Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Øystein skrev (7 minutter siden):

Du svarer ikke på spørsmålet. Anerkjenner du det å så tvil som en taktikk, eller er det ikke en taktikk? Return of investment er en annen sak.

Er ikke dette litt avsporing? Så klart er det en taktikk. Virker som du har et behov for å "vinne" diskusjonen. 

 

Forresten, Ukraina har jo over lengre tid krevd at EU skulle boikotte Russisk gass. Nå skjer nettopp det, og Ukraina anklager Russland for å stå bak. Ganske ironisk. 

Blir spennende å se hvem som blir utpekt som synderen de neste dagene, at det er en statlig aktør er nok mest sannsynlig 

Endret av Ski Fot
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-404071
l0mf0mgl0mbl0og skrev (2 minutter siden):

Ja, det er definitivt en taktikk!

 

Så fint at det anerkjennes. I den anledning vil jeg påpeke at det nå i de fleste aviser, fora og kommentarfelt over hele verden nå diskuterer nettopp hvorvidt Russland gjorde det eller ikke. "De har ingenting å tjene på det, "USA er like gærne",  "Ingen tvil om at Russland gjorde det". Meningene er mange.

Uavhengig av om Russland faktisk gjorde det eller ikke, så tjener de på at denne diskusjonen nå herjer gjennom Vesten (og i Russland). Det kan teoretisk sett øke den eksterne splittelsen, bidra til nasjonal samling internt, skifte fokus fra noe annet som pågår osv. Listen er lang utover materielle goder, og en skal ikke undervurdere virkningen en slik diskusjon kan ha på folkeopinionen.

 

Lenke til kommentar

Det er overraskende og forvirrende. Men at Russland, Putin og KGB står bak ville ikke hverken vært overraskende eller forvirrende. Det skaper kaos og oppmerksomhet. Det er et kort å spille og noen har spilt det. Russland har alltid noe å tjene på slike situasjoner. Det er tusen grunner til at Russland vil tjene på noe slikt, og noen få grunner til at de potensielt kan tape noe på det. Hvis de hadde hatt noen planer om å selge gass til Europa igjen.

På den annen side er det ikke så grovt. Det er jo kabler fra Russland som uansett var stengt og som neppe kom til å bli åpnet med det første. Og som hvertfall ikke åpnes nå. Energi-effekten er lik null. Det er nok værre med miljøet, signalet og trusselen.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Øystein said:

Så fint at det anerkjennes. I den anledning vil jeg påpeke at det nå i de fleste aviser, fora og kommentarfelt over hele verden nå diskuterer nettopp hvorvidt Russland gjorde det eller ikke. "De har ingenting å tjene på det, "USA er like gærne",  "Ingen tvil om at Russland gjorde det". Meningene er mange.

Uavhengig av om Russland faktisk gjorde det eller ikke, så tjener de på at denne diskusjonen nå herjer gjennom Vesten (og i Russland). Det kan teoretisk sett øke den eksterne splittelsen, bidra til nasjonal samling internt, skifte fokus fra noe annet som pågår osv. Listen er lang utover materielle goder, og en skal ikke undervurdere virkningen en slik diskusjon kan ha på folkeopinionen.

 

De hadde tjent langt mer hvis det var noen NS1 og 2 de kunne forhandle om i fremtiden. Om folk diskuterer dette i et par dager er en svært dårlig avkastning. Husk det var Russland som skrudde av , og pga turbinen som var stuck i Canada eller hvor det var, ikke Tyskland.

Ja - det er en taktikk, men en sykt dum og dårlig en. :roll:

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ski Fot skrev (6 timer siden):

Blir spennende å se hvem som blir utpekt som synderen de neste dagene, at det er en statlig aktør er nok mest sannsynlig 

Det som er mer spennende, og faktisk veldig viktig, er å finne HVORDAN det skjedde. Det er viktig fordi vi har nermere 9000 km rør som transporterer gass fra Norge og til resten av Europa. Å beskytte de rørene kommer til å bli en "umulig" oppgave. Derfor er det særskilt viktig å vite hva man eventuelt skal være på vakt for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (7 timer siden):

Ja er uenig. Jeg mener det er helt tullete å ødelegge sin inntektskilde og alle muligheter for å komme tilbake til forhandlingsbordet. Det virker helt ulogisk.

