Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

57 minutes ago, Snikpellik said:

Tar mye kollektivt for tida. Ja, de aller fleste følger regler om påbud, men også anbefalinger.

Fredag brukte nesten alle munnbind på kollektivtransport. Lørdag brukte nesten ingen. Dersom vi fremdeles hadde isolasjonsregler vil jeg tro flere ville brukt det likevel.

Husk at i Oslo så regner man med at over 50% av innbyggerne har vært smitta, og en stor del av disse ganske nylig. Bare de to siste månedene er det registrert over 100.000 tilfeller i byen, med svære mørketall. 

I sentrum av byen er snittalderen på befolkningen ganske lav, og i disse aldersgruppene er det veldig mange som har vært smitta. Så folk føler seg nok bra trygge.

Det er det ikke. Jeg tror nok ikke så mange går rundt og er livredde akkurat, men mer har ønsket å unngå å havne i karantene og isolasjon da vi hadde regler om dette som kødder med hverdagen og planer.

Jeg stusser litt på hvorfor noen absolutt skal beskrive dette som en forkjølelse hele tiden. De fleste av vennene og kollegaene mine har vært smitta nå den siste tiden, men nesten ingen av dem har hatt noe forløp som ligner på noe vanlig forkjølelse. I hvert fall i min aldersgruppe på rundt 30 år så blir de aller fleste så syke at de må holde senga et par dager. Sykdomsbyrden også omikron gir er noe helt annet enn forkjølelse.

Forkjølelse forbinder jeg mer med litt snufs, host og kanskje en liten feber men som ikke er verre enn at man klarer å funke på jobb og ellers ganske bra.

Vi har nok mer grunn enn noen gang til mindre frykt. En har likevel en liten stump av veien igjen til å vite alt mer inngående.

Likevel når det omtales av noen "å være livredd". Jeg selv har noen opplevelser fra arbeidslivet som jeg angrer på at jeg ikke tok bedre vare på egen helse. Den ene fikk nok ikke konsekvenser (men jeg angrer like fullt på at jeg ikke lyttet til meg selv), men den andre har høyst sannsynlig bidratt på potensiale til å ha kunnet bli til tinnitus. Det kan åpenbart være vanskelig å beskytte seg 100 % i mot alt til en hver tid. Men, så vil man ha kollegaer og folk rundt seg i sin hverdag som kan få en til å ta de feil valgene. F.eks. å være mer nøye med hyppigere bruk av hørselsvern. Og jeg har generellt vært blant de flinkere med hørselsvernbruk, likevel så har det vært blitt glipper. Gjerne pga. av hastverk, forglemmelser eller påvirkning fra kollega. Hørselen er jo noe som er rimelig robust, men så er det terskler for når robustheten gir etter.

I så måte har jeg vært smart i første del av pandemien synes jeg. Lyttet mer til meg selv enn fra flokken. Forsøkt å ta til meg informasjon selv framfor flokkens informasjonsgjentakelser. Det er ting jeg ikke liker med meg selv som passivitet, men der kunne jeg selv ha vært mer aktiv på tross av alle farene (pådra seg smitte). Kunne spasert oftere med eller uten andre, etc.

Jeg føler med dette at jeg har gitt et rimelig motsvar på denne "hersketeknikken", som å ytre "å være livredd for alt".

Jeg kan også angre litt på at jeg har latt meg provosere så mye i en "nokså meningsløs" debattråd. Ikke misforstå, den er absolutt viktig, men hvor viktig har den vært for "svært mange" i befolkningen? Det vil vi jo aldri få vite helt sikkert. Kanskje media har vært innom her og snappet til seg damn good information til tider? Men, vi kan ikke vite så mye om det.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du, @G, er nok en av de som har tatt til seg mest informasjon under pandemien. Og jeg har klikket "liker" på mange av dine innlegg. 👍

Det de to "fløyene" virker å være mest uenige i, er hvor strenge tiltak man skal påføre hele befolkningen for å beskytte den mot seg selv. Når sykdommen ikke er en trussel for kapasiteten i helsevesenet, bør det absolutt være opp til hver enkelt hvor stor risiko man vil utsette seg for.

Jeg hører fremdeles enkelte si at de har tenkt å unngå omikron. Ja vel, det må de gjerne prøve på, men da får de selv ta de forholdsregler det innebærer. Ikke krev at resten av samfunnet skal tilpasse seg.

