Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

tigerdyr skrev (14 minutter siden):

Undrer meg veldig over at du skulle være motstander av noe slikt.  At dette har vært på vei lenge er vi mange som har advart om og jeg husker i al fall hvordan du reagerte på slike påstander.  

Du er klar over at personfokus er ULOVLIG på diskusjon.no og at en av de klareste reglene her inne er DISKUTER SAK IKKE PERSON!!??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Ante meg at det kunne bli ramaskrik fra noen av de mer dramatiske her ang. nyheten om at det juridiske ved portforbud utredes.

Dette er ikke dramatisk. Det er bare fint at dette er klart hvis vi mot formodning skulle havne i en situasjon der portforbud er nødt til å innføres for å begrense smittespredning. En del av beredskapen.

Et portforbud nasjonalt vil neppe skje i løpet av pandemien her i Norge. Et lokalt portforbud er mer hensiktsmessig dersom det skulle bli et massivt ukontrollert utbrudd konsentrert i en by, kommune eller område. Det skal dog mye til, og det skal da videre enda mer til for at det blir portforbud utover kvelds- og nattestid for eksempel fra kl. 20 til 05.

Vil jo bli for dumt om den fjerneste og tynnes bebodde øya ute i Lofoten med 0 coronasmittede og med 1 kilometer mellom hvert hus skulle innføre portforbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Jeg tror portforbud er det som vil få det til å tilte over for store deler av befolkningen i Norge. Da er nok nok. 

Da vil i så fall den tillitsbaserte dugnaden offisielt være over. Lockdownen i vår virket bra fordi folk tross alt hadde lov til og ble oppfordret til å bevege seg ute i naturen. Å bli nektet å gå en tur i skogen er horribelt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Da vil i så fall den tillitsbaserte dugnaden offisielt være over. Lockdownen i vår virket bra fordi folk tross alt hadde lov til og ble oppfordret til å bevege seg ute i naturen. Å bli nektet å gå en tur i skogen er horribelt.

Det er også en kjennsgjerning at viruset har dårligere spredningsvilkår utendørs. Mange folk som benyttet hengekøya i Oslomarka i våres. 

Endret av William_S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nesten så jeg håper at det skal gå lukt til helvete her også. Hvis mange nok folk protesterer og trasser mot tiltakene og sykehusene til slutt renner over, kanskje alvoret synker inn hos noen av de verste trassungene da. 

Det blir ikke portforbud hvis alle gjør så godt de kan ... stå på folkens!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Som Mæland presiserer på pressekonferansen nå så er et portforbud ikke aktuelt nå, og vil kunne benyttes dersom det er en helt ekstrem smittesituasjon og helsevesenet kneler. 

Slapp av folkens.

Det er et lovforslag, så får vi se om de får nok tid til høringsfrist. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Heldigvis er de som får fnatt av ett eventuelt portforbud i mindretall. Det vil kun bli brukt i ytterst krise. Men jeg ser det sannsynlig at det vil skje i Oslo i løpet av våren. 

Da stikker jeg ut av byen, har ei hytte jeg kan benytte. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 minutter siden):

Heldigvis er de som får fnatt av ett eventuelt portforbud i mindretall. Det vil kun bli brukt i ytterst krise. Men jeg ser det sannsynlig at det vil skje i Oslo i løpet av våren. 

Ingen vil ha det men må man så må man. Redder det 1000 liv er det verdt det. 

Hvis helsevesenet eller sykehus knekker lokalt så er jeg helt sikker på at de aller fleste vil støtte det ja.

La oss nå krysse alt vi har for at det aldri blir aktuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Hvis helsevesenet eller sykehus knekker lokalt så er jeg helt sikker på at de aller fleste vil støtte det ja.

La oss nå krysse alt vi har for at det aldri blir aktuelt.

Jeg kommer aldri til å støtte dette uansett. Det er et såpass stort inngrep i grunnloven og menneskerettighetene at jeg ikke har ord. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stoltenberg alvorlig bekymret for de neste ukene: R-tallet er på 1,4

Sitat

Smittetrykket i Norge bekymrer FHI-direktør Camilla Stoltenberg. Nå skal de vurdere om det trengs enda strengere tiltak.

