Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

15 hours ago, minim said:

ja, men for de aller fleste var den ikke farlig ser det ut for i studiet om forskjellen mellom Sverige og Norge. Med kunnskapen fra Studiet så snur det egentlig litt om på bildet som har blitt tegnet.

Ja, men som studiet påpeker så hadde de underdødlighet i året før og dødlighet lik normalen de to årene før der igjen. Dette midt i en pandemi nesten uten inngripende tiltak (!). Mye tider på at tiltakene ikke var nødvendig egentlig. 
 

Ja omikron tatt i betraktning er ikke den relevant. Nå ser vi jo at alle tiltak ikke er relevante eller nødvendige, men artikkelen tok for seg det første året av pandemien. Mye kan tyde på at inngripende tiltak ikke var nødvendig i særlig stor grad da heller, men nå er jo dette etterpåklokskap og noe man ikke kunne sammenlignet den gang. 
 

Jeg tør nesten vedde på at samtlige Europeiske land har nyttet seg av noe antibac-liknende tiltak, med eller uten andre tiltak iom. at WHO ikke akkurat var særlig raske med å erklære viruset som luftbårent. Selv Sverige vil jeg tro ihvertfall har nyttet minimumshygiene-anbefalinger. Kan det hende at underdødeligheten kommer derfra, fordi antibac rammer bredspektret på virus, bakterier og annet snusk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Fibonacci said:

Dårlig gjennomført undersøkelse.

Uansett; det er bare å ha en anbefaling om det, så kan desse to av tre gjerne fortsette å gå med munnbind og holde en meters avstand så lenge de måtte ønske.

Men det er kanskje ikke så fristende å gjøre det så lenge det ikke er påbudt? 🤔

 

Terskel for at noe blir en anbefaling på tross av at det kan være smart virker å være litt høy. Kanskje vi trenger et ekstra steg utover det at myndighetene påbyr el. anbefaler? Men, er redd folk blir nødt å ta egne forhåndsregler etter at alt faller fra av tiltak nå snart. Blir rett og slett spennende å høre om det er noen nyanserte uttalelser fra regjeringshold om å ta hensyn til seg selv og andre menneskers helse?

En kan jo forstå litt at regjering ønsker seg hvile fra å måtte gi anbefalinger. At det er krevende å justere på disse videre når en når en viss smitteutvikling.

Etterpå så er det jo folk og butikker som må ta hensyn til å kjøpe eller tilby seg "sikkerhet" i form av alkoholvæsker, munnbind, metermerking eller hva det måtte gå på. Tiltakstrøtte gretne kunder kan jo ikke påby butikker å fjerne avstandsmerking f.eks. De kan protestere ved å stå å puste andre kunder i nakken, men ikke oppnå særlig mer. Da blir de jo seende ut som idioter selv den flokken om det blir for drøyt.

I ytterste.. så kan det å stå å puste noen tungt i øret bli sett på som creepy og seksuellt forstyrrende.

  

15 hours ago, Fresh Prince said:

Ja, den er dårlig gjennomført, men den får mye spalteplass i aviser og TV, og den er forelagt både FHI og Helsedirektoratet. Noe jeg synes er feil mtp hvordan den er gjennomført.

Hvor kan en lese at den er forelagt disse? Uansett så vil mindre begavet oppførsel gjerne premieres med besvarelser, så man kan jo kanskje forvente at det tvinger fram uttalelser dersom det er forelagt dem?

Endret av G
Lenke til kommentar

Regjeringen kaller inn til pressekonferanse lørdag
https://www.tv2.no/nyheter/14559309/

Sitat

Statsminister Jonas Gahr Støre og helseminister Ingvild Kjerkol vil varsle ytterligere lettelser i koronatiltakene.

Da regjeringen holdt pressekonferanse tirsdag i forrige uke, kom de med betydelige lettelser.

Meteren og munnbindet ble imidlertid beholdt, men statsminister Jonas Gahr Støre lovet at de skulle ta en ny vurdering før 17. februar.

Siden da har Støre imidlertid sagt at de siste resterende tiltakene kunne lettes på betydelig før det, og nå har de kalt inn til pressekonferanse lørdag klokken 10.00.

Til stede på pressekonferansen vil også helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg være.


