Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Windfarmer skrev (11 minutter siden):

Den var ny:

Jeg har flere steder lest at politiet i Moskva stopper tilfeldige personer og ber om å få se mobiltelefonene til folk, får de ikke det, får de ikke gå videre, når de leverer fra seg telefonen går politiet gjennom meldingene. Det neste blir vel at folk ikke har lov å snakke sammen uten at det blir tatt opp på lydbånd og at politiet skal ha rett til å høre hva som er sagt.

(12) madretsmaXXX på Twitter: «Police officers in Moscow today are stopping people, demanding to see their phones, READING THEIR MESSAGES, and refusing to release them if they refuse. This from Kommersant journalist Ana Vasilyeva. #StopPutinNOW #ukraine https://t.co/L6MUO2qYKz» / Twitter

Postet det samme for noen timer siden. Jeg er egentlig ikke så overraska. Selv om dette selvfølgelig er ulovlig også i Russland. Det er også masse rapporter om utspørringer ved grenseoverganger, flyplasser osv.

Legg forøvrig merke til at den ene politimannen har malt «Z» på hjelmen. Det symbolet har blitt en måte å vise at man støtter invasjonen og Putin i Russland nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (15 minutter siden):

Ja, selvsagt. Hvordan kunne de unngått det, tenker jeg.

Russland har hatt sanksjoner mot seg i over åtte år allerede.

Hvorfor det, de hadde ikke engang kalkulert med at krigen kom til å ta tid, at de kom til å møte så mye motstand som de gjorde og de sliter stort med logistikken, om det hele var nøye planlagt hadde de ikke slitt like mye med disse problemene men historien har vist seg noe annet.
Dette er en avisartikkel skrevet 26. februar men bråt slettet igjen etterpå men som fortsatt ligger i arkivet som beskriver et nytt forent Russland med Ukraina og Hviterussland som en enhet.
En artikkel som var skrevet etter en forventet kort operasjon og en regimeskifte i Ukraina.
Er kvalmende lesning egentlig.
Kjør den i google oversetter så får du den på norsk.
Det er nok mye som gikk galt og som kom som julekvelden på kjerringa for Russland som nå biter de tenna i tapeten for å ikke tape ansikt utad.
https://web.archive.org/web/20220226224717/https://ria.ru/20220226/rossiya-1775162336.html

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, fivebigcities said:

Ja, selvsagt. Hvordan kunne de unngått det, tenker jeg.

Russland har hatt sanksjoner mot seg i over åtte år allerede.

Vet de relativt milde sanksjonene som kom pga annekteringen av Krim, førte sammen med oljeprisfall til en finansiell krise i Russland

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_financial_crisis_(2014–2016)

Russlands vekst, hvis man justerer den iforhold til resten av veksten til verden (tenk på det som hovedindeksen), har vært negativ siden 2014. Russland har tapt økonomisk terreng.

Disse sanksjonene som er nå kommer virkelig til å påvirke Russland i lang lang tid. Deres økonomi kommer til være på nivå med en litt større nordkorea.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (6 minutter siden):

Fordi det kommer sanksjoner for langt mindre, og fordi de har levd under sanksjoner i åtte år allerede.

De hadde nok forventet seg sanksjoner, det regner også jeg med de gjorde men ikke på langt nært så mye og brutalt som det faktisk blei.
Brått og netsen plutselig sto hele europa forent i sanksjoner mot Russland over natta og det tror jeg ikke de tok høyde for.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Runar said:

Jeg vet ikke om dette har blitt postet her allerede, men et brev fra en angivelig varsler (whistleblower) fra FSB ble nylig publisert[1]. I brevet skriver varsleren om hvor ille det har gått militært for Russland i Ukraina, og spår en katastrofe for Russland de neste ukene og månedene. Brevet er oversatt til engelsk[2] og er absolutt verdt å lese.

Som Christo Grozev (daglig leder for Bellingcat) skrev[3]: «I showed the letter to two actual (current or former) FSB contacts, and they had no doubt it was written by a colleague. They didn't agree with all of his conclusions, but that's a different story.»

Kilder:

  1. https://nitter.net/christogrozev/status/1500196510054637569
  2. https://old.reddit.com/r/UkrainianConflict/comments/t7j4lw/fsb_whistleblower_letter_published_online_we_have/
  3. https://nitter.net/christogrozev/status/1500197460626624513

Dette er jo helt vilt, hvis det stemmer.

I går kom jeg over en rapport som hintet til en del av det samme kaoset på innsiden av lederskapet; og jeg postet det her i tråden. Men her var det jo enda mer utfyllende beskrivelser!

For et sinnssykt drama dette er.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 minutter siden):

Trodde Putin dette ville skje;

han forutså det kanskje ikke detaljert, men mulig han er glad til, for den lista der.

altså, masse utenlandske importvarer/tjenester som nå ikke tømmer valutareserven ytterligere.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, perpyro said:

De hadde nok forventet seg sanksjoner, det regner oså jeg med de gjorde men ikke på langt nært så mye og brutalt som det faktisk blei.
Brått og netsen plutselig sto hele europa forent i sanksjoner mot Russland over natta og det tror jeg ikke de tok høyde for.

Vanskelig å regne på hva det eksakte volumet og omfanget av sanksjoner vil være i forkant.

