Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (1 time siden):

Må vi til med portforbud så må vi jo bare det. Godt at det er ferdig utredet og tilrettelagt så vi ikke får gardermoen situasjon.

Vi skal få portforbud fordi tusentalls idioter som absolutt måtte reise til utlandet i julen ? Er så lei ta konsekvenser av andres idioti.

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (45 minutter siden):

Vi skal få portforbud fordi tusentalls idioter som absolutt måtte reise til utlandet i julen ? Er så lei ta konsekvenser av andres idioti.


De aller fleste av disse er nok fanget opp med testing og karantener, selv om jeg er enig i at det for mange var unødvendige reiser, som de burde avstått.

Den økte smittespredningen skyldes nok likevel flere ting enn dette, det må liksom mer smitte til for å bli et utbrudd, enn et par reisende i julen, slik at det er åpenbart andre som kanskje ikke har vært like flinke med smittevernet også.

Det er også mulig at enkelte blir smittet selv om de er flinke på smittevern, det er ikke slik at bare man holder en meter avstand og vasker hendene, så er det umulig å bli smittet.

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 minutt siden):

PORTFORBUD? Se til helvete å stenge grensene for alt annet enn vareleveranser. Jævla korrupte regjeringen vi har. Hvorfor har det ikke blitt slått større opp at Norsk Industri har bedrevet korrupsjon for å få inn arbeidere i sommer?!

Har de innført portforbud? Nei, de har ikke det. Så slapp nå av 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Stoltenberg alvorlig bekymret for de neste ukene: R-tallet er på 1,4

Sitat

Smittetrykket i Norge bekymrer FHI-direktør Camilla Stoltenberg. Nå skal de vurdere om det trengs enda strengere tiltak.

– Fy søren, sukker Camilla Stoltenberg da hun får se den ferske ukesrapporten om koronavirus for uke 53.

FHI ytret sin bekymring for smittetallene etter årets julefeiring allerede i desember. De fryktet at flere nærkontaker og mer reising både innenlands og utenlands under julehøytiden, ville føre til høyere smittetall på nyåret.

– Vi har forventet en økning denne uken, men nå ser vi det manifestert, sier FHI-direktøren til TV 2.

Totalt har de registrerte smittetilfellene økt med 16 prosent fra uke 52 til 53, med over 3700 nye smittede. Det kommer frem i Folkehelseinstituttets ferske ukesrapport.

Det såkalte R-tallet har også steget fra 1,3 til 1,4.

– Det er en sterkere stigning enn vi har sett tidligere, sier Stoltenberg.

Dette er skuffande, men heller ikkje folka i FHI burde bli overraska over dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):


De aller fleste av disse er nok fanget opp med testing og karantener, selv om jeg er enig i at det for de aller fleste var unødvendige reiser, som mange burde avstått.

Den økte smittespredningen skyldes nok likevel flere ting enn dette, det må liksom mer smitte til enn et par reisende i julen, slik at det er åpenbart andre som kanskje ikke har vært like flinke med smittevernet også.

Det er også mulig at enkelte blir smittet selv om de er flinke på smittevern, det er ikke slik at bare man holder en meter avstand og vasker hendene, så er det umulig å bli smittet.

Ja selvsagt, bare irriterende lese ting som at etniske Nordmenn står for minimalt med smitte pr 100k som eks.

Man føler seg liksom invadert på en slags måte, at noen grupper ikke klarer tenke samhold og ødelegger for alle gjør meg ganske pissed off.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, RaptorStrike said:

Jævla korrupte regjeringen vi har. Hvorfor har det ikke blitt slått større opp at Norsk Industri har bedrevet korrupsjon for å få inn arbeidere i sommer?!

Kanskje fordi det ikke er riktig og kanskje fordi det har hatt null å si på smitteutviklingen om noen arbeidere fikk slippe inn i sommer...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (58 minutter siden):

Er det så mange syke som vimser rundt i samfunnet, altså? Etter snart et år med denne driten så har det fortsatt ikke sunket inn at man skal holde seg hjemme hvis man kjenner seg uggen?

Hvorfor?!

(ja, noen får ikke symptomer i det hele tatt.. men flertallet er jo ikke der, og hvis det bare var disse som fartet rundt omkring ville smitten uansett vært lavere)

Det er dessverre ikke så sort og hvitt, det er mange kronisk syke i samfunnet, når en ser på symptom listen for korona så kan nærmest alt være korona, noe som gjør det utrolig vanskelig for kronisk syke å forholde seg til det.

Jeg har vært kronisk syk med stort behov for hjelp fra helsevesenet etter en ulykke i sommer, om jeg skulle fulgt retningslinjene til punkt å prikke hadde jeg måtte sittet isolert i leilgheten min siden juni. Som en konsekvens av dette blir jeg veldig ofte testet, sist faktisk i dag da jeg skal til indremedisiner iløpet av uka forhåpentligvis... 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (33 minutter siden):


Portforbud fungerer utmerket, det er det ingen tvil om.

