Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (1 time siden):

Sprit ved innganger til butikker synes jeg også bør bestå. 

Enig. Jeg lar den bli stående inntil videre også. Er riktignok ikke mange som bruker den lenger, for jeg behøver nesten aldri å fylle på den lenger, men da kan de som ønsker å bruke den, gjøre det.

Plexiglassene kan gjerne bestå evig for min del. Har noen av dere sett litt nøyere på et slikt plexiglass over en disk på kvelden hvis det ikke har blitt vasket siden morgenen? Skremmende hvor mye spytt og "dritt" som slenges ut og fremover av munnen vår når vi prater, hvis vi ikke bruker munnbind. Og det er kun det vi kan se med det blotte øyet. Er nok mye vi ikke ser også. Det frister ikke å fjerne de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge vi har med milde varianter å gjøre med framover, går det nok helt fint neste vinter. Skyhøye mørketall nå og med de registrerte smittetilfellene sett opp mot sykehusinnleggelse er det nok helt håndtertbart. Vi har uansett bare en gjennomsnittlig innleggelserate på 0.16% med Omikron nå og hvem vet hvor mange av disse faktisk ligger inne på grunn av covid og ikke fordi de fikk covid på sykehus eller tilfeldigvis har det? At over halvparten av smittede ikke en gang har symptomer sier jo sitt. 

innlagte22.png.02149d1f6d021385ea9e91f6e3db458f.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (13 minutter siden):

Så lenge vi har med milde varianter å gjøre med framover, går det nok helt fint neste vinter. Skyhøye mørketall nå og med de registrerte smittetilfellene sett opp mot sykehusinnleggelse er det nok helt håndtertbart. Vi har uansett bare en gjennomsnittlig innleggelserate på 0.16% med Omikron nå og hvem vet hvor mange av disse faktisk ligger inne på grunn av covid og ikke fordi de fikk covid på sykehus eller tilfeldigvis har det? At over halvparten av smittede ikke en gang har symptomer sier jo sitt. 

innlagte22.png.02149d1f6d021385ea9e91f6e3db458f.png

Men husk at nå har vi hatt tiltak pga høyt sykefravær en god stund. Er bare å senke lista litt så kan en stenge ned igjen for kommende influensa sesonger også.

Nå er Kjerkhol ute å høster ros for god tillit også. Her tror jeg den har fått seg en solid knekk under pandemien. Jeg er spent på å se hvordan vaksine "tvangen" vi har hatt under pandemien har påført skade på det normale vaksinasjonsprogrammet og kommende pandemier. Med polariseringen og heksejakten de kjørte rundt juletider var det nok flere som fikk greit nok. På papiret har vi gjerne ikke hatt tvang, men når det ble raslet med sablene om vaksinepass så hadde man i praksis ikke noe valg om en var avhengig av å komme seg rundt i arbeid. Hun bør ihvertfall trå svært varsom med å si at det ikke var noen form for tvang slik som de holdt på for å fryse ut de siste som av ulike grunner valgte å avstå.

https://www.dagbladet.no/nyheter/forbloffet-kolleger/75375394

Lenke til kommentar
On 2/11/2022 at 1:33 PM, GiaMahan said:

Enig. Selv kommer jeg til å fortsette med munnbind en god stund til og holde så god avstand som mulig i de ulike situasjonen jeg er i, for eksempel ved turgåing, kollektivreise, gå på butikken. Holder meg hjemme og borte fra roomie ved symptomer. 

Er glad jeg ikke må bruker munnbind på jobb.

Men blir vel smittet nå, klart det uten å får noen av det som er i om løp nå.

 

Lenke til kommentar
20 hours ago, Fibonacci said:

Det er nok en risiko.

På linje med å frontkollidere, bli påkjørt, bli treft av lynet, bli stanget av en olm okse, få hjerteinfarkt, diabetes, kreft eller bli utsatt for blind vold på gata.

Jeg tar sjansen på å leve. Så får andre gjøre hva de vil. This shit is finished. Vi kan ikke holde 5,5 millioner mennesker som gissel på grunn av enkeltes risikoaversjon.

I morgen tidlig blir det champagnefrokost og pressekonferanse. Så får resten sperre seg inne til omikron har forsvunnet.

Det du skiver:

På linje med å frontkollidere, bli påkjørt, bli treft av lynet, bli stanget av en olm okse, få hjerteinfarkt, diabetes, kreft eller bli utsatt for blind vold på gata.

Det er lettere å få forkjølelse/c19 enn det andre du skriver om.

Lever? Det har jeg siden c19 kom. Jeg vil huske det, dagen norge stengte ned er dagen jeg kom til.

