Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Ble først i landet til å vaksinere helsepersonell – nå legger de seg flate

Ved en glipp rykket en lege fremst i vaksinekøen i Bodø. Nå blir saken meldt til FHI.

Fastlege Kine Kalstad (44) fikk den første dosen med koronavaksine i Bodø kommune.

Hun var første helsepersonell i Norge som fikk vaksinen. Men det skulle egentlig aldri ha skjedd.

 

Dette er grunnet en glipp fra kommunens side, bekrefter smittevernoverlege i Bodø, Kai Brynjar Hagen.

– Det er en glipp fra oss. Vi var ikke oppmerksom på at alle dosene den første uken skulle gå til sykehjemsbeboere, mens helsepersonell først skulle vaksineres i uke 2. Men til vårt forsvar, kommer det mange skriv som vi skal holde oss oppdatert på.

https://www.nrk.no/nordland/bodo-kommune-trosset-fhi-_-satte-koronavaksine-pa-helsepersonell-1.15314944

Det er jo bare bra. Helt idiotisk å sløse bort doser på folk som skal dø snart uansett. Vaksiner heller helsepersonell på sykehjem og sykehus. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (10 minutter siden):

Det er ingen planer for å vaksinere de friske under 45 år foreløpig. Vi får nok ikke vaksine før 2022. 

Garantert i løpet av uken om smittetallene øker. Stengte kjøpesentre kun apotek og matbutikk. Fag butikker kun for rørlegger, murer, flislegger, snekker og elektriker. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0K903o/derfor-er-smittetallene-saa-hoeye-naa

Det er absolutt ingen grunn å stenge butikker i det hele tatt. Konsekvensene av det vil være langt større enn feks utelivsbransjen som nå er nedstengt. NAV systemet vil antagelig knele på nytt. Det virker som regjeringen vil gjøre livet kjipest mulig for folk til tider.  Varehandel sysselsetter omlag 390k i følge SSB, en del av disse vil så klart være ansatt i matbutikker, men det er ikke en ubetydelig andel som vil måtte søke NAV om dagpenger. Mange studenter jobber også deltid i butikker og de har ikke engang krav på dagpenger.  Men så består regjeringen stort sett av folk som aldri vil miste jobben. 


Det har også generelt vært lite smitte blant butikkansatte - selv i mars så hørte man ikke om butikker som måtte stenge på bakgrunn av smitte blant staben. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden):

Alt henger sammen med alt, men sykehjemsbeboere er stort sett svært utsatt for alvorlig sykdomsforløp. For friske 20-åringer er man fort et sted mellom å være symptomfri og å ha sykdom som er i lignende størrelsesorden som influensa (men annerledes.) Noen får det så klart verre, men det er ganske sjeldent å havne på sykehus eller dø.

Ja, men sykehjemsbeboere får jo ikke påført smittespredning av hverandre uten videre. Smitten kommer fra ute i samfunnet. Fra vanlige folk ute i samfunnet til helsepersonell og så til sykehjemsbeboerne. Massevaksinerer man de friske unge/middelaldrende stanser smittespredningen opp og sykehjemsbeboerne kan leve tryggere og det vil bli mindre farlig for dem å ta seg en luftetur i det fri og dra på familiebesøk.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

Det er absolutt ingen grunn å stenge butikker i det hele tatt. Konsekvensene av det vil være langt større enn feks utelivsbransjen som nå er nedstengt. NAV systemet vil antagelig knele på nytt. Det virker som regjeringen vil gjøre livet kjipest mulig for folk til tider.  Varehandel sysselsetter omlag 390k i følge SSB, en del av disse vil så klart være ansatt i matbutikker, men det er ikke en ubetydelig andel som vil måtte søke NAV om dagpenger. Mange studenter jobber også deltid i butikker og de har ikke engang krav på dagpenger.  Men så består regjeringen stort sett av folk som aldri vil miste jobben. 


Det har også generelt vært lite smitte blant butikkansatte - selv i mars så hørte man ikke om butikker som måtte stenge på bakgrunn av smitte blant staben. 

Det er ett drastisk men nødvendig tiltak. Grunnet til at du ikke hører om folk som er smittet utenfor familie omtrent er dårlig smittesporing. Både kunder og ansatte sprer smitte i butikker. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

Det er ett drastisk men nødvendig tiltak. Grunnet til at du ikke hører om folk som er smittet utenfor familie omtrent er dårlig smittesporing. Både kunder og ansatte sprer smitte i butikker. 

Har det ikke noen ganger slått deg at noen tiltak er fullstendig overkill i forhold til faren? Men nei det er veldig få butikkansatte som har blitt smitta - Rema 1000 sjefen sa vel tom at sykefraværet gikk ned. Noen ganger kan det lønne seg å ha en litt faktabasert diskusjon. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 minutter siden):

Også pårørende. Man kunne vurdert å vaksinere nærmeste pårørende også. 

