Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, William_S said:

Alle må vel i karantene, forskjellen er vel hvor den blir gjennomført. Men helseturer til Spania er iallefall etter min mening nødvendige, det er mange som er helt avhengige av de turene for å fungere. Mange lidelser har dokumentert bedring ved å oppholde seg i varmere klima. 

Jeg kan være enig med deg i det. Men det går vel et vondt skille der. Hvor en del pensjonister uten disse lytene likevel har helsegevinst av å reise, men ikke nok til å klassifisere det som nødvendig reise? Jeg vil ihvertfall tro at det er individuellt. Så det blir et vanskelig kriterie å bedømme for myndighetene da.

Lenke til kommentar
3 hours ago, William_S said:

Ja nei det er nok ikke lett for de som skal håndheve reglene (altså politiet og tollvesenet) og særlig når de  i det siste har endra seg på omtrent daglig basis. 

Jeg kjenner faktisk en tidligere kollega av meg som rømte til  feriehuset sitt i Spania etter 12 mars og har siden vært på hjemmekontor derfra. Ikke akkurat helserelatert, men det var sært at vedkommende gikk mot strømmen. Hvordan man løser det skattemessige aner jeg ikke. Men helt bare bare er det vel ikke. 

Skatten skal vel Norge ha uansett. Må man ikke ta et aktivt valg for å endre hvem man skal skatte til ved å melde det inn da?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Fnugle said:

Med årene så har forkjølelsene mine blitt av en slik art at jeg alltid får problem med ørene. Jeg blir ofte skikkelig tett, får trykk, smerter og dermed nedsatt hørsel pga. det. Skjedde spesielt etter indre ørebetennelse som jeg hadde. Virker som det er virus som angriper en plass i øret og det dermed hovner det opp. Er det samme som skjer med Covid mon tro? Virus som angriper flere steder i kroppen og skaper betennelsesreaksjoner som aldri helt går tilbake til normalen? Mye man skal bli plaget med.

Dersom det rammer det indre øret så langt inn at nerven fra hørselsapparatet til hjernen sveller opp, så risikerer du å miste hørselen for alltid. Det er en trang kraniekanal hvor nerven passerer, og det er rett og slett ikke plass til for mye helvelse, slik at nerven kommer i klem pga. infeksjon og visner/dør for alltid. Eneste botemiddel er at du har en pålest lege/hørselslege som gir deg steroider sporensstrek. Dette er det ikke så mange leger som er oppmerksom på at kan bli en problemstilling dessverre. Skjer kanskje litt for sjeldent? Men, når det skjer så er det veldig alvorlig da det er stor fare for permanent hørselstap (kilde: en ØNH overlege i Norge).

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, William_S said:

Å søke om å få måtte dra ut av landet er i mine ører ting man gjorde i DDR, Sovjetunionen og i dag gjør i Nord Korea.

Ja ikke sant? :lol:

Er faktisk noe enig i at det er litt "kommunisme"-diktatur over det.

Lenke til kommentar
3 hours ago, amber said:

Skal ha med D-vitamin å gjøre, de har svært lett for å utvikle mangel, og lav vitamin D er årsak nr 1 til at folk blir moderat til alvorlig syk av dette.

Og det blir en svært realistisk hypotese ift. Dr. John Campbell (pensjonert spesialsykepleier).

Utfordringen for å konkludere noe nærmere blir vel da at de tar en stor gruppe mørkhudete innvandrere (ja her må kriteriet faktisk bli et urasistisk realistisk mørkhudet-krav) som bor på den nordlige halvkule i vinterhalvåret eller på Antarktis (for å sette det på spissen) i sommerhalvåret.

Så utføres dobbelt blindforsøk i sammen med at noen får D-vitamin, mens andre ikke får. Også tar man en Nord-Korea, USSR el. Nazi mengeleaktig leder som infiserer alle med Covid-19 og ser an hvordan eksperimentet går. Eller lar vestlige med etikk studere det med X antall ekstra års datainnhenting for å oppnå det samme som mengele får til på kort tid.

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, Fnugle said:

Noe usikker på om dette har vært nevnt, men veldig spennende prosjekt. Mulig det vil dukke opp en del uoppdagede tilfeller på skolen etter påske, men kanskje likeså vil det bidra med å begrense utbruddene. Vestland fylkeskommune vil også dele ut munnbind på skolene fra 12.april. 

https://www.vestlandfylke.no/nyheitsarkiv/2021/utvidar-massetestinga-til-24-skular-etter-paske/

Håper de kan gjøre blodprøvetaking på en del kontrollpersoner samtidig iom. at de tenker seg at unge kropper oppfører seg annerledes enn voksne mhp. smitteopptaket, men at barn også kan spre viruset.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Pc Lynet said:

Helt enig. Utrolig forvirrende og unødvendig komplisert forklart på pressekonferansene og nettsidene. Man burde kunne bruke en power point på pressekonferansene. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/slakter-reglene---har-ikke-lyktes/73570717

Eh.. men, da kan noen beskylde de for "Powell"-skandalen, hvor det ble brukt Powerpoint i hensikt å villede.