– Fy søren, sukker Camilla Stoltenberg da hun får se den ferske ukesrapporten om koronavirus for uke 53.

FHI ytret sin bekymring for smittetallene etter årets julefeiring allerede i desember. De fryktet at flere nærkontaker og mer reising både innenlands og utenlands under julehøytiden, ville føre til høyere smittetall på nyåret.

– Vi har forventet en økning denne uken, men nå ser vi det manifestert, sier FHI-direktøren til TV 2.

Totalt har de registrerte smittetilfellene økt med 16 prosent fra uke 52 til 53, med over 3700 nye smittede. Det kommer frem i Folkehelseinstituttets ferske ukesrapport.

Det såkalte R-tallet har også steget fra 1,3 til 1,4.

– Det er en sterkere stigning enn vi har sett tidligere, sier Stoltenberg.

https://www.tv2.no/nyheter/11875591/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det så mange syke som vimser rundt i samfunnet, altså? Etter snart et år med denne driten så har det fortsatt ikke sunket inn at man skal holde seg hjemme hvis man kjenner seg uggen?

Hvorfor?!

(ja, noen får ikke symptomer i det hele tatt.. men flertallet er jo ikke der, og hvis det bare var disse som fartet rundt omkring ville smitten uansett vært lavere)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (8 minutter siden):

Heldigvis er de som får fnatt av ett eventuelt portforbud i mindretall. Det vil kun bli brukt i ytterst krise. Men jeg ser det sannsynlig at det vil skje i Oslo i løpet av våren. 

 

Ja, dersom den norske regjeringen fortsetter å være like tafatte med utsendelsen av vaksinen som de er nå så er det kanskje fare for det ja. Men på det tidspunktet vil en del land, som Israel, Storbritannia og Danmark være på god vei til å få immunitet allerede.

Lenke til kommentar

De utreder selvfølgelig ikke portforbud for å legge utredningen i en skuff. Jeg vil tippe at de nå sørger for å få hjemmelsgrunnlaget stille og rolig på plass, før musefella plutselig smekker igjen. Som nevnt tidligere ønsker man at tiltakene skal innføres overraskende, for å unngå panikkhandlinger i forkant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående portforbud er jeg redd det vil gjøre vondt verre. Jeg mener; de landene i Europa som har hatt det har ikke hatt noen stor suksess med å få ned smitte- og dødstall; tvert imot, de er verstingland på området; som for eksempel Storbritannia og Spania. Og verre; det svekker beviselig befolkningens tillit og lojalitet til å følge smittevernsreglene. I Norge er folk generelt rimelig lydige, mens i andre land; som Frankrike som har hatt det sannsynsligvis mest drakoniske portforbudet er motviljen mot å ta et tak for å få ned smitten ganske stor som en fransk journalist har observert:

https://www.nrk.no/ytring/da-jeg-ble-karantenepoliti-1.15295417

Å innføre portforbud kan føre til uopprettelig skade på det norske folks tillit til smitteversntiltakene slik det i aller høyeste grad har gjort i andre land hvor raseriet er stort og det virkelig ulmer.

Og igjen: er det nor regjeringen bør prioritere å utrede NÅ er hvordan de skal få fortgang i vaksineringen og om vi skal fære vår EGEN vaksinepolitikk fremfor å underkaste oss effings EU som vi ikke en gang er medlem av.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (17 minutter siden):

Er det så mange syke som vimser rundt i samfunnet, altså? Etter snart et år med denne driten så har det fortsatt ikke sunket inn at man skal holde seg hjemme hvis man kjenner seg uggen?

Hvorfor?!

(ja, noen får ikke symptomer i det hele tatt.. men flertallet er jo ikke der, og hvis det bare var disse som fartet rundt omkring ville smitten uansett vært lavere)

Rundt 40% er asymptomatiske smittsomme. Det er nok til å anses som vanlig, uten at det gjelder de fleste. De blir ikke uggen.
Resten, de som får symptomer, er smittsomme i opptil flere dager før symptomer oppstår. Dette er presymptomatisk smitte. Blant disse er det en del som ikke tester seg når milde symptomer oppstår, i den tro at det bare er en mild forkjølelse de har, tenker kanskje det blir upraktisk fordi de er bare litt snufsete, og ikke COVID. Disse fortsetter å være en smitterisiko ute blant folk i en periode.