Målet med alle tiltak er stort sett å begrense kontakten mellom mennesker, ettersom det er slik viruset spres.
I så måte er det liten tvil om at et portforbud er blant de aller beste tiltakene, smittevernmessig.

Så er det åpenbart slik at det også er blant de aller dårligste tiltakene når det kommer til folks frihet, og av den anledning har det gjerne vært innført når ting virkelig har gått ille.

Det er nettopp derfor de landene som har innført portforbud, også er "verstingland".
Land hvor det går bra, har ikke noe behov for portforbud, å det er generelt ikke et tiltak man ønsker å innføre som "føre var", men heller noe man setter inn når ingenting annet virker.

Korrelasjon er ikke kausalitet, det er ikke slik at det er portforbudet som har gjort at landene har stor smittespredningen, heller tvert i mot, det er den høye smittespredningen som har ført til portforbud.

Dersom Norge kommer i en situasjon hvor mer humane tiltak feiler, så må det åpenbart vurderes portforbud, da kan det være greit å ha det juridiske på plass dersom det skulle komme til det.

Jeg tror de aller fleste generelt er i mot portforbud, slik de aller fleste også er i mot stengte grenser, påbud om karantener og annet.
Det er ingen som synes dette er noe særlig festlig, det påvirker de aller fleste mennesker negativt i noen grad, noen mer enn andre.

Likevel tror jeg også de aller fleste er enig i at nesten alle former for tiltak er greit, så lenge det er smittefaglig vurdert og nødvendig for å begrense sykdom.

Det er helt klart en vanskelig balansegang, både for folk og myndigheter, men jeg tror og håper at de fleste vil velge å lytte til et eventuelt portforbud, for å få ned smitten, å redusere risikoen for sykdom og død for seg selv, sine nærmeste, og særlig de i risikogruppene?

Njaa det er ikke akkurat noen korrelasjon mellom land med portforbud og lave smittetall. Peru feks. California som sliter bigtime er den mest nedstengte delstaten i USA og vært det lenge nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Det er dessverre ikke så sort og hvitt, det er mange kronisk syke i samfunnet, når en ser på symptom listen for korona så kan nærmest alt være korona, noe som gjør det utrolig vanskelig for kronisk syke å forholde seg til det.

Jeg har vært kronisk syk med stort behov for hjelp fra helsevesenet etter en ulykke i sommer, om jeg skulle fulgt retningslinjene til punkt å prikke hadde jeg måtte sittet isolert i leilgheten min siden juni. Som en konsekvens av dette blir jeg veldig ofte testet, sist faktisk i dag da jeg skal til indremedisiner iløpet av uka forhåpentligvis... 

Samme her sliter med kronisk ørebetennelse som arter seg som feber noen ganger, har måtte avlyse mange avtaler, fått mange gebyrer som selv etter klagd har jeg måtte betale..Totalt 4400kr..For en som har null inntekt grunnet dette så er det ganske kjipe penger.

Utsatt operasjon også som skulle fikset øret, fått utsatt tannbehandling som gjorde at jeg måtte rotfylle 2 tenner, og jeg tenker bare at jeg er sikkert heldig i dette i forhold til eks deg.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dersom portforbod skulle bli aktuelt er det i storbyar som Oslo og Bergen dersom smitten er heilt ute av kontroll og helsevesenet og samfunnet elles er i ferd med å knele. Då trur eg også at dei fleste som hissar seg opp over dette vil innsjå alvoret.

Portforbod er ikkje nokon vits i i tynt befolka område, sidan vi stort sett berre har natur rundt oss. Då måtte det i tilfelle gjelde sjølve bygdesentra. Ein ville heller ikkje ha politiressursar til å handheve eit slikt forbod.

Ein mellomting ville vere å nekte folk å ta unødvendige reiser lenger enn ein viss avstand frå heimen. Dette har vore gjort i andre land i Europa, og minner jo litt om det omdiskuterte hytteforbodet frå i vår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Dersom portforbod skulle bli aktuelt er det i storbyar som Oslo og Bergen dersom smitten er heilt ute av kontroll og helsevesenet og samfunnet elles er i ferd med å knele. Då trur eg også at dei fleste som hissar seg opp over dette vil innsjå alvoret.

Portforbod er ikkje nokon vits i i tynt befolka område, sidan vi stort sett berre har natur rundt oss. Då måtte det i tilfelle gjelde sjølve bygdesentra. Ein ville heller ikkje ha politiressursar til å handheve eit slikt forbod.

Ein mellomting ville vere å nekte folk å ta unødvendige reiser lenger enn ein viss avstand frå heimen. Dette har vore gjort i andre land i Europa, og minner jo litt om det omdiskuterte hytteforbodet frå i vår.

Ja å gi for eksempel Oslo kommune utreiseforbud annet enn til jobb virksomhet vil gjøre mye. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Samme her sliter med kronisk ørebetennelse som arter seg som feber noen ganger, har måtte avlyse mange avtaler, fått mange gebyrer som selv etter klagd har jeg måtte betale..Totalt 4400kr..For en som har null inntekt grunnet dette så er det ganske kjipe penger.