Pressekonferanse om koronasituasjonen
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/pressekonferanse-om-koronasituasjonen3/id2900708/

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Det er på høy tid folk får ta ansvar over egen sikkerhet/helse når det gjelder koronasmitte. Om det virkelig er slik at to tredjedeler ønsker å fortsette med tiltak på eget initativ, er det vel ikke noe problem å fjerne påbudet? Og er målet å ikke bli smittet, får man ta personlige hensyn og ligge unna smittefarlige situasjoner så lenge man orker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Fibonacci said:

Det er på høy tid folk får ta ansvar over egen sikkerhet/helse når det gjelder koronasmitte. Om det virkelig er slik at to tredjedeler ønsker å fortsette med tiltak på eget initativ, er det vel ikke noe problem å fjerne påbudet? Og er målet å ikke bli smittet, får man ta personlige hensyn og ligge unna smittefarlige situasjoner så lenge man orker.

Hvordan påvirker dette en politiker? Dersom 67 % av velgermassen lener seg på meter, munnbind, antibac?

Lenke til kommentar
15 hours ago, Aiven said:

Forskjellen er marginal. Vi har effektivt satt samfunnet på vent i to år for å skape underdødelighet i en (svært mild) pandemi - og reddet et par gamle mennesker som dør snart uansett.

Vi var nok i en fase hvor selv en del foreldre stod i risiko for å kunne dø noen av. Altså flere enn normalår pga. viruset som herjet verden. Deretter så sank den risikoen litt og deretter så sank den mye.

Det er altså ikke kun de eldre som har blitt skånet, selv om mange eldre har kunnet få seg 2-3 år ekstra forlenget liv. Jeg klarer bare ikke helt å se det negative med underdødeligheten, selv om den kommer til å ta grep etterpå med de svakeste blandt oss.

Sykdom rammer ikke kun de svakeste som dere innbiller dere. Det kan også ramme noen når de har svak beskyttelse, hvorpå de kan komme tilbake i balanse og stå rustet etterpå. Ting er ikke svart-hvitt i sykdomsverdenen heller. Sykdom svekker jo i seg selv, så det er jo derfor man gjør noe en stund i håp om at kroppen får en fighting chance gitt litt tid for den å komme seg. Eksempel her kan være så banale (i våre dager) behandlinger som antibiotika.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, knipsolini said:

Hvem er disse 500 som svarte kl. 09:30-10:30, det skulle vært interessant å vite. Pensjonistet og sykmeldte er kanskje overrepresentert. 

Alle har vel ikke reservert seg på mobiltelefon vel? Noen vil jo alltid svare mobiltelefonene sine. Hvor mange er det som ikke har fastlinje som også kan ha blitt kontaktet?

 

13 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Jeg trodde det var åpenbart at det jeg skrev var ironi, men åpenbart ikke..

Ok, men du skriver på et debattforum. Ironi kan være kult, artig og jeg kan også like det. Men når du skriver noe i en debatt så kan du ikke forvente at alt oppfattes slik du forventer. Leser at du mente det som ironi. Da er det oppklart.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (13 minutter siden):

Vi var nok i en fase hvor selv en del foreldre stod i risiko for å kunne dø noen av. Altså flere enn normalår pga. viruset som herjet verden. Deretter så sank den risikoen litt og deretter så sank den mye.

Det er altså ikke kun de eldre som har blitt skånet, selv om mange eldre har kunnet få seg 2-3 år ekstra forlenget liv. Jeg klarer bare ikke helt å se det negative med underdødeligheten, selv om den kommer til å ta grep etterpå med de svakeste blandt oss.

Sykdom rammer ikke kun de svakeste som dere innbiller dere. Det kan også ramme noen når de har svak beskyttelse, hvorpå de kan komme tilbake i balanse og stå rustet etterpå. Ting er ikke svart-hvitt i sykdomsverdenen heller. Sykdom svekker jo i seg selv, så det er jo derfor man gjør noe en stund i håp om at kroppen får en fighting chance gitt litt tid for den å komme seg. Eksempel her kan være så banale (i våre dager) behandlinger som antibiotika.

Det er ingenting negativt med underdødelighet. Det som er negativt er tiltakene som har ført til underdødeligheten. Man kan selvsagt sette alle kluter til for å minimere sykdomsrisiko, berge (unge) liv og forlenge (gamle) liv, men til hvilken pris?

Det har til alle tider vært en stilletiende aksept for at et visst antall eldre mennesker dør av smittsome sykdommer hvert år. Men når fokuset på (den ene sykdommen) har vært så massivt som de to siste årene, har folk fått helt noia for både sykdom og død.

Nå når pandemien en gang blåser forbi, vi ha en grundig debatt om hva som er akseptabelt av sykdom og død sett opp imot frihet. Etikere, filosofer og psykologer må få