Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

RaptorStrike skrev (2 minutter siden):

Det er det en stor andel av befolkningen har gjort siden mars. Det er ikke kos da lenger.

Ja, selv om det kanskje ikke blir portforbud, er det ikke rart folk blir bekymret når det lanseres som en nyhet. Blir i tilfelle ikke utenfor de store byene, eller ikke spesielt strengt håndhevet i Norge? Har vondt for å tro at folk i Norge kan bli hindret av vakter, om de "sniker" seg ut fra huset sitt for å gå tur rundt et vann i nærheten etter klokka 2100. Kanskje noen klarer å overvåke boligfeltene nedenfor Sognsvann, i påvente av at borgerne sniker seg ut for å forsøke og ta en tur til Sognsvann. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen influensapåvisninger siste uker
Det er fremdeles uvisst om det har forekommet innenlands smitte med influensa denne sesongen. Ingen influensapåvisninger er meldt i uke 48 og 49. De to første sikre påvisningene ser ut til å ha kommet i uke 44, 1 influensavirus A(H3) på Vestlandet og 1 influensavirus B/Victoria i Oslo, begge med sannsynlig smitte i utlandet. I uke 45 ble det påvist 1 influensavirus B/Victoria i Oslo, også dette et importtilfelle.
https://www.fhi.no/contentassets/4c22fbc3cef349c99975df8d45c074f9/vedlegg/2020-49-influensaovervaking-2020-2021-uke-49.pdf

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

EN PERSON I RØDE KORS-MANNSKAPET I GJERDRUM CORONASMITTET

Sitat

– En person fra hjelpekorpset i Akershus har testet positivt for coronaviruset. Han hadde kontakt med fire andre fra hjelpekorpset. De er i karantene, og vil bli testet, sier Thomas Sannes, distriktsleder for hjelpekorpset i Akershus til VG.

Han opplyser også at Røde Kors-mannskapene ikke har vært i kontakt med Gjerdrum-evakuerte.

– Alle disse var i hovedkvarteret for operasjonen vår i Gjerdrum. Det er gode smittevernrutiner på disse stedene, alt personell som er inne i hovedkvarteret loggføres.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/en-person-i-roede-kors-mannskapet-i-gjerdrum-coronasmittet._yuLi_SBY

 

Lenke til kommentar

Riktignok heter tråden "korona i Norge". Men bær over med meg, her kommer siste nytt fra Sverige:

Barneavdelinger sliter med kapasitet, grunnet flere titalls barn med feil i immunforsvaret - utløst/skapt pga måten barnekroppen takler Covid-19.

Men jeg er ikke fagmann, og kan ikke helt forklare hvordan/hvorfor dette skjer. Skummelt er det uansett!

Viktig presisering: kun et mindretall som opplever dette. For all del. Men det har rammet ellers friske og raske barn, uten underliggende sykdommer. Og selv om fåtallet opplever dette, begynner det å bli så mange enkeltindivider i sum, at sykehus går fulle. 

Hverken i Sverige eller Norge er sykehusene dimensjoner for særlig mange promille av byens befolkning, for å si det vagt ..

https://www.bt.no/nyheter/utenriks/i/6zo1rW/rundt-30-svenske-barn-er-blitt-livstruende-syke-etter-covid-19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Golf'ern said:

Dagens halvoppdatering er mye lavere enn i går, så det er lov å håpe at gårsdagen var etterslep og smittetopp. Hva er vitsen med å nevne portforbud? ikke en kjeft som kommer til å følge det, og ikke vits når det er milevis unna press på helsevesenet.

Eksplosiv økning av mutantviruset i Danmark

 

Derfor må lovene på plass, (føre var)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Golf'ern skrev (1 time siden):

Dagens halvoppdatering er mye lavere enn i går, så det er lov å håpe at gårsdagen var etterslep og smittetopp. Hva er vitsen med å nevne portforbud? ikke en kjeft som kommer til å følge det, og ikke vits når det er milevis unna press på helsevesenet.

