Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Hvorvidt det beløpet ble trukket i forkant er jeg ikke sikker på. Slik han nevnte det var det worst case reservert og ville bli trukket uansett.

Det ble begrunnet med at de hadde stor interesse på hytta i forrige uke for påsken og at de potensielt vil tape påskeinntekten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han kan jo spørre utleier pent om han kan få framleie, eller om utleier kan leie ut til noen andre med en viss prosent trekk i utleiesummen. Slik at dersom utleier får til å leie ut så får han jo ekstra godt betalt. Hadde jeg selv vært utleier da, så hadde jeg sett mitt snitt til det.

Er vel ikke urimelig at han bør miste 5 tusen på den dealen? Uansett bedre enn å miste 20 tusen. En jeg kjenner sa ja til å kjøpe et hus. Da kom det en prislapp på 10 % av kjøpesummen for å trekke seg. Men, der finnes jo gebyrer til megler (vet ikke om megler tar ekstra i en slik prosess).

Lenke til kommentar

Godt å se at de gjør jobben på Gardermoen men reagerte litt på dette.
 

Quote

Samtidig så han studenter og polske arbeidere slippe karantenehotell. Han spør seg hva som egentlig er forskjellen på dem og han.

Her er jeg helt enig. Hvorfor skal de slippe karantene? 

Jeg er veldig spent på å få vite hva som tilfredstiller til unntak fra karantene og hvorfor det skal føre til mindre smitte? Er det dagsformen som avgjøre hva som er greit og ikke?

Og hvorfor forskjellsbehandler man? Hvis man krangler og "tordner" nok så slipper man?
https://www.dagbladet.no/nyheter/tordnet---slapp-karantenehotell/73583818

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (23 minutter siden):

Er det virkelig vanlig å betale hele hytteutleie på forskudd? Tror ikke jeg selv hadde sjansa på det, iallfall ikke uten å nisjekke hva forsikringen gjelder. Iallfall når det koster svimlende 20 000 kr.

De få gangene jeg har leid hytte (ikke sånn kjempehøy standard), så har jeg betalt ved ankomst eller avreise. I sjeldne tilfeller et lite forskudd/depositum. Hotell er jo vanlig å betale på forhånd, men da har man gjerne refusjon tett opp mot ankomst, iallefall deler av beløpet.

Dersom han virkelig skal betale for hele greia, så bør han iallfall passe på at de som leier ut ikke finner noen andre og dermed får dobbel leie, det er vel ikke lov..?

 

 

Tja kommer an på - som regel betaler jeg hotell ved utsjekk eller innsjekk. Sjeldent jeg velger en forhåndsbetalt rate. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Salvesen. said:

Var nødvendig å være månedsvis i Spania for å levere en bil

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/skjelven-av-frustrasjon/73583883

 

Ikke måte på hvordan folk driter seg ut i media om dagen. 

Sånn jeg forstår det så er vel nødvendig en skjønnsbelagt vurdering. Det er ikke sikkert at Politiet utøver riktig skjønn i den forskjellsbehandlingen som råder.

Det kan være at den reisendes egenvurdering er riktigere, eller ihvertfall noen ganger riktigere.

Det hadde gjort saken mye enklere om det var likt for alle, og at man måtte forhåndssøke for å ta seg ut og inn igjen til landet. Men, så kommer spørsmålet opp da som vi ikke har fått besvart riktig enda, om hindring over grensene er frihetsberøvende og "ulovlig" slik noen vil ha det til.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (30 minutter siden):

PCG73SmIRU7ast8lv5oGgweSb9wLKNogwJHGlxfH

Allsong på bedehuset kan vere årsak til smitteutbrot

https://www.nrk.no/vestland/allsong-med-kort-avstand-kan-ha-spreidd-koronavirus-i-bedehus-1.15434483

 

38004882.jpg

Folkehelseinstituttet mener flyselskapene Wizz Air, Delta Airlines, Ethiopian Airlines og Pegasus hindrer norsk smittesporing.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/03/27/195748866/fhi-slar-alarm-flyselskaper-hindrer-smittesporing

 

07PhvE3OhQup2CkYNL8zewpO4MJUEEnNYOFDFurO

Så dyrt er det å bryte reglene i påsken

Denne påsken må du kunne mer enn fjellvettreglene. Hvis ikke kan det bli dyrt!

...

«De ni bud»

Her er reglene og bøtesatsene som gjelder for påsken:

1. Ikke reis til Sverige
Brudd på bestemmelser om ulovlig grensepassering mellom Sverige og Norge (uaktsom overtredelse), privatpersoner: Bot på 5000 kroner eller fire dager i fengsel.
Brudd på bestemmelser om ulovlig grensepassering mellom Sverige og Norge (forsettlig overtredelse), privatpersoner: Bot på 10.000 kroner eller ti dager i fengsel.