Endret av Fibonacci
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Jeg stusser litt på hvorfor noen absolutt skal beskrive dette som en forkjølelse hele tiden. De fleste av vennene og kollegaene mine har vært smitta nå den siste tiden, men nesten ingen av dem har hatt noe forløp som ligner på noe vanlig forkjølelse. I hvert fall i min aldersgruppe på rundt 30 år så blir de aller fleste så syke at de må holde senga et par dager. Sykdomsbyrden også omikron gir er noe helt annet enn forkjølelse.

Forkjølelse forbinder jeg mer med litt snufs, host og kanskje en liten feber men som ikke er verre enn at man klarer å funke på jobb og ellers ganske bra.

Alle i husstanden og nabo huset her har vært innom det siste uken og alle har hatt det som forkjølelse. Samme med en kamerat. Jeg vet ikke om jeg har hatt det enda, men alle fikk det ganske samtidig utenom meg. Hadde vel en dag med lett hodepine kanskje, men hurtigtest var negativ. Jeg har sovet i samme seng med sambo som fikk symptomer for over en uke siden og vært tett på unger som har hatt positiv test. Hadde et familiemedlem som fikk det i starten av pandemien ved første lockdown og det var en hard forkjølelse i følge henne. Jeg kjenner på en annen side altså ingen som har fått det noe annerledes enn en forkjølelse. Har også flere bekjente som har fått det og en hører de samme historiene gjengitt der over at de var lettet over hvor mildt det var. At så og si ingen legges inn lenger tyder vel mye på det også ^^ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (28 minutter siden):

Alle i husstanden og nabo huset her har vært innom det siste uken og alle har hatt det som forkjølelse. Samme med en kamerat. Jeg vet ikke om jeg har hatt det enda, men alle fikk det ganske samtidig utenom meg. Hadde vel en dag med lett hodepine kanskje, men hurtigtest var negativ. Jeg har sovet i samme seng med sambo som fikk symptomer for over en uke siden og vært tett på unger som har hatt positiv test. Hadde et familiemedlem som fikk det i starten av pandemien ved første lockdown og det var en hard forkjølelse i følge henne. Jeg kjenner på en annen side altså ingen som har fått det noe annerledes enn en forkjølelse. Har også flere bekjente som har fått det og en hører de samme historiene gjengitt der over at de var lettet over hvor mildt det var. At så og si ingen legges inn lenger tyder vel mye på det også ^^ 

Merkelig med så forskjellige opplevelser. Utrolig hvor random det treffer folk.

Men «hard forkjølelse» kan jo oppleves ulikt og selvfølgelig.

Innleggelser forteller nok ikke noe særlig, det er veldig langt fra sengeliggende til å måtte legges inn på sykehus, det skjer jo veldig få nå.

Det høye sykefraværet er nok en bedre pekepinn på samfunnsnivå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (33 minutter siden):

Merkelig med så forskjellige opplevelser. Utrolig hvor random det treffer folk.

Men «hard forkjølelse» kan jo oppleves ulikt og selvfølgelig.

Innleggelser forteller nok ikke noe særlig, det er veldig langt fra sengeliggende til å måtte legges inn på sykehus, det skjer jo veldig få nå.

Det høye sykefraværet er nok en bedre pekepinn på samfunnsnivå.

Det kan virke sånn. Alternativt er det hvordan folk på forskjellige steder definerer det :p Folk er jo forskjellige rundtomkring i Norge. Bare se på forskjellen i svar en får fra en fra Oslo om været og en fra Nord Norge :p 
 

Veldig spent på om jeg får meg en runde snart eller om det ble med det lille som var. 
 

det gir en god indikator på alvorlighetsgrad. Om det skaper mindre innleggelser enn den vanlige influensa bølgen så forteller det vel at den er mildere enn influensa. Uttalelsen om at omikron er noe mellom forkjølelse og influensa var det vel en av disse som du anser som fagfolk som uttalte selv om man aller helst skulle sett at den uttalelsen kom fra en lege ;) 


Det høye sykefraværet var vel mye pga av tiltakene og dernest at folk blir oppfordret til å være mye mer obeservant. Der en før hadde gått på jobb blir en nå hjemme i stede. 
 

