Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Powertrainer skrev (1 time siden):

De som går rundt og innbiller seg at omikron ikke kan frarøve dem lukt og smakssans bare fordi de har lest det i massemedia, lever i en fantasiverden.

Det er nok en risiko.

På linje med å frontkollidere, bli påkjørt, bli treft av lynet, bli stanget av en olm okse, få hjerteinfarkt, diabetes, kreft eller bli utsatt for blind vold på gata.

Jeg tar sjansen på å leve. Så får andre gjøre hva de vil. This shit is finished. Vi kan ikke holde 5,5 millioner mennesker som gissel på grunn av enkeltes risikoaversjon.

I morgen tidlig blir det champagnefrokost og pressekonferanse. Så får resten sperre seg inne til omikron har forsvunnet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (1 time siden):

De som går rundt og innbiller seg at omikron ikke kan frarøve dem lukt og smakssans bare fordi de har lest det i massemedia, lever i en fantasiverden.

Det kan argumenteres for at vi alle lever i en fantasiverden ;) Før du tar det ille opp, så er ikke dette langt unna et filosofisk spørsmål :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (6 timer siden):

Det er nok en risiko.

På linje med å frontkollidere, bli påkjørt, bli treft av lynet, bli stanget av en olm okse, få hjerteinfarkt, diabetes, kreft eller bli utsatt for blind vold på gata.

Jeg tar sjansen på å leve. Så får andre gjøre hva de vil. This shit is finished. Vi kan ikke holde 5,5 millioner mennesker som gissel på grunn av enkeltes risikoaversjon.

I morgen tidlig blir det champagnefrokost og pressekonferanse. Så får resten sperre seg inne til omikron har forsvunnet.

Og for ikke å snakke om han med flyskrekk som fryktet de ikke skulle greie å ta av og at de aldri skulle komme ned igjen. Det er nok av nervebunter der ute men jeg velger å leve og skjelver ikke i buksene av korona.

Lenke til kommentar

Gratulerer med dagen til alle! 

Tenk at jeg skulle glede meg over en dag hvor vi fikk lov til å "gjøre som vi vil" i Norge. Og å få tilbake frihet. Dette som var en selvfølge. Ok, det stoiske i meg sier at nå setter jeg mye mer pris på disse dagene. Akkurat som en varm vårdag etter en lang og kald vinter.

 

Men, la oss ikke stoppe nå, kampen om en evt neste pandemi må tas. Helsenorge må rustes opp. Jeg skal ikke bli frarøvet frihet om 10 år igjen når evt et nytt virus dukker opp. Dette blir en viktig diskusjon. Vi må også ta lærdom av at man har hetset andres meninger og kritiske spørsmål. Det er mange mørke saker i denne pandemien som ikke bare omhandler død og sykdom. 

 

Men, nå får vi glede oss over at det er slutt, nå er vi fri!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

"Forskriftsfestede krav om negativ test før innreise og krav til innreiseregistering oppheves."

gud, denne har jeg ventet på! Takk til regjeringen!

Nå går det endelig an for en uvaksinert sjel å ta seg en dagstur over grensa på hytta eller en båttur Strømstad- Sandefjord uten å måtte betale 1500 kroner for en privat test, hver gang.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Norge og Sverige, tildels Danmark og Storbritannia er nå de klart "mest åpne" landene i Europa tror jeg.

Har planlagt en utenlandstur om halvannen uke, da vi regnet med at Norge åpner fullt ca. midten av februar og at andre land snart vil gjøre det samme. Men landet vi skal til vil fremdeles ha noen tiltak, og testkrav. Da kommer sikkert endelig koronasmitten rett før vi skal reise, en siste lille fuckyou fra viruset i denne omgang 😅

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

et land utenfor EU det da?

Testkrav var et dårlig ord å bruke kanskje, siden man mest forbinder det med innreise. Det er i EU og Schengen, så det er ikke testkrav for vaksinerte ved innreise. Men krav om test ved symptomer og isolasjon ved sykdom. Kjedelig om man ryker på isolasjon på hotellet på første utenlandstur siden 2019, men det er en kalkulert risiko man tar ved å reise :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Njæææ... jeg klarer ikke å tro på at dette er slutt nå. Kommer det en ny og morsom variant til høsten så er vi fort i gang igjen. 

Men men. God helg da gjengen. 

garantert. En må jobbe for å kraftig innsrkenke handlingsrommet deres til neste influensa bølge er på tur. En ser hvor ille det gikk nå i julen med full nedstenging fullstendig uten grunn.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Testkrav var et dårlig ord å bruke kanskje, siden man mest forbinder det med innreise. Det er i EU og Schengen, så det er ikke testkrav for vaksinerte ved innreise.

nei, jeg vet ikke hva som gjelder overalt. Grunn til at jeg spurte, er at jeg ser at Sverige for 3 dager siden, den 9. februar, lempet på bl.a. innreise. Droppet krav om koronapass og test for EU land.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_sverige/id2416998/

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/februari/det-har-galler-nar-restriktionerna-upphor/

Men om dette og lignende er felles/gjensidig i hele EU vet jeg ikke. Mulig hvert enkelt land fortsatt kan ha egne sær-regler rundt om kring.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (7 minutter siden):

Men om dette og lignende er felles/gjensidig i hele EU vet jeg ikke. Mulig hvert enkelt land fortsatt kan ha egne sær-regler rundt om kring.

Stemmer, alt er ikke helt likt i EU og Schengen nei. Landet jeg skal til krever test ved innreise dersom man ikke har gyldig koronasertifikat. Men det har jeg :) 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...