Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Russland har gammeldags måten ikke tatt over noe, som mediene sierer.
I det digitale verden så er det andre saker, bare se på 2014 hva skjedde og når det skjedde.
Er ikke overrasket over at Russland tar noe over noe som helst, slik har det vært i nord norge siden andre verdensanskrig.
Det mediene skriver om dette er så svada så det går ann, skulle bare visst hva eldre generasjon har sagt om finnmark, det er ikke måte.

Det kommer en video om narvik snart, så kan enkelte se hvordan det var. 

Som mange sine senile venner her så vil krigshelten Joe Biden starte et krig på grunn av, Gass linjenen, beklager hvis folk ikke ser kilden i saken.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (9 minutter siden):

Hvorfor ikke? USA har jo i Europa. Strengt tatt skulle Russland gjentatt Cuba-krisen. USA bør ikke ha monopol på framskutte atomvåpen. 

NATO har ikke atomvåpen lagret i europeiske land som grenser til Russland. Dersom Russland plasserer atomvåpen i Hviterussland, som grenser til tre NATO-land vil dette være en gigantisk eskalering. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (6 timer siden):

Her har nok propagandaen fra den serbiske siden fungert og Avien tviler på alt. Debatten sporer av fra det som i hvert fall jeg mener er viktig, altså hva som faktisk skjedde i Kosovo og hva som er til det beste for befolkningen. Spør en tilfeldig kosovoalbaner om det ønsker gjenforening med Serbia er nok svaret nei - og med god grunn. Her gjelder det å ikke la seg rive med av ting som virker kjempeviktig, men som egentlig er en avsporing i det store bildet.

Jeg tviler på alt og det er det grunn til. Men ja, etter at du har bedrevet etnisk rensing i et område så er naturlig nok den gjenværende befolkningen lite lystne på en gjenforening med de fordrevne. Det har alltid vært nasjonalistiske tanker i den albanske befolkningen i Kosovo og de er selvsagt enda høyere nå, etter år med propaganda og krig.

Jeg er usikker på hva du mener er en avsporing?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (6 timer siden):

At du spør deg selv og finner på et tall for å lage deg en egen sannhet får være så sin sak.

I beste fall viser dette at det finnes oppurtunister i verden, og disse to var ikke de eneste. Landets største energiselskap gikk til et imvesteringsfirma i Tyrkia. Det som skjedde i Kosovo var at landet gikk fra et komuniststyre til markedsøkonomi, og statlige firma ble lagt ut for salg, og stor pengestrøm førte til at mange ledere skodde seg selv.

Etter krigen var det en stor dreining mot Vesten, og dette kan vel sies å være den mest vestligorienterte muslimske befolkningen i verden, og Albright var høyt anerkjent. Ja, det kan være de gav henne noen fordeler. Og ja, korrupsjon blant landets politikere der de solgte statlig eiendom som om den var sin egen var et problem. Det sagt, Albright trakk seg fra PTK handelen om jeg ikke husker helt feil, som ville vært den av betydning.

Men, dette gir like vel ikke paralleller med situasjonen i Ukraina. For det første er det snakk om mange år, ofte mer enn et tiår, fra krigen til de aktuelle oppkjøpene. Albright var for lengst ute av politikken. Og, det var i alle tilfeller styrt av lokale politikere og det var "auksjoner", selv om uryddighet neppe er dekkende.

Faktisk er det mer sammenlignbart med Putins overtakelse av russiske oljeselskap, om man skal trekke paraleller. Bare at de avtalene var betydelig mer skittne og korrupte.

I Ukraina er det ikke snakk om å kjøpe firma eller statlige kontrakter. Det er snakk om å orkestrene en borgerkrig. Det er snakk om en invasjon og okkupasjon av store deler av et annet land.

Nei, det er ikke likt på noe som helst vis.