For alt som står i en Powerpoint-presentasjon må jo være sant må vite!! Og forretningsfolk og regjeringer er jo allerede indoktrinert helt ubevisst på at Powerpoint-presentasjonar ALDRI lyver !!

Colin_Powell_anthrax_vial._5_Feb_2003_at

https://en.wikipedia.org/wiki/Presidency_of_George_W._Bush

https://en.wikipedia.org/wiki/Iraq_War

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, Pc Lynet said:

Det var da veldig til sterk ordbruk av advokat Elden. Han kaller det razzia i følge artikkelen. Tror kanskje razzia er litt mer voldsomt enn noen litt inngripende intervjuer på helseopplysninger?

Quote

Blant dem som har kommentert innlegget er advokat John Christian Elden, som skriver «Det høres ikke lovlig ut». I en sms til VG utdyper han sitt syn på saken:

«Det er uskjønnsomt og trolig brudd på taushetsplikten. Dersom politiet hadde hjemmel for razziaen sin og å kunne innhente helseopplysninger,

Tror Elden behøver begrepsopplæring?

Quote

razzia

a hostile raid for purposes of conquest, plunder, and capture of slaves, especially one carried out by Moors in North Africa.

Store norske leksikon:

Razzia, plutselig undersøkelse, gjennomsøkning av et område av politi eller annen myndighet for å finne ettersøkte personer, stjålne gjenstander eller annet.
Faktaboks

Uttale
    rˈassia
Etymologi

    fransk, fra algerisk-arab. 
Også kjent som
    rassia

Begrepet brukes gjerne i straffeprosessen når det foretas undersøkelser som ikke er hjemlet som ransaking mot enkeltpersoner, men der større områder undersøkes.

Politiet kan etter straffeprosessloven §§ 193-194 foreta slike undersøkelser i etterforskningsøyemed enten i hus eller rom som etter sin art er tilgjengelig for alle, eller er stedet for en virksomhet som krever tillatelse av politiet, samt i kaserne, brakke, militært fartøy og militære bygninger og rom. Dersom mistanken gjelder et lovbrudd med strafferamme over seks års fengsel, kan politiet med rettens tillatelse foreta ransaking av alle hus eller rom i et nærmere bestemt område dersom det er grunn til å anta at gjerningsmannen kan holde seg skjult i området, eller at det der kan finnes bevis eller ting som kan beslaglegges.
 

https://snl.no/razzia

I mellomtiden i "USA"

open-box-before-eating-pizza-well-whadda

Endret av G
Lenke til kommentar

Vel nå har vi individer i Norge som har puttet pølsene med plastikkposen i kjelen eller grandiosan med pappen i stekeovnen. Ja selv direktører som har drukket prøveflasker OMO flytende før birken.
https://www.nrk.no/innlandet/birken-syklister-drakk-vaskemiddel-1.11905031
 

Quote

Seks syklister ble sendt til legevakta etter at de drakk OMO vaskemiddel før start på FredagsBirken i dag

Jeg har en av de nevnte OMO flaskene i skapet her siden jeg deltok dette og flere år. Man skal være ganske forfjamsa for å drikke dem da de er tydelig merket med OMO osv.
image.gif.3f63dd1b3fd090c577dda031f66fc089.gif

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest at det finnes en Kent-variant av det britiske Covid-viruset :roll:

mask.jpg

According to 'The Daily Telegraph', the invisible coating on facemasks attacks the virus by rapturing its outer layer, effectively eliminating all new mutant variants, including the UK's so-called Kent variant and the South African variant.

https://m.economictimes.com/news/science/anti-viral-coating-on-face-masks-may-kill-coronavirus-uk-study-finds/articleshow/80910801.cms

 

Wow, i USA så vaksineres enkelte utendørs. Bra jobba USA !!

747dd191-c177-4992-9f2c-16a32b6acb43?fit

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/qAQJG0/vaksinekapploepet

Endret av G
Lenke til kommentar

Razers maske løser flere problemer tradisjonelle masker her

Nå går dette prosjektet fra hobby til forbrukerprodukt, for Razer bekrefter nå at de skal selge covid-maskene med RGB-lys og flere andre forbedringer sammenlignet med den jevne maske.

Razers har nemlig utstyrt dem med mikrofon og et transparent materiale foran munnen så det er mulig å se hva som blir sagt.

