Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 minute ago, G said:

Problemet er at vi ikke har nok fengselskapasitet. Skal alle gå med fotlenke da, eller hvor mange år må de vente i soningskø? :fun:

Fotlenke er godt laget for slike tilfeller og politiet har sagt seg villig til å assistere med slike type løsninger (artikkel i fjor).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Nå har vi fått informasjon om at en bekreftet smittet har vært i den lokale matbutikken i et tidspunkt hvor en bekjent også var der.  Da får han vel bare bestille test og avbestille hytta han har bestilt? Hvordan fungerer slikt?

Hvis det er gitt beskjed om dette, bør det også være gitt informasjon om hva man skal gjøre hvis man har vært i butikken i samme tidsrom. 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (56 minutter siden):

Hvilken vekst? Antall smittede har flatet ut og vil trolig heller gå nedover enn oppover. Så om tre til fire uker vil jeg tro at det er færre på sykehus i Norge. Men du og PC Lynet får gjerne kjøre på videre med skremselpropaganda.. 

Bare fordi forskning, fakta og analyser ikke passer med alles drømme scenario: 0 nye smittede og innlagte. Gjør det ikke at meg og andre som poster realistiske scenario til skremselsprofeter.

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Hvis det er gitt beskjed om dette, bør det også være gitt informasjon om hva man skal gjøre hvis man har vært i butikken i samme tidsrom. 

Beskjeden som har gått til alle inneholder ikke noe annet enn 

"vær spesielt oppmerksom på symtpomer fremover og ha en lav terskel for test".

Så da kan man reise på hytta som er bestilt?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Nå har vi fått informasjon om at en bekreftet smittet har vært i den lokale matbutikken i et tidspunkt hvor en bekjent også var der.  Da får han vel bare bestille test og avbestille hytta han har bestilt? Hvordan fungerer slikt?

Han bør holde seg hjemme. Skal vel være i ventekarantene til negativ test foreligger. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Beskjeden som har gått til alle inneholder ikke noe annet enn "vær spesielt oppmerksom på symtpomer fremover og ha en lav terskel for test". Så da kan man reise på hytta som er bestilt?

Hvis hen er komfortabel med å potensielt smitte og indirekte ta livet av de andre hen reiser med. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Sløv kommune. 

Ikke uenig i dette, jeg tipper det er litt interessekonflikt da kommuneoverlegen med familie også frekventerer samme butikk og tidspunktet var store deler av lørdagen hvor det var mye folk der.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Hvis hen er komfortabel med å potensielt smitte og indirekte ta livet av de andre hen reiser med. 

Han fikk beskjed om at han ikke vil få tilbakebetalt beløpet for hytta som hvistnok var et betydelig beløp. Det er eneste som gjør det vanskelig for han, ellers hadde han blitt hjemme.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Beskjeden som har gått til alle inneholder ikke noe annet enn "vær spesielt oppmerksom på symtpomer fremover og ha en lav terskel for test". Så da kan man reise på hytta som er bestilt?

Ja, da er man ikke satt i karantene og kan gjøre som man vil. Tror kanskje ikke jeg ville reist selv, men avventet litt om mulig.

Personen bør i tillegg til å følge rådene i beskjeden være klar over at det er en sjanse for at man kan settes i karantene, hvis det for eksempel dukker opp flere smittede som har vært i butikken i samme tidsrom.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Nå har vi fått informasjon om at en bekreftet smittet har vært i den lokale matbutikken i et tidspunkt hvor en bekjent også var der.  Da får han vel bare bestille test og avbestille hytta han har bestilt? Hvordan fungerer slikt?

Hvor lenge siden er dette, da? Jeg tenker i og for seg selvpålagt karantene + test ved det minste symptom. 

Hvis vi tenker oss at du smitter meg i dag, om jeg tester meg i morgen så vil antakelig ikke testen slå ut på noe som helst? Det tar vel litt tid før viruset har formert seg nok til at testene fanger det opp?

Kjip situasjon, da. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Han fikk beskjed om at han ikke vil få tilbakebetalt beløpet for hytta som hvistnok var et betydelig beløp. Det er eneste som gjør det vanskelig for han, ellers hadde han blitt hjemme.

Det som er kritisk er alderen på de man skal på hytta med. Er alle friske og under 30 år er det en annen sak. Selv om de også risikere å bli alvorlig syke av den britiske mutasjonen. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Ja, da er man ikke satt i karantene og kan gjøre som man vil. Tror kanskje ikke jeg ville reist selv, men avventet litt om mulig.

Personen bør i tillegg til å følge rådene i beskjeden være klar over at det er en sjanse for at man kan settes i karantene, hvis det for eksempel dukker opp flere smittede som har vært i butikken i samme tidsrom.

Planen var å reise i morgen (jobber i dag og i halve morgen) Han har vel betalt ca. 20.000 for hytta da han tok en litt forskjøvet påskeferie. Penger han ikke får tilbake. Ellers hadde han ikke vurdert å reise nå.

Aldersgruppen i familien hans er 10 til 50. (runde 2 kar)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge siden er dette, da? Jeg tenker i og for seg selvpålagt karantene + test ved det minste symptom. 

Hvis vi tenker oss at du smitter meg i dag, om jeg tester meg i morgen så vil antakelig ikke testen slå ut på noe som helst? Det tar vel litt tid før viruset har formert seg nok til at testene fanger det opp?

Kjip situasjon, da. 

3-5 dager etter smitte vil en test slå ut i det fleste tilfeller. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pc Lynet said:

Dekker ikke reiseforsikring slike ting? 

Han mente han hadde fått beskjed om at reiseforsikringen ikke dekker Covid relaterte hendelser så lenge man ikke bestilte ganske lang tid i forveien eller noe slik (måneder). Uansett fikk han nei når han forhørte seg.

Han har bestilt via Novasol.

Han venter på et endelig svar fra forsikringselskapet men det hørtes ikke lovende ut.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Han mente han hadde fått beskjed om at reiseforsikringen ikke dekker Covid relaterte hendelser så lenge man ikke bestilte ganske lang tid i forveien eller noe slik (måneder). Uansett fikk han nei når han forhørte seg.

Han har bestilt via Novasol.

Reiser han med sin egen husstand? Da vil vel de være smittet uansett om det er 5 dager siden smitten. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Planen var å reise i morgen (jobber i dag og i halve morgen) Han har vel betalt ca. 20.000 for hytta da han tok en litt forskjøvet påskeferie. Penger han ikke får tilbake.

Ja, det høres kjedelig ut, det er mye penger. Risikoen for at personen er smittet er nok veldig liten, og kommunen har ikke satt folk i karantene som tyder på at det bare er én person og ikke avdekket noen flere. Spørs jo litt når denne smittede var i butikken. Hvis det var i går er det ikke vits å teste seg ennå. Hvis det er 3-4 dager eller lengre siden ville jeg tatt en test for sikkerhetsskyld. Det går fort å få time og svar de fleste steder.

Personen har alt helt på det rene ved å reise, og sannsynligvis går det helt fint. Det går an å ta litt ekstra forhåndsregler som å handle på forhånd på et tidspunkt med lite folk, ikke stoppe på veien og ikke ha kontakt med noen andre enn egen husstand på eller ved hytta.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...