Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jeg tror vi får noen svært spennende uker fremover. Flere Nato-land sender mer avanserte våpensystemer, og det ligger i lufta at dette bare vil fortsette. Russland bruker Belarus som et gjemmested for oppskytning av missiler, og de venter nok bare på at Ukraina skal avfyre raketter mot basene der. Da tipper jeg Putin sier at Ukraina har angrepet Belarus, og derfor kan Belarus sitt militære angripe tilbake.

Det som blir litt spennende å se, er om Putin også kommer til å gi mer konkrete trusler om de ser Nato-land sender utstyr som åpenbart kommer til å endre krigens gang til Ukraina sitt favør. Patriot-systemet og stormpanservogner er allerede på vei. Tunge stridsvogner kan være det neste. Vil Putin gå til det skritt at han gir konkrete trusler? Om Patriot-systemet blir sendt til Ukraina, har det blitt sagt at Nato blir et legitimt mål. Dette er veldig vagt. En konkret trussel kan for eksempel være at det trues med å angripe Kyiv med atomvåpen hvis Abrahams eller Leopard-2 blir utstasjonert i Ukraina. Mest sannsynlig blir dette nok en tom trussel, men tar Nato sjansen hvis en trussel blir så konkret som dette?

De fleste er enige om at Putin sine trusler ikke har samme avskrekkende kraft nå som for noen måneder tilbake, men blir disse mer konkretisert, tror jeg vi står ovenfor et større dilemma. Det vil i hvert fall skape mer tvil blant medlemmene om hvilke skritt man tar fremover.

Endret av iMarius
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
iMarius skrev (36 minutter siden):

De fleste er enige om at Putin sine trusler ikke har samme avskrekkende kraft nå som for noen måneder tilbake, men blir disse mer konkretisert, tror jeg vi står ovenfor et større dilemma. Det vil i hvert fall skape mer tvil blant medlemmene om hvilke skritt man tar fremover.

Jeg tviler.
putin truer alt og alle med atomvåpen eller andre ting for tiden. Tar man fyren seriøs om han endrer formulering, så vil det fortsette i det uendelige.
"jeg sender en atombombe inn til Oslo sentrum hvis Norge.." osv.
Man må utelukkende se på hva de gjør, ikke hva de sier. Trusler, lovnader, avtaler osv er irrelevant.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (13 timer siden):

Antall sivile ofre i Dnipro har økt fra 9 til 12 etter at Russland gruset en boligblokk med krysserraketter. Sivile graver så godt de kan i ruinene hvor folk ligger og skriker.

Jeg vil for alltid se Russland som vår fiende og alle russere med stor skepsis i fremtiden. 1991-2022 var vi i søvne. Vi burde ha forstått at Russland ikke var et sivilisert land etter det de gjorde i Tsjetsjenia, Georgia og andre steder, for ikke å nevne det Putin har drevet med.

Ukraina må få alle våpen. Og ønsker de å invandere Russland i fremtiden, så har de i det minste min støtte. Russland må knuses. Med makt om nødvendig.

Putin er kjempefornøyd med dette, og han gleder seg nok spesielt over treffet av boligblokken....

Putin hevder det er en «positiv dynamikk» i Ukraina Russlands president Vladimir Putin mener landets «militæroperasjon» i Ukraina er preget av en positiv utvikling.
– Dynamikken er positiv. Alt utvikler seg innen rammene av planen til forsvarsdepartementet og generalstaben, sa Putin til den statskontrollerte TV-kanalen Rossija 1 søndag.
– Og jeg håper at våre stridende vil gjøre oss enda mer fornøyd med sine kampresultater, la han til.

Krigen i Ukraina – Siste nytt – NRK

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Alt går etter planen."

Det er jo en bra ting å si nå, særlig siden ruSSland kun har mistet et par hundre soldater totalt siden 24.2.22. Et par hundre måtte man nok planlegge med, men de skulle nok egentlig ha omkommet i trafikkulykker og slikt. Ikke tatt ut av fienden. En liten strek i regningen altså, og man trenger nok ikke bry seg med noen nuller i sluttsummer og slikt. Hvem bryr seg? Ingen i kreml-asylet ihvertfall.

Jada, i en alternativ virkelighet er det sikkert fint å tegne verdensbilder. Men ville nok anbefalt å holde dem inni eget hode og ikke røpe hvor fruitcake man faktisk er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Blir spennende å se hvordan han behandles her! Jeg forventer en skikkelig etterforskning og at han stilles for ansvar for eventuelle krigsforbrytelser han helt sikkert har foretatt i sine 6 måneder hos Wagner.

Elden eller Meling som advokat tenker jeg, Danielsen er jo som kjent uaktuell :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (15 minutter siden):
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Blir spennende å se hvordan han behandles her! Jeg forventer en skikkelig etterforskning og at han stilles for ansvar for eventuelle krigsforbrytelser han helt sikkert har foretatt i sine 6 måneder hos Wagner.