 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, minim said:

Om det skaper mindre innleggelser enn den vanlige influensa bølgen så forteller det vel at den er mildere enn influensa. Uttalelsen om at omikron er noe mellom forkjølelse og influensa var det vel en av disse som du anser som fagfolk som uttalte selv om man aller helst skulle sett at den uttalelsen kom fra en lege ;) 


 

 

Nå er jo langt på vei de fleste nylig vaksinert mot covid-19, det er det som gjør at innleggelsene reduseres. Ikke at viruset er så 'mildt'.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (26 minutter siden):

Nå er jo langt på vei de fleste nylig vaksinert mot covid-19, det er det som gjør at innleggelsene reduseres. Ikke at viruset er så 'mildt'.

De klarer vel ikke å skille på vaksine effekten med omikron for de fleste. Ihvertfall for den halvparten som ikke har tatt dose 3 og for de som det har gått mer enn 3-4 uker siden sist dose som nå begynner å bli en ganske stor andel. Det var ihvertfall resultatet av det siste studiet som FHI publiserte på sidene sine nå for et par uker siden om innleggelser og vaksine effekt mot omikron. Er det kommet nye studier etter dette?

»However, among Omicron cases, we did not observe a significant decrease in risk for persons who had partially completed the primary vaccination series, nor persons who had completed primary vaccination with maximum two doses ≥ 180 days before positive test compared with unvaccinated.»

gruppen over er vel de 50% som ikke har tatt dose3 samt de 27% som ikke Har tatt noe? 

Endret av minim
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, ToxicTed said:

Nå er jo langt på vei de fleste nylig vaksinert mot covid-19, det er det som gjør at innleggelsene reduseres. Ikke at viruset er så 'mildt'.

Sprøyt. Viruset er mye mildere sett opp mot smittetall/ sykehusinnleggelser og da særlig om man tar høyde for godt over det dobbelte i mørketall. Det gjelder enten man ser på uvaksinerte eller vaksinerte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (1 time siden):

Nå er jo langt på vei de fleste nylig vaksinert mot covid-19, det er det som gjør at innleggelsene reduseres. Ikke at viruset er så 'mildt'.

Risikoen for å bli innlagt er ekstremt lav om man er under 40 og har noenlunde god helse, vaksinert eller uvaksinert. Dette gjelder ikke bare for omikron, men resten av alfabetet også.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hvor er disse flotte grafikkene som FHI hadde før jul som viste antall innlagte og forskjellen på medianalder vaksinert/uvaksinert? Passer det ikke med narrativet nå?

Det er uansett ikke rart om medianalderen blir lavere når spedbarn med feber har lav terskel for innleggelse på sykehus. Disse er i all hovedsak uvaksinert, for guds skyld!

 

Sist jeg sjekket FHI ang innleggelser og vaksinestatus fikk jeg:

Ca 30% uvaksinert innlagte.

Den gang var det litt over 70% av befolkningen som var vaksinert, altså litt under 30% uvaksinerte.

 

Med mine begrensede ferdigheter i statistikk blir svaret mitt at vaksinen har +- 0 effekt på omikron. Noen andre må gjerne gå inn i tallene og korrigere meg.

Endret av hfthomas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (1 time siden):

Sist jeg sjekket FHI ang innleggelser og vaksinestatus fikk jeg:

Ca 30% uvaksinert innlagte.

Den gang var det litt over 70% av befolkningen som var vaksinert, altså litt under 30% uvaksinerte.

 

Med mine begrensede ferdigheter i statistikk blir svaret mitt at vaksinen har +- 0 effekt på omikron. Noen andre må gjerne gå inn i tallene og korrigere meg.

Man kan i hvert fall ikke trekke konklusjon om null effekt av vaksinen basert på dette. Hadde andelen vaksinerte vært jevnt fordelt gjennom alle aldersgrupper, ja da hadde det stemt. Men i realiteten består gruppen uvaksinerte hovedsakelig av barn og unge med minimal risiko for alvorlig sykdom, mens den vaksinerte gruppen inkluderer så godt som alle gamle skrøpelige og andre syke som med god grunn har blitt vaksinert, hvor en del vil bli lagt inn så lenge vaksinen ikke beskytter 100%. Om det er like mange innlagte blant disse to veldig forskjellig gruppene, så tyder det på at vaksinen gir svært god beskyttelse mot alvorlig sykdom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (4 timer siden):

Man kan i hvert fall ikke trekke konklusjon om null effekt av vaksinen basert på dette. Hadde andelen vaksinerte vært jevnt fordelt gjennom alle aldersgrupper, ja da hadde det stemt. Men i realiteten består gruppen uvaksinerte hovedsakelig av barn og unge med minimal risiko for alvorlig sykdom, mens den vaksinerte gruppen inkluderer så godt som alle gamle skrøpelige og andre syke som med god grunn har blitt vaksinert, hvor en del vil bli lagt inn så lenge vaksinen ikke beskytter 100%. Om det er like mange innlagte blant disse to veldig forskjellig gruppene, så tyder det på at vaksinen gir svært god beskyttelse mot alvorlig sykdom.

