Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Nå får krysset utenfor Russlands ambassade navnet «Ukrainas plass»
https://www.aftenposten.no/oslo/i/eEBVXg/naa-faar-krysset-utenfor-russlands-ambassade-navnet-ukrainas-plass

 

Og er ikke det både deilig og og tilfredsstillende? Er det ikke som å få servert sjokoladepudding med vaniljesaus som fire - åring?

Vi forsøker alle å bidra, og at "torget" foran Den russiske ambassaden i Drammensveien blir benevnt "Ukrainas Plass," kan være en liten dråpe i det store havet som får drittsekkene i Moskva til å tenke seg litt bedre om.

Jeg har faktisk en tanke om at "Ukrainas Plass" betyr mer for Ukrainerne enn ca. 2000 gamle M72. 

Dette er først og fremst en informasjonskrig der jeg forsøker å gi mine bidrag trygt og sikkert bak en laptop.

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er redd oljekutt fra USA bare vil øke prisene så mye at Russland (og selvfølgelig Norge og andre land som eksporterer olje) vil tjene på det. Skulle man bli litt konspiratorisk så kan man jo spørre seg om hensikten er redelig.

https://e24.no/olje-og-energi/i/L5grwq/europa-kan-kutte-absolutt-all-russisk-gass-mener-ekspert

Mens det å kutte russisk gass til Europa vil koste, men kan bety mye, mener Rystad at tiltak som å stoppe amerikansk import av russisk olje blir en lett «seier» uten betydning.

 

Rystad viser til at den russiske eksporten av olje til USA bare utgjør en brøkdel av amerikanernes forbruk.

 

Derfor tror han den eneste effekten blir at prisen på olje stiger, noe Russland tjener på.

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (2 minutter siden):

Er redd oljekutt fra USA bare vil øke prisene så mye at Russland (og selvfølgelig Norge og andre land som eksporterer olje) vil tjene på det. Skulle man bli litt konspiratorisk så kan man jo spørre seg om hensikten er redelig.

https://e24.no/olje-og-energi/i/L5grwq/europa-kan-kutte-absolutt-all-russisk-gass-mener-ekspert

Mens det å kutte russisk gass til Europa vil koste, men kan bety mye, mener Rystad at tiltak som å stoppe amerikansk import av russisk olje blir en lett «seier» uten betydning.

 

Rystad viser til at den russiske eksporten av olje til USA bare utgjør en brøkdel av amerikanernes forbruk.

 

Derfor tror han den eneste effekten blir at prisen på olje stiger, noe Russland tjener på.

Amerikanere gjør dette av rene symbolhensyn, russisk olje til USA er lett å kompensere. Det er derfor vi har en tilsynelatende splittelse i Vesten der tyskerne hyler og skriker mot en oljeboikott. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, knipsolini said:

noe Russland tjener på.

USA tjener nok også, de er en ganske stor oljeprodusent. Litt overrasket over at de hadde import fra Russland, det var vel 3-4 år siden da var de netto eksportør. Men en del skifer felter ble vel nedlagt når prisen krasjet under 30 dollar. Med disse prisene er det nok mye felt i USA som starter opp produksjon igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (39 minutter siden):

Kan nok fort stemme det. 

300 $/fat kan ikke fort stemme. Det er skremselspropaganda fra Russland rettet mot vesten for å påvirke oss i retning disfavør Ukraina. Kun taktikkeri. Oljen blir nok dyr men ikke i nærheten av så dyr. Jeg tviler sterkt på at den runder 150 før den går nedover igjen pga økt produksjon andre steder i verden.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

300 $/fat kan ikke fort stemme. Det er skremselspropaganda fra Russland rettet mot vesten for å påvirke oss i retning disfavør Ukraina. Kun taktikkeri. Oljen blir nok dyr men ikke i nærheten av så dyr. Jeg tviler sterkt på at den runder 150 før den går nedover igjen pga økt produksjon andre steder i verden.

Rystad Energy mener nok også det er urealistisk, men at prisen kan komme opp i 200 dollar fatet.

https://www.nrk.no/urix/usa-innforer-importforbud-for-russisk-olje-1.15884018

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

300 $/fat kan ikke fort stemme. Det er skremselspropaganda fra Russland rettet mot vesten for å påvirke oss i retning disfavør Ukraina. Kun taktikkeri. Oljen blir nok dyr men ikke i nærheten av så dyr. Jeg tviler sterkt på at den runder 150 før den går nedover igjen pga økt produksjon andre steder i verden.

Jeg leste ikke hele artikkelen. Min kommentar var myntet på at oljen vil bli dyrere. Har ingen formening om hvilke nivåer den evt vil toppe seg på.  

Lenke til kommentar
jallajall skrev (49 minutter siden):

Zelensky fortsetter å hamre løs mot vesten.

Ukraine's Zelensky denounces unkept 'promises' by West
Ukrainian President Volodymyr Zelensky denounces unkept "promises" by the West, saying that the responsibility for the casualties from Russia's ongoing invasion "rests also on those who were not capable to take a decision in the West for 13 days".

 

Skjønner ikke mannen at vi ikke kan innføre flyforbud og risikere full atomkrig, eller hva er greia egentlig?

Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke mannen at vi ikke kan innføre flyforbud og risikere full atomkrig, eller hva er greia egentlig?

Selvfølgelig forstår Zelensky dette, men han må pushe på og gjøre alt han kan mens landet hans er i en eksistensiell krise. Dette innebærer blant veldig mye annet å forme opinionen i NATO-land til å støtte en flyforbudssone, selv om han vet det er veldig lite realistisk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Oljeprisen har en smertegrense for Saudi Arabia også, selv om de ser på Russland som en bra partner i Opec+. Selvsagt flott med ekstremt høye oljepriser for dem kortsiktig, men de (og vi) vil helst unngå det fordi det langsiktig gir lavere oljeetterspørsel, pga industri/forbrukere beveger seg vekk fra fossil til andre alternative energiformer.

Spørsmålet er bare hva smertegrensen av oljepris er for å ha et godt forhold til Russland i opec+ er for dem. Hvor høy den må bli før de virkelig åpner kranene.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke.... Sanksjoner mot Russlands olje og gass for å "ikke bidra økonomisk til deres krigsmaskineri"... Joda, men hvis olje og gassprisen 3-4dobles, så tjener vel også Russland ekstremt bra på det, så lenge de får solgt til noen... De trenger da brått heller ikke selge like mye som før. 

Russland blir nødt til å selge billig, eller slutte å ta opp olje.

Spørs hvor mye olje Kina kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, _R2D2_ said:

Skjønner ikke mannen at vi ikke kan innføre flyforbud og risikere full atomkrig, eller hva er greia egentlig?

Hvis du var i en krigssone og bombene falt over hodet på deg ville ikke du også ønsket deg det samme?

Jeg vil tro at omtrent alle Ukrainas innbyggere som nå er utsatt for bombing vil ha et flyforbud, det er et krav jeg ser gå igjen overalt. Derfor er det også naturlig at presidenten fremhever dette.

 

Endret av Enceladus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...