Gå til innhold

630 kilometers rekkevidde, masse plass og 2,4 tonn på henger’n: Vi prøvesitter flaggskipet BMW iX


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (2 timer siden):

Intressant å se at de beholder hengslene. Det gjør jo imidlertid ikke så mye forskjell. Om jeg åpner panseret på min bil ser jeg stort sett bare en påfylling for spylevæske, resten er dekt av et plastlokk. Hovedpoenget er jo om adgang til verktøyet for å åpne panseret og å diagnostisere bilen er tilgjengelig for tredjepart eller ei. Selv om man kan åpne panseret betyr jo ikke det at man kan reparere bilen. Hovedbarriæren er i all hovedsak tilgang på diagnostikk og deler.

Det gjør ikke noe forskjell for de som eier bilen som ny, men om 15 år er det en 18‐åring med ferskt førerkort, mekkeglede og begrensede midler som skal ha denne bilen. Da kan det være greit å kunne bytte bremsevæske, frostvæske, osv. selv. 

For meg blir dette som om man kjøper et hus hvor man ikke får åpne sikringsskapet selv, og må ringe elektriker når sikringen er gått enner du må bytte pære. På denne BMEen vil jeg tippe panseret kan åpnes som normalt, men kun via BMW-spesifikt diagnose-apparat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (12 timer siden):

Prøver så godt jeg kan å venne meg til grillen, men har ikke klart det foreløpig. BMW bruker jo miilliarder på utvikling og har sikkert ansatt de flinkeste designerne som kan lønnes for penger så sitter med en følelse av at det er noe jeg ikke helt har skjønt og plutselig en dag vil synes at grillen er kjempefin og hvorfor så jeg ikke det før etc.

Men design er ikke bare smak og behag og jeg klarer rett og slett ikke se noe konsistent prinsipp som ligger til grunn. Som for eksempel en linje fra lykt til lykt eller noe annet tema hvor det er en sammenheng mellom de forskjellige designelementene.

Bildesigner Frank Stephenson har topp videoer om bildesign og her kommenterer han BMWs nye uttrykk, 7:55 uti videoen spesifikt om grillen.

 

Det han sier om "huske at skiltet må få en plass" kunne man også sagt om enhver Alfa. De har ikke noe sted som skiltet logisk kan plasseres, men allikevel er det mange som synes de er flotte. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (10 timer siden):

Dette er ikke en Caravelle, da ser du på feil bilklasse. Norsk behov for bagasjerom er helt ekstremt. Sjansen er vel uansett liten for at du er i markedet for en bil til 1 mill hvis du har slike bemerkninger.

Er behovet for bagasje omvendt proposjonalt med størrelsen på lommeboka?

Lenke til kommentar
kremt skrev (10 timer siden):

Dette er ikke en Caravelle, da ser du på feil bilklasse. Norsk behov for bagasjerom er helt ekstremt. Sjansen er vel uansett liten for at du er i markedet for en bil til 1 mill hvis du har slike bemerkninger.

Finnes mange barnefamiliar som kjører rundt i BMW-SUV. Ikkje at eg har tenkt å bruke ein million på ein bil, spesielt denne her.

Dette er ikkje noko typisk familiebil, men eg reagerte mest fordi det står i overskrifta at det er "masse plass", mens i artikkelen står det:

Sitat

BMW har tidligere ytret at bagasjerommet blir på «over 500 liter», men her kan de ha tatt munnen en smule for full. Ifølge endelige data blir bagasjerommet på akkurat 500 liter. Videre kan det virke nokså lite når man åpner bagasjerommet.

Her påpeker informasjonssjef Tegneby at formen på bilen gjør at man kan fylle opp rommet i opp til vindushøyde helt til enden av bagasjerommet (se bildet). Bagasjeromsdøra er uthulet, til forskjell fra mange andre biler hvor du ikke kan laste i høyden i det bakerste området om du skal få lukket igjen døra. 

BMW har aldri vore noko vinnar på bagasjeromsplass, men det er vel folk klar over.

  

Simen1 skrev (21 timer siden):

Grillen kan tildekkes med folie eller hardplast-deksel. Burde være en smal sak for en 3.parts leverandør å masseprodusere plastdeksler, omtrent som man får kjøpt 3.parts matter til kupe og bagasjerom osv.