Det er riktig at man må aldersjustere. Men når så få er innlagt uansett så tyder det først og fremst på at sykdommen ikke er veldig farlig. Dessuten så vet vi ikke hvor mange prosent av de uvaksinerte innlagte som hadde god helse i utgangspunktet, som var mitt premiss.

Et annet poeng er at selv om du redder noen få under 40 fra sykehusinnleggelse med vaksine, så bør du jo telle alle de som blir innlagt med bivirkninger fra vaksinen som et minus. Et tall jeg så hos Glomdølen er 2300 totalt, usikker på om det er oppdatert? Uansett så er professor i medisin Mette Kalagers konklusjon at ingen under 40 burde vaksineres, noe som framstår som et rimelig syn.


 

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 time siden):

2300 har blitt lagt inn pga bivirkninger fra vaksinen? 

Tallet Aiven sikter til er 2364, per 19. januar 2022. Her er den nyeste oppdaterte rapporten, fra 1. februar.

Det er ikke riktig å si at dette er innleggelser pga bivirkninger fra vaksinen ifølge Legemiddelverket. Dette fordi det i få av tilfellene kan slås fast om det har noe sammenheng med vaksinering, men at det er "normale" sykdommer som opptrer ofte i befolkningen som tilfeldig sammenfaller i tid etter vaksinering. For at man skal kunne si at det er bivirkninger av vaksine som fører til innleggelser, så må man heller se på om det er noen økning av innleggelser sammenlignet med normalsituasjon, og det har man ikke funnet etter hva jeg har forstått. Man fant det i begynnelsen med AstraZeneca-vaksinen, som førte til at bruken av denne ble stoppet i Norge. 

Jeg finner denne artikkelen på Faktisk.no, og her uttaler Legemiddelverket seg om dette:

Sitat

Ofte tilfeldig sammenfall i tid

Overlegen understreker også at tallene i bivirkningsrapporten ikke uten videre kan leses slik at det faktisk er vaksinene som har forårsaket de alvorlige tilfellene.

– De fleste av de alvorlige mistenkte bivirkningene som er meldt, gjelder sykdommer som opptrer ganske ofte i befolkningen. Hendelsene vil derfor ofte være tilfeldig sammenfall i tid, sier han.

– Det er utfordrende å kommunisere statistikk for bivirkningsmeldinger, fordi bivirkninger meldes på mistanke, uten at det er funnet noen årsakssammenheng med vaksinene.

Hortemo opplyser at alle meldingene telles med i bivirkningsrapporten, uavhengig av om den meldte hendelsen er vurdert til å ha sammenheng med vaksinasjon eller ikke.

Sitat

– Utfordringen er å skille symptomer og sykdommer som oppstår tilfeldig, fra de som kan ha sammenheng med vaksinering.

Legemiddelverket prioriterer å gå gjennom alvorlige meldinger først. I den siste bivirkningsrapporten fra 4. januar står det at Legemiddelverket har behandlet 4528 meldinger om hendelser som er klassifisert som alvorlig. Sykehusinnleggelser er den vanligste årsaken til at en hendelse blir klassifisert som alvorlige.

– Per 4. januar gjelder dette rundt 52 prosent av de alvorlige meldingene, forklarer Hortemo.

Det innebærer at 2364 av de alvorlige meldingene gjelder innleggelse på sykehus, opplyser han.

Hortemo sier at sykehusinnleggelsene omfatter både pasienter som legges inn til observasjon og raskt blir friske igjen, og pasienter med livstruende symptomer og sykdommer som gir varig skade.


Her er en artikkel hvor Legemiddelverket forklarer mer rundt denne ganske utbredte misforståelsen:

Komplisert og utfordrende å kommunisere: 1840 sykehusinnleggelser er rapportert som mistenke bivirkninger etter vaksinasjon mot Covid-19
https://www.minervanett.no/covid19-koronavirus-vaksinering/komplisert-og-utfordrende-a-kommunisere-1840-sykehusinnleggelser-er-rapportert-som-mistenke-bivirkninger-etter-vaksinasjon-mot-covid-19/395152

Sitat

Men for den vanligste årsaken til sykehusinnleggelse i etterkant av vaksinasjon er det ikke etablert noen sammenheng mellom vaksinen og hendelsen. – At meldingene er behandlet betyr at de er klassifisert og vurdert, men det betyr ikke at det er avgjort at det er en årsakssammenheng i alle tilfellene, forklarer Overlege Sigurd Hortemo i Legemiddelverket.