Tenkte det samme selv, mulig etterslep. Men som alle de andre gangene vi har opplevd en brå økning så har spådommene om dommedag ramlet inn med en gang. 
Tenker det må gå noen døgn med nye tall før vi vet om det virkelig er en stor økning. 
 

Lenke til kommentar
0laf skrev (9 timer siden):

  


Greia er vel at man vinner veldig lite på det.

Som nevnt tidligere, så kan man gi ut alle dosene denne uka, neste uke, og uken etter det .... så må man begynne på dose to, da er det ingen som får første dose fjerde, femte og sjette uke, ettersom alle de dosene går til de som har den første dosen.

Man vinner i beste fall noen tusen flere vaksinerte de første par ukene, så jevner det seg ut og blir akkurat likt i ukene etterpå uansett.

Videre er det logistisk mye vanskeligere å gjøre som danskene, når folk ikke har en eksakt tid på når de skal inn å få den andre dosen, samt at det skaper langt mer usikkerhet.

Det er enklere å vaksinere en person, gi denne en timeavtale om tre uker, å vite at den neste dosen står trygt i en fryser til den skal brukes.

Den eneste grunnen til å kjøre på med alt man har med en gang, er å vinne litt de første ukene.
For land som ikke har all verden med smittespredning, så har det liten betydning om man får vaksinert 0.3% av befolkningen de første to ukene, eller etter fire uker, det gir liten effekt, samtidig som det blir vanskeligere å gjennomføre.

Javel hvis forsyningen er såpass svak at det ikke blir noen økning av leveransene over tid, kunne jeg vært litt enig.  MEN, det MÅ være en god vekst i antall doser som mottas per måned ellers er det enkle regnestykket 5 mill / 60 000 doser (for å ta et konstant tall på antall doser per uke) = 83 uker, dvs mye over ett år.  Der svikter logikken.  Det MÅ være en økning i forsyning over tid og da blir nok til både dose nr 1 og nr 2 fortløpende.   

Ellers har vi jo elektronisk helsejournal i vår moderne verden som utmerket klarer å holde oversikt over antall og typer vaksine.   Ville også bygd det opp slik at f.eks. helsearbeidere/frivillige kunne stå på en reserveliste slik at utblandede doser (6 per glass anslår Pfizer selv) kan bli brukt opp istedenfor gå til spille av de som ikke møter til oppsatt time.  Dem er det nemlig mange av - det anslås at 200 000 timer per år går til spille i helsevesenet pga folk som ikke møter til oppsatt time.  Blir neppe et mindre antall når det finnes mange vaksine-skeptikere.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kryptodebunker said:

Over 1500 nå i natt bare vent å se. 

Vi får se men jag tvivlar. Tror att det sker så mye "rart" med testing och rapportering på jul och nyttår att man inte kan se på enkelt dagar. Tror snarare att trenden av medelverdiet på 700-800 kommer följas.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

787 nye registrerte smittetilfeller i Norge

Onsdag ble det registrert 787 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Dette er 230 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 557. Tirsdag ble det registrert 935  nye smittetilfeller.

Forrige onsdag ble det registrert 732 nye smittetilfeller.

Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene, og juleferien kan også ha bidratt til at rapportering av smittetilfeller har tatt lengre tid enn vanlig.

Totalt er det bekreftet 52.967 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start. Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende, det er den også i 54 kommuner.

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar er klart til det blir registrert i meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). Tallene kan derfor gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke kommer frem når prøven er tatt – bare når den er registrert.

 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 time siden):

Vi får se men jag tvivlar. Tror att det sker så mye "rart" med testing och rapportering på jul och nyttår att man inte kan se på enkelt dagar. Tror snarare att trenden av medelverdiet på 700-800 kommer följas.

 

fredrik2 skrev (12 minutter siden):

787 så min gissning stämde. Får hoppas att det ligger kvar på den nivån eller begynner gå ned.