Når jeg ser grillen som den er tenker jeg rævsprekk med nettingstrømper, med kameraet sentralt plassert... Huff!

IX5.jpg.94469c403aa70038c53d95775241e337.jpg

Vanskelig å u-se det når man først har sett det.

Kan nok det, men målgruppa er kanskje ikkje så interessert i det. Ikkje ser det spesielt vakkert ut sjølv om du hadde foliert eller lagt over noko.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kahuna said:

Er behovet for bagasje omvendt proposjonalt med størrelsen på lommeboka?

Ser plenty Porscher på vinterfjellet. Ingen av disse ser ut til å slite med bagasjeplass. Ikke alle har behov for å drasse rundt på halve huset til enhver tid. Svaret på spørsmålet ditt er derfor trolig ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):
Kahuna skrev (2 timer siden):

Er behovet for bagasje omvendt proposjonalt med størrelsen på lommeboka?

Ser plenty Porscher på vinterfjellet. Ingen av disse ser ut til å slite med bagasjeplass. Ikke alle har behov for å drasse rundt på halve huset til enhver tid. Svaret på spørsmålet ditt er derfor trolig ja.

For mange av oss er det en slags omvent korrelasjon mellom antall barn i lav alder (som korrelerer med plassbehov) og størrelsen på lommeboka. DINKer og boomers har gjerne råd til fetere biler enn nyetablerte barnefamilier.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Vel, ikke vektlegg de som kritiserer BMW i tykt og tynnt. Fokuser heller på den manglende hyllesten og forsvaret av grillen, selv fra de mest ihugga BMW-miljøene. Det gir meg tydelige signaler om at den er lite verdsatt også i målgruppa.

Det avhenger vel hvem du spør? Jeg er riktig nok ikke den største BMW-fanboyen på planeten, men for min del har det nye designspråket gått fra "det er grisestygt" til "det er så sykt kult". Nå synes jeg dagens BMW-design (pre-bevertennene) ser gammeldags ut. 

Men man legger vel mest merke til de som har samme holdninger som en selv (både du og jeg).

Lenke til kommentar
16 hours ago, Kajac said:

Det gjør ikke noe forskjell for de som eier bilen som ny, men om 15 år er det en 18‐åring med ferskt førerkort, mekkeglede og begrensede midler som skal ha denne bilen. Da kan det være greit å kunne bytte bremsevæske, frostvæske, osv. selv. 

For meg blir dette som om man kjøper et hus hvor man ikke får åpne sikringsskapet selv, og må ringe elektriker når sikringen er gått enner du må bytte pære. På denne BMEen vil jeg tippe panseret kan åpnes som normalt, men kun via BMW-spesifikt diagnose-apparat.

Fair point. Jeg tviler imidlertid på at det bare er softwarestyrt åpning (om i hele tatt). Det ville blitt veldig tungvindt for service når en bil med en elektrisk feil kommer inn på rampen. Jeg tenker det er et spesialverktøy (Som helt sikkert blir å skaffe etter noen år)
. Stort sett alt av dører og åpninger på en bil har en eller annen manuell måte å åpne, selv om den primære måten er elektrisk.

51 minutes ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Det avhenger vel hvem du spør? Jeg er riktig nok ikke den største BMW-fanboyen på planeten, men for min del har det nye designspråket gått fra "det er grisestygt" til "det er så sykt kult".

Hva man ser som stygt og pent er jo veldig avhengig av hva man er vandt med. Det er en grunn til at moter går i sykler. Ett design blir erstattet av et annet, så venner man seg til det så ser det gamle 'foreldet' ut, mest fordi man assosierer det med noe som har vært, og ikke fordi nye design egentlig er 'nye'. Størrelsen har gått både opp og ned over årene også innenfor dette merket.

BMW grille, 87 years of evolution

BMW grille, 87 years of evolution

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (29 minutter siden):

Hadde ikke tenkt på lyd. Jeg spekulerte heller på hvordan jeg skulle få produsert røyk fra mitt fake anlegg. Det tryggeste er kanskje en liten vifte og beholder med tørris..

Du kan jo bare lage eksosanlegg som leder luft ut av kupeen. Da får du co2 metan ut av røret. Røyker du får du synlig røyk og litt kullos i tillegg. Du trenger ikke motor når du har deg selv. 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...