Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slike rørledninger er ganske utsatt for påkjenninger utenfra. Bl.a. ble rørledningen fra Visund ødelagt av et anker i 2008. De var nedstengt i lang tid på grunn av skaden. 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/e872jR/aapner-oedelagt-gassroer-fra-kvitebjoern-feltet

Er det helt usannsynlig at amerikanerne har gjort dette - gitt de ressursene de har og gitt hvor viktig det er at denne produksjonen ikke starter opp igjen? Er vi selv et offer for propaganda..? Eller for å snu på spørsmålet - er det derfor Putin har sprengt røret, for at folk skal stille slike spørsmål? Det virker mer og mer plausibelt når man vinkler det sånn...

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (43 minutter siden):

Det er ikke umulig. Dykking fra en ubåt med tonnevis med eksplosiver er helt mulig. Ingen har så god kontroll på østersjøen at en ubåt ikke kan ligge på havbunnen i fred i noen uker.

Du skal ikke mange meter ut fra rørledningen før du er i områder som *aldri* visuelt inspiseres. Dette vet Russland.

Har du lest Suttons tråd? Det finnes ikke små ubåter i Østersjøområdet. Og det aktuelle stedet er ved Bornholm. Og inspeksjonsrunder skjer ute på større dybde - det er ikke bare selve rørledningen som inspiseres. 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Mulig det er litt mer komplisert, men hvis røret er glatt og uten hindringer så kunne de sende en liten lekebil med dynamitt nedover røret fra sin ende?

Det er vanlig å sette en pigg (plugg) fra en piggsluse. Alle slike rør har dette i hver ende.

Det er bare to problem med dette. Man må følge piggen med et fartøy for å vite hvor den er (bruker radioaktiv kilde for sporing), og man må produsere gass for at den skal flytte seg i røret. Det taler i mot at dette er en innvendig eksplosjon..

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, ForTheEmperor said:

Russland kommer til å være en vanskelig motstand å knekke og jeg tror ikke Europa har viljen til å støtte Ukraina i lang tid. Når protestene mot dyre levevilkårer som jeg vet vil komme, så kommer lederne til å bøye seg av og strupe støtten. 

Tøys. De er allerede i ferd med å knekke. Det jeg er mest spent på er hvordan det vil utarte seg når korthuset faller skikkelig. Når de nå sender folk uten trening til frontlinjene så vil det bli stygt når kulden kommer. Russerne kommer til å oppleve en ny vinterkrig, med en drøss med sivilister uten motivasjon.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (27 minutter siden):
toreae skrev (32 minutter siden):

Jeg tror det ikke er vanskelig å få en (eller flere) bomber ned ved siden av rørledningene. Men siden det tydeligvis ikke har vært båter i nærheten, vil jeg tro at det har vært kontroll på når bomben(e) ble sprengt. Altså at bomben(e) har vært fjernstyr.

Eller at noen har brukt froskemenn?

Fjernstyrt sprenging var poenget. Jeg ville ikke vært nær når det smalt, og absolutt ikke i vannet.

Lenke til kommentar
Gibblay skrev (3 minutter siden):

Tøys. De er allerede i ferd med å knekke. Det jeg er mest spent på er hvordan det vil utarte seg når korthuset faller skikkelig. Når de nå sender folk uten trening til frontlinjene så vil det bli stygt når kulden kommer. Russerne kommer til å oppleve en ny vinterkrig, med en drøss med sivilister uten motivasjon.

 

Jeg hører alle sier dette, dårlig moral blant soldatene osv. Men allikevel, klarte de å sprenge to gassledninger. Vi får vel se i de neste månedene hvem som vil vinne til slutt. 

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (9 minutter siden):

Jeg hører alle sier dette, dårlig moral blant soldatene osv. Men allikevel, klarte de å sprenge to gassledninger. Vi får vel se i de neste månedene hvem som vil vinne til slutt. 

Tror du det var kompisen til han der på videoen som prengte rørledningen?
De som utførte sprengningen var nok litt mer proffe på sitt felt men det er ikke de som kjemper i Ukraina og de vil bli ubruikelige i krigen om korthuset til Putin faller sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiegel: USA advarte Tyskland om mulig gassrør-angrep for flere uker siden

Amerikansk etteretning advarte tyske myndigheter om mulige angrep mot gassledningene i Østersjøen for flere uker siden, skriver den store, tyske avisen Der Spiegel.

De skriver at det også kom en lignende henvendelse fra CIA til Tyskland allerede i sommer.

Ifølge Spiegels opplysninger er det antatt i Tyskland at det er Russland som står bak et målrettet angrep mot Nord stream 1 og 2

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/kjernevapen/ukraina-krigen/utenriks/medvedev-demagogene-i-vesten-vil-ikke-do-i-en-apokalyptisk-atomkrig/s/5-95-674165

Et positivt tegn 

«Russiske Pavel Podvig er direktør for Russian Nuclear Forces Project, som har base i Sveits. Podvig, som anses å være blant verdens fremste eksperter på Russlands kjernevåpenstyrker, har gjennomgått Medvedevs siste Telegram-melding»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, ForTheEmperor said:

Russland kommer til å være en vanskelig motstand å knekke og jeg tror ikke Europa har viljen til å støtte Ukraina i lang tid. Når protestene mot dyre levevilkårer som jeg vet vil komme, så kommer lederne til å bøye seg av og strupe støtten. 


Europas gasslagre er nesten fulle - uten Russland.

Det er mange land i Europa som vil stå bak Ukraina i mange år fremover, selv om noen skulle ha regjeringsskifter.

Lenke til kommentar
Anonym36 skrev (9 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/kjernevapen/ukraina-krigen/utenriks/medvedev-demagogene-i-vesten-vil-ikke-do-i-en-apokalyptisk-atomkrig/s/5-95-674165

Et positivt tegn 

«Russiske Pavel Podvig er direktør for Russian Nuclear Forces Project, som har base i Sveits. Podvig, som anses å være blant verdens fremste eksperter på Russlands kjernevåpenstyrker, har gjennomgått Medvedevs siste Telegram-melding»

Takk for deling. Roer nervene litt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så nettopp dokumentaren om Navalny (2022) og nå lurer jeg, hvem kan tro at Putin ikke er en korrupt tyv og morder? Dette er en kriminell som hører hjemme i fengsel, selv uten invasjonen av Ukraina.

Hvordan kan andra land vise noen som helst respekt til ham og de andre i gjengen? Assad, Khamenei, Kim med flere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Abigor said:

Så nettopp dokumentaren om Navalny (2022) og nå lurer jeg, hvem kan tro at Putin ikke er en korrupt tyv og morder? Dette er en kriminell som hører hjemme i fengsel, selv uten invasjonen av Ukraina.

Hvordan kan andra land vise noen som helst respekt til ham og de andre i gjengen? Assad, Khamenei, Kim med flere.



Russland er et kleptokrati. En mafiastat. Ikke bare som metafor, men i virkeligheten. Det er slik den fungerer. Akkurat som en mafiaorganisasjon.

Navalny er forøvrig en kar jeg ikke stoler på for fem øre. Han er vel også nynazist.

Tilsynelatende bare rotter igjen i Russland. Alle de oppegående folka har allerede forlatt det synkende skipet for flere år siden. De sitter i eksil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...