years after the accident, and children born after the explosion developed thyroid cancer at normal rates."

https://www.livescience.com/65634-chernobyl-explosion-nuclear-disaster-iodine.html

Så... barn under 15 år som ble eksponert for Tsjernobyl gikk (i verste fall) fra 1pm til 100pm skjoldbruskkjertelkreft.

 

  • "Adults >40 years of age internally contaminated with ≥500 cGy of radioactive iodine

Så godt voksne har lav risiko for å utvikle skjoldbruskkjertelkreft, og de har større risiko for negative bieffekter. Heller enn å tro at dette er en konspirasjon så virker det rimelig å tro at man har satt en terskel etter beste evne.

 

Legg også merke til at denne typen Jod tabletter har en helt annen dosering enn kost-tilskudd, at man må ta dem innenfor et vindu på timer rundt eksponering for å få effekt, at den kun påvirker skjoldbrukskjertelen (de som har operert bort denne fra før har ingen effekt av Jod), og at ved en ulykke så vil myndighetene gå ut med info om hvem som bør innta Jod og når. 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (8 timer siden):

Sykt. Når en først snakker om disse jodtablettene. Den kunstige grensen på 40 år virker merkelig. Ja, mindre risiko for den krefttypen om en er eldre, men noe radioaktivt stoff vil nå feste seg der i kroppen på alle vil jeg tro. Ikke at jeg har stor tro på at dersom atombomber trigges så er det noe stort håp om en lys framtid. Men, logikken er det jeg ikke helt får med meg. Er det fordi utrulling av jodtabletter er en for formidabel øvelse av sivilforsvaret, og at de som er over 40 år stort sett ikke førsteprioriteres som tjenestedyktige at det forholder seg ved denne 40-års grensen?

Det jeg tenkte er at det er greit at de over 40 dør fordi da får man utryddet noe av verdens befolkning fordi det blir problemer av å være for mange mennesker også for man begynt på ny her, kanskje med nye systemer som det da blir lettere å få igjennom når motstanden til det fra de over 40 svinner hen. 😳🙃🤪

Lenke til kommentar
G skrev (8 timer siden):

Sykt. Når en først snakker om disse jodtablettene. Den kunstige grensen på 40 år virker merkelig. Ja, mindre risiko for den krefttypen om en er eldre, men noe radioaktivt stoff vil nå feste seg der i kroppen på alle vil jeg tro. Ikke at jeg har stor tro på at dersom atombomber trigges så er det noe stort håp om en lys framtid. Men, logikken er det jeg ikke helt får med meg. Er det fordi utrulling av jodtabletter er en for formidabel øvelse av sivilforsvaret, og at de som er over 40 år stort sett ikke førsteprioriteres som tjenestedyktige at det forholder seg ved denne 40-års grensen?

Det jeg tenkte er at det er greit at de over 40 dør fordi da får man utryddet noe av verdens befolkning fordi det blir problemer av å være for mange mennesker også for man begynt på ny her, kanskje med nye systemer som det da blir lettere å få igjennom når motstanden til det fra de over 40 svinner hen. 😳🙃🤪

Lenke til kommentar
G skrev (8 timer siden):

Synes at det er tvilsomt at Krim skal anerkjennes. Er jo store oljeressurser der. Samt Ukraina bør ha kyst igjen rundt Svartehavet etter evt. avtaler. En burde heller gå inn for at russerne får en prosentandel av tilgang til utvunnet olje derfra? Krimhalvøya i seg selv presenteres som en omtrent ubeboelig saltørken etter at de kunstige vannveiene er avsperret, så landmassen er vel i dag ikke særlig gunstig annet enn mer kystlinje og muligheter for flere marinehavner? Samt de territorielle fordelene ut i havet der oljen ligger..

En burde heller stå på sitt og drive Russland helt ut av landet, og fortsette å kjøre økonomien ders i knestående så lenge Putin er ved makten. Samtidig som man kjører beinhard infokampanje mot Russiske borgere... Når vi først er her vi er, bør løpet kjøres helt ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (10 minutter siden):

Du svarte ikke. Å spamme lenker med feil han har gjort er ikke et svar.
Er Ted Cruz kjøpt og betalt av Russland?