EDIT: Artikkelen Aiven refererer til over i Glåmdalen, er en NTB-melding som også ble publisert i alle de nasjonale mediene og titalls lokalaviser. Det er denne, som bare summerer opp bivirkningsrapporten fra januar fra Legemiddelverket:
https://www.glomdalen.no/over-2-300-innlagt-pa-sykehus-i-norge-etter-koronavaksinering/s/5-19-1066394

Det er en plussartikkel, men jeg har tilgang. I nyhetsmeldingen står det presisert:

Sitat

– De fleste av de alvorlige mistenkte bivirkningene som er meldt, gjelder sykdommer eller symptomer som opptrer ganske ofte i befolkningen. Hendelsene kan derfor være tilfeldig sammenfall i tid med vaksinering, heter det i rapporten.

Dersom noen vil lese hele er det bare å si fra.

Spoiler

156133589_Skjermbilde2022-02-15kl_09_08_08.thumb.png.3c516693de73f3056a0096a359b8db7b.png

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
On 2/14/2022 at 2:43 PM, Fibonacci said:

Du, @G, er nok en av de som har tatt til seg mest informasjon under pandemien. Og jeg har klikket "liker" på mange av dine innlegg. 👍

Det de to "fløyene" virker å være mest uenige i, er hvor strenge tiltak man skal påføre hele befolkningen for å beskytte den mot seg selv. Når sykdommen ikke er en trussel for kapasiteten i helsevesenet, bør det absolutt være opp til hver enkelt hvor stor risiko man vil utsette seg for.

Jeg hører fremdeles enkelte si at de har tenkt å unngå omikron. Ja vel, det må de gjerne prøve på, men da får de selv ta de forholdsregler det innebærer. Ikke krev at resten av samfunnet skal tilpasse seg.

Jeg er forsåvidt delvis enig i at noe av ansvaret der ligger på den som er sårbar naturligvis. Men, jeg tror at i møte med flokkimmuniteten som vi straks vil få, at det er litt smart å bremse "ilden i gresset" (smitten) ihvertfall litt. Det blir egentlig litt som med skogbrannslukking det der. Man forventer at mye av skogen brenner opp, men litt slukking kan gjøre ganske mye for utviklingen av spredningen.

Den flokkimmuniteten vil jo komme. Jeg er uenig i at den skal påføres samfunnet med full styrke "over natten", fordi det vil gjøre litt skade. Dette kan folk da bidra litt med selv ved å ikke kaste munnbindet riktig enda. En skal sikkert la være å frykte for sin egen helse, men la den tidligere frykten en selv hadde få virke litt i redsel omsorg for andre medmennesker?

Jeg er ikke så sikker på at "redd sykehuset" er helt riktig strategi, som jo er det myndighetene fører. Vil helst at de redder litt videre enn sykehuset. Folk behøver å få en en trygghet i antiviral medisin, og ikke kun denne forbigående vaksinetryggheten. Antivirale medisiner så lenge de fortsatt vil ha forventet virkning, vil være med oss i mange tiår etter at pandemien er over. Og vil kunne være et av de neste virkemidlene. Kanskje parallellt med vaksiner i neste pandemi?

Takk for at innlegg har blitt likt. Målet har jo ikke vært å samle Likes, men å forsøke å finne ut av hva covid har vært for noe.

Hva skal vi tolke oss som står nær Danmark med tre viktige ferieland til? Håper ikke grafen går sidelengs for lenge. Ser en på de tre ferielandene så kan en kanske tolke omikronspredningen til å avta fort når den først avtar:

Norge-Danmark-UK-Spania-Hellas__15feb2022.thumb.jpg.f04c3ec1bd8121f46f5e5017ff73eace.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
15 hours ago, Aiven said:

Det er riktig at man må aldersjustere. Men når så få er innlagt uansett så tyder det først og fremst på at sykdommen ikke er veldig farlig. Dessuten så vet vi ikke hvor mange prosent av de uvaksinerte innlagte som hadde god helse i utgangspunktet, som var mitt premiss.

