Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, iblazeqt said:

Vil ikke dette være en krigserklæring fra Nato - ytteligere enn bare våpen(?). 

Du blander formalitet og realpolitikk her. Det hele bunner ned til hva russerne føler og handler utifra dette. 
Det jeg tror er at russerne hyler og skriker og kanskje forsterker atomvåpenbløffen sin

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke.... Sanksjoner mot Russlands olje og gass for å "ikke bidra økonomisk til deres krigsmaskineri"... Joda, men hvis olje og gassprisen 3-4dobles, så tjener vel også Russland ekstremt bra på det, så lenge de får solgt til noen... De trenger da brått heller ikke selge like mye som før. 

Det kommer ant på hvilke markeder man får handle i, og hvilke markeder man klarer å levere til. 

At Russland får solgt til andre land betyr ikke nødvendigvis at disse landene har samme behov eller infrastruktur for mottak. Om man ser på gass så er Nordstream rørene ett eksempel på infrastruktur som ikke bare kan trylles fram. Og, om man ser på eksisterende infrastruktur så har Russland knapt nok kapasitet til å levere utenfor Europa i rør. Nordstream tok henholdsvis sju og fire år å bygge, gjennom enkle områder med godt utbygget infrastruktur og lite konflikt. Rør sørover får helt andre utfordringer. 

Og om man får på plass infrastrukturen så er mage av landene øst for Russland land i utvikling med helt andre behov og forbruk. Kina, India, Pakistan, ja, de kan levere, men under helt andre forutsetninger. 

Videre kan det faktum at Russland presses ut av det vestlige markedet bety at disse landene ikke er villige til å handle til markedspris, og vil kunne spekulere i en russisk økonomi i fall, og det er på ingen måte sikkert at Russland vil nyte godt av disse prisene. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (36 minutter siden):

Oljeprisen har en smertegrense for Saudi Arabia også, selv om de ser på Russland som en bra partner i Opec+. Selvsagt flott med ekstremt høye oljepriser for dem kortsiktig, men de (og vi) vil helst unngå det fordi det langsiktig gir lavere oljeetterspørsel, pga industri/forbrukere beveger seg vekk fra fossil til andre alternative energiformer.

Saudierne berger nok oljeprisen denne gangen også. Det er vel å forvente at de setter opp produksjonen tilsvarende det russiske bortfallet i løpet av kort tid.

Samtidig er det jo ikke slik at den russiske oljen forsvinner - den blir heller levert til Kina eller India med rabatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Setter hele Europa ned temperaturen innendørs til 17 grader, og kompenserer med tøfler, longs og gensere så er hele saken løst. Begge alternativene: rasjonering, og presse Ukraina til å falle for Russland, er nok langt verre enn å gå med tøfler fram til sommeren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Nå får krysset utenfor Russlands ambassade navnet «Ukrainas plass»
https://www.aftenposten.no/oslo/i/eEBVXg/naa-faar-krysset-utenfor-russlands-ambassade-navnet-ukrainas-plass

 

Blir ikke helt den samme swungen i slike forslag når man leker hermegåsa peker på.

Men jo, alle land burde gjøre dette i gatene der de Russiske ambassadene ligger. 

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (22 minutter siden):

Hvis du var i en krigssone og bombene falt over hodet på deg ville ikke du også ønsket deg det samme?

Jeg vil tro at omtrent alle Ukrainas innbyggere som nå er utsatt for bombing vil ha et flyforbud, det er et krav jeg ser gå igjen overalt. Derfor er det også naturlig at presidenten fremhever dette.

De får jo den hjelpen de kan få uten at tredje verdenskrig bryter ut.

Mener du et flyforbud som NATO må opprettholde ved å skyte ned Russiske fly skal hjelpe Ukraina på noe vis? Isåfall hvordan?

Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (1 minutt siden):

De får jo den hjelpen de kan få uten at tredje verdenskrig bryter ut.

Mener du et flyforbud som NATO må opprettholde ved å skyte ned Russiske fly skal hjelpe Ukraina på noe vis? Isåfall hvordan?

Tror ikke den gjevne Ukrainer tenker så rasjonellt akkurat nå at de tenker så langt.

Når det er sagt så tror jeg 3 verdenskrig er uungåelig på sikt.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (26 minutter siden):

Hvis du var i en krigssone og bombene falt over hodet på deg ville ikke du også ønsket deg det samme?

Jeg vil tro at omtrent alle Ukrainas innbyggere som nå er utsatt for bombing vil ha et flyforbud, det er et krav jeg ser gå igjen overalt. Derfor er det også naturlig at presidenten fremhever dette.

 

Og hvordan tror du kunne NATO utføre flyforbud når Russland har luft herredømme over Ukraina og på bakken dem har S-400 system?

Lenke til kommentar

Det finnes pussig nok en rekke MIG-29 i USA, og en rekke andre land.

Det amerikanske forsvaret har flere på utstilling i diverse museer og den slags, i tillegg til at flere finnes i privat eie i USA.
En del av disse kommer fra et oppkjøp USA gjorde på slutten av nittiårene, hvor 21 fly ble kjøpt fra Moldova, for å hindre at de havnet i Iran.

Dessverre er det nesten ingen som har MIG-29 i aktivt flyvåpen lengre, de fleste står på bakken på grunn av delemangler eller generelt dårlig tilstand.

Polen er et av få land som har oppgradert disse flyene og fremdeles har de i drift. Det står lite om akkurat hvor mange det er snakk om, men jeg tror de har rundt 30-31 MIG-29.

De fleste europeiske land har enten F-16, F-35 eller Eurofighter i dag.


 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Fictivision said:

Og hvordan tror du kunne NATO utføre flyforbud når Russland har luft herredømme over Ukraina og på bakken dem har S-400 system?

Flyforbud ≠ NATO-fly

Ellers sitter S400 i hviterussland, sikkert fordi for dyrt til å risikere tap i ukrainsk område

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (8 minutter siden):

Det kan de jo ikke, ikke uten at Nato selv blir involvert i krigen.

men, det kan jo skje det også.

 

Ukraina-krigen: - - Det umulige kan bli mulig (dagbladet.no)

Dagbladet, med skrikende krigsoverskrifter hele året om alt mulig..

Når det kommer til at Polen nå skal sende jagerfly, jeg ønsker Russerne all den motstand de kan få ,men føler vel litt at man begynner å nå en skummel grense med hva man sender over.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (1 minutt siden):

Dagbladet, med skrikende krigsoverskrifter hele året om alt mulig..

Når det kommer til at Polen nå skal sende jagerfly, jeg ønsker Russerne all den motstand de kan få ,men føler vel litt at man begynner å nå en skummel grense.

Jo, men det er nok noe sannhet i det, må jo huske på at det ikke var alle som trodde at Putin ville gå inn i Ukraina heller, men er mye som kan skje og mye som kan endre seg.

Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (1 minutt siden):

Når det kommer til at Polen nå skal sende jagerfly, jeg ønsker Russerne all den motstand de kan få ,men føler vel litt at man begynner å nå en skummel grense med hva man sender over.

Ja, hvorfor kan man ikke sende langtrekkende raketter når man sender jetfly. 

Lurte på den der gassrørledningen som går igjennom Ukraina - er den fortsatt operativ? Er ikke det i så fall veldig rart. Det er vel ikke sånn at hele den russiske eksporten gpr gjennom Nordstream 1?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...