Korrekt 👍

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 timer siden):

Det er godt at det ikkje er verre. Håpar at tiltaka no vil gje ein nedgang som monnar.

Håper folk flest er lojale mot tiltakene. Dog kjenner jeg det begynner å bli vanskelig å ta det på alvor. Det er tydelig at de siste tiltakene har blitt tenkt på en stund. Likevel ble de innført med 6 timers forvarsel. 

Og:

Å teste samtlige av passasjerene på de vel 120 flyene fra Øst-Europa har liten verdi sålenge de 18 - 20 000 menneskene ikke er lojale mot tiltakene fra det offentlige i Norge. Når oppegående nordmenn begynner å slite med å få meg seg alt, hvordan kan man forvente at utlendingene skal klare det? Når dette i tillegg er folk som kommer hit med kun et formål: Å tjene penger, er jeg svært skeptisk til graden av tiltakslojalitet. Dette er ikke akkurat folk som nyter godt av det samme sikkerhetsnettet som "vi".

Faktisk er jeg oppriktig bekymret for første gang på veldig lenge. Spesielt i forhold til hvordan utviklingen blir der jeg bor. Det ventes rundt 1000 gjestearbeidere regionen. Det skal ikke mange sorte får til før vi går fra tilnærmet smittefri til full lockdown.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Kommuneoverlegen i Bodø ville gitt Oslo vaksiner først: − Rett og rimelig

Kommuneoverlegen i Bodø synes det hadde vært riktig å prioritere gi vaksiner til steder med høyere smittetrykk først.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BlGnXl/kommuneoverlegen-i-bodoe-ville-gitt-oslo-vaksiner-foerst-rett-og-rimelig

Sitat

203 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I OSLO - 84 FLERE ENN UKESSNITTET

Det er 203 nye smittede i Oslo siste døgn, viser kommunens oversikt. Det er 84 flere en snittet for daglig registrerte smittetilfeller de syv foregående dagene - som er på 119. Tirsdag ble det meldt om 204 nye smittetilfeller.

Forrige onsdag ble det registrert 140 smittetilfeller i Oslo.

 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Håper folk flest er lojale mot tiltakene. Dog kjenner jeg det begynner å bli vanskelig å ta det på alvor. Det er tydelig at de siste tiltakene har blitt tenkt på en stund. Likevel ble de innført med 6 timers forvarsel. 

Og:

Å teste samtlige av passasjerene på de vel 120 flyene fra Øst-Europa har liten verdi sålenge de 18 - 20 000 menneskene ikke er lojale mot tiltakene fra det offentlige i Norge. Når oppegående nordmenn begynner å slite med å få meg seg alt, hvordan kan man forvente at utlendingene skal klare det? Når dette i tillegg er folk som kommer hit med kun et formål: Å tjene penger, er jeg svært skeptisk til graden av tiltakslojalitet. Dette er ikke akkurat folk som nyter godt av det samme sikkerhetsnettet som "vi".

Faktisk er jeg oppriktig bekymret for første gang på veldig lenge. Spesielt i forhold til hvordan utviklingen blir der jeg bor. Det ventes rundt 1000 gjestearbeidere regionen. Det skal ikke mange sorte får til før vi går fra tilnærmet smittefri til full lockdown.

Folk flest er lojale mot tiltakene. Poenget med å teste alle som ankommer er å få oversikt over importsmitte vs innenlandsmitte. Man vil også overvåke den nye mutasjonen. 

Folk som kommer fra land med lav tillit vil ikke følge regler like godt som nordmenn. Jeg kjenner en fra Bulgaria som omtrent har brutt alle lover og regler i trafikken. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (9 timer siden):

Over 1500 nå i natt bare vent å se. 

Dette er et perfekt eksempel, såvidt halvparten av 1500 registrert i går. 
 

Fortsatt over snittet, men jeg venter fortsatt noen dager før jeg ser på de nye tallene som noe annet enn etterslep fra ferien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...