Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Om Russland skal invadere Ukraina, hadde de ikke gjort det allerede? Det gir liten mening å samle så mange soldater og bare ha dem der i en lengre periode. Det er også veldig dyrt.

Nei krig er siste utvei. De ønsker nok å presse Nato fra å ta inn Ukraina som Natomedlem og styrke sin egen posisjon. Krig har en skyhøy kost det vil en unngå om en kan.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Serpentbane skrev (1 time siden):

Vestlige styrker gikk inn i Jugoslavia etter at det som ikke kan beskrives som noe annet enn en etnisk rensning hadde pågått i lengere tid, og hadde ført til en flykningestrøm og en humanitær krise.

 

Joda, jeg kjenner den offisielle versjonen. Jeg trodde på den i mange år. I dag spør jeg meg hvor mange % som var rein løgn, men jeg antar et sted mellom 80 og 100.
 

Serpentbane skrev (1 time siden):

I Ukraina ble en borgerkrig igangsatt og støttet av Russland, samtidig som Russland okkuperte store deler av Ukraina. En borgerkrig som riktig nok har resultert til store tap i ettertid, også sivile, men som ikke kan sammenlignes med hva situasjonen utviklet seg til i Jugoslavia, og ikke minst rekkefølgen ting skjedde i.

 

 

Siuasjonene har mange paralleller. Selvsagt kan man også finne ting som ikke er like.

 

Serpentbane skrev (1 time siden):

I joguslavia har ingen vestlige land lagt beslag på noen landområder etterpå heller, men de innførte en fredsbevarende styrke. Fragmenteringen av landet hadde allerede skjedd.

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. En lang rekke vestlige ledere involvert i krigen, inkludert Madeleine Albright og Wesley Clark tjente seg steinrike på å overta verdier som lå igjen etter krigen, primært tidligere statlige. Og Camp Bondsteel er den største amerikanske militærbasen bygd siden Vietnamkrigen og opererer langt utover det du beskriver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

MSM sitt propaganda apparat spinner videre på "vestens" syn på dette

Quote

Nyhetsbyrået AFP melder at en ikke navngitt tjenesteperson i Det hvite hus sier at Russland «når som helst» kan publisere falskt innhold som påskudd for å invadere Ukraina.

Og USA en alltid pålitelig kilde til informasjon. Aldri en løgn derfra, neida.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Russisk nyhetsbyrå: Ukraina har angrepet prorussiske separatister

Ifølge det statlige russiske nyhetsbyrået Ria Novosti har Ukraina beskutt de prorussiske separatistene øst i landet.

Ria Novosti skriver at det er brudd på avtaler som er ment å gjøre slutt på konflikten, melder Reuters.

Ukraina har ikke kommentert påstandene, som heller ikke er blitt bekreftet fra annet hold. (NTB)
 

Hmmm….

  • Liker 3
Lenke til kommentar

VG melder at det er pro-russiske separatister som har beskutt ukrainske styrker, og at ukrainske styrker ikke åpnet ild tilbake:

Sitat

Ukraina nekter for russiske påstander om angrep på separatister

Ukraina sier torsdag morgen at de ikke har angrepet pro-russiske separatister øst i landet, i motsetning til påstander fra det statlige russiske nyhetsbyrået Ria Novosti samme morgen.

Ria Novosti har hevdet at Ukraina har beskutt de prorussiske separatistene med artillerigranater. Nå hevder Ukraina at det derimot er de som er blitt beskutt med artilleri. Slik svarer ukrainske myndigheter på påstandene:

– Til tross for det faktum at vi er blitt beskutt med ulovlige våpen, inkludert artillerigranater, har ukrainske styrker ikke åpnet ild tilbake, sier en pressetalsperson for det ukrainske forsvaret på telefon til Reuters.

Ria Novosti skriver at det påståtte angrepet fra ukrainsk hold er brudd på avtaler som skal ende konflikten.

 

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres skummelt ut når Russland i går den dagen de var klar til å angripe (på plass, men ikke nødvendigvis at de har tenkt å angripe) begynner å lyge om at de har begynt å trekke seg tilbake fra grensen. Og i dag begynner de med å lyge om Ukrainske angrep som ikke har funnet sted.

