Gå til innhold

Ny Europeisk superliga. Blir det en realitet?


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.vg.no/sport/fotball/i/Ga9w4x/nff-presidenten-ut-mot-kyniske-super-league-stoetter-utestengelse-av-spillere

 

Dette var drøyt. Jeg støtter ikke denne nye ligaen og synes så absolutt at man må presse klubbene til å ikke innføre dette. Men å straffe spillerne ved å nekte dem å spille på landslaget bare fordi klubben deres er idiot er passe lavmål.

Lenke til kommentar
kilik skrev (11 minutter siden):

Kanskje absurd for deg, men slik det fungerer i nesten alle større lagidretter som NHL, NFL, NBA osv.

Kan også tenkes at de bruker et lignende drafting-system hvor de dårligste lagene får velge de beste spillerne i pre-season.

Ellers kan det være man går over til 3 eller 4 omganger, så man får flere reklamepauser.

Hvem bryr seg om hvordan de organiserer seg i USA. Ingen grunn for at europeisk fotball skal gjøre det samme, annet enn at amerikanske eiere har dratt inn dette "strålende" konseptet hvor man slipper å bry seg om nedrykk.

Også morsomt at eierne angivelig håper at spillerne vil bli utestengt fra landslagspill, da de tjener lite på at spillerne drar for landslagspill og potensielt blir skadet. Er da ikke sikkert at de klarer å tiltrekke seg de største profilene om det skjer, og det er vel hele forutsetningen for at denne Superligaen skal være så attraktiv? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror mye av det "grasrot"-opprøret man ser nå vil stilne ganske kjapt. Man spådde at milliardærenes økonomiske doping av Chelsea og City også ville være døden for PL, men det er mer populært enn noen gang.

Mange reagerer her på at et konsept hvor klubber ikke rykker ned, men hvor sannsynlig er det i dag at klubber som United, City og Real rykker ned fra sine ligaer i dag? Sjansen er jo i praksis lik null selv om det kan skje på papiret.

 

 

Lenke til kommentar
kilik skrev (3 minutter siden):

Mange reagerer her på at et konsept hvor klubber ikke rykker ned, men hvor sannsynlig er det i dag at klubber som United, City og Real rykker ned fra sine ligaer i dag? Sjansen er jo i praksis lik null selv om det kan skje på papiret.

En mer riktig sammenligning er hvor mange av disse lagene klarer ikke å kvalifisere seg til CL hver sesong. Det gjelder flere av de engelske klubbene som er med i hvert fall, og selv Real og Barcelona blir stadig slått ut av mindre klubber. Her slipper den ubehagelige risikoen av at de kanskje ikke kvalifiserer seg til CL, og at de kan bli slått ut allerede etter seks kamper i gruppespillet. Det passer selvfølgelig dårlig for eierne som utelukkende vil maksimere profitt, men det passer også dårlig for supportere som elsker konkurransen og uforutsigbarheten i at selv de største klubbene kan feile. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det tar vel ett år før lagene kommer krypende tilbake og spør om de kan få være med i champions league likevel. Og sesong nr 2 så finner dem neppe 5 lag å rekruttere til ligaen i det hele tatt. 

Imens så koser jeg meg akkurat like mye med gruppespill bestående av Leeds, Bodø Glimt, PSG og Real Sociedad her i heimen ihvertfall.

Jeg begynte igrunn å gå lei av Barcelona, Real Madrid, Manchester City osv uansett. Litt nytt gjør bare godt.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (32 minutter siden):

Men å straffe spillerne ved å nekte dem å spille på landslaget bare fordi klubben deres er idiot er passe lavmål.

Et perfekt, nærmest genialt virkemiddel. Da må spillere tenke seg kraftig om før de går til disse klubbene. Klubbene vil krype tilbake til UEFA iløpet av ett år.

Endret av Ka9nen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
kilik skrev (8 minutter siden):

Jeg tror mye av det "grasrot"-opprøret man ser nå vil stilne ganske kjapt.

Tror det kan være en fare for det ja. Folk kan etterhvert begynne å venne seg til det, hvis de ser det ikke nytter stritte i mot.

Hvis dette skal knebles, bør man sikker sett inn mye for å få bukt med før det får kommet i gang..

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (28 minutter siden):

https://www.vg.no/sport/fotball/i/Ga9w4x/nff-presidenten-ut-mot-kyniske-super-league-stoetter-utestengelse-av-spillere

 

Dette var drøyt. Jeg støtter ikke denne nye ligaen og synes så absolutt at man må presse klubbene til å ikke innføre dette. Men å straffe spillerne ved å nekte dem å spille på landslaget bare fordi klubben deres er idiot er passe lavmål.

 

Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Wow. 

Eierne av ESL-klubbene har nå satt spillere sine i en fryktelig vanskelig situasjon og kanskje lagt drømmene deres i ruiner.

Helt grei respons, spør dere meg.

De nasjonale og UEFA-ligaene bør gjøre akkurat det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke for at folk skal straffes for noe de ikke selv har kontroll over. Sanksjoner mot klubben (f.eks utestengelse fra CL) og sanksjoner mot spillere (utestengelse fra landslaget) er 2 forskjellige ting.

Da får de finne seg en annen klubb som bryr seg om annet enn egen lommebok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sitat

Dette var drøyt. Jeg støtter ikke denne nye ligaen og synes så absolutt at man må presse klubbene til å ikke innføre dette. Men å straffe spillerne ved å nekte dem å spille på landslaget bare fordi klubben deres er idiot er passe lavmål.

Det er jo perfekt. Spillerne har ikke ryggrad nok til å droppe Qatar VM, men kanskje de ikke får noe valg. Her har vi en mulighet til stå opp for to gode saker på en gang.

Spillerne må ta ansvar. Noen få har begynt å uttale seg. Håper flere gjør det.

"Jeg fulgte bare ordre" er ikke godt nok forsvar.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Juggel skrev (1 time siden):

Superligaen vil være det motsatte av dagens ordning.

Hvordan noen kan mene at en turnering der de allerede største laga er med, uten noen form for kvalifisering, eller mulighet for nedrykk er rettferdig og sunt er for meg en gåte.

Dette er kokt i hop med ett mål for øye og det er å gjøre klubbene med dets eiere og styreledere ennå rikere.

Dette har ikke noe med fotball å gjøre i det hele tatt.

Piss meg i øret til hele opplegget.

 

Det er tiltenkt at 12-16 lag er alltid med, mens 4 til eller noe kan kvalifisere seg.
Same som CL. Se kor lenge Engelske klubber sugde hardt, men de beholdt alle sine plasser i CL, fikk enormt med penger på det og ble nokså sterke. Lag fra andre ligaer, som gjorde det bra på den tia - må fortsatt kvalifisere seg. Dagens system er likedans lagt opp at de rikeste klubbene/ligaene beholder alt av penger. Forskjell at UEFA tar seg stor del av kaka, her vil klubbene beholde pengene selv

Lenke til kommentar

image.thumb.png.4b0b7c572c25be76941a980d82b762aa.png

Litt haltende engelsk. Men Bruno 😍  (tror han er første spilleren fra noen av de 12 klubbens om har vist uttrykk for at det er ikke positiv til?)

Edit: Hele Podence innlegg, som Bruno svarer på er:

Sitat

The Ball. The Song. The Dream.

The Zidane’s volley... Kaka’s Solo... Liverpool In Athens... Ole in Barcelona... Cris and Seedorf ...
There some things we just can’t really pay for it.

 

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...