Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (20 minutter siden):

Ubekreftet: Ifølge Ana Vasilyeva som er journalist i Kommersant, blir folk tilfeldig stoppet på gata av politiet i Moskva. Politiet krever å se telefonene deres, lese meldingene deres, og nekter å løslate hvis man nekter.

Video:

  Vis skjult innhold

 

Originalkilde, fra Telegram.

Antall pågreper hittil i dag; 

Drøyt 3.500 personer skal søndag ha blitt pågrepet i nær 50 russiske byer i forbindelse med demonstrasjoner mot Russlands invasjon av Ukraina.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, jallajall said:

I sitt møte med amerikanske folkevalgte i går gjentok Zelenskyy at Russland aldri hadde invadert dersom USA hadde innført sanksjoner tidligere; "If you had started sanctions months ago, there would not have been war".

Slike diskusjoner tror jeg det er best å vente med. Jeg tror ikke Ukraina er tjent med å kjefte på de som forsøker å hjelpe.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Verm said:

Slike diskusjoner tror jeg det er best å vente med. Jeg tror ikke Ukraina er tjent med å kjefte på de som forsøker å hjelpe.

Hvis Ukraina mener det er en avgjørende årsak til krigen er de absolutt berettiget til å kjefte på de nå i stedet for å måtte vente. De skal ikke behøve å krype på knærne og avstå fra å si hva de mener bare fordi det er til noen som forsøker å hjelpe. De sa det før krigen, de kan si det under krigen og de kan si det etter krigen. Det vil også være av en viss relevanse dersom det er slik at det er andre land som er neste ut på Russlands liste etter Ukraina.

Lenke til kommentar
jallajall skrev (24 minutter siden):

I sitt møte med amerikanske folkevalgte i går gjentok Zelenskyy at Russland aldri hadde invadert dersom USA hadde innført sanksjoner tidligere; "If you had started sanctions months ago, there would not have been war".

Vet ikke om man da visste hvor stor løgnhals Putindritten er, som jo hele tiden benektet at det blir invasjon. "Det er bare øvelse", "Selvfølgelig ønsker vi ikke gå til krig", falske opplysninger om tilbaketrekning av de mobilserte styrkene osv. Og så plutselig skjer det.
Jo de visste via etterretning hva som ville skje, men de kunne sikkert vanskelig innføre sanksjoner basert på annet enn offisiell informasjon.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, jallajall said:

Hvis Ukraina mener det er en avgjørende årsak til krigen er de absolutt berettiget til å kjefte på de nå i stedet for å måtte vente.

Hvis de, ved å kjefte, skyver de som kan hjelpe bort fra seg, så er jo det selve definisjonen av å skyte seg selv i foten.

Da spiller det mindre rolle om det rent objektivt sett skulle vært berettiget å ta alle innsigelsene allerede nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, fivebigcities said:

Hvis de, ved å kjefte, skyver de som kan hjelpe bort fra seg, så er jo det selve definisjonen av å skyte seg selv i foten.

Da spiller det mindre rolle om det rent objektivt sett skulle vært berettiget å ta alle innsigelsene allerede nå.

Det er én måte å se på det, at man risikerer å miste hjelp dersom man kjefter på de.
En annen måte er å se på det er å få de til å innse at de tok feil og det på høy tide å få ut fingeren og ikke bare gjøre det som er rett, men også gjøre opp for seg ved at de tidligere tok feil ved å f eks innføre flyforbud osv.

Lenke til kommentar
jallajall skrev (16 minutter siden):

Hvis Ukraina mener det er en avgjørende årsak til krigen er de absolutt berettiget til å kjefte på de nå i stedet for å måtte vente. De skal ikke behøve å krype på knærne og avstå fra å si hva de mener bare fordi det er til noen som forsøker å hjelpe. De sa det før krigen, de kan si det under krigen og de kan si det etter krigen. Det vil også være av en viss relevanse dersom det er slik at det er andre land som er neste ut på Russlands liste etter Ukraina.

Ja, men nå undervurderer du amerikansk etterretning -- og tar standpunkt basert på overfladisk informasjon.
Invasjonen var planlagt å skje i flere år -- og sanksjoner nå ville ikke stoppet den.
Russland tapte valget i USA i 2020, og da det ikke stoppet dem, så ville heller ikke sanksjoner stoppet dem.

Det blir grenseløst naivt å tro at Putin bryr seg om økonomiske sanksjoner nå mens en invasjon var planlagt som en langtidsstrategi som har pågått i tiår.

Tvert i mot så ville økonomiske sanksjoner blitt brukt som påskudd FOR å gå til krig.
Du siterte at Ted Cruz mente at USA burde inngå sanksjoner tidligere -- som forteller oss at det må ha vært en ekstremt dårlig ide som Russlande støttet.

