Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (5 minutter siden):

Har noen av dere sett en oppdatert leveranseplan på vaksinene?

Antall doser til Norge i uke 1, 2 osv.


Nei, men dosene for uke 1 har allerede kommet, det var vel rundt 40 000 doser, slik at Norge har mottatt rundt 100 000 doser totalt nå.

Det vil komme doser i samme størrelsesorden fra Pfizer i månedene fremover, det er lite trolig at de klarer å øke produksjonen nevneverdig før rundt mars.

Nå er også Modernas vaksine godkjent. Denne vil trolig komme i mindre antall til å begynne med, men det antas at EU-landene (og Norge) kan begynne å motta leveringer neste uke.

Det vil trolig dreie seg om 10-15 000 doser per uke fra Moderna i starten.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ryktes også om at EMA er i ferd med å godkjenne seks doser fra hetteglassene til Pfizer, noe som vil gjøres med en oppdatering av den opprinnelige godkjenningen for vaksinen.

Akkurat når dette kommer, er usikkert, EMA publiserer ikke oppdateringer på pågående saker, kun når vedtak er fattet, slik at alt foreløpig er fra "kilder" mediene har snakket med, men disse hevder at det er "veldig snart".

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):

Nå er også Modernas vaksine godkjent. Denne vil trolig komme i mindre antall til å begynne med, men det antas at EU-landene (og Norge) kan begynne å motta leveringer neste uke.

Det vil trolig dreie seg om 10-15 000 doser per uke fra Moderna i starten.

– Norge får 4000 doser av Moderna-vaksinen i neste uke

Sitat

Sveriges vaksinekoordinator Richard Bergstrøm, som også forhandler for Norge, sier til TV 2 at Norge vil få de første 4000 dosene av Moderna-vaksinen neste uke.

– Deretter vil dere motta 10.000 doser fra Moderna i snitt hver uke fremover. Fra mars vil det komme 40.000 vaksiner fra Moderna i uken, sier han.

Foreløpige studier viser at både Moderna- og Biontech-vaksinen gir god beskyttelse. Men Moderna er lettere å håndtere siden den ikke må oppbevares nedkjølt på veldige lave temperaturer.

Selskapet som produserer Moderna, sa mandag at de antar å ha kapasitet til å produsere 600 millioner doser vaksiner i 2021, men de jobber med å få utvidet kapasiteten ytterligere.

https://www.tv2.no/nyheter/11875663/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Har de innført portforbud? Nei, de har ikke det. Så slapp nå av 

De ser på det som en mulighet. Les nyheter!

tigerdyr skrev (1 time siden):

Kanskje fordi det ikke er riktig og kanskje fordi det har hatt null å si på smitteutviklingen om noen arbeidere fikk slippe inn i sommer...

Ehm jo, det var en korrelasjon.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (40 minutter siden):

Høres ut som en veldig kjip situasjon ja. Selv har jeg måtte ty til private helsetjenester for blant annet ultralyd undersøkelser, MR og Røntgen da de offentlige sykehusene har vist 0 interesse for å prøve å få til noe som helst og hviler seg på korona tiltak. Så mye penger har gått ut, men jeg håper på å få tilbake noe av det vertfall da de private undersøkelsene har avdekt ganske betydelige ting, pasientskadeerstatning kan og være aktuelt ifølge advokaten jeg har snakket med rundt det.

Min opplevelse rundt det å være involvert i en alvorlig ulykke under korona er ingen umulighet at kommer til å bli en sak for media en gang i fremtiden, for det er ganske grovt mye av det.

Så utrolig kjipt da er nok mine vansker minimale i forhold, hørt om slikt som du opplever fra andre også og husker lest at du har postet noe om dette tidligere også.

Fint at du deler din situasjon under denne tiden og jeg håper at du ikke blir for skadelidende i dette.

Vi får alle bare stå i dette og ta eventuelle konskvenser av tiltakene når den tid kommer.

Grunner til jeg følger alle normale tiltak er for de som sitter i en kjip situasjon som eks de med kreft som kanskje bare har maks par år igjen så er dette et av deres siste år der de må gjemme seg for alle ellers kan de miste den lille tiden de har igjen, blir trist bare skrive om sånt..

