Gå til innhold

630 kilometers rekkevidde, masse plass og 2,4 tonn på henger’n: Vi prøvesitter flaggskipet BMW iX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (2 timer siden):

Siden du nevner det..jeg lekte med tanken å printe ut noen fake eksosrør til TM3. :p

 

Må vell nevne at det gjelder både el og fossil:)

Sier seg vel selv at det ikke er fake exhaust på el, men flust med fake vent`s og lignende. Den grillen er jo ett prime eksempel :)

Og på fossil, dette er ett bra exempel.

 

fakeexhaust.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, freddy85 said:

Det jeg lurer på er om hvor stor prosentandel av drivverket er laget av plastikk, de har jo blitt eksperter på plast så noe finurlige løsninger må det jo være. Forbrenningsmotoren er jo nå nærmest kun blokka, toppen og stemplene som ikke er av plast.

Det er en BMW. Jeg er sikker på de klarer å få den til å lekke olje på ett eller annet vis, uansett. Er nok ikke bilen å ha i lengre tid uansett, maks 2-3 år for meg personlig tenker jeg hvis det blir kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 timer siden):

Du kan jo bare lage eksosanlegg som leder luft ut av kupeen. Da får du co2 metan ut av røret. Røyker du får du synlig røyk og litt kullos i tillegg. Du trenger ikke motor når du har deg selv. 

Røyke??? Det er vel ingen som driver på med sånt idioti i 2021? Folk er jo totalt opplyst om hvor farlig det er å innhalere den giften i kroppen nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Røyke??? Det er vel ingen som driver på med sånt idioti i 2021? Folk er jo totalt opplyst om hvor farlig det er å innhalere den giften i kroppen nå.

Nå bruker de bare snus i stedet, hvor nikotinen er 100 % bra for deg 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mathias Klingenberg skrev (På 2.6.2021 den 5.30):

Jeg syns den var for trang. Det er laget så mye på døren at jeg satt trangere i denne, enn jeg gjør i min X5. X5 er laget slik at kneet har plass helt ut til døren (går over knappene og håndtaket). IX er større, men likevel satt jeg trangere ved at kneet ble presset nærmere rattet, så dette er ikke en bil jeg vil kjøpe.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 2.6.2021 den 8.09):

Takker for informative svar. Men er det ikke slik at det er den laveste totale verdi av førerkort/totalvekt for bil som blir grensene? Ergo, om du så har det sertifikatet som tilsier 4250kg, er bilen godkjent for en slik vekt? Eller er der slik at grunn bremser på henger kan man fravike total tillat vekt for kjøretøy (vognkort) og gå full pupp til 4250?

 

Finner det bare rart at BMW har dimensjonert for henger på 2500kg, om man aldri kan trekke i nærheten av den vekten.

Ikke noe rarere enn at bilen har enn toppfart på 200 km/t selv om det bare er lov til å kjøre 110 km/t i Norge.

Selv om ikke du kan trekke 2,5 tonn henger med denne bilen, er det flere andre, inkludert meg selv som har førerkort klasse BE og kan gjøre det.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Trondbg skrev (22 minutter siden):

Jeg syns den var for trang. Det er laget så mye på døren at jeg satt trangere i denne, enn jeg gjør i min X5. X5 er laget slik at kneet har plass helt ut til døren (går over knappene og håndtaket). IX er større, men likevel satt jeg trangere ved at kneet ble presset nærmere rattet, så dette er ikke en bil jeg vil kjøpe.

 

Bmw burde heller laget en ren el versjon av X5 ala ix3. Mange vil ha en el bil som er identisk med dagens bensin og diesel utgaver. De ønsker el drift men alt det andre som rare interiør og rare design kan man godt skippe. En stor dataskjerm er greit men å feste den på stålrør oppå daschbord ser billig ut. Bmw har heldigvis beholdt hjulet i midtkonsollen for betjening men hvorfor skal setejustering være på skjermen når det fungerer helt fint nede på setet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på at man bør lage en ren el-versjon. For min del er det spennende med utvikling også.  