Zelensky klandrer jeg ikke for å være trøtt, sint, og sikkert en hel del annet -- blant annet redd for eget liv og livet til familie og slekt og venner.
Men jeg unnskylder ham i å ta feil i dette tilfellet;
Han er under umenneskelig press, og han skulle nok ønske at sanksjoner kom tidligere og hjalp -- selv om det er urealistisk at de ville hjulpet.

Tvert i mot så ville det hjulpet Putin at vesten innførte sanksjoner tidligere som ga ham påskudd om at de trenger å sikre sine interesser.

Selv om Putin forsøker å gå innbyggerene illusjonen om at sanksjonene er et tilfeldig maktovergrep fra vesten så har nok svært mange russere koblet sanksjonene til krigshandlingene.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 minute ago, Red Frostraven said:

Men jeg unnskylder ham i å ta feil i dette tilfellet;

Ukraian har hevdet i ett år at mangelen på sanksjoner vil innebære krig, jeg tror ikke dette har ikke noe med å være "trøtt" eller "sint" å gjøre. Jeg ser heller ikke hvorfor det er så åpenbart på at det faktisk er sanksjoner som vil medføre krig og ikke vica versa, i såfall er det en del andre land som burde vært i krig for lenge siden (NK, Irak, etc).

Lenke til kommentar
G skrev (10 timer siden):

Hvorfor dukker ikke disse opp som https, når man klikker på dem?

De gjør det hos meg, så det kan jeg dessverre ikke svare på. Du kan alltids bytte ut «nitter.net» med «twitter.com» for å få originalsiden, kanskje det virker bedre der?

Lenke til kommentar
23 minutes ago, jallajall said:

Det er én måte å se på det, at man risikerer å miste hjelp dersom man kjefter på de.
En annen måte er å se på det er å få de til å innse at de tok feil og det på høy tide å få ut fingeren og ikke bare gjøre det som er rett, men også gjøre opp for seg ved at de tidligere tok feil ved å f eks innføre flyforbud osv.

De to tingene er ikke gjensidig utelukkende. Det smarte for Ukraina hadde vært å fokusere på det som er viktig i øyeblikket.

Lenke til kommentar
jallajall skrev (12 minutter siden):

Jeg tror ikke invasjonen kom overraskende på noen lands etterretninsgbyråer.

Å vite at noe med stor sannsynlighet kan skje, er veldig langt unna å vite det helt sikkert kommer til å skje. Jeg tror veldig få visste, eller var villige til å garantere, at Russland kom til å invadere. Det er lett å være etterpåklok, men jeg tror det kunne fått større og mer fatale følger å innføre like inngripende sanksjoner før Russland faktisk «gjorde noe galt».

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bshagen skrev (6 minutter siden):

USA kan liksom aldri gjøre noe riktig, om de hadde innført sanksjoner da, så hadde du sikkert klaget på det også ;) 

Helt riktig. Da ville krigen vært et resultat av at USA innførte sanksjoner uten grunn slik at Russland ble presset til å sikre sine interesser som motsvar, og vi ville hørt forslag om Impeach Biden fra fløyen som pusher en pro-russisk agenda i USA.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
jallajall skrev (17 minutter siden):

Ukraian har hevdet i ett år at mangelen på sanksjoner vil innebære krig..


Likevel er det vanskelig å innføre sanksjoner mot et land for noe man tror de kommer til å gjøre, det er liksom ikke sånn det funker.

For øvrig, når verdens mest dustete politiker, Ted Cruz, foreslår noe, så kan man med en høy grad av sikkerhet vite at det er den absolutt dårligste løsningen.

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (44 minutter siden):

USA kan liksom aldri gjøre noe riktig, om de hadde innført sanksjoner da, så hadde du sikkert klaget på det også ;) 

De ble jo beskyldt for å hause opp krigshissingen da de advarte gang på gang at Russland kom til å angripe så å innføre sanksjoner før invasjonen ville bare gjort at de fikk bred kritikk for å angripe Russland uten grunn.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, bshagen said:

USA kan liksom aldri gjøre noe riktig, om de hadde innført sanksjoner da, så hadde du sikkert klaget på det også ;) 

USA innførte sanksjoner etter Russland tok Krim. Sanksjonen hjalp ikke da, Russland trakk seg ikke tilbake - det burde ikke komme som noen overraskelse på noen at det ville være dødfødt også denne gangen med å vente med å innføre sanksjoner til først etter at Russland hadde gått inn i Ukraina. Man burde innført mye strengere sanksjoner da Russland tok Krim og man burde ytterligere trappet opp disse da russland begynte å mobilisere mot Ukraina.
 

16 minutes ago, Runar said:

Å vite at noe med stor sannsynlighet kan skje, er veldig langt unna å vite det helt sikkert kommer til å skje. Jeg tror veldig få visste, eller var villige til å garantere, at Russland kom til å invadere. Det er lett å være etterpåklok, men jeg tror det kunne fått større og mer fatale følger å innføre like inngripende sanksjoner før Russland faktisk «gjorde noe galt».

Hvilke sanskjoner er det som du ser for deg kanskje ville ført til at Russland angrep Ukraina da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...