2. Ikke selg alkohol
Brudd på forbud mot å skjenke alkohol på serveringssteder: 20.000 - 50.000 kroner.

3. Ikke slurv med å registrere deg
Brudd på plikt til registrering ved innreise, privatperson: 5000 kroner eller fire dager i fengsel.

4. Ikke dropp munnbind
Brudd på plikt til å bære munnbind, privatperson: Bot på 2000 kroner eller fengsel i to dager.

5. Ikke la være å teste deg
Brudd på plikt til å teste seg for covid-19 ved innreise, eller innen 24 timer, privatperson: Bot på 10.000 kroner eller fengsel i 10 dager.

6. Ikke bryt karanteneregler
Brudd på regler om karantene og karantenehotell, isolasjon og forbud mot opphold på fritidseiendommer. Privatperson: Bot på 20.000 kroner, eller fengsel i 15 dager.

7. Finn ut hvor mange som kan møtes
Flere kommuner har begrensninger i hvor mange som kan møtes. Sjekk dette før du inviterer andre. Brudd på disse bestemmelsene kan gi bot på 20.000 kroner eller fengsel i 15 dager.

8. Ikke bryt regler om stenging
Brudd på regler om stenging av virksomhet, privatperson og foretak. Bot normalt ikke lavere enn 50.000 kroner eller 20 dager i fengsel for privatperson.
Brudd på foretak som arrangerer: Bot normalt ikke lavere enn 50.000 kroner.

9. Ikke gå på fest
Privatperson som deltar på ulovlig arrangement: Bot på 10.000 kroner eller fengsel i 10 dager.

Ps! Straffeskjerpende og formildende omstendigheter kan påvirke størrelsen på boten.

https://www.nrk.no/innlandet/her-er-botesatsene-for-brudd-pa-covid-19-forskriftene-1.15437048

Jeg lurer på om noen i det hele tatt blir dømt til fengsel i to dager (!) her til lands. Tror det er en slags minstetid før de tar seg bryet med å dømme noen til ubetinga fengsel, er vel gjerne 14 dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Slik det er nå virker det som folk som har vært på helsetur til spania slipper igjennom uten karantene og noen må i karantene med samme helseopplysninger.

Alle må vel i karantene, forskjellen er vel hvor den blir gjennomført. Men helseturer til Spania er iallefall etter min mening nødvendige, det er mange som er helt avhengige av de turene for å fungere. Mange lidelser har dokumentert bedring ved å oppholde seg i varmere klima. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, William_S said:

Alle må vel i karantene, forskjellen er vel hvor den blir gjennomført. Men helseturer til Spania er iallefall etter min mening nødvendige, det er mange som er helt avhengige av de turene for å fungere. Mange lidelser har dokumentert bedring ved å oppholde seg i varmere klima. 

Jepp bare reagerer på forskjellsbehandlingen av samme gruppe.

1. Vi hadde en car med campingvogn som kunne avtjene karantenen der - fikk nei.
2. Dette paret som kranglet og "tordnet" fikk ja til å avtjene den hjemme. Det avgjørende var ikke bosted men helseopplysningen.

Begge gruppene var i spania pga. helseplager anbefalt av fastlege og måtte hjem pga. 180 dager kvoten. 

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Jepp bare reagerer på forskjellsbehandlingen av samme gruppe.

1. Vi hadde en car med campingvogn som kunne avtjene karantenen der - fikk nei.
2. Dette paret som kranglet og "tordnet" fikk ja til å avtjene den hjemme.

Begge gruppene var i spania pga. helseplager og måtte hjem pga. 180 dager kvoten.

Ja nei det er nok ikke lett for de som skal håndheve reglene (altså politiet og tollvesenet) og særlig når de  i det siste har endra seg på omtrent daglig basis. 

Jeg kjenner faktisk en tidligere kollega av meg som rømte til  feriehuset sitt i Spania etter 12 mars og har siden vært på hjemmekontor derfra. Ikke akkurat helserelatert, men det var sært at vedkommende gikk mot strømmen. Hvordan man løser det skattemessige aner jeg ikke. Men helt bare bare er det vel ikke. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg misunner ikke de som skal stå i dette absolutt ikke, men er glad for at de tar oppdraget med største alvor.