Aktiv luft-filtrering er Hazel også i stand til – faktisk skal de være like effektive som en N95-maske. Men det aller viktigste: systemet vil sørge for at de ikke dugger. For en plage det er, spesielt med solbriller på.

gwegwe-1155x721.jpg

https://itavisen.no/2021/03/27/disse-skjer/

Kan man få UV-valg i RGB-belysningen også, slik at man kan bli solbrent? :xmas:

Jeg vil helst han en som gjør meg seendes ut som en Cyberpunk innbygger :fun:

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

10.038 personer på Romerike er registrert koronasmittet i løpet av pandemien. 146 nye tilfeller mandag gjorde at det totale smittetallet i regionen har blitt femsifret, skriver Romerikes Blad. Det bor drøyt 300.000 personer på Romerike 

Sitat

Kommunen har nå 971,4 smittetilfeller per 100 000 innbygger, melder Romerikes Blad. Det er høyest av alle kommunene i Norge.

 

Ordfører Ståle Grøtte (Ap) sier til Dagbladet at situasjonen er krevende, og at kommunen har hentet restaurantarbeidere for å hjelpe til med smittesporingen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hoyest-smitte-i-landet---krevende/73589959

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/satiriks/dugnads-ekspert_-_-endelig-ordentlig-dugnad-nar-baerumsfolk-sniker-seg-unna-_nrk-satiriks_-1.15438466

Litt humor må til.

Quote

– Og med «folk» mener jeg ikke folk, men personer fra Bærum.

Quote

Derfor jublet Øvereng da det kom rapporter om at man utsatte vaksineringen i Bærum fordi flere skulle dra på hytten.

Quote

 

Øvereng mener det er bra at folk fra Bærum slipper å yte sin skjerv.

– Dette er jo en gruppe som i mange år har slitt med å betale den skatten de skal. Mer fellesskap er det siste de trenger nå.

 

Quote

 

Bærumsmann Christoffer Andresen Jr. sier han ikke forsøker å snike seg unna, men at dugnad sjelden passer med hans behov.

– Jeg skulle gjerne bidratt, men det går utover det som er absolutt best for meg. Som regel sender jeg jo et par polakker til dugnad, noe som blir litt vanskelig nå. Men jeg har akkurat kommet tilbake fra Spania og selvsagt kjørt au pairen min til karantenehotel

 

🤣
Dette må jo være KLM.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (6 timer siden):

Antar du på denne ferien vil bruke maske og praktisere alle tiltaksregler. Vaksinen beskytter til en grad mot symptomer de utsatte kan potensielt få. Ikke å få viruset eller å spre det videre. Er jo slike som deg som skal reise rundt som vil spre det overalt. 

Det blir ferie i Norge i grei kjøreavstand hjemmefra. Kun kjernefamilien. Det blir hytte (ikke delt med andre), fjellvandring, fjæra, sjø, båt osv. Hvor mye kontakt vi kommer til å ha med andre, aktiviteter og munnbindbruk kommer an på situasjonen og hvilke regler som gjelder.

Sannsynligvis kommer pandemien til å ebbe ut i Norge før den tid og mange restriksjoner kan oppheves, men vi kan fint gjennomføre ferien med ganske mange restriksjoner også. Jeg tror det blir en trygg nær-ferie i år også, både for oss og omgivelsene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Det blir ferie i Norge i grei kjøreavstand hjemmefra. Kun kjernefamilien. Det blir hytte (ikke delt med andre), fjellvandring, fjæra, sjø, båt osv. Hvor mye kontakt vi kommer til å ha med andre, aktiviteter og munnbindbruk kommer an på situasjonen og hvilke regler som gjelder.

Sannsynligvis kommer pandemien til å ebbe ut i Norge før den tid og mange restriksjoner kan oppheves, men vi kan fint gjennomføre ferien med ganske mange restriksjoner også. Jeg tror det blir en trygg nær-ferie i år også, både for oss og omgivelsene.

Ønsker deg en velfortjent og god sommerferie :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Alle som takker nei til vaksinetime bør rykke bakerst i køen av alle grupper. Så enkelt.

Fremfor "nja  skiføret og været ble ikke så bra som vi trodde nei og vi har jo fått 4 dager på hytta allerede, vi drar hjem og tar vaksina likevel da folkens".

Slik oppførsel skal ikke belønnes. Har man sagt nei havner man bakerst i hele køen.

De prioriteringsgruppene som er opprettet er hovedsaklig ut fra et samfunnsperspektiv. Det koster samfunnet mer om en person blir alvorlig syk enn om personen blir lettere syk. Så jeg synes det er helt greit at de beholder sin gruppetilhørighet, men bør jo havne langt bak i gruppa.

Slik jeg har forstått det så kan ikke folk booke time selv. De blir oppringt, får tildelt en time og må bekrefte at de møter. Svarer de nei for andre gang (når de allerede er sist i sin vaksinegruppe) så får de selvsagt ikke vaksine i "riktig" vaksinegruppe, men havner senere i løpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...