Utsatt operasjon også som skulle fikset øret, fått utsatt tannbehandling som gjorde at jeg måtte rotfylle 2 tenner, og jeg tenker bare at jeg er sikkert heldig i dette i forhold til eks deg.

 

Trist. Dei fleste som klagar over tiltaka er jo eigentleg heldige samanlikna med dette.

Dette med gebyra er jo urimeleg, og hadde sikkert vore verdt oppslag i media.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, William_S said:

Njaa det er ikke akkurat noen korrelasjon mellom land med portforbud og lave smittetall. Peru feks. California som sliter bigtime er den mest nedstengte delstaten i USA og vært det lenge nå.

Det blir bare synsing om portforbud hjelper utifra smitte og tiltak i andre land. Det er en rekke unike forhold med alt man sammenligner med. Når det gjelder California kan det nevnes f.eks at folk bor veldig tett mange steder, og har store utfordringer med hjemløse. Det er også mange som er helt avhengig av å jobbe for å ha penger til mat, og de har ikke fått nødvendig pengestøtte til å  faktisk holde seg hjemme. Folk drar på jobb selv om de er syke.

Men realiteteten er at alt som reduserer interaksjoner mellom mennesker hjelper til en eller annen grad. Om portforbud faktisk vil oppnå dette kommer an på hvordan det utformes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
William_S skrev (18 minutter siden):

Njaa det er ikke akkurat noen korrelasjon mellom land med portforbud og lave smittetall. Peru feks. California som sliter bigtime er den mest nedstengte delstaten i USA og vært det lenge nå.


Det er riktig, men jeg tror det har noe med hvordan man implenterer det, å hvorvidt befolkningen følger det.

Man vet jo at Peru har hatt veldig strenge regler lenge nå, uten at det hjelper.
Samtidig mangler omtrent halvparten av husstandene i Peru kjøleskap og rennende vann.
Det gjør at de må ut på markedet å kjøpe mat, hente vann osv. uavhengig av reglene.

Nå har heller ikke staten mulighet til å følge opp disse reglene, slik at folk er mer eller mindre overlatt til seg selv, som gjør at de færreste følger reglene, uavhengig av om de bor i byen eller midt i jungelen.

Akkurat hva som er problemet i California vet jeg ikke, men de innførte vel portforbud i slutten av november.
Nå bor det vel også rundt 40 mill. mennesker i California, på et område som er omtrent like stort som Norge, trangboddheten er enorm i byene der, å jeg ville tro det var et problem også nå?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (25 minutter siden):

Samme her sliter med kronisk ørebetennelse som arter seg som feber noen ganger, har måtte avlyse mange avtaler, fått mange gebyrer som selv etter klagd har jeg måtte betale..Totalt 4400kr..For en som har null inntekt grunnet dette så er det ganske kjipe penger.

Utsatt operasjon også som skulle fikset øret, fått utsatt tannbehandling som gjorde at jeg måtte rotfylle 2 tenner, og jeg tenker bare at jeg er sikkert heldig i dette i forhold til eks deg.

Høres ut som en veldig kjip situasjon ja. Selv har jeg måtte ty til private helsetjenester for blant annet ultralyd undersøkelser, MR og Røntgen da de offentlige sykehusene har vist 0 interesse for å prøve å få til noe som helst og hviler seg på korona tiltak. Så mye penger har gått ut, men jeg håper på å få tilbake noe av det vertfall da de private undersøkelsene har avdekt ganske betydelige ting, pasientskadeerstatning kan og være aktuelt ifølge advokaten jeg har snakket med rundt det.

Min opplevelse rundt det å være involvert i en alvorlig ulykke under korona er ingen umulighet at kommer til å bli en sak for media en gang i fremtiden, for det er ganske grovt mye av det.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Eg pleier å vere ein varm forkjempar for distrikta og mot sentralisering. Når det gjeld vaksineringa meiner eg likevel at internt i kvar risikogruppe burde ein ha starta med å vaksinere Oslo-området, Bergen, Trondheim før ein byrja på distrikta. Smitten rammar ikkje "rettferdig", og ein vil då kunne redde fleire menneskeliv enn når ein vaksinerer heile landet på likt.

Når det gjeld flokkimmunitet får ein ikkje dette med å vaksinere risikogrupper, og Oslo kan sjølvsagt gløyme å få vaksinert heile befolkninga før resten av landet har vaksinert risikogruppene.

Gjeldande plan med å vaksinere på likt skaper mindre splid, og er difor eit godt alternativ. Eg meiner uansett at prioriteringa med å byrje med dei eldste er rett. Mor mi på snart 85 er frisk etter alderen, og kan godt tenkje seg å få leve nokre år til.

Problemstillinga kring det å ikkje gje vaksine til folk med kort tid att å leve er interessant. Skal dette i så fall gjelde berre eldre, eller skal det også gjelde andre med f.eks. uhelbredeleg kreft? Kvar og korleis skal ein i så fall setje grensene for kven som ikkje skal få, eller kor lenge dei må ha att å leve? Og kvifor skal vi i så fall ikkje også nekte folk med antatt kort tid att å leve nødvendig helsehjelp også i andre samanhengar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...