Elden eller Meling som advokat tenker jeg, Danielsen er jo som kjent uaktuell :)

Jeg er mer spent på om Wagner forsøker å myrde han på norsk jord og eventuelt etterspill..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (41 minutter siden):

Blir spennende å se hvordan han behandles her! Jeg forventer en skikkelig etterforskning og at han stilles for ansvar for eventuelle krigsforbrytelser han helt sikkert har foretatt i sine 6 måneder hos Wagner.

Elden eller Meling som advokat tenker jeg, Danielsen er jo som kjent uaktuell :)

Han har jo kommet til naivitetens nisseland, så har vel en anelse om hvordan det bærer seg.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.finansavisen.no/samfunn/2023/01/15/7977046/sender-apache-angrepshelikopter-til-ukraina

Sender Apache angrepshelikopter til Ukraina

Det er Storbritannia som sender helikoptrene til Ukraina. Statsminister Rishi Sunak bekreftet donasjonen lørdag kveld.

– Det vil bli sendt opp mot fire Apache-helikoptre og 12 Challenger 2, som er en tung stridsvogn, sier en kilde i det britiske forsvaret til Sunday People.

 

Her har vi tilsynelatende bekreftelse, men Sunday People er vel også en tabloid, og de nevner også Mirror, så jeg er fremdeles skeptisk inntil det kommer ytterligere bekreftelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iMarius skrev (2 timer siden):

De fleste er enige om at Putin sine trusler ikke har samme avskrekkende kraft nå som for noen måneder tilbake, men blir disse mer konkretisert, tror jeg vi står ovenfor et større dilemma. Det vil i hvert fall skape mer tvil blant medlemmene om hvilke skritt man tar fremover.

Om russarane skulle vere så galne blir det ein rask slutt på krigen. Svaret frå USA og Nato ville bli nådelaust.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

https://www.finansavisen.no/samfunn/2023/01/15/7977046/sender-apache-angrepshelikopter-til-ukraina

Sender Apache angrepshelikopter til Ukraina

Det er Storbritannia som sender helikoptrene til Ukraina. Statsminister Rishi Sunak bekreftet donasjonen lørdag kveld.

– Det vil bli sendt opp mot fire Apache-helikoptre og 12 Challenger 2, som er en tung stridsvogn, sier en kilde i det britiske forsvaret til Sunday People.

 

Her har vi tilsynelatende bekreftelse, men Sunday People er vel også en tabloid, og de nevner også Mirror, så jeg er fremdeles skeptisk inntil det kommer ytterligere bekreftelse.

I følgje Nrk-artikkelen var talet på stridsvogner 14. Helikopter er ikkje nemnt.

https://www.nrk.no/urix/storbritannia-gir-ukraina-14-moderne-stridsvogner-1.16250584

Så dette spriker i alle retningar.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mannen med ljåen said:



Han har jo i utgangspunktet begått krigsforbrytelser og forbrytelser mot Ukraina. Så han bør holdes i varetekt. Ukraina kan også, med rette, kreve utlevering. Så får de eventuelt avgjøre hva som bør skje med ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

https://www.finansavisen.no/samfunn/2023/01/15/7977046/sender-apache-angrepshelikopter-til-ukraina

 

Her har vi tilsynelatende bekreftelse, men Sunday People er vel også en tabloid, og de nevner også Mirror, så jeg er fremdeles skeptisk inntil det kommer ytterligere bekreftelse.

Sunday People er Mirror. Det er bare navnet på søndagsutgaven.

Så dette er ingen bekreftelse, det er Finansavisen som ukritisk gjengir samme The Mirror-artikkel som er slettet. Svakt av Finansavisen, spesielt dette:

"Det er Storbritannia som sender helikoptrene til Ukraina. Statsminister Rishi Sunak bekreftet donasjonen lørdag kveld."

Helt feil. Sunak har ikke sagt noe om dette, han har dog bekreftet Challenger-stridsvogner.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

https://www.finansavisen.no/samfunn/2023/01/15/7977046/sender-apache-angrepshelikopter-til-ukraina

Sender Apache angrepshelikopter til Ukraina

Det er Storbritannia som sender helikoptrene til Ukraina. Statsminister Rishi Sunak bekreftet donasjonen lørdag kveld.

– Det vil bli sendt opp mot fire Apache-helikoptre og 12 Challenger 2, som er en tung stridsvogn, sier en kilde i det britiske forsvaret til Sunday People.

 

Her har vi tilsynelatende bekreftelse, men Sunday People er vel også en tabloid, og de nevner også Mirror, så jeg er fremdeles skeptisk inntil det kommer ytterligere bekreftelse.

Nei, framleis ikkje bekrefta. Dei berre siterer det vi alt har sett i Daily Mirror og Sunday People.

Altså ikkje bekrefta frå meir påliteleg hold.
 

Eg er framleis skeptisk håpeful.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...