100% enig. Jeg synes FHI og regjeringen har valgt en dårlig prioritering. Jeg lurer på om de vaksinerer pasienter som ligger på dødsleiet også og de som holdes kunstig i live? Med tanke på de to nyeste dødsfallene av vaksinerte? DET må man spørre seg om er hensiktsmessig. Om jeg lå for døden og hadde 1-2 dager igjen ville jeg helt klart sagt et klart NEI til vaksine og tryglet dem om å gi dosen til en som fortsatt hadde et liv igjen å leve.

Forøvrig - det er 100% idiotisk å gi vaksiner til noen som har DAGER, ikke måneder eller år men DAGER igjen å leve. For - vaksinering er jo i to runder og det er vel, 6 uker er det ikke, til man er immun? Er man på dødsleie lever man neppe i lenge nok til det sp om de gir vaksinen til pasienter på dødsleie er det en skandale!

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Ja, men sykehjemsbeboere får jo ikke påført smittespredning av hverandre uten videre. Smitten kommer fra ute i samfunnet. Fra vanlige folk ute i samfunnet til helsepersonell og så til sykehjemsbeboerne. Massevaksinerer man de friske unge/middelaldrende stanser smittespredningen opp og sykehjemsbeboerne kan leve tryggere og det vil bli mindre farlig for dem å ta seg en luftetur i det fri og dra på familiebesøk.

Som nevnt flere ganger så er vaksinens effekt på å begrense smittespredning langt mer usikker enn dens effekt på å forhindre sykdomsutvikling. Dermed vil det være langt tryggere å være vaksinert enn at man ikke er vaksinert, men er i kontakt med vaksinerte som potensielt kan videreføre smitte. Jeg er også litt forundret over at man prioriterer å vaksinere de eldste og mest skrøpelige først som potensielt har dager/uker/måneder igjen å leve, så lenge det er akutt mangel på vaksinen, men mener det er helt feil å starte med de yngste. Det bør gjøres en vurdering av hvor mange år man kan "redde", og da tenker jeg hverken demenspasienten på 100 år eller en 20 åring bør prioriteres først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (11 minutter siden):

Det er ett drastisk men nødvendig tiltak. Grunnet til at du ikke hører om folk som er smittet utenfor familie omtrent er dårlig smittesporing. Både kunder og ansatte sprer smitte i butikker. 

Litt spesielt at på de lokale butikkene gjennom hele covid-19 er de samme folka på jobb , er jo innom hver av de 3-4ganger i uka.

Hadde dette vært så ille burde de vel alle vært liggende hjemme med tanke på hvor mye nærhet til kunder de har ?

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (Akkurat nå):

Litt spesielt at på de lokale butikkene gjennom hele covid-19 er de samme folka på jobb , er jo innom hver av de 3-4ganger i uka.

Hadde dette vært så ille burde de vel alle vært liggende hjemme med tanke på hvor mye nærhet til kunder de har ?

 

 

 

Det er akkurat det jeg prøver å få frem. Kjenner ei som jobbet som lørdagshjelp på en mindre butikk i Oslo. Alle i staben holdt seg friske. Dette var en faghandel hvor man gjerne har mer tett kontakt med kunder enn i en matbutikk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 minutter siden):

Det er akkurat det jeg prøver å få frem. Kjenner ei som jobbet som lørdagshjelp på en mindre butikk i Oslo. Alle i staben holdt seg friske. Dette var en faghandel hvor man gjerne har mer tett kontakt med kunder enn i en matbutikk. 

Jeg har vært fascinert lenge over hvor mye forum medlemer her inne opplever covid-19 i sine kretser, når jeg selv har langt over gjennomsnitt med venner og bekjente verden rundt og jeg hører nesten ikke om folk som er smittet eller blir sjuke.

Samboer jobber med kundekontakt og møter andre fra andre yrker daglig, og hun hører nesten aldri om folk som er smittet.

Tviler ikke på at folk blir sjuke, men begynner lure litt på hvem de er og hvordan de klarer blir smittet.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (18 minutter siden):

Som nevnt flere ganger så er vaksinens effekt på å begrense smittespredning langt mer usikker enn dens effekt på å forhindre sykdomsutvikling. Dermed vil det være langt tryggere å være vaksinert enn at man ikke er vaksinert, men er i kontakt med vaksinerte som potensielt kan videreføre smitte. Jeg er også litt forundret over at man prioriterer å vaksinere de eldste og mest skrøpelige først som potensielt har dager/uker/måneder igjen å leve, så lenge det er akutt mangel på vaksinen, men mener det er helt feil å starte med de yngste. Det bør gjøres en vurdering av hvor mange år man kan "redde", og da tenker jeg hverken demenspasienten på 100 år eller en 20 åring bør prioriteres først. 