Kan du ikke lage deg en egen tråd om dette? Du forstår åpenbart ikke uttrykket "figure of speech", og nå gjør du deg bare så vrang som overhodet mulig. Spar oss. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
xrays skrev (13 minutter siden):

Det jeg tenkte er at det er greit at de over 40 dør fordi da får man utryddet noe av verdens befolkning fordi det blir problemer av å være for mange mennesker også for man begynt på ny her, kanskje med nye systemer som det da blir lettere å få igjennom når motstanden til det fra de over 40 svinner hen. 😳🙃🤪

Denne diskusjonen er benevnt;

Russlands invasjon av Ukraina

 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, xrays said:

Det jeg tenkte er at det er greit at de over 40 dør fordi da får man utryddet noe av verdens befolkning fordi det blir problemer av å være for mange mennesker også for man begynt på ny her, kanskje med nye systemer som det da blir lettere å få igjennom når motstanden til det fra de over 40 svinner hen. 😳🙃🤪

Jeg er heeelt på grensen til å bli fornærmet. Tenk at vi har gjort ferdig lange studier osv og nå endelig skal faen meg nyte livet litt mer. Vi er til og med ferdig med bleieskift og virkelig har linet opp mot solnedgangen og noe godt i glasset.

;) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (49 minutter siden):

Du svarte ikke. Å spamme lenker med feil han har gjort er ikke et svar.
Er Ted Cruz kjøpt og betalt av Russland?

Jeg tror de fleste leser svaret, men jeg kan forenkle det mitt:

Han jobber gratis for dem fordi han sliter så mye med voksen-evnene til kildekritikk at han oppriktig tror på propaganda i sosiale medier og mangler evnen til å sette seg inn i saker gjennom å objektive kilder..

Han lar tilfeldige mennesker på Twitter, som jobber for Putin, trumfe verdens ledende etterretning, når det kommer til måten han former ideer om verdenshendelser. Når han er kreasjonist og klimanekter... så sier det noe om nivået på ideene hans:

Vi har ingen i norsk politikk som kan sammenlignes. Det er som om Carl I. Hagen fikk barn med Listhaug og dette barnet i stedet for å ha egne meninger og en ordentlig utdannelse lot seg forme av kommentarfeltet til Resett og kristenkonservative videoer på youtube.

(Og når utdannelsen eventuelt skulle nevnes som arument fra autoritet så ble han av medstudenter som en sementblokk som allerede hadde blitt indoktrinert med holdningene han var ønsket å ha, og som ikke evnet å ta til seg ny informasjon, han var bare på skolen for å få papirer på at han hadde gått der nettopp fordi papirene gir autoritet ovenfor andre lettpåvirkelige.)

...

Det er folk som ham, som trodde på argumentene bak Brexit, trodde Trump var kompetent, tror at kampen for rettigheter har gått for langt, og ønsker Europa 60 år tilbake i tid, som har skyld i at Putin startet krigen:

Det har vært en varslet katastrofe i 20 år, effektene av at misinformasjon får så stort spillerom og troverdighet i vestlig politikk.

...

Minner igjen om at krigen skjer nå, fordi Putin håpet at Trump skulle vinne valget i USA og la seg påvirke til å splitte NATO og begrense eller stoppe våpeneksport til Ukraina, og at det nettopp er spyttslikkende virkelighetsfjerne vitenskapsbenektende umoralske idioter som Ted Cruz som gjorde det til en reell mulighet. Det og på grunn av Russland sin suksess med Brexit, og med å manipulere knehøner ved diverse regjeringer til å inngå kraftavtaler med Russland mens Putin er diktator.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (10 minutter siden):

Kanskje en kunne hatt en flyforbudsone i vest Ukraina som dekket Kyiv og Odesa og vestover.

Se for deg en mobber som står i skolegården å tråkker på fjeset til en uskyldig. Du kan stoppe han, men han truer alt og alle om vi sladrer eller stopper han.

Så da ser vi på. Får håpe Ukrainerne dør mest mulig smerteløst og at saken blir glemt om noen år, snart er det sultkatastrofe i Russland så da må vi uansett håndtere et Russland i krise med en leder som har mista forstanden.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Se for deg en mobber som står i skolegården å tråkker på fjeset til en uskyldig. Du kan stoppe han, men han truer alt og alle om vi sladrer eller stopper han.

Så da ser vi på. Får håpe Ukrainerne dør mest mulig smerteløst og at saken blir glemt om noen år, snart er det sultkatastrofe i Russland så da må vi uansett håndtere et Russland i krise med en leder som har mista forstanden.

Problemet er at bøllen har en håndgranat, sier at den er usikret, og at vi ikke kan se splinten.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...