This shit is finished: Er du 100% sikker på det, Det er ikke jeg, har vi ikke hørt det før?

Lenke til kommentar

Synes jeg har hørt den der historien om full gjenåpning før..

Spoiler

Norge åpner opp klokken 16 på lørdag: − Kan leve som normalt

Da slipper du å holde meteren og kan innta dansegulvet igjen.

Publisert:Oppdatert 24. september 2021

 

Spoiler

Varsler gjenåpning i dag: Disse rådene har regjeringen fått

Helsedirektoratet anbefaler at trinn tre av gjenåpningsplanen iverksettes. Det innebærer blant annet oppheving av skjenkestopp og endring i innreiseråd til Norge.

 
Publisert:Oppdatert 18. juni 2021
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Synes jeg har hørt den der historien om full gjenåpning før..

  Skjul innhold

Norge åpner opp klokken 16 på lørdag: − Kan leve som normalt

Da slipper du å holde meteren og kan innta dansegulvet igjen.

Publisert:Oppdatert 24. september 2021

 

  Skjul innhold

Varsler gjenåpning i dag: Disse rådene har regjeringen fått

Helsedirektoratet anbefaler at trinn tre av gjenåpningsplanen iverksettes. Det innebærer blant annet oppheving av skjenkestopp og endring i innreiseråd til Norge.

 
Publisert:Oppdatert 18. juni 2021

Nå kommer vel snart Pi og Rho, så da må det stenges ned igjen?

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig: Jeg kommer ikke til å bruke munnbind, og jeg kommer heller ikke til å holde mer avstand enn hva som er naturlig. Jeg kommer til å leve mitt liv slik jeg opplever er normalt. Blir jeg smittet, så blir jeg smittet. Det er nå kun en anbefaling om å holde seg hjemme, så om jeg er tom for mat så skal du ikke se bort i fra at jeg går på butikken, selv om jeg er litt snufsete. 

Jeg har ingen gjenlevende familie jeg trenger å tenke på, og hva andres familier angår, vel, det bryr jeg meg ingenting om. 

Virker forøvrig som om selv de mest innbitte motstandere av tiltak her på forumet nå snur tvert om og vil fortsette med munnbind og avstand. Latterlig. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Da får vi se hvordan det går denne gang, med "gjenåpning". Heldigvis ser mye bra ut. Jeg kommer nok til å bruke munnbind på kollektiv og butikk en stund ennå. Det er jo ikke så lenge til den vanlige "influensa"-sesongen er over, og det er da ikke noe stort problem å bruke. Jeg har ikke vært syk på over to år, og det er egentlig ganske ålreit.

Ellers tenker jeg at dette med statistikk kan være villedende. Det er jo ikke slik at livet vårt er som å kaste en håndfull terninger. Vi kan påvirke sannsynligheten for at noe skjer eller ikke gjennom det vi gjør. Så blir det et spørsmål om hva som er hensiktsmessig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir ikke å bruke et munnbind. Sluttet egentlig med det for en stund siden pga at det ikke er noe problem å holde 1m avstand uten da folk skygger unna som det er svartedauen en kommer med :) En har da ikke gått rundt på denne måten pga forkjølelse eller influensa bølge før så jeg ser virkelig ikke poenget nå heller.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/i/34Kalq/kan-aldri-holde-et-samfunn-nedstengt-for-sikkerhets-skyld

Synes overraskende mye fra Raymond i det siste har vært veldig klokt. Selv om man offisielt har åpnet opp, så vil det ta tid å endre fryktmentaliteten som veldig mange har bygget opp de siste par årene. Om man skal holde mest mulig avstand til andre mennesker fortsatt, selv når vi ikke lenger har et farlig virus som vi ikke har beskyttelse mot, så lurer jeg på hva er den rasjonelle forklaringen på det? Eller er det ingen rasjonell forklaring, kun en ny fryktmentalitet som vi ikke hadde tidligere, at det tryggeste er fortsatt å minimere risiko for å bli smittet av virus, som betyr at vi bør ha så lite kontakt som mulig. Samme gjelder munnbind som mange av en eller annen grunn fortsatt vil bruke. Skyldes det at man er i en risikogruppe? Eller har man blitt så vant med den trygge følelsen av at munnbind kan forhindre skumle virus fra skumle fremmede man møter ute i den skumle verden? Det er nok ikke spesielt bedre begrunnet å bruke munnbind nå enn i 2019, og det var vel knapt et menneske som brukte munnbind i butikken eller på bussen for å beskytte seg mot en influensainfeksjon, selv ikke dem som kunne bli alvorlig syke eller dø av det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...