Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Kryptodebunker said:

https://www.nrk.no/nordland/bodo-kommune-trosset-fhi-_-satte-koronavaksine-pa-helsepersonell-1.15314944

Det er jo bare bra. Helt idiotisk å sløse bort doser på folk som skal dø snart uansett. Vaksiner heller helsepersonell på sykehjem og sykehus. 

Helt 100% enig.  Er der virkelig ingen minste-grense for antall forventede leveår for å få vaksinen?  Tullete å sløse det bort på folk som uansett er forventet å dø innen året har gått. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

  

Rune_says skrev (6 minutter siden):

Synes Norge har valgt feil strategi ift å holde tilbake halvparten av vaksinene  for dose nr 2 istedenfor å bruke alle dosene fortløpende  (og satse på at transport av neste ladning går ca etter planen).   Danskene har definitivt valgt bedre modell her.

Det krever mye ekstra lagringsplass i fryserne (ekstra kostnad, administrasjon = ekstra tidsbruk) - som evt også kan bli for fulle slik at doser går til spille. 


Greia er vel at man vinner veldig lite på det.

Som nevnt tidligere, så kan man gi ut alle dosene denne uka, neste uke, og uken etter det .... så må man begynne på dose to, da er det ingen som får første dose fjerde, femte og sjette uke, ettersom alle de dosene går til de som har den første dosen.

Man vinner i beste fall noen tusen flere vaksinerte de første par ukene, så jevner det seg ut og blir akkurat likt i ukene etterpå uansett.

Videre er det logistisk mye vanskeligere å gjøre som danskene, når folk ikke har en eksakt tid på når de skal inn å få den andre dosen, samt at det skaper langt mer usikkerhet.

Det er enklere å vaksinere en person, gi denne en timeavtale om tre uker, å vite at den neste dosen står trygt i en fryser til den skal brukes.

Den eneste grunnen til å kjøre på med alt man har med en gang, er å vinne litt de første ukene.
For land som ikke har all verden med smittespredning, så har det liten betydning om man får vaksinert 0.3% av befolkningen de første to ukene, eller etter fire uker, det gir liten effekt, samtidig som det blir vanskeligere å gjennomføre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

REGJERINGEN UTREDER GRUNNLAG FOR Å INNFØRE PORTFORBUD

Sitat

Justisdepartementet har de siste ukene jobbet med å utrede det juridiske grunnlaget for å innføre portforbud i Norge, melder NRK. Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad sier til NRK at det skal svært mye til for at portforbud vil bli aktuelt.

– Da landet stengte ned 12. mars ble det ikke innført portforbud. Tvert imot oppfordret vi folk til å bevege seg utendørs hver dag, men med god avstand til andre. Mobiliteten i samfunnet ble kraftig redusert gjennom nedstengningen den gangen og smittetallene falt like raskt i Norge som i land med portforbud, sier Nakstad.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/regjeringen-utreder-grunnlag-for-aa-innfoere-portforbud.mIUpbksqp

Full artikkel: https://www.nrk.no/norge/regjeringen-utreder-grunnlag-for-a-innfore-portforbud-1.15314861

Som Nakstad sier skal det svært mye til for at portforbud vil innføres i Norge både nasjonalt og lokalt. Men det er fint å ha det juridiske grunnlaget på plass dersom vi skulle havne i en slik situasjon.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

SKREKK OG GRU!!:scared:

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-utreder-grunnlag-for-a-innfore-portforbud-1.15314861

Nei, sørg heller for å få kjørt ut så mange vaksiner så fort som mulig og til så mange som mulig! Og før nå for pokker en selvstendig politikk hvor vi kjøper så mange vaksiner vi vil uten at vi skal undrkaste oss EU som vi angivelig ikke er medlem av en gang.

Denne underdanige underkastelsen til EU som Høyre bedriver burde bli tatt opp i Stortinget. Å la EU, som folket har sagt NEI til to ganger skal diktere Norges vaksinepolitikk er i grenseland til hva jeg vil kalle forræderi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

SKREKK OG GRU!!:scared:

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-utreder-grunnlag-for-a-innfore-portforbud-1.15314861

Nei, sørg heller for å få kjørt ut så mange vaksiner så fort som mulig og til så mange som mulig! Og før nå for pokker en selvstendig politikk hvor vi kjøper så mange vaksiner vi vil uten at vi skal undrkaste oss EU som vi angivelig ikke er medlem av en gang.

Denne underdanige underkastelsen til EU som Høyre bedriver burde bli tatt opp i Stortinget. Å la EU, som folket har sagt NEI til to ganger skal diktere Norges vaksinepolitikk er i grenseland til hva jeg vil kalle forræderi.

Dette er jo bare et forslag, ikke noe som vil skje. Leser ikke folk artikkelen, kun overskriften?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Det er ikke rart at det i dag ble satt ny smitterekord i Norge med over 900 nye smittetilfeller, og over 200 av disse i Oslo. Det jeg synes er rart er at det kan virke som Regjeringen dekker over arbeidsinnvandringen med julefeiring av tilreisende familie.

