Jump to content

Dr.B

Medlemmer
  • Content Count

    1234
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1881 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

13353 profile views
  1. Dere skriver ofte at man stort sett ikke har behov for rå ytelse, men da utelater dere et relativt sett lite men allikevel seriøst gaming-marked. Oss som driver med racing eller flyving har ofte 3-4 skjermer, hvorav 3 av de rendrer spillet. Spillene vi spiller (krevende simulatorer som ofte har mye visuell snacks) krever voldsomt med maskinkraft for å kjøre på disse skjermene med full grafikk. For alle oss som driver med dette, blir det helt meningsløst å sammenligne grafikkort i HD. Selv 4K er barnehage i forhold til oppløsningen man bruker i simulatorer (såfremt du ikke har veldig billige/gamle skjermer med 1080p). Siden dere tester Flight Simulator (som er en krevende simulator), håper jeg dere kan sette opp en rigg med trippelskjermer på minimum 1440p og sammenligne der også. Det vil være representativt for alle oss som spiller på mer enn 1 16:9-skjerm.
  2. F35 (og andre militære fly) flyr der "hele tiden". Er ved flere anledninger jeg har ladet bilen ved Rygge og F35 har vært i området. De skal også ha motordepot/verksted for F35 der. Det har vært kjent en stund at noe skulle skje der, så jeg gjetter jeg rett fra leveren: bygging eller reparasjon av infrastruktur som ikke vi sivile skal se innsiden av midlertidig stasjonering av amerikanske militære fly (siden de er litt mer sære på det enn våre europeiske allierte) at vi får vite det når disse 6 ukene er over (eventuelt ser det tidligere, dersom det kommer fly dit).
  3. Det var snakk om bro, men det forslaget ble forkastet av en eller annen grunn. Problemet er tunnelen stenges ofte pga havari og brann/varmgang i tungtrafikk, fordi den er ulovlig etter dagens regler. Så får man dispensasjon til å fravike reglene om helning når man bygger et nytt løp. Så den farligste årsaken til at tunnelen stenger, gjør man absolutt ingen ting med. Det positive med nytt tunnelløp, er at risikoen for møteulykker elimineres (selv om det i skjer svært få ulykker der sammenlignet med andre undervannstunneler) og at det blir en ekstra rømningsvei (gå over til det andre løpet ved en brann f.eks.). Det negative (og hårreisende) er at man bare ganger dagens utfordringer med 2, i stedet for å forsøke å redusere risikoene for havari og brann. Det hjelper lite for brukerne at lastebilene nå har 2 tunnelløp de kan få varmgang i pga de bratte bakkene der inne. Eller at skrøpelige personbiler har 2 løp å havarere i av samme årsak. Si at tunnelen stenges 150 ganger i året nå (som ikke er et urealistisk antall) og at trafikkveksten over 20 år er ganger 3. Da skal vi om 20 år potensielt stenge ett eller begge løpene 450 ganger i året - hvorav mange av disse årsakene er lastebilbranner. For grunnen til havariene og brannene gjør vi absolutt ingen ting med. Å bygge et nytt tilsvarende ulovlig løp, blir som om en lege skulle fortsatt å sette på plaster på en blødende pasient, i stedet for å stoppe blødningen og sy igjen såret.
  4. Når det gjelder Oslofjordtunellen, så er det bare bra at prosjektet utsettes. Det er ikke mindre enn en skandale at det sitter såkalte ingeniører i Statens Vegvesen og i det hele tatt foreslår å bygge et nytt løp i stedet for bro. Å brenne tusenlapper for å spare strøm på oppvarming, er like samfunnsnyttig som å bygge det ekstra løpet.
  5. Det er lov å håpe at verden er rasjonell i en strid, men det har vi jo nå erfaring med at ikke stemmer. Det virker jo som at det er helt tomt mellom ørene til den gjennomsnittlige russiske soldat, når de synes det er gøy å grave seg ned rundt Tsjernobyl og bruker et av verdens største kjernekraftverk som skjold.
  6. Folkeopplysningen bekreftet i grunn alt jeg skrev. De sparket i inn åpne dører. At kjernekraft er mer miljøvennlig enn kull- og gasskraft er vel åpenbart for de fleste oppegående (unntatt Oslo Met-studentene tydeligvis). De motsa seg selv også. I det ene øyeblikket var det snakk om at avfallet må lagres i 1 million år før strålingen er lav nok, mens de i den såkalte svenske og finske løsningen, så nevnes det at man ikke har løsninger - men at vi garanterer sikkerheten i 250k år. Betryggende for oss, men spørs om de som bor her om 250k år er enige. I tillegg snakket de jo bare om fredstid. Åpenbart er det trygt å bo ved siden av et anlegg i fredstid. Vi alle er vel enige i at det ikke var like gøy da russerne bombet bakgården til kraftverkene i Ukraina. For ikke å snakke om hvor mye oppstyr det ble av at russerne gravde skyttergraver rundt Tsjernobyl. Det samme området de i Folkeopplysningen ikke nevnte noe om farene i bakken rundt. Men var interessant å høre at det var så tvil om dødstallene til de store katastrofene. Var ikke klar over at verdenssamfunnet var så i utakt om de faktiske tallene.
  7. Takk! Skal sjekke det ut i kveld. Snakk om whataboutism på høyt nivå. Trefninger med tradisjonelle våpen mot kjernekraftverk dersom alle land har dette, utgjør en betydelig større risiko enn mindre taktiske atomvåpen som bare noen få nasjoner har. Men det er klart, Chernobyl og Fukushima var jo ikke noe farlig det.