Dvs. at 100% av de smittede har en periode hvor de aner fred og ingen fare, samtidig som de risikerer å smitte noen.

 

Endret av xRun
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (32 minutter siden):

Nesten så jeg håper at det skal gå lukt til helvete her også. Hvis mange nok folk protesterer og trasser mot tiltakene og sykehusene til slutt renner over, kanskje alvoret synker inn hos noen av de verste trassungene da. 

 

Hvorfor det? Synes du Norge er noe verre enn andre europeiske land når det gjelder spredning av viruset?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Angående portforbud er jeg redd det vil gjøre vondt verre. Jeg mener; de landene i Europa som har hatt det har ikke hatt noen stor suksess med å få ned smitte- og dødstall; tvert imot, de er verstingland på området; som for eksempel Storbritannia og Spania. Og verre; det svekker beviselig befolkningens tillit og lojalitet til å følge smittevernsreglene. I Norge er folk generelt rimelig lydige, mens i andre land; som Frankrike som har hatt det sannsynsligvis mest drakoniske portforbudet er motviljen mot å ta et tak for å få ned smitten ganske stor som en fransk journalist har observert:

https://www.nrk.no/ytring/da-jeg-ble-karantenepoliti-1.15295417

Å innføre portforbud kan føre til uopprettelig skade på det norske folks tillit til smitteversntiltakene slik det i aller høyeste grad har gjort i andre land hvor raseriet er stort og det virkelig ulmer.

Dette er gode poenger, og jeg er enig. Derfor er det viktig at portforbud kommuniseres og evt brukes som en siste utvei, og som direkte livreddende tiltak.

Jeg stoler på at norske myndigheter ikke vil innføre dette før det er absolutt nødvendig og har godt epidemiologisk grunnlag. Jeg tror også det skal helt ekstremt mye til for at et portforbud vil gjelde for et helt døgn, det mer sannsynlige er nok for eksempel et portforbud på kveldstid fra kl. 22:00 til 05:00 eller lignende.

Men som sagt, jeg håper og tror aldri vi kommer dit.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (23 minutter siden):

Angående portforbud er jeg redd det vil gjøre vondt verre. Jeg mener; de landene i Europa som har hatt det har ikke hatt noen stor suksess med å få ned smitte- og dødstall; tvert imot, de er verstingland på området; som for eksempel Storbritannia og Spania


Portforbud fungerer utmerket, det er det ingen tvil om.

Målet med alle tiltak er stort sett å begrense kontakten mellom mennesker, ettersom det er slik viruset spres.
I så måte er det liten tvil om at et portforbud er blant de aller beste tiltakene, smittevernmessig.

Så er det åpenbart slik at det også er blant de aller dårligste tiltakene når det kommer til folks frihet, og av den anledning har det gjerne vært innført når ting virkelig har gått ille.

Det er nettopp derfor de landene som har innført portforbud, også er "verstingland".
Land hvor det går bra, har ikke noe behov for portforbud, å det er generelt ikke et tiltak man ønsker å innføre som "føre var", men heller noe man setter inn når ingenting annet virker.

Korrelasjon er ikke kausalitet, det er ikke slik at det er portforbudet som har gjort at landene har stor smittespredningen, heller tvert i mot, det er den høye smittespredningen som har ført til portforbud.

Dersom Norge kommer i en situasjon hvor mer humane tiltak feiler, så må det åpenbart vurderes portforbud, da kan det være greit å ha det juridiske på plass dersom det skulle komme til det.

Jeg tror de aller fleste generelt er i mot portforbud, slik de aller fleste også er i mot stengte grenser, påbud om karantener og annet.
Det er ingen som synes dette er noe særlig festlig, det påvirker de aller fleste mennesker negativt i noen grad, noen mer enn andre.

Likevel tror jeg også de aller fleste er enig i at nesten alle former for tiltak er greit, så lenge det er smittefaglig vurdert og nødvendig for å begrense sykdom.

Det er helt klart en vanskelig balansegang, både for folk og myndigheter, men jeg tror og håper at de fleste vil velge å lytte til et eventuelt portforbud, for å få ned smitten, å redusere risikoen for sykdom og død for seg selv, sine nærmeste, og særlig de i risikogruppene?

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...