Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Dette var lørdag som var og tidsrommet ca. halve dagen. Ingen i husstanden har så langt fått symptomer men flere av de har pollenallergi så de har hatt litt smågreier før dette.

Skal snakke med han igjen etter jobb i dag.

PS.
Butikklokalet er forholdsvis lite. Ca. 60-70kvm, uansett under 100.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
41 minutes ago, Tomahawk said:

Dette er jo en av risikoene med karantenehotell: at selve hotellene kan bli smittebomber og at de som ankommer Norge uten å være smittet, blir det på karantenehotellet.

Nå er det etter det jeg har forstått testplikt på dag 7, det burde jo fange opp de fleste som blir smittet på hotellet, forutsatt at man holder seg isolert fra andre innsatte etter ankomst. Jeg håper man må holde seg på rommet og ikke har anledning til å gå i fellesarealer sammen med andre innsatte, da forsvinner jo hele poenget siden man da er utsatt for smitte under hele oppholdet. 

Da bør det vel stilles visse krav til f.eks. ventilasjonen og gjennomføringen på et slikt karantenehotell. Karantenehotellet bør jo stenges dersom det fører til spredning mellom karantenepasientene.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

At det ikke går utover tempo og prosess er veldig bra. Det er holdningene til vaksinering som om det skulle vært en ordinær timeavtale jeg er bekymret for. Hvordan blir dette i sommer når smitten kanskje er lav, og den yngre befolkningen skal vaksineres? Da har mange lagt lengre ferieplaner og jeg ser for meg at mange vil utsette sin egen vaksinering, og at det skjer over lengre tid enn nå i påsken. 

Jeg frykter også at en andel av de 50-60% som har takket nei til vaksinering i denne bydelen nå ville takket nei til vaksinering uavhengig av at det er påske. 

Tja, jeg kan ikke helt se for meg at det blir vanskelig å fylle opp vaksinetimene. Særlig ikke om vaksinepass blir et krav for reiser, konserter etc.

Jeg kan jo dele mine planer og håpe at flere tenker på samme måte. Jeg har lagt ferien så sent som mulig for å få størst mulig sjanse for å bli vaksinert før ferien. Skjer ikke det, så har jeg uansett planlagt ferien sånn at jeg bare trenger et døgn fra jeg blir oppringt til jeg kan stille for vaksinering. Et døgn etter det så kan jeg fortsette ferien der jeg slapp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Simen1 said:

Tja, jeg kan ikke helt se for meg at det blir vanskelig å fylle opp vaksinetimene. Særlig ikke om vaksinepass blir et krav for reiser, konserter etc.

Jeg kan jo dele mine planer og håpe at flere tenker på samme måte. Jeg har lagt ferien så sent som mulig for å få størst mulig sjanse for å bli vaksinert før ferien. Skjer ikke det, så har jeg uansett planlagt ferien sånn at jeg bare trenger et døgn fra jeg blir oppringt til jeg kan stille for vaksinering. Et døgn etter det så kan jeg fortsette ferien der jeg slapp.

Antar du på denne ferien vil bruke maske og praktisere alle tiltaksregler. Vaksinen beskytter til en grad mot symptomer de utsatte kan potensielt få. Ikke å få viruset eller å spre det videre. Er jo slike som deg som skal reise rundt som vil spre det overalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Benbjo said:

Fordi man visste mye mindre om viruset for 1 år siden

En hadde likevel mange indikasjoner, og det blir som oftest reagert litt for langsomt. Slik er det bare. Det er alltid en fare for litt for treg respons.

Kina, andre asiatiske land, Iran, Italia, Frankrike, og etterhvert Belgia, Storbritannia, USA, og etterhvert Polen og andre øst-europeiske land osv. osv., etc. etc.

Noen ganger så har de fulgt godt med, men innledningsvis så blir det gjerne treghet.