Det virket også på artikkelen som om studenter gikk rett igjennom og jeg har vanskelig for å tro at alle disse oppfyller kravene til å avtjene karantene hjemme når andre voksne ikke har det.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Testrush på Svinesund: Frykter unødvendige turer til Sverige
https://www.nrk.no/osloogviken/flere-vil-ta-koronatest-pa-svinesund-for-a-reise-til-sverige-1.15438000

Sitat

Flere uten symptomer vil koronatestes på Svinesund. Beredskapslederen i Halden frykter at mange vil trosse reiserådene og dra til Sverige i påsken.

– Vi har hatt en økning. Det er stadig noen som kommer innom og vil ha test og dokumentasjon på det, sier beredskapsleder i Halden kommune, André Aronsen.

De to siste ukene har flere tatt kontakt med det nasjonale testsenteret som ligger på grensen i Halden. De vil ha dokumentasjon på at de er koronafri, før de skal reise til Sverige.

Beredskapslederen forventer økende trafikk på landets største grenseovergang i påsken. Skjærtorsdag, 1. april, åpner nemlig svenskene grensene for nordmenn igjen.

– I utgangspunktet har jo vi tenkt at det vil gi et økt trykk. Samtidig så er det gjort endringer i innreisereglene med karantenehotell som antakelig vil dempe det noe. Men vi er fortsatt ganske spente på hvordan trafikken vil endre seg, sier Aronsen.

For å komme inn i Sverige fra Norge må man vise negativ koronatest.

Ber folk teste seg andre steder

Alle som vil ha test for å komme seg utenlands, får nei på Svinesund.

– Så har vi jo stor forståelse for at det er mange som har et behov for å reise til Sverige. Enten fordi de har eiendom der eller fordi de har familie og i lang tid kanskje ikke har fått sett dem. Men vi har strengt regelverk og håper at dette ikke skal bli et problem, sier han.

Aronsen ber folk som skal over grensen og ut av landet om å teste seg andre steder.

Regjeringen fraråder unødvendige reiser til utlandet. Fra i dag må alle nordmenn som tar unødvendige reiser til utlandet tilbringe hele karantenetiden på karantenehotell.

Politiet: – Folk prøver seg

Politiet er til stede på grensen døgnet rundt. De sjekker dokumentene til personene i hvert eneste kjøretøy som vil passere inn i Norge.

Politiførstebetjent Serbest Jahangir i Øst politidistrikt forteller at politiet forventer større trafikk i og etter påsken.

– Det er mange nordmenn som er i utlandet, utenlandske arbeidere som kommer til og fra og nå er det flere sesongarbeidere på vei. Det kan nok bli en del mer folk enn det har vært den siste tiden.

Nordmenn som har gode grunner til å reise utenlands kan slippe enkelte av innreiserestriksjonene som karantenehotell. Men politiet er ikke alltid enige med de reisende om hva som er en nødvendig reise.

– Det er alltid noen som prøver seg. Jeg snakket med en som mente han hadde så dårlig råd at han måtte til Sverige for å handle til familien, sier Jahangir.

Politiførstebetjenten varsler at det med de nye innreisereglene, vil bli lengre kø på grensen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hørselstap kan være blant senskadene etter covid-19
https://forskning.no/epidemier/horselstap-kan-vaere-blant-senskadene-etter-covid-19/1835487

Sitat

Pasienter som har hatt covid-19 rapporterer både om hørselstap, pipe- eller suselyd og svimmelhet, ifølge ny engelsk studie.

Mange som har hatt covid-19, sliter med ulike senskader flere måneder etterpå.

Blant de som mistet smaks- og luktesansen, har mange ennå ikke fått den tilbake – ett år etter at de ble syke.

Nå har britiske forskere bekreftet enda et symptom som folk sliter med i lang tid: endringer i hørselen. Ifølge en ny gjennomgang av forskning på covid-19-symptomer, har hørselstap en sterk sammenheng med sykdommen.

Pasientene rapporterte om tap av hørsel, øresus eller svimmelhet. Resultatene er nylig publisert i tidsskriftet International Journal of Audiology.


Ny vaksinestudie: Pfizer- og Modernavaksiner er 90 prosent effektive mot infeksjon
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ny-vaksinestudie-pfizer-og-moderna-vaksiner-er-90percent-effektive.nxt8wXJdM

Sitat

 

En ny, amerikansk studie viser at RNA- vaksinene produsert av Moderna og Pfizer-BioNTech er 90 prosent effektive mot infeksjon av Covid-19. Det skriver Statnews.

Studien fulgte nesten 4000 helsearbeidere, førstelinje-arbeidere og andre viktige arbeidstakere på åtte steder i USA da de første Covid-vaksinene ble rullet ut.