Flott og viktig innspill @Theo343

Jeg er ikke overrasket over at regjeringen bruker juleferie som skalkeskjul for økt smitte grunnet arbeidsinnvandring. Det samme så vi i sommer/høst: da fikk studentene og fadderuken skyld for økt smitte. Selv om vi også den gang importerte sykdommen fra Europa gjennom vidåpne grenser!

Theo343 skrev (21 minutter siden):

Situasjonen på Gardermoen med flypassasjerer er nå ute av kontroll. Et informativt innlegg fra Facebook fra en som er vitne til hva som skjer.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bra de går gjennom jusen allerde nå. Endelig litt føre var på noe. Utrolig kjipt om det blir innført portforbud, gå- og joggeturene mine er noe av det som har holdt meg gående (pun somewhat intended) de siste par månedene. Om portforbud innføres kun på kveld og nattestid skal jeg klare meg, men det er mulig jeg tar til gatene og protesterer litt likevel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Portforbud er en kriseløsning om alt går til helvete. Jeg har troen på at nordmenn flest klarer av avstå fra unødvendige besøk. Oslo Lufthavn har noe å lære av Torp.

Sitat

Testet 954 på Torp i helgen – bare to nektet å ta testen der: – Vi kverulerer ikke

Mens det var kaos på Gardermoen den første helgen med pliktig covid-19-test ved innreise til Norge, gikk det knirkefritt på Torp. Nærmest samtlige passasjerer samarbeidet.

Jeg må få gi ros til alle passasjerer som tester seg på Torp. Vi har så å si hatt maks uttelling, og det er helt fantastisk.

Det sier Inger Amundsen. Hun er test- og smittesporingsansvarlig i Sandefjord kommune.

Nylig måtte hun og andre instanser på svært kort varsel og midt i nyttårshøytiden få i gang et system som kunne håndtere de nye innreisereglene regjeringen innførte fra klokka 10 lørdag.

Flere fly fra Polen, Romania og Baltikum både lørdag og søndag gjorde at politiet, vektere og Sivilforsvaret, samt flyplassledelsen og ikke minst kommunens testteam og karanteneansvarlige sto på for å få tatt unna.

– Stakkars Gardermoen

Samtidig kom det rapporter fra Gardermoen om køventing i timevis og tettpakkede arealer der det var vanskelig for folk å holde «meteren», ifølge nrk.no.

– Hos oss gled det så fint – jeg er kjempefornøyd. Men Stakkars Gardermoen, jeg har så vondt av dem. De har sikkert jobbet som helter, men der er det mange, mange flere passasjerer enn på Torp. Det så ganske ille ut, sier Amundsen.

De nye reglene er slik at alle som kommer fra utlandet, skal koronatestes senest 24 timer etter ankomst. Derfor testes de allerede på flyplassen eller annen grenseovergang.

Karantenen på 10 dager må fullføres uansett om testen er negativ, da symptomer på covid-19 likevel kan utvikles etter at testen er tatt.

Reglene er innført for å forebygge og fange opp importsmitte. Reisende fra røde land (som akkurat nå er svært mange) må i tillegg framvise negativt testresultat som ikke er eldre enn 72 timer.

 

På regjeringens hjemmesider kan du lese mer om reglene.

Åtte slapp å ta test

Det ble tatt over 950 koronatester på Torp i helgen. To personer nektet å la seg teste der og da, mens åtte slapp å ta testen.

– Det er jo fremdeles et slakk på 24 timer. Vi kverulerer ikke, sier Inger Amundsen om de to som nektet å la seg teste på Torp.

De to som ikke ville, avkreves likevel koronatest innen 24 timer. Testsjefen mener de øvrige passasjerene valgte mye lurere ved å ta testen på flyplassen når den er tilgjengelig rett foran nesa deres – bokstavelig talt.

– Det er jo så å si ingen som protesterer, så dette er optimalt, sier Amundsen.

Hun mener samarbeidet mellom alle aktørene gikk akkurat så knirkefritt som de hadde håpet.

– Det er løsningsorienterte og flinke folk. «Skjer det noe, løser vi det», er holdningen. Alle ledd er like nødvendige for at det skal gli så fint som det gjorde. Sammen taklet vi dette veldig bra, konkluderer hun.

Sitat

Bare to nektet

Dette er nøkkeltall fra koronatestingen på Torp Sandefjord lufthavn 2. og 3. januar 2021:

■ LØRDAG: Totalt 648 passasjerer slapp inn i Norge (noen kom før klokka 10, før de nye reglene begynte å gjelde). Av dem ble 523 testet – én person nektet.

■ SØNDAG: Totalt 440 passasjerer slapp inn i Norge. Av dem ble 431 testet – én person nektet. De åtte andre som ikke ble testet, slapp fordi de enten var under 12 år eller fordi de framla dokumentasjon på at de har hatt covid-19.