  8. Jeg forstår ikke iveren etter kjernekraft. Det er da på ingen måter bærekraftig og miljøvennlig, gitt det ekstremt farlige avfallet som må graves ned og beskyttes i millioner av år? Blir spennende med 3. verdenskrig når alle land har atomkraftverk og flere av dem går i luften. Er nok spenning allerede, med vår nabo som bruker ukrainske atomkraftverk som skjold. For ikke å snakke om det frynsete ryktet norsk ekspertise har *kremt haldenreaktoren kremt*. Når vi som arbeiderklassen påstår er best i alt jukser, så tør jeg ikke tenke på hvor mye slurv det er i verdens bananrepublikker.
  9. Du får klage til Nvidia. Er de som påstår at 4080 er 2-4 ganger så kraftig som 3080ti
  10. Hvor mye bedre er 4080 "light" sammenlignet med 3080? 4080 (den beste) skulle vel være 2-4 ganger så kraftig som 3080? Er vel ikke helt urimelig at de tar seg bedre betalt for et bedre skjermkort nå i startfasen.
  11. Hvor mye strøm bruker egentlig CPU og GPU til vanlig bruk? Er det noen tommelfingerregel på hvor mange prosent av makseffekten som benyttes når PC idler, man bruker lett office-programvare etc? Om den bruker 1,6kW bare når du spiller, så utgjør tross alt ikke det så mye. Men hvis den bruker 1,4kW bare av å stå på, så merkes det på strømregningen dersom du lar maskinen stå på hele tiden.
  12. Du er et tekstbokeksempel på en som bare evner å se problemer. I stedet for å skrive "det er umulig å lade vogntog når de losser", kan du ikke peke konkret på hva som gjør det umulig? Infrastruktur (å trekke strømledninger og installere laderne) er barnemat i den store sammenheng, så det er et irrelevant argument. Eller er du av den (feil)oppfatningen at elkjøretøy må lade til 100% hver gang de kobles til en lader? I så fall kan jeg glede deg meg at du kan klattlade elkjøretøy. For øvrig artig du nevner Asko som en umulig kunde av ellastebiler. De har noen titalls elektriske lastebiler som distribuerer varer over hele Stor-Oslo. De lades etter hvert skift og flere ellastebiler er på vei. De har bestillinger på nye ellastebiler til minst 2026.
  13. Dette er den lengste ranten fra en fanboy jeg noen gang har sett på Digi. Ironien er sterk at du kaller Android-folk for fænbois (sic!) når du selv fremstår som den største fanboyen i manns minne. Så la oss gå igjennom de viktigste punktene dine: Første telefon med heldekkende skjerm og virtualisert tastatur: IBM Simon Multi-touch: I 2005 kjøpte Apple opp det selskapet som hadde drevet med dette siden 1998. Altså var de langt fra å være innovatøren, men de hadde finansielle muskler. Gorillaglass: Ja, Apple var først med hele 2 måneder. Skal vi kan anta at andre produsenter på 2 måneder klarte å kopiere Apple-designet og lansere sine egne telefoner med samme teknologi, eller skal vi tro på sannheten: at Corning kunne tilby produktet sitt til alle som ville (inkludert Apple). Hva unibody av metall har å si, er en gåte du må oppklare. Selv Apple mener dette ikke er den beste løsning (da hadde de hatt det i dag). Men de som var først, var (dessverre for deg) Asus. Apple hadde som kjent antenner og ikke unibody-design (som bare delvis fungerte dersom du holdt telefonen riktig). Første med videotelefoni: Kyocera VP-210 i 1999. Trådløs strømming av innhold til egen og tredjeparts maskinvare: har du virkelig ikke hørt om Bluetooth? Første telefon med fingeravtrykkleser: Pantech GI100 i 2004 Første telefon med bildeautentisering: vanskelig å finne den første, men teknologien til telefoner kom i 2005 og den første jeg fant er en Samsung Galaxy Nexus fra 2012. Et stykke før Iphone X som fikk all ære for dette. Første med "rikt meldingssystem". Definer "rikt meldingssystem". Å sende meldinger/krypterte meldinger/media har vært mulig i en mannsalder. Ironisk nok var de første iPhone-modellene ikke kapable til nettopp dette. Nå som vi har oppklart misforståelsen, så falt hele argumentasjonen din i punkt 2 i grus. Beklager
  14. Forhåpentligvis kommer den aldri til Norge. Og det er ikke fordi man skal skåne de som kjøper denne fra å ubevisst signalisere til hele Europa at de er gift med søsteren sin. Men fordi den er en nesten 4 tonn tung vegg av en dødsfelle for alle oss andre i trafikken. Bilen skal føres av en uegnet fører som desidert oftest kolliderer i trafikken jfr. ulykkesstatistikken (godt voksen mann), som forsøker å justere temperaturen eller radioen på en touchskjerm som ikke virker, fordi de gule rullingsfingrene er for møkkete og trælete (det er jo en ordentlig arbeidskar dette) samtidig som den andre hånden holder en telefon i kjent håndverker-stil. Denne rullende torpedoen på størrelse med et lite europeisk land skal da navigere på trange, svingete og uoversiktlige europeiske veier, hvor den møtende trafikken består av bittesmå Fiat 500, BMW i3, Toyota Aygo, VW Eup og Honda E. Det er åpenbart at denne bilen ikke har noe i Europa å gjøre. Møter du den på veien, er det tryggere å sikte på fjellveggen enn å risikere å treffe den i fronten.
×
×
  • Create New...