Det var 161 Covid-infeksjoner hos uvaksinerte arbeidere, og bare tre infeksjoner hos personer som hadde fått begge dosene minst to uker tidligere.

Deltakerne skal ha blitt testet ukentlig for å finne alle tilfeller av Covid-infeksjon, også de som var asymptomatiske.

Studien, som ble utført fra desember 2020 til mars 2021, skiller ikke mellom de to vaksinene. Den er gjennomført av det amerikanske folkehelseinstituttet (CDC).

VG har tidligere skrevet om at Pfizer har opptil 95 prosent beskyttelse mot alvorlig sykdom(tre uker etter to doser), og 90 prosent beskyttelse mot alvorlig sykdom etter første dose.

 

Dette er gode nyheter. 95% beskyttelse mot alvorlig sykdom og 90% beskyttelse mot infeksjon.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Ahus: 65 prosent flere innlagte på tre uker
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=60539

Sitat

Antallet covid-19-innleggelser har økt med 65 prosent på tre uker på Ahus sykehus.

Mandag er 53 pasienter innlagt på sykehuset som følge av covid-19-sykdom, melder Romerikes blad. Det er 22 flere enn for tre uker siden.

18 av disse får intensivbehandling, hvorav ni av de ligger i respirator. Kapasiteten på sykehusets intensivavdeling har den siste tida vært sprengt, og pasienter har blant annet måttet bli flyttet til Oslo universitetssykehus. Helsepersonell har blitt lånt ut fra både Helse Vest og Helse Midt-Norge for å bistå sykehusene i Sør-øst-regionen.

Per mandag er det 248 covidpasienter innlagt ved sykehusene i Helse Sør-øst, noe som er det høyeste antallet så langt i pandemien.

Direktør i helseforetaket, Cathrine M. Lofthus, la før helgen fram en fireukersprognose som viser at sykehusene på øst- og sørlandet vil kunne få opptil 1000 innlagte dersom de nåværende tiltakene ikke fungerer etter hensikten. Dette fortalte hun under en pressekonferanse på fredag.

– Økningen i antall innlagte pasienter er som forventet, og vi har forberedt oss så godt som mulig slik at vi er godt rustet til påsken og i tiden fremover, sier Lofthus til avisa, og fortalte samtidig at hun forventer at de strenge tiltakene vil gi effekt.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Dette er jo helt vilt 😕

Det var vel også en artikkel her om dagen om at andelen av innlagte som ikke er født i Norge er over 50% nå på landsbasis. Det er helt vilt hvordan dette har ramma innvandrerbefolkningen. Totalt sett for pandemien er tallet på 40 ish prosent. For når det gjelder smittetall så vil jeg jo tro langt på vei flertallet er født i Norge. Det er et forskningsprosjekt for mange år fremover - hvorfor ble minoritetsbefolkningen rammet så hardt ,ikke bare av smitte, men av alvorlig forløp? 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Hørselstap kan være blant senskadene etter covid-19
https://forskning.no/epidemier/horselstap-kan-vaere-blant-senskadene-etter-covid-19/1835487


Ny vaksinestudie: Pfizer- og Modernavaksiner er 90 prosent effektive mot infeksjon
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ny-vaksinestudie-pfizer-og-moderna-vaksiner-er-90percent-effektive.nxt8wXJdM

Dette er gode nyheter. 95% beskyttelse mot alvorlig sykdom og 90% beskyttelse mot infeksjon.

Med årene så har forkjølelsene mine blitt av en slik art at jeg alltid får problem med ørene. Jeg blir ofte skikkelig tett, får trykk, smerter og dermed nedsatt hørsel pga. det. Skjedde spesielt etter indre ørebetennelse som jeg hadde. Virker som det er virus som angriper en plass i øret og det dermed hovner det opp. Er det samme som skjer med Covid mon tro? Virus som angriper flere steder i kroppen og skaper betennelsesreaksjoner som aldri helt går tilbake til normalen? Mye man skal bli plaget med.

 

 

Lenke til kommentar
G skrev (32 minutter siden):

Sånn jeg forstår det så er vel nødvendig en skjønnsbelagt vurdering. Det er ikke sikkert at Politiet utøver riktig skjønn i den forskjellsbehandlingen som råder.

Det kan være at den reisendes egenvurdering er riktigere, eller ihvertfall noen ganger riktigere.

Det hadde gjort saken mye enklere om det var likt for alle, og at man måtte forhåndssøke for å ta seg ut og inn igjen til landet. Men, så kommer spørsmålet opp da som vi ikke har fått besvart riktig enda, om hindring over grensene er frihetsberøvende og "ulovlig" slik noen vil ha det til.

Det er jo retningslinjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...