Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Bydel Bjerke: - Ca. 50 - 60 prosent har takket nei til vaksine i påsken

Sitat

- Cirka 50 – 60 prosent har takket nei til vaksinering i Bydel Bjerke i påsken, opplyser spesialkonsulent for kommunikasjon og politisk styring i Bydel Bjerke, Sebastian Bergedahl Vernang, til Dagbladet mandag.

- Vi har likevel full ordrebok, og vaksinerer som normalt uten forsinkelse, sier Bergedahl Vernang.

Han sier det er mange årsaker til at folk takker nei til vaksineringen, og at disse årsakene ikke kartlegges i bydelen.

- Dersom noen vi ringer sier at det ikke passer, blir det gjort en ny avtale med dem, sier Bergedahl Vernang.

I Bydel Bjerke er det registrert 1038 smittede per 100 000 innbyggere de siste 14 dagene.

Bergedahl Vernang beskriver de som jobber på vaksinasjonssenteret som svært effektive.

- At folk sier nei til vaksine nå, fører ikke til noen forsinkelser i vaksinasjonen generelt. Vi følger prioriteringslista, og kontakter neste person på lista, slik at hver bidige dose blir satt, sier han.

Ufattelig. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Bydel Bjerke: - Ca. 50 - 60 prosent har takket nei til vaksine i påsken

Ufattelig. 

Jaja det har jo ført til at noen har sneket litt i køen - min far som bor i Nordre Aker på 73 år har nå fått tilbud. De er på feriehuset på Nordvestlandet nå, men da han fikk telefon på søndag var det ikke snakk om noe annet enn å sette seg  i bilen hjem igjen skjærtorsdag for å få det lille stikket på langfredag. Så ikke noe snakk om å prioritere å være på hytta da. Hytta vil mest sannsynlig stå der etter at corona er over. 

Endret av William_S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Bydel Bjerke: - Ca. 50 - 60 prosent har takket nei til vaksine i påsken

Ufattelig. 

Er bydel Bjerke den med mest nordmenn og dermed flest på hytta? Er ikke den en del av Groruddalen? 

Uansett de som takker nei bør havne bakerst i køen. 

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Er bydel Bjerke den med mest nordmenn og dermed flest på hytta? Er ikke den en del av Groruddalen? 

Ja det stemmer - mye av problemet er det er mye vaksineskepsis i en del innvandermiljøer. En del har jo erfaring med dårlige myndigheter fra sine hjemland og ligger derfor litt i blodet å ikke stole på dem. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra da fungerer de nye reglene med obligatorisk karantenehotell eller 20k bot om du stikker av 

Sitat

Fritidsreisende må på karantene-hotell: − Suger å være borte fra kjæresten

GARDERMOEN (VG) Mohammad Yazdani (34) ville ikke reist til Iran, om han hadde visst at han måtte på karantenehotell etter hjemkomst.

Fra i dag mandag må alle som returnerer til Norge etter unødvendige utenlandsreiser til røde land og områder, tilbringe karantenetiden på karantenehotell.

 

Tidligst etter den syvende dagen er det mulig å gå ut av karantene, dersom den reisende tester negativt for covid-19 to ganger etter ankomst.

 

– Jeg ville ikke reist for å besøke familien, om jeg hadde visst det. Men jeg følger gjerne reglene, sier Mohammad Yazdani, som bor og arbeider i Oslo.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x3279p/fritidsreisende-maa-paa-karantene-hotell-suger-aa-vaere-borte-fra-kjaeresten

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

287 personer er nå innlagt i Norge ifølge VG. Det er høyest siden 6. april i fjor, og med dette tempoet nærmer vi oss toppen i fjor som var den 1. april. 91 personer får intensivbehandling, høyest siden 9. april. 

For én måned siden i dag var det 95 innlagt, så da kan man vel bare begynne å tenke seg hvordan det ser ut som et par uker med denne veksten, som også er ventet å øke mer fremover.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Bydel Bjerke: - Ca. 50 - 60 prosent har takket nei til vaksine i påsken

Sitat

- Cirka 50 – 60 prosent har takket nei til vaksinering i Bydel Bjerke i påsken, opplyser spesialkonsulent for kommunikasjon og politisk styring i Bydel Bjerke, Sebastian Bergedahl Vernang, til Dagbladet mandag.

- Vi har likevel full ordrebok, og vaksinerer som normalt uten forsinkelse, sier Bergedahl Vernang.

Han sier det er mange årsaker til at folk takker nei til vaksineringen, og at disse årsakene ikke kartlegges i bydelen.

- Dersom noen vi ringer sier at det ikke passer, blir det gjort en ny avtale med dem, sier Bergedahl Vernang.

I Bydel Bjerke er det registrert 1038 smittede per 100 000 innbyggere de siste 14 dagene.

Bergedahl Vernang beskriver de som jobber på vaksinasjonssenteret som svært effektive.

- At folk sier nei til vaksine nå, fører ikke til noen forsinkelser i vaksinasjonen generelt. Vi følger prioriteringslista, og kontakter neste person på lista, slik at hver bidige dose blir satt, sier han.