Vi må håpe at vaksinene fungerer godt og at vi klarer komme oss ut av dette så fort som mulig.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (45 minutter siden):

Det er akkurat det jeg har gjort! Du leser mer enn det som står, de sier det ikke er aktuelt med portforbud nå. Ikke freak ut over ting som ikke har skjedd enda, du lager storm i vannglass

Jeg freaker ikke ut. Jeg blir kvalm av de korrupte politikerne våre som snakker om å låse folk inn i sine hjem heller enn å holde utlendinger utenfor landet.

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Ja å gi for eksempel Oslo kommune utreiseforbud annet enn til jobb virksomhet vil gjøre mye. 

For noe tull. Det er noe rart med det. Kommer man fra et område med et noe høyt smittepress skal man liksom behandles som spedalsk. Jeg kjenner ingen i min krets her i Oslo som har hatt dette 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (12 minutter siden):

For noe tull. Det er noe rart med det. Kommer man fra et område med et noe høyt smittepress skal man liksom behandles som spedalsk. Jeg kjenner ingen i min krets her i Oslo som har hatt dette 

Eg kjenner heller ingen som har hatt dette. Eigentleg har eg lyst til å drite i alle tiltaka.

Eller vil eg eigentleg det?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Kryptodebunker said:

For å få kontroll på de nye mutasjonene. Man kan teste seg ut av karantene ved å ta en ny test på den 7 dagen. Så får man svar på den 8 eller 9 dagen. 

Det er jeg klar over, men logikken her er jo ikke helt klar likevel - poenget med karantenen er jo å hindre eventuell smitte. Så hva er poenget med testen, når en uansett er i karantene og dermed i praksis ikke vil smitte andre. Jeg ser kun logikken i test for de som er unntatt karantene pga jobb eller andre årsaker.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (28 minutter siden):

Jeg freaker ikke ut. Jeg blir kvalm av de korrupte politikerne våre som snakker om å låse folk inn i sine hjem heller enn å holde utlendinger utenfor landet.

Dette er ikkje svart kvitt. Utlendingane skal testast og i karantene, så dei skal eigentleg vere det minste problemet. Om alle som har utlendingar i jobb skulle gå dukken ville mange norske arbeidsplassar følgje med på lasset.

Det aller meste av smitten vi har her i landet er intern smitte.

Eg er ikkje fornøgd med handteringa av karantenefritak for gjestearbeidarar frå i haust, men ting har komme seg etter at regjeringa blei tvinga til å ta tak i problemet, noko som tydelegvis har sote langt inne.

Lenke til kommentar
William_S skrev (58 minutter siden):

For noe tull. Det er noe rart med det. Kommer man fra et område med et noe høyt smittepress skal man liksom behandles som spedalsk. Jeg kjenner ingen i min krets her i Oslo som har hatt dette 

Jeg har vært i karantene og følte meg overhodet ikke som spedalsk. Så den omsorgen på mine vegne betakker jeg meg for.

De to ukene er kanskje ikke det beste, men på ingen måte det verste jeg har vært gjennom i livet. Eller for å si det slik, det er ikke på topp 50 av de verste tingene jeg har opplevde i livet. Og det er en solidarisk gjerning når det tross alt er snakk om å redde liv.

Så takk for denne "omsorgen" for oss som betraktes som "spedalske" som du kaller det, men ellers takk.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

TJERNEN: 22 POSITIVE CORONA-TESTER

Fredrikstad-klubbens Stjernens daglige leder Anders Åsle bekrefter overfor VG at 18 spillere og fire personer i toppserielagets støtteapparat har avlagt positive coronatester.

– Det er helt vilt hvor smittsomt dette er, sier han.

Han venter fortsatt på svar fra rundt fire avlagte coronatester.

Det var TV 2 som meldte at antallet positive prøver blant spillerne og støtteapparatet i Stjernens A-lag nå har nådd 22.

Fire tester er foreløpig negative. Stjernens toppserielag i ishockey har tidligere hatt to smittetilfeller, før det første i den nå lange rekken ble kjent lørdag for fem dager siden.

Tror nok muligens dessverre at en av mutasjonene allerede er godt i anløp. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (26 minutter siden):

Når de sier portforbud så mener de vel at man kan bare ta seg en tur til butikken og ta seg en tur vekk fra folk.

Det er ingenting å være redd for. Lag noe god mat, slå på Netflix og kos deg.

Minner meg om denne, som kanskje ga litt WWII-vibber første gang den rullet på skjermen. :grin:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...