Et annet poeng er at selv om du redder noen få under 40 fra sykehusinnleggelse med vaksine, så bør du jo telle alle de som blir innlagt med bivirkninger fra vaksinen som et minus. Et tall jeg så hos Glomdølen er 2300 totalt, usikker på om det er oppdatert? Uansett så er professor i medisin Mette Kalagers konklusjon at ingen under 40 burde vaksineres, noe som framstår som et rimelig syn.

Det er jo klart at de potensielle bivirkningene fra denne vaksinen er litt for store. Men, det går ofte bra med brorparten da. Det kan likevel være riktig å vaksinere i lavere aldersgrupper ved en annen pandemi enn koronavirus. Det vet man jo ikke. Altså trygghetsprofilen til en annen vaksine kan være betydelig bedre.

Det skal bli spennende om Niels Høiby den danske professoren slipper noen aspirert vs. uaspirert (Danmark vs. Norge) statistikk snart. Jeg synes det drøyer litt der. Men, kanskje det er bra for kvaliteten på avhandlingen, på bekostning av at noen flere vil få vaksinebivirkninger. Jeg vil uansett tro at norske helsemyndigheter er smertelig klar over problemstillingen, men at det er noen kameler å svelge for dem.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 2/14/2022 at 2:05 PM, Aiven said:

Det arbeides nå med forskrifter for å muliggjøre tvangsvaksinering i framtida. Forjævlig etter min mening.
 


Dere kan lese høringsnotatet her (og faktisk gi tilbakemelding til regjeringen)

Spennende sak. Kan kanskje være vanskelig å bli enig i alt som sies fra youtube-kilden. Men han ser absolutt ut å ha satt seg inn i det tema om tvangsvaksinering. La oss håpe at det aldri vil bli tillatt, og at kropp blir individets egen eiendom for all framtid:

Fra høringsnotatet, ca. side 13 - 14:

..

Dommen bekrefter at statene har en vid skjønnsmargin i spørsmål om for eksempel å stille
vaksinering som vilkår for goder. Så vidt departementet kjenner til, har EMD aldri kommet til at obligatorisk vaksinering eller krav om vaksinering som vilkår for ulike tjenester,
medfører krenkelse av EMK.
Departementet nevner også at Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) 11. mars
2021 utga en rapport om vaksinasjon og menneskerettigheter. I rapporten gjennomgås
rettspraksis fra EMD, og det legges til grunn at det kan synes som om domstolen har vært
tilbøyelig til å sette samfunnets behov og andre menneskers rett til liv og helse over retten
til å la være å vaksinere seg. I sammendraget skriver NIM:
Basert på eksisterende rettspraksis fra Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) kan
man anta at domstolen vil legge til grunn at verken tvangsvaksinering eller de mindre inngripende tiltakene obligatorisk vaksinering eller vaksinering som vilkår for goder vil utgjøre et brudd på EMK,
såfremt det er tilstrekkelig godtgjort at vaksinen ikke utgjør en helserisiko.
Grunnloven § 102 første ledd første punktum har klare likhetstrekk med EMK artikkel 8
og må tolkes i lys av denne, men likevel slik at fremtidig praksis fra internasjonale håndhevingsorganer ikke har samme prejudikatsvirkning ved grunnlovstolkningen som ved
tolkningen av de parallelle konvensjonsbestemmelsene, jf. Rt. 2015 side 93 avsnitt 57.
Grunnloven § 102 gir ikke anvisning på noen adgang til eller vilkår for å gjøre inngrep i
rettigheten. Høyesterett har imidlertid lagt til grunn at det kan gjøres inngrep i retten etter
Grunnloven § 102 første ledd første punktum dersom inngrepet har en tilstrekkelig hjemmel, forfølger et legitimt formål og er forholdsmessig, se Rt. 2014 side 1105 avsnitt 28 og
Rt. 2015 side 93 avsnitt 60.

Endret av G
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (50 minutter siden):

Hadde en kunde/nabo i dag med fruen på hjem. Han var trist i måten han normalt ikke er?

Så snakket med han, fruen/avdelingen hun er på hadde har fått c19 påvist.

Liker det ikke, er det slik vi skal fjerne de svake i samfunnet.

Åpnet for tidlig er min mening?

Du kan jo bare låse deg inne så lenge du vil så kan andre gjøre hva de vil? Det må jo være ideelt dette når man selv kan velge risiko.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...