At FHI kunne si at masker var tull den gang er jo ganske innlysende å se at er feil nå i dag. Dersom det var lite kapasitet, så kunne riktig informasjon gjort at Norge selv produserte gode munnbind, og ikke bare at Janus fikk prøve seg på et "lite parti". Hadde man lyttet mer til rapportene i fra Kina, sier nå jeg ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere i Oslo-bydel takker ja etter vaksinebråk
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/aP9yl2/flere-i-oslo-takker-ja-etter-vaksinebraak

Sitat

Bydelen Nordre Aker opplever nå at flere som opprinnelig takket nei til å vaksinere seg i påsken har ombestemt seg. Folk reiser hjem fra hytta igjen for å vaksineres, ifølge vaksinesenteret.

– Det vi opplevde fredag og lørdag, var at opptil 50 prosent takket nei til vaksine i påsken, sier Benedicte Varvik, nestleder ved vaksinesenteret i bydel Nordre Aker i Oslo.

En vaksinearbeider fra Nordre Aker la ut en video på Facebook der hun fortalte at hun var oppgitt over at såpass mange fra bydelen takket nei til fordel for å dra på hytta, noe som førte til sterke reaksjoner fra andre deler av landet. Saken ble først omtalt av NRK.

På søndag ble det også meldt av Budstikka at Bærum kommune måtte utsette rundt 1000 vaksineavtaler fordi innbyggerne ville reise på påskeferie. Kommunen oppklarte i ettertid at de likevel klarer å bruke opp de tildelte vaksinene sine i løpet av uken.

– Det ble en del presseoppslag i helgen, og nå dag opplever vi heldigvis at det er en del som har snudd og som takker ja likevel, forteller Varvik.

– Mange angret på at de takket nei til vaksine fordi de var på påskeferie og ringer nå altså tilbake, sier hun.

I tillegg opplever vaksinesenteret at langt flere av dem som blir spurt for første gang takker ja til å bli vaksinert, selv om det er påskeferie.

– Til tross for at de er på hytta informerer de om at de vil møte opp, sier en fornøyd Varvik.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (13 minutter siden):

Antar du på denne ferien vil bruke maske og praktisere alle tiltaksregler. Vaksinen beskytter til en grad mot symptomer de utsatte kan potensielt få. Ikke å få viruset eller å spre det videre. Er jo slike som deg som skal reise rundt som vil spre det overalt. 

Det var vel litt krast. Simen1 skriver jo at han planlegger en ferie sent på sommeren. Jeg vil tro de fleste i likhet med i fjor planlegger en eller annen form for Norgesferie i løpet av sommeren, og vil følge de regler og anbefalinger som gjelder når den tid kommer. Man tar det litt som det kommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Det var vel litt krast. Simen1 skriver jo at han planlegger en ferie sent på sommeren. Jeg vil tro de fleste i likhet med i fjor planlegger en eller annen form for Norgesferie i løpet av sommeren, og vil følge de regler og anbefalinger som gjelder når den tid kommer. Man tar det litt som det kommer.

Får håpe det. Blir ille om folk tror at vaksinen betyr man kan leve som normalt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skal man i det hele tatt ha ferie i Norge i sommer er man jo nesten sent ute allerede. Så skulle bare mangle at man gjorde det nå :)

Selv vet jeg ikke hva jeg gjør ennå men jeg har ikke små barn lenger og er ikke avhengig av å planlegge på samme måte lenger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
16 hours ago, Subara said:

De som tar ferien på hytta burde hatt forbud mot å gå på ski/stå slalom å være i karantene inne på hytta 🙂 I hvert fall holde seg i nærområdet rundt hytta. Men jeg skjønner at det er å gå for langt inn i den private sfæren. Bruddskader og snøskred belaster det lokale helsevesenet, som sikkert har nok med korona.

Jeg synes Nakstad begynner å se sliten ut. Håper han tar noen dager fri. Flere burde følge etter Abid Raja som skal tilbringe påsken i hagen. Eller kanskje man egentlig burde unne corona-toppene hytteturen? Det er ikke alle som klarer å slappe ordentlig av når de er hjemme. Ønsker dem velkommen tilbake med fornyede krefter etter ferien.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-skal-corona-toppene-i-paska/73576075

"påsken i hagen" leser jeg til å bli påsken på Plantasjen, Felleskjøpet, Bøndenes innkjøpslag, Gartnerier med flere.. Ihvertfall dersom noen av dem har åpent enkelte dager denne uken, og ala lørdag elns. Noen har jo søndagsåpent til vanlig, så da kan det jo hende det finnes rom for åpning på de aller minst hellige dagene?