Da mener jeg at i såfall at Russland er inkompetente og helt ute og kjøre.

Det er en uting at adminstratorer skal delta i debatter. 

Inntektskildene? Den ene som Tyskland har lovt aldri ville åpne? Eller den andre som Russland, mot alle gjeldende avtaler, har gjort det de kan for å blokkere og som Tyskland og resten av Europa har jobbet beinhard for å kutte avhengigheten til? 

Det er mange plausible forklaringer, jeg postet flere i en tidligere post som svar til deg, andre har også postet. 

Ellers er det mange måter å ødelegge dem på, jeg nevner ett eksempel som er utviklet spesielt for dette i nevnte svar til deg. Så hvorfor fortsetter du å "gjøre narr" av muligheten for at dette er Russland?

Jeg sier ikke at det er Russland, men at det finnes mange potensielle forklaringer og metoder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 timer siden):

 

 

Sikkert noen her som kjenner Konstantin fra YouTube-kanalen INSIDE RUSSIA.

Jeg er litt småsjokkert. Har fulgt med på videoene hans en stund. Det har vært et nyttig perspektiv å ha innenfra Russland. Jeg håper han kan være mer frittalende nå om han virkelig er i utlandet.

Har fulgt kanalen, men, kjenner også at jeg er litt... skeptisk... Ikke til innholdet, men til det faktum at kisen gjennom de siste månedene har cashet inn flere tusen kroner dagen. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Har lest litt nyheter om "gass-saken", og så har jeg, muligens i et noe konspiratorisk lune kommet til at en mulig teori kan være at noen i Russland har økonomiske interesser i at gassprisene stiger, og at markedet er volatilt. Det åpner jo for at man kan kjøpe og selge varepartier med større gevinst enn i et stabilt marked.
Gitt at Valdemar & Gjengen behandler Russland på en måte som er forbilledlig for et kleptokrati er ikke dette helt utenkelig. Altså ingen militær eller politisk gevinst av å sabotere rørledningene, kun økonomisk. Så kan det gjerne hevdes (og jeg er enig) at handlingen bidrar til usikkerhet om energisituasjonen i Europa og derigjennom trekker ressurser fra overvåkning av hva Russland driver med og i stedet mot overvåkning av egen infrastruktur. Den gevinsten er da bare en bonus.

Lenke til kommentar

Hvordan kan egentlig en rørledning som ble nedlagt for en stund siden fortsatt pumpe ut gass i østersjøen? Altså den kan sikkert ikke tømmes for gass, det er antakelig ikke ønskelig så lenge den ligger på sjøbunnen med ca 7 bars trykk, men så mye at den fortsatt lekker og det etter en eksplosiv dag (eksplosjonen skulle vel kastet ut all gass?) som gikk til 2,3 på Richters skala....

Var den i drift likevel?

Endret av Pop
Lenke til kommentar
Pop skrev (14 minutter siden):

Joda, jeg er klar over størrelsen, men tenkte at man sugde ut gass fra røret da hele avtalen havarerte og driften stoppet. Spesielt gass i slike mengder må ha en ganske høy verdi.

Det må være "noe" i røret for å unngå at det kollapser av trykket fra omgivelsene. Det skrives noen steder at røret er fylt med metan, en svært så brennbar og giftig gass med store klimakonsekvenser. Jeg ville ha trodd at det hadde vært bedre på alle måter å fylle røret med nitrogen, men dette har jeg ikke noe greie på så jeg skal ikke påstå noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjerne noen som har både tenkt og uttalt seg i disse baner allerede. Det spekuleres i at sprengladningene var utplassert lenge før de gikk av. Kan det tenkes at Russland ønsket seg noe langt mer spektakulært enn de fikk? Hvis det faktisk hadde gått gass gjennom rørledningene (normal "produksjon"), og europa fortsatt var avhengig av russisk gass, så kunne riktig taiming av sabotasjeaksjonen blitt langt mer dramatisk. Men når Russland allerede var boikottet og med ingen håp for endring, så detonerte de alikevel, bare sånn "might as well".. og verden bare klør seg i hodet. At de sprenger sine "egne" rør og ikke andres ugjør en gigantisk forskjell antar jeg, med tanke på eskalring av konflikten med resten av verden. Betryggende at de fortsatt forholder seg til visse grenser.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...