 

Sakene er ikke like fordi du tror at Russland kommer til å invadere, ok. Men om vi ikke skal sammenligne med hva du tror kommer til å skje i framtida, men hva som allerede har skjedd, så er det mange paralleller. Selvsagt om man har et godhetskompleks for Vestens handlinger, så ligner ingenting Russland gjør på det Vesten gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Scarvo skrev (1 minutt siden):

Nå går det hvite hus ut med ny informasjon om at "Russland kan angripe når som helst".. har ikke amerikanerne sagt det ganske lenge nå da?

Jo fler nye våpenkontrakter de kan klemme ut av denne fadesen jo bedre er det. Når det er vann på mølla så kverner man.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Scarvo skrev (1 minutt siden):

Jeg har mange spørsmål, noen dummere enn andre, men det tåler dere. La oss ta utgangspunkt i at russerne faktisk velger å gå til full invasjon av Ukraina. Snakker vi tredje verdenskrig da eller vil ting "normalisere" seg etter en periode?

Vesten kommer ikke til å blande seg inn militært. Men de vil innføre sanksjoner til Russland.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Aiven skrev (43 minutter siden):

Sakene er ikke like fordi du tror at Russland kommer til å invadere, ok. Men om vi ikke skal sammenligne med hva du tror kommer til å skje i framtida, men hva som allerede har skjedd, så er det mange paralleller. Selvsagt om man har et godhetskompleks for Vestens handlinger, så ligner ingenting Russland gjør på det Vesten gjør.

Nei, sakene er ikke like fordi forløpet ikke er likt, det som skjedde under veis er ikke likt, generelt er det svært lite som er likt.

Jeg tror ikke Russland kommer til å invadere nå, men jeg blir ikke veldig overrasket om de gjør det. Men, det jeg skrev over handler ikke om det, men det som allerede har skjedd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Scarvo skrev (28 minutter siden):

Jeg har mange spørsmål, noen dummere enn andre, men det tåler dere. La oss ta utgangspunkt i at russerne faktisk velger å gå til full invasjon av Ukraina. Snakker vi tredje verdenskrig da eller vil ting "normalisere" seg etter en periode?

Ikke dumt i det hele tatt. De fleste vil si nei, men er ikke så sikker jeg. Partene er i en særdeles farlig knipe her oppi dette her.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (27 minutter siden):

Vesten kommer ikke til å blande seg inn militært. Men de vil innføre sanksjoner til Russland.

Det er jeg ikke nødvendigvis enig i. Vesten kommer til å blande seg inn militært ut fra signalene de har gitt, men graden av innblanding er usikker. Det er naturligvis langt fra ord til handling så ingen ting er sikker, men de har vært så bestemte på at en invasjon vil få en respons, at luftangrep på Russiske styrker på Ukrainsk jord i det minste ikke er usannsynlig.

Bakkestyrker er imidlertid noe som flere land vil velge å avstå fra å sende inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

3. Verdenskrig skal ikke utelukkes. Det er ingen ting som tilsier at det ikke kan bli det. Blir Ukraina invadert er det ikke sikkert det stopper der, og blir et NATO-land dratt med i dragsuget er NATO omtrent automatisk involvert med alt det innebærer og da «er en i gang»

Men denne verden har ingen intensjon om å la Russland invadere noe sted der det er snakk om millioner av menneskers liv, en verden kommer ikke til å la disse to landene bryte håndbak til en vinner. «Underdogs» vil bli støttet som de allerede er blitt i form av våpen & ammunisjon levert samt tropper klare til å støtte der det trengs.

Bare det at så mange nasjoner nå mobiliserer sine styrker for å støtte Ukraina kunne vært en oppskrift på hvordan en starter en verdenskrig skulle alle disse nasjonenes styrker delta mot et aggressivt Russland.

Personlig tror jeg det smeller snart for Russland vil ha det de vil ha verden og Ukraina vil ikke gi dem det under noen omstendighet ser det ut til.

Jeg syntes ihvertfall ikke man skal utelukke noen ting i denne situasjonen.

10.000 Russiske soldater nær en grense - provosering.

100.000+ med støtte-tanks ect - Alvorlig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...