Edit: Det med tilbaketrekking er vel ikke sikkert det var en løgn. Men det er vel fra Krim området de har vist at de har trukket ut styrker. I øst og nord har vi vel ikke sett noe av det.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (17 minutter siden):

Edit: Det med tilbaketrekking er vel ikke sikkert det var en løgn. Men det er vel fra Krim området de har vist at de har trukket ut styrker. I øst og nord har vi vel ikke sett noe av det.

Hva har de egentlig bevvist? Ét tog med panservogner på. Det er en promille av alt militært materiell Russland besitter. Det blir som at USA laster et atomstridshode inn i et fly og tar av fra Tyskland og hevder at det beviser at de har fjernet alle sine atomvåpen fra Europa. Det holder ikke. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nedward skrev (20 minutter siden):

Hva har de egentlig bevvist? Ét tog med panservogner på. Det er en promille av alt militært materiell Russland besitter. Det blir som at USA laster et atomstridshode inn i et fly og tar av fra Tyskland og hevder at det beviser at de har fjernet alle sine atomvåpen fra Europa. Det holder ikke. 

 

 

Enig det var det jeg ville frem til. De sier at de kommer til å trekke seg vekk når militærøvelsene er over, men det gjenstår å se om det skjer. Og frem til det eventuelt skjer så kan en frykte at de vil gå inn i Ukraina.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Svein M said:

Enig det var det jeg ville frem til. De sier at de kommer til å trekke seg vekk når militærøvelsene er over, men det gjenstår å se om det skjer. Og frem til det eventuelt skjer så kan en frykte at de vil gå inn i Ukraina.

Sa de at de *kommer til* å trekke seg vekk eller at de har startet tilbaketrekking? Det er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (9 timer siden):

 

 

Joda, jeg kjenner den offisielle versjonen. Jeg trodde på den i mange år. I dag spør jeg meg hvor mange % som var rein løgn, men jeg antar et sted mellom 80 og 100.
 

Siuasjonene har mange paralleller. Selvsagt kan man også finne ting som ikke er like.

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. En lang rekke vestlige ledere involvert i krigen, inkludert Madeleine Albright og Wesley Clark tjente seg steinrike på å overta verdier som lå igjen etter krigen, primært tidligere statlige. Og Camp Bondsteel er den største amerikanske militærbasen bygd siden Vietnamkrigen og opererer langt utover det du beskriver.

At du spør deg selv og finner på et tall for å lage deg en egen sannhet får være så sin sak. 

I beste fall viser dette at det finnes oppurtunister i verden, og disse to var ikke de eneste. Landets største energiselskap gikk til et imvesteringsfirma i Tyrkia. Det som skjedde i Kosovo var at landet gikk fra et komuniststyre til markedsøkonomi, og statlige firma ble lagt ut for salg, og stor pengestrøm førte til at mange ledere skodde seg selv.

Etter krigen var det en stor dreining mot Vesten, og dette kan vel sies å være den mest vestligorienterte muslimske befolkningen i verden, og Albright var høyt anerkjent. Ja, det kan være de gav henne noen fordeler. Og ja, korrupsjon blant landets politikere der de solgte statlig eiendom som om den var sin egen var et problem. Det sagt, Albright trakk seg fra PTK handelen om jeg ikke husker helt feil, som ville vært den av betydning. 

Men, dette gir like vel ikke paralleller med situasjonen i Ukraina. For det første er det snakk om mange år, ofte mer enn et tiår, fra krigen til de aktuelle oppkjøpene. Albright var for lengst ute av politikken. Og, det var i alle tilfeller styrt av lokale politikere og det var "auksjoner", selv om uryddighet neppe er dekkende. 

Faktisk er det mer sammenlignbart med Putins overtakelse av russiske oljeselskap, om man skal trekke paraleller. Bare at de avtalene var betydelig mer skittne og korrupte. 

I Ukraina er det ikke snakk om å kjøpe firma eller statlige kontrakter. Det er snakk om å orkestrene en borgerkrig. Det er snakk om en invasjon og okkupasjon av store deler av et annet land. 