Endret av G
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Oppfordrer alle til å sjekke reise, kort og ferieforsikring nøye nå fremover. Bekjent av meg har fått endelig avslag på dekning av hytteleie selv om han hadde fått pålagt karantene. Det virket også å være normen fremover i følge beskjeden han fikk.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, brbmay said:

Har sikkert blitt sagt før, men jeg liker ikke tanken på disse vaksinasjonshallene uten god ventilasjon med konstant gjennomflyt av personer.

Konsentrasjonen av partikler dersom noen er smittet vil jo bygge seg opp uansett om alle har på munnbind (dette er imot hva FHI sier om at det kun skjer dråpesmitte).

Uten ventilasjon vil vel partikler ut fra sidene av munnbindet vanskelig kunne unngås siden man skal oppholde seg på samme sted i opptil en time? Distansering fungerer i hovedsak bare utendørs, hvor vinden sørger for stadig utskifting av luften rundt deg?

 

Hva med masker/munnbind med filter for innpust og ventil for utpust, og så kan man ta et kirurgisk utenpå ventilen for å stoppe dråpesmitten som FHI stadig prater om? Beste fra begge verdener?

Dersom du ikke har litt avstand fra den ventilen så risikerer du vel oppbygging av mer kondens i ventilen pga. det ekstra munnbindet utenpå?

Lenke til kommentar
G skrev (22 minutter siden):

Dersom du ikke har litt avstand fra den ventilen så risikerer du vel oppbygging av mer kondens i ventilen pga. det ekstra munnbindet utenpå?

Jeg har prøvd med kirurgisk engangsmunnbind under og et tolags hjemmesydd munnbind utenpå for å holde engangsmunnbindet på plass. Det ble ganske tett der inne, men jeg gjennomførte handleturen uten åndenød. Kanskje man finner ut hvordan det egentlig står til med et pulsoksymeter?

Jeg har tenkt til å fortsette eksperimentet, men må først sy noen munnbind med bare ett stofflag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Ja, da er man ikke satt i karantene og kan gjøre som man vil. Tror kanskje ikke jeg ville reist selv, men avventet litt om mulig.

Personen bør i tillegg til å følge rådene i beskjeden være klar over at det er en sjanse for at man kan settes i karantene, hvis det for eksempel dukker opp flere smittede som har vært i butikken i samme tidsrom.

Jeg ville ha reist til hytta. Rigget meg et sånn indianergreier med tre og hyssing og lagt meg ned i påvente av å dø under åpen himmel :lol: og bli spist av åtselsfugler i etterkant.

Spoiler

 

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

VAKSINEBRÅK: Det skapte flere store medieoppslag i helgen da det ble kjent at rundt halvparten av dem som ble oppringt av vaksinesenteret i Nordre Aker takket nei til å vaksinere seg.

Alle som takker nei til vaksinetime bør rykke bakerst i køen av alle grupper. Så enkelt.

Fremfor "nja  skiføret og været ble ikke så bra som vi trodde nei og vi har jo fått 4 dager på hytta allerede, vi drar hjem og tar vaksina likevel da folkens".

Slik oppførsel skal ikke belønnes. Har man sagt nei havner man bakerst i hele køen.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Quakecry said:

Får håpe det. Blir ille om folk tror at vaksinen betyr man kan leve som normalt. 

Spørs om "det reisende folk" oppfatter et vaksinepass på samme vis som de som forstår at det er fare for at vaksinene er "ikke immuniserende", og "kun beskyttende for egen helse"..