Om helsepersonell kan slå fast at en pasient sannsynligvis vil være død før en vaksine i det hele tatt begynner å virker bør de da beslutte at vedkommende IKKE skal vaksineres. Det må kunne gå an å bruke hjernen og ikke kaste bort dyrbare vaksiner som straten har brukt milliarder på på den måten. Dette er ikke inhumant å mene dersom det er slik at vedkommende ikke vil leve lenge nok til å bli immun, det er sunn fornuft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært fascinert lenge over hvor mye forum medlemer her inne opplever covid-19 i sine kretser, når jeg selv har langt over gjennomsnitt med venner og bekjente verden rundt og jeg hører nesten ikke om folk som er smittet eller blir sjuke.

Samboer jobber med kundekontakt og møter andre fra andre yrker daglig, og hun hører nesten aldri om folk som er smittet.

Tviler ikke på at folk blir sjuke, men begynner lure litt på hvem de er og hvordan de klarer blir smittet.

 

Bor mann i Norge er det heldigivs liten sjanse for at man kjenner noe særlig med smittede og langt mindre døde, men i en del andre land derimot....men så er det jo andre land med mindre utbredelse enn Norge så slikt er veldig individuelt. Men om noen påstår at de kjenner mange i f.eks Bergamo og påstår at de ikke har kjenner noen der som kjenner til et eneste tilfelle av smittede/døde, vel da vil jeg ha veldig vanskelig for å tro på dem.

Og hvorfor kjenner vi eller hører om få med corona i Norge? TILTAKENE! Derfor. Fordi politikken virker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Morromann Vaksinen kan gi en liten dagen derpå-følelse i kroppen, med en liten økning i kroppstemperatur. Noe som indikerer at immunsystemet jobber med saken. Selv en så liten påkjenning kan være dråpen som får begeret til å renne over for folk som ligger for døden. Å ikke vaksinere kan altså være riktig medisinsk hensyn for en sånn pasient. Ikke bare av hensyn til at vaksinene er en begrenset ressurs.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (19 minutter siden):

Om helsepersonell kan slå fast at en pasient sannsynligvis vil være død før en vaksine i det hele tatt begynner å virker bør de da beslutte at vedkommende IKKE skal vaksineres. Det må kunne gå an å bruke hjernen og ikke kaste bort dyrbare vaksiner som straten har brukt milliarder på på den måten. Dette er ikke inhumant å mene dersom det er slik at vedkommende ikke vil leve lenge nok til å bli immun, det er sunn fornuft.

Men dette er vi jo helt enige om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og som jeg sa, "it has started"...
https://www.vg.no/nyheter/i/0K902E/foerst-i-koeen-lege-fikk-vaksine-ved-en-glipp

La oss kalle det "en glipp" inntil vi får mer data.

Quote

Fastlegen var første helsepersonell i Norge som fikk vaksinen. Men det skulle egentlig aldri ha skjedd.

Quote

Dette er grunnet en glipp fra kommunens side, bekrefter smittevernoverlege i Bodø, Kai Brynjar Hagen

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes Norge har valgt feil strategi ift å holde tilbake halvparten av vaksinene  for dose nr 2 istedenfor å bruke alle dosene fortløpende  (og satse på at transport av neste ladning går ca etter planen).   Danskene har definitivt valgt bedre modell her.

Det krever mye ekstra lagringsplass i fryserne (ekstra kostnad, administrasjon = ekstra tidsbruk) - som evt også kan bli for fulle slik at doser går til spille. 

Tidligere Tollpost vant fram ift halvstatlig konkurrent når det gjaldt effektiv transport og distribusjon nettopp fordi de ikke hadde lagre/mellomlagre.  Kundene var jo interessert i å få varene fortest mulig, ikke at de skulle ligge på et eller annet lager hos transportøren :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/nordland/bodo-kommune-trosset-fhi-_-satte-koronavaksine-pa-helsepersonell-1.15314944

Det er jo bare bra. Helt idiotisk å sløse bort doser på folk som skal dø snart uansett. Vaksiner heller helsepersonell på sykehjem og sykehus. 

 

Theo343 skrev (12 minutter siden):

Og som jeg sa, "it has started"...
https://www.vg.no/nyheter/i/0K902E/foerst-i-koeen-lege-fikk-vaksine-ved-en-glipp

La oss kalle det "en glipp" inntil vi får mer data.

 

En ikke sak. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...