Nei, det er ikke likt på noe som helst vis. 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Serpentbane said:

At du spør deg selv og finner på et tall for å lage deg en egen sannhet får være så sin sak. 

 

Her har nok propagandaen fra den serbiske siden fungert og Avien tviler på alt. Debatten sporer av fra det som i hvert fall jeg mener er viktig, altså hva som faktisk skjedde i Kosovo og hva som er til det beste for befolkningen. Spør en tilfeldig kosovoalbaner om det ønsker gjenforening med Serbia er nok svaret nei - og med god grunn. Her gjelder det å ikke la seg rive med av ting som virker kjempeviktig, men som egentlig er en avsporing i det store bildet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Sa de at de *kommer til* å trekke seg vekk eller at de har startet tilbaketrekking? Det er to forskjellige ting.

Russerne har sagt at de har trukket tilbake styrker og avsluttet øvelser, men ikke noe om hvor mange eller kommet med bevis på dette.

Satellittbilder viser at noe materiell er fjernet fra Krim-halvøya og flyttet på i Hviterussland, mens det derimot har kommet til mer ved Ukrainas nordøstlige grense der man antar en eventuell invasjon vil starte. 

Før Russland gikk inn i Georgia i 2008 skjedde det samme. De hevdet å ha avsluttet en rekke øvelser og at de trakk tilbake styrkene, men invaderte like etterpå. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (3 timer siden):

Russisk nyhetsbyrå: Ukraina har angrepet prorussiske separatister

Ifølge det statlige russiske nyhetsbyrået Ria Novosti har Ukraina beskutt de prorussiske separatistene øst i landet.

Ria Novosti skriver at det er brudd på avtaler som er ment å gjøre slutt på konflikten, melder Reuters.

Ukraina har ikke kommentert påstandene, som heller ikke er blitt bekreftet fra annet hold. (NTB)
 

Hmmm….

Så dette er måten en Ukainsk invasjon skal foregå. Russiske medier melder om angrep på de nylige annerkjennet republikkene i øst for å forberede befolkningen på hva som kommer, Russland millitariserer disse republikkene for deretter å angripe Ukraina for å beskytte de nye republikkene. Sånn ser jeg for meg at angrepet vil gå for seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

OL er ferdig på Søndag, viktig å bygge opp et solid grunnlag av påskudd for å gripe inn og "beskytte" ukrainere med russisk opphav. Tror dette kommer til å bli like langdrygt som Irak krigen, med en enda mer kampvillig hær/milits, hvis Russland nå neste uke angriper. De kommer sikkert til å raskt ta landet, men det er ikke bare bare å holde styr på en populasjon på 40 millioner hvor mange svært fiendtlige med krigstrening/-erfaring, med en styrke på ca 170.000 konvensjonelle soldater. Dette kommer til å bli skittent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måtte flire litt av denne. :wee:

Sitat

Stoltenberg latterliggjøres av russisk UD 

Utenriksdepartementet i Moskva sier de har mistet interessen for Natos generalsekretær Jens Stoltenberg.

– Vi er ikke interessert, sier talsperson Maria Zakharova i russisk UD, ifølge det russiske nyhetsbyrået Ria.

Hun beskriver onsdag Stoltenberg som en person som «enten er Natos generalsekretær eller bankmann».

– Jeg har ikke funnet ut av det ennå.

Men russerne er uansett ikke interessert i uttalelsene hans, ifølge Zakharova.

– Dette er ikke en person hvis uttalelser vil bli vurdert som seriøse argumenter i Moskva. Dette er en nedskutt Nato-flyger. Derfor vil vi fokusere på seriøs dialog, hvis våre vestlige partnere er klare for det.

(NTB)

 

Lenke til kommentar

https://www.forbes.com/sites/sebastienroblin/2022/02/16/russian-troops-just-built-a-pontoon-bridge-near-chernobyl/amp/

 

Russiske tropper bygde en bro i Hviterussland. Da ved grensen til Ukraina. 

Tropper bygges fremdeles opp ved grensene. Det bekrefter satellittbilder. Aktivitetene ser visst ut til å flyttes inn i Hviterussland. 
 

https://www.bbc.com/news/world-europe-60158694

Endret av anon_83104
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...