Lenke til kommentar

PCG73SmIRU7ast8lv5oGgweSb9wLKNogwJHGlxfH

Allsong på bedehuset kan vere årsak til smitteutbrot

https://www.nrk.no/vestland/allsong-med-kort-avstand-kan-ha-spreidd-koronavirus-i-bedehus-1.15434483

 

38004882.jpg

Folkehelseinstituttet mener flyselskapene Wizz Air, Delta Airlines, Ethiopian Airlines og Pegasus hindrer norsk smittesporing.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/03/27/195748866/fhi-slar-alarm-flyselskaper-hindrer-smittesporing

 

07PhvE3OhQup2CkYNL8zewpO4MJUEEnNYOFDFurO

Så dyrt er det å bryte reglene i påsken

Denne påsken må du kunne mer enn fjellvettreglene. Hvis ikke kan det bli dyrt!

...

«De ni bud»

Her er reglene og bøtesatsene som gjelder for påsken:

1. Ikke reis til Sverige
Brudd på bestemmelser om ulovlig grensepassering mellom Sverige og Norge (uaktsom overtredelse), privatpersoner: Bot på 5000 kroner eller fire dager i fengsel.
Brudd på bestemmelser om ulovlig grensepassering mellom Sverige og Norge (forsettlig overtredelse), privatpersoner: Bot på 10.000 kroner eller ti dager i fengsel.

2. Ikke selg alkohol
Brudd på forbud mot å skjenke alkohol på serveringssteder: 20.000 - 50.000 kroner.

3. Ikke slurv med å registrere deg
Brudd på plikt til registrering ved innreise, privatperson: 5000 kroner eller fire dager i fengsel.

4. Ikke dropp munnbind
Brudd på plikt til å bære munnbind, privatperson: Bot på 2000 kroner eller fengsel i to dager.

5. Ikke la være å teste deg
Brudd på plikt til å teste seg for covid-19 ved innreise, eller innen 24 timer, privatperson: Bot på 10.000 kroner eller fengsel i 10 dager.

6. Ikke bryt karanteneregler
Brudd på regler om karantene og karantenehotell, isolasjon og forbud mot opphold på fritidseiendommer. Privatperson: Bot på 20.000 kroner, eller fengsel i 15 dager.

7. Finn ut hvor mange som kan møtes
Flere kommuner har begrensninger i hvor mange som kan møtes. Sjekk dette før du inviterer andre. Brudd på disse bestemmelsene kan gi bot på 20.000 kroner eller fengsel i 15 dager.

8. Ikke bryt regler om stenging
Brudd på regler om stenging av virksomhet, privatperson og foretak. Bot normalt ikke lavere enn 50.000 kroner eller 20 dager i fengsel for privatperson.
Brudd på foretak som arrangerer: Bot normalt ikke lavere enn 50.000 kroner.

9. Ikke gå på fest
Privatperson som deltar på ulovlig arrangement: Bot på 10.000 kroner eller fengsel i 10 dager.

Ps! Straffeskjerpende og formildende omstendigheter kan påvirke størrelsen på boten.

https://www.nrk.no/innlandet/her-er-botesatsene-for-brudd-pa-covid-19-forskriftene-1.15437048

Endret av G
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (53 minutter siden):

Oppfordrer alle til å sjekke reise, kort og ferieforsikring nøye nå fremover. Bekjent av meg har fått endelig avslag på dekning av hytteleie selv om han hadde fått pålagt karantene. Det virket også å være normen fremover i følge beskjeden han fikk.

Er det virkelig vanlig å betale hele hytteutleie på forskudd? Tror ikke jeg selv hadde sjansa på det, iallfall ikke uten å nisjekke hva forsikringen gjelder. Iallfall når det koster svimlende 20 000 kr.

De få gangene jeg har leid hytte (ikke sånn kjempehøy standard), så har jeg betalt ved ankomst eller avreise. I sjeldne tilfeller et lite forskudd/depositum. Hotell er jo vanlig å betale på forhånd, men da har man gjerne refusjon tett opp mot ankomst, iallefall deler av beløpet.

Dersom han virkelig skal betale for hele greia, så bør han iallfall passe på at de som leier ut ikke finner noen andre og dermed får dobbel leie, det er vel ikke lov..?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...