Ufattelig. 

På grunn av det uthevede ser jeg ikke problemet. Går ut i fra at det er personer i samme risikogruppe som får akkurat de vaksinene.

Jeg synes det er helt greit med såpass fleksibilitet at folk kan velge å gi noen andre sin køplass og dermed rykke bakover. Fra et samfunnsperspektiv så er det ett fett om Hans "hytte" Hansen (70) fra Bjerke bytter køplass med Lars "leilighet" Larsen (70) fra Bjerke. Jeg er redd for at for mye idiotforklaring pga at et køplassbytte noen uker i tid skal skape mer bitterhet og motstand mot hele opplegget og øke andelen antivaxere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvor ille smittetallene blir over påske, har gått inn på alle nærliggende kommune sine nettsider for å se test status i påsken, forutenom Ålesund så vil det ikke bli utført testing fra 31.03 til 05.04. Vet ikke om de satser på at Korona og skal ta påskeferie? 🥳

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Blir spennende å se hvor ille smittetallene blir over påske, har gått inn på alle nærliggende kommune sine nettsider for å se test status i påsken, forutenom Ålesund så vil det ikke bli utført testing fra 31.03 til 05.04. Vet ikke om de satser på at Korona og skal ta påskeferie? 🥳

Hmm ja da kan vi dessverre få noen kunstige lave smittetall. Her i Oslo er det ingen forandringer 08-21 alle dager. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

På grunn av det uthevede ser jeg ikke problemet. Går ut i fra at det er personer i samme risikogruppe som får akkurat de vaksinene.

Jeg synes det er helt greit med såpass fleksibilitet at folk kan velge å gi noen andre sin køplass og dermed rykke bakover. Fra et samfunnsperspektiv så er det ett fett om Hans "hytte" Hansen (70) fra Bjerke bytter køplass med Lars "leilighet" Larsen (70) fra Bjerke. Jeg er redd for at for mye idiotforklaring pga at et køplassbytte noen uker i tid skal skape mer bitterhet og motstand mot hele opplegget og øke andelen antivaxere.

At det ikke går utover tempo og prosess er veldig bra. Det er holdningene til vaksinering som om det skulle vært en ordinær timeavtale jeg er bekymret for. Hvordan blir dette i sommer når smitten kanskje er lav, og den yngre befolkningen skal vaksineres? Da har mange lagt lengre ferieplaner og jeg ser for meg at mange vil utsette sin egen vaksinering, og at det skjer over lengre tid enn nå i påsken. 

Jeg frykter også at en andel av de 50-60% som har takket nei til vaksinering i denne bydelen nå ville takket nei til vaksinering uavhengig av at det er påske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Blir spennende å se hvor ille smittetallene blir over påske, har gått inn på alle nærliggende kommune sine nettsider for å se test status i påsken, forutenom Ålesund så vil det ikke bli utført testing fra 31.03 til 05.04. Vet ikke om de satser på at Korona og skal ta påskeferie? 🥳

Det er jo mange kommuner som har helgefri fra korona - dvs ingen rapportering i helgene. Er ikke overrasket om det gjelder alle helligdager og evt hele påskeuka også.

Kan bli veldige tall i disse kommunene 6. april ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Jeg frykter også at en andel av de 50-60% som har takket nei til vaksinering i denne bydelen nå ville takket nei til vaksinering uavhengig av at det er påske. 

Det har vi vel ingen grunn til å tro? At mange må utsette timen pga forkjølelse eller andre ting er jo noe som skjer uansett, men jeg har ikke hørt om høye tall på de som ikke vil ta vaksinen i det hele tatt. Alle de som vaksineres nå er i en høyt prioritert risikogruppe, så sjansen for at de får alvorlig sykdom ved smitte er høy.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (3 minutter siden):

Det er jo mange kommuner som har helgefri fra korona - dvs ingen rapportering i helgene. Er ikke overrasket om det gjelder alle helligdager og evt hele påskeuka også.

Kan bli veldige tall i disse kommunene 6. april ja.

Jepp, klar over det, er bare litt overasket over at en velger å ta seg påskefri nå i den ganske prekære situasjonen vi er i, i romjulen foregikk jo testing kontinuerlig også på helligdagene i min kommune. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 minutter siden):

Må vel begynne å flytte pasienter fra ahus, ous, etc til andre - mindre sykehus nå tenker jeg. Vi har 4 stappa sykehus nå :( 

Men måtte man dette i den 1 bølgen hvor det gikk fra et 20 talls innlagte 12 mars til over 300 1 april? Men det har uansett vært mange som har vært glade i pressekonferanser hvor det ikke kommer ut noe mer utover det man allerede vet. Jeg ser at NRK ikke slår opp dette noe særlig stort, så det er vel ikke forventet så mye fra den vil jeg tro. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
On 3/27/2021 at 3:37 PM, Nidar2 said:

I Drammen legges nå corona-syke i telt utenfor legevakta. Det hele er dypt tragisk.

Enig. 1 år har myndighetene hatt på seg til å unngå teltbruk.

EDIT:

Se svar fra Snikpellik nedenfor.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...