Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Dubious said:

Munnbind har kun blitt brukt når det var påbudt.
De siste månedene har det kun vært påbudt om en ikke kunne holde 1 meter avstand, men mange har ikke lest den lille skriften under "Munnbind påbudt" 
Jeg har holdt 1 meter avstand, men om noen velger å gå nærme meg så er det deres problem.

Det har alltid vert påbud med maske om du ikke kan holde en meter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Verm skrev (11 minutter siden):

Det er jo ikke så lenge til den vanlige "influensa"-sesongen er over, og det er da ikke noe stort problem å bruke.

Det er da en måte å begrense sin egen pusting? Og bør også skiftes ofte for å ha en positiv virkning. 

Før man reiser til en annen kommune bør man undersøke om den kommunen har vedtatt noen egne koronatiltak. F.eks. kan det være at Stavanger vil beholde munnbind-bruk, siden de var frampå ved nyttår om koronapass. 

Er vel fortsatt sånn at den enkelte kommune kan vedta egne koronatiltak. Men de fleste gjør heldigvis ikke dette. 

 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (2 timer siden):

Virker forøvrig som om selv de mest innbitte motstandere av tiltak her på forumet nå snur tvert om og vil fortsette med munnbind og avstand. Latterlig

Har ikke sett dette... Hvem tenker du på? Mistenker at du enten har misforstått noen innlegg eller blandet hvilke brukere som står for hva. Klarer ikke å se for meg at noen av de store forkjemperne for gjenåpning nå plutselig har bestemt seg for at det var nødvendig med munnbind og avstand likevel. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Synes jeg har hørt den der historien om full gjenåpning før..

  Hide contents

Norge åpner opp klokken 16 på lørdag: − Kan leve som normalt

Da slipper du å holde meteren og kan innta dansegulvet igjen.

Publisert:Oppdatert 24. september 2021

 

  Reveal hidden contents

Varsler gjenåpning i dag: Disse rådene har regjeringen fått

Helsedirektoratet anbefaler at trinn tre av gjenåpningsplanen iverksettes. Det innebærer blant annet oppheving av skjenkestopp og endring i innreiseråd til Norge.

 
Publisert:Oppdatert 18. juni 2021

Nå har vi jo massivt med smitte og en 95%+ mildere variant da. Vidt forskjellig situasjon.

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (13 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/34Kalq/kan-aldri-holde-et-samfunn-nedstengt-for-sikkerhets-skyld

Synes overraskende mye fra Raymond i det siste har vært veldig klokt. Selv om man offisielt har åpnet opp, så vil det ta tid å endre fryktmentaliteten som veldig mange har bygget opp de siste par årene. Om man skal holde mest mulig avstand til andre mennesker fortsatt, selv når vi ikke lenger har et farlig virus som vi ikke har beskyttelse mot, så lurer jeg på hva er den rasjonelle forklaringen på det? Eller er det ingen rasjonell forklaring, kun en ny fryktmentalitet som vi ikke hadde tidligere, at det tryggeste er fortsatt å minimere risiko for å bli smittet av virus, som betyr at vi bør ha så lite kontakt som mulig. Samme gjelder munnbind som mange av en eller annen grunn fortsatt vil bruke. Skyldes det at man er i en risikogruppe? Eller har man blitt så vant med den trygge følelsen av at munnbind kan forhindre skumle virus fra skumle fremmede man møter ute i den skumle verden? Det er nok ikke spesielt bedre begrunnet å bruke munnbind nå enn i 2019, og det var vel knapt et menneske som brukte munnbind i butikken eller på bussen for å beskytte seg mot en influensainfeksjon, selv ikke dem som kunne bli alvorlig syke eller dø av det. 

De har jo spillt på en enorm frykt hele veien og klart å fått dette inn hos mange. Det er nok ikke gjort i en fei å endre dette. Evnen til å vurdere riskio er også helt fraværende. Det går friske 20-30 åringer rundtom å er livredde for å bli smittet i frykt for hva som kan skje. Det er jo ikke rasjonelt en plass selv ikke i starten av pandemien, men nå med omikron bør en være mer redd for influensaen som en ikke viet en tanke for bare noen år siden. Men ellers godt å se bilder fra oslo nå med tette køer og fulle utesteder :)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (Akkurat nå):

Det vil tiden vise, Litt tidlig å feire.

Er bare å se hva resten av verden sliter med,

Norge har nå mye skjult smitte,

Og hva betyr det om man har skjult smitte når den er ufarlig? Intensivavdelingene er nærmest tomme for covid pasienter tross en enorm økning i smitte på nyåret. Jeg hadde heller bekymret meg for farlige ting i hverdagen som det å kjøre bil eller skli på isen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Kjetil Lura said:

Ingen legger inn posetive tester, vil vi ikke få rette tall?