■ Alle de totalt 954 testene på Torp i helgen – bortsett fra én – er såkalte PCR-tester (ordinær koronatest som analyseres i laboratorium). På søndag ble det tatt én hurtigtest grunnet sykdomstegn hos passasjeren.

https://www.sb.no/testet-954-pa-torp-i-helgen-bare-to-nektet-a-ta-testen-der-vi-kverulerer-ikke/s/5-73-1257631

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ante meg at det kunne bli ramaskrik fra noen av de mer dramatiske her ang. nyheten om at det juridiske ved portforbud utredes.

Dette er ikke dramatisk. Det er bare fint at dette er klart hvis vi mot formodning skulle havne i en situasjon der portforbud er nødt til å innføres for å begrense smittespredning. En del av beredskapen.

Et portforbud nasjonalt vil neppe skje i løpet av pandemien her i Norge. Et lokalt portforbud er mer hensiktsmessig dersom det skulle bli et massivt ukontrollert utbrudd konsentrert i en by, kommune eller område. Det skal dog mye til, og det skal da videre enda mer til for at det blir portforbud utover kvelds- og nattestid for eksempel fra kl. 20 til 05.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (22 minutter siden):

REGJERINGEN UTREDER GRUNNLAG FOR Å INNFØRE PORTFORBUD

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/regjeringen-utreder-grunnlag-for-aa-innfoere-portforbud.mIUpbksqp

Full artikkel: https://www.nrk.no/norge/regjeringen-utreder-grunnlag-for-a-innfore-portforbud-1.15314861

Som Nakstad sier skal det svært mye til for at portforbud vil innføres i Norge både nasjonalt og lokalt. Men det er fint å ha det juridiske grunnlaget på plass dersom vi skulle havne i en slik situasjon.

Det at de utreder det betyr at de leker med tanken på å innføre et slikt tiltak. Skrinlegg hele utredningen. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Ante meg at det kunne bli ramaskrik fra noen av de mer dramatiske her ang. nyheten om at det juridiske ved portforbud utredes.

Dette er ikke dramatisk. Det er bare fint at dette er klart hvis vi mot formodning skulle havne i en situasjon der portforbud er nødt til å innføres for å begrense smittespredning. En del av beredskapen.

Et portforbud nasjonalt vil neppe skje i løpet av pandemien her i Norge. Et lokalt portforbud er mer hensiktsmessig dersom det skulle bli et massivt ukontrollert utbrudd konsentrert i en by, kommune eller område. Det skal dog mye til, og det skal da videre enda mer til for at det blir portforbud utover kvelds- og nattestid for eksempel fra kl. 20 til 05.

Det er faktisk mer dramatisk enn det du later som det er. NRK har også fått avslag på innsyn i alle dokumenter rundt saken - hvorfor i alle dager skal dette være hemmelig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Battaman skrev (14 minutter siden):

Bra de går gjennom jusen allerde nå. Endelig litt føre var på noe. Utrolig kjipt om det blir innført portforbud, gå- og joggeturene mine er noe av det som har holdt meg gående (pun somewhat intended) de siste par månedene. Om portforbud innføres kun på kveld og nattestid skal jeg klare meg, men det er mulig jeg tar til gatene og protesterer litt likevel.

Jeg tror portforbud er det som vil få det til å tilte over for store deler av befolkningen i Norge. Da er nok nok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Ante meg at det kunne bli ramaskrik fra noen av de mer dramatiske her ang. nyheten om at det juridiske ved portforbud utredes.

Dette er ikke dramatisk. Det er bare fint at dette er klart hvis vi mot formodning skulle havne i en situasjon der portforbud er nødt til å innføres for å begrense smittespredning. En del av beredskapen.

Et portforbud nasjonalt vil neppe skje i løpet av pandemien her i Norge. Et lokalt portforbud er mer hensiktsmessig dersom det skulle bli et massivt ukontrollert utbrudd konsentrert i en by, kommune eller område. Det skal dog mye til, og det skal da videre enda mer til for at det blir portforbud utover kvelds- og nattestid for eksempel fra kl. 20 til 05.

Må vi til med portforbud så må vi jo bare det. Godt at det er ferdig utredet og tilrettelagt så vi ikke får gardermoen situasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Det at de utreder det betyr at de leker med tanken på å innføre et slikt tiltak. Skrinlegg hele utredningen. 

Hva om et skrekk-scenario med for eksempel 1500-2000 nye smittetilfeller per døgn inntreffer i for eksempel Bergen eller Oslo og sykehusene knekker helt sammen? Dette er ikke det mest sannsynlige, men det kan faktisk skje. Da gjelder det å være forberedt på å bruke det kraftigste tiltaket man har i verktøykassa slik at man ikke trenger å fomle hvis det blir hensiktsmessig.

Tror dog det skal veldig mye til.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...