Slik jeg har forstått det, så har Russland et handlingsrom til øst. Og Europa trenger fortsatt russisk olje og gass.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (8 minutter siden):

Russland truer land som lar Ukrainske militærfly operere fra sine teritorier.
"Den russiske regjeringen i Kreml sier landene som lar ukrainerne bruke deres rullebaner, kan ende opp med å bli involvert i væpnet konflikt."
https://www.dagbladet.no/nyheter/russland-advarer-vesten/75544125

La de prøve seg, så får de hele Nato mot seg militært!

Lenke til kommentar
perpyro skrev (9 minutter siden):

Russland truer land som lar Ukrainske militærfly operere fra sine teritorier.

ikke mer en rett og riktig det? (altså "prinsipielt")

EU/USA legger jo sanksjoner på Hvite-Russland av samme grunn, dvs. fordi de lar russerne operere fra sitt territorium.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (17 minutter siden):

Russland truer land som lar Ukrainske militærfly operere fra sine teritorier.
"Den russiske regjeringen i Kreml sier landene som lar ukrainerne bruke deres rullebaner, kan ende opp med å bli involvert i væpnet konflikt."
https://www.dagbladet.no/nyheter/russland-advarer-vesten/75544125

Hvilke land gjør det? Edit; leste innlegget nå… 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Mr.M said:

ikke mer en rett og riktig det? (altså "prinsipielt")

EU/USA legger jo sanksjoner på Hvite-Russland av samme grunn, dvs. fordi de lar russerne operere fra sitt territorium.

Misforstod jeg eller satte du likhetstegn mellom sanksjoner og væpnet konflikt?

Putler skyter jo trusler i alle retninger. Snakker om å brenne broer på løpende bånd. Kan ikke være noen med et snev av vett som vil gjøre noen form for avtaler med en slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 minutter siden):

ikke mer en rett og riktig det? (altså "prinsipielt")

EU/USA legger jo sanksjoner på Hvite-Russland av samme grunn, dvs. fordi de lar russerne operere fra sitt territorium.

Hverken EU eller USA har vel truet Russland med væpnet konflikt så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt mer om hvordan russere viser utad at de støtter invasjonen. Vi har alle sett de russiske invasjonsstyrkene merke kjøretøyene med bokstaver og tegn for å skille på venn og fi og som identifikasjon. De mest synlige har vært "Z". Kanskje står det for "zapad", som er russisk for vest, eller for seier (za pobedy). Noen har også spekulert i om det står for Zelensky og målet om å ta han ut, fordi disse styrkene flytter seg i retning Kyiv. Uansett er det nok opprinnelig mest av praktisk betydning for den russiske hæren.

Myndighetene har satt i gang en svær propaganda-kampanje nå hvor de spiller på dette symbolet, sannsynligvis fordi de har merket seg hvordan det har festet seg hos tilhengere av invasjonen og Putin. På mange måter har det siden invasjonen blitt et symbol på ny russisk ideologi og nasjonal identitet, og dette spilles det kraftig på.

Her fra en pro-Putin-video hvor alle de glade, kule og unge russerne har på seg "Z"-genser mens de roper hvor bra Putin er, og hvor flott det er at "nazistlandet" Ukraina "renses":

Spoiler

FNLTAPsXIAUxDJB?format=jpg&name=large

FNLZCcIXsAUumMz?format=jpg&name=large

 

Vi ser også pro-russiske kontoer i sosiale medier som har lagt til "Z" i navnet, eller oppå bilder og videoer. 

Spoiler

1114464869_Skjermbilde2022-03-06kl_20_35_54.thumb.png.d31c01649cdfdc07a090d95962850209.png

FNLZ8oUX0AEFXmn?format=png&name=small


Russia Today, den statlig eide nyhetskanalen har begynt å selge klær med "Z" på i nettbutikken sin:

Spoiler

NINTCHDBPICT000715124115.jpg?strip=all&w=929

54971975-10579901-image-a-13_16464459104

(Maria Butina, parlamentsmedlem i t-skjorta)


Folk putter "Z" på bilen sin. Til og med firmaer gjør det. Her et par privatbiler og en bil tilhørende et begravelsesbyrå:

Spoiler

FNLVCcuWUAEnwOY?format=jpg&name=largeFNLWC82XEAYMfIe?format=jpg&name=large


I St. Petersburg sentrum er det reklamekampanje for "Z", i samme design som på genserne i videoen øverst:

Spoiler

54971865-10579901-image-a-12_16464456555


I verdenscupen i turn har russiske utøvere bært symbolet:

Spoiler

FNLmV62X0AA70rj?format=jpg&name=900x900


Dette er textbook fascistisk propaganda, det er ingen annen måte å si det på. Om ikke Putins Russland var et fascistisk prosjekt fra før, så er det i høyeste grad dette nå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pop skrev (1 minutt siden):

Misforstod jeg eller satte du likhetstegn mellom sanksjoner og væpnet konflikt?

nei, jeg mener "i prinsippet"

at USA/Nato ikke straffer Hvite-Russland militært for sin involvering, er ikke fordi "vi" er snillere, men fordi vi ikke tør eskalere krigen.

Andre steder i verden, har jo USA aldri gått av veien får å straffe/bombe de som "står i ledtog" med USA sine fiender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...