Jeg mener at når bilen blir større, så kan ikke plassen til fører bli mindre. For meg var det avgjørende og gjør bilen uaktuell. Bilen kan godt ha en del fancy ting, som kanskje jeg ikke bruker, men slik er det jo med mange ting en kjøper.

De kunne forøvrig fint fått plass til det de har i bilen uten å bruke så mye plass i døren. Det er nok designere som har valgt utseende framfor funksjon.

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Hvorfor skal det måtte være knapper for noe man trenger en gang? Profilen husker jo dine innstillinger og justerer setet når du setter deg inn.

Hvorfor enten eller. Kan det ikke være begge deler da ?

Noe man trenger en gang ?
El. knapper brukes også for å endre sidevanger og korsryggstøtte. Noe man gjerne bruker å endre under kjøring.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, syar2003 said:

Hvorfor enten eller. Kan det ikke være begge deler da ?

Noe man trenger en gang ?
El. knapper brukes også for å endre sidevanger og korsryggstøtte. Noe man gjerne bruker å endre under kjøring.

Joda er ikke så dumt å kunne justere slike småting på enkelt vis og har begge deler på Teslan min, men om de fjerner knappene til det en dag går det helt fint så lenge det gjøres enkelt fra skjermen. Slik det gjør med knappene for å justere rattet eller speilene som de fjerna for lenge siden. Så lenge bilen er flink å automatisk justere det slik jeg liker det hver gang jeg skal kjøre trenger man sjelden å røre det. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Joda er ikke så dumt å kunne justere slike småting på enkelt vis og har begge deler på Teslan min, men om de fjerner knappene til det en dag går det helt fint så lenge det gjøres enkelt fra skjermen. Slik det gjør med knappene for å justere rattet eller speilene som de fjerna for lenge siden. Så lenge bilen er flink å automatisk justere det slik jeg liker det hver gang jeg skal kjøre trenger man sjelden å røre det. 

Tror kanskje du ikke fikk med poenget med min kommentar.


Jeg kan endre sidestøtte og korsryggstøtte med venstrehånden og pekefingeren på setekanten rett nedenfor nedre del av låret , og kan gjøre det raskt og sikkert uten å ta øynene fra veien mens jeg kjører. Og ønsker å fortsatt ha det slik.
 

Om det funker like godt med hurtigjustering på dør istedet for setet gjenstår å se. Er de ergonomisk riktig plassert ift venstrearmens hvileposisjon på armlenet i døren er det sikkert like bra eller bedre.

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (3 minutter siden):

Tror kanskje du ikke fikk med poenget med min kommentar.


Jeg kan endre sidestøtte og korsryggstøtte med venstrehånden og pekefingeren på setekanten rett nedenfor nedre del av låret , og kan gjøre det raskt og sikkert uten å ta øynene fra veien mens jeg kjører. Og ønsker å fortsatt ha det slik.
 

Om det funker like godt med hurtigjustering på dør istedet for setet gjenstår å se. Er de ergonomisk riktig plassert ift venstrearmens hvileposisjon på armlenet i døren er det sikkert like bra eller bedre.

Jeg justerer ofte setet mens jeg kjører. Har også bil som har to profiler. Det er bare det at man ofte ønsker å endre sidestøtte, ryggvinkel, lengde på sete , høyde osv etter å ha kjørt en stund.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Jeg justerer ofte setet mens jeg kjører. Har også bil som har to profiler. Det er bare det at man ofte ønsker å endre sidestøtte, ryggvinkel, lengde på sete , høyde osv etter å ha kjørt en stund.

Ja , det er en kjensgjerning at man også skal rette seg mere opp ha rattet nærmere brystkassa når man skal kjøre særdeles aktivt. Men kan jo ha en ferdig profil for det selvsagt.
Men sidestøtte går på kjøresituasjonen aktiv/passiv/komfort og korsryggstøtte justeringen om man f.eks begynner å bli sliten og trett i rygg etter en lang økt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...