Rette tall? Det har aldri vært rette tall. Det estimerte antall smittede har alltid vært 100%++ mer enn de offisielle tallene. Hvem vet hvilken prosentandel vi får med oss med Omikron? Camilla Stoltenberg i FHI har ikke noe svar en gang. Danskene estimerer de får med seg litt under halvparten av smittetilfellene. Da er vi i Norge langt bak det, da de tester mange ganger mer enn oss. 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (58 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/34Kalq/kan-aldri-holde-et-samfunn-nedstengt-for-sikkerhets-skyld

Synes overraskende mye fra Raymond i det siste har vært veldig klokt. Selv om man offisielt har åpnet opp, så vil det ta tid å endre fryktmentaliteten som veldig mange har bygget opp de siste par årene. Om man skal holde mest mulig avstand til andre mennesker fortsatt, selv når vi ikke lenger har et farlig virus som vi ikke har beskyttelse mot, så lurer jeg på hva er den rasjonelle forklaringen på det? Eller er det ingen rasjonell forklaring, kun en ny fryktmentalitet som vi ikke hadde tidligere, at det tryggeste er fortsatt å minimere risiko for å bli smittet av virus, som betyr at vi bør ha så lite kontakt som mulig. Samme gjelder munnbind som mange av en eller annen grunn fortsatt vil bruke. Skyldes det at man er i en risikogruppe? Eller har man blitt så vant med den trygge følelsen av at munnbind kan forhindre skumle virus fra skumle fremmede man møter ute i den skumle verden? Det er nok ikke spesielt bedre begrunnet å bruke munnbind nå enn i 2019, og det var vel knapt et menneske som brukte munnbind i butikken eller på bussen for å beskytte seg mot en influensainfeksjon, selv ikke dem som kunne bli alvorlig syke eller dø av det.

Enig. Jeg synes Raymond Johansen virker som en skikkelig politiker. Mistenker dessverre at det var derfor han aldri nådde opp som rikspolitiker, men ble henvist til Oslo. Samme med Rune Gerhardsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Kjetil Lura said:

Hadde fått bedre tall om du måtte testet deg.

Danskene har mye mer smitt og døde enn vi har.

Hva er grunne for det?

De bor tettere og de tester som sagt mye mer. Sist jeg sjekket var vi oppe i 9 millioner tester når de var oppe i 60 millioner tester. Danmark er knappt 500k mer enn oss i folketall. Covid assosierte dødsfall blir det flere av med mer positive tester. I noen land kan man dø av hva som helst og det blir fortsatt tellt som ett covid dødsfall om personen har covid eller har hatt covid i løpet av noen uker (vet ikke hva de gjør i Danmark). Når flere eldre  bor i byer blir det også mer dødsfall i aldersgruppen som er mest utsatt. Vi i Norge er mer spredd ut over ett større område. 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (19 timer siden):

kan være ymse gode grunner til at endel vil fortsette å bruke munnbind.

eks. man er uvalsinert, er i risikogruppe pga. sykdom (eller har familiemedlemer som er det) besøker/kontakt med gamle, sårbare, osv.

for egen del (uvaksinert) føler jeg vel for å bruke munnbindet i butikker fortsatt, all den tid smittetallene er skyhøye. Det går greit så lenge man ser andre gjør det samme, men blir jo verre jo færre som gjør det. Da skiller man seg liksom for mye ut (det burde man selvsagt bare blåse i, og være "rett i ryggen", men vi er vel litt sånn.

Synes det er flott at du bruker munnbind når du er uvaksinert. På den måten tar du hensyn til de rundt deg. Håper du holder deg frisk! Selv om omkronsmitte ikke er så alvorlig, versus for eksempel delta, så er det uansett fint å holde seg frisk for jobben sin!

Kjetil Lura skrev (14 timer siden):

Er glad jeg ikke må bruker munnbind på jobb.

Men blir vel smittet nå, klart det uten å får noen av det som er i om løp nå.

 

Ja, det er sant, når jeg er tilbake i jobb etterhvert er det jo ikke unaturlig for meg å bruke munnbind uavhengig av pandemi, i hvertfall ikke når jeg går inn i pasientrom hvor der er kjent smitte, eller pasienten er på isolat pga at han eller hun har nedsatt immunforsvar, eller svært skrøpelige pasienter, og jeg bare vil være på den sikre siden med å ikke smitte pasienten om jeg skulle hatt noe jeg ikke selv var klar over enda. Også selvfølgelig for å forhindre eget sykefravær i bransje med begrensede ressurser. 

Kjæresten min som jobber som fastlege nå brukte munnbind i jobb før pandemien, i perioder ved mye infeksjon for å minske risikoen for eget sykefravær, samt når folk ikke luktet så godt 😂 så regner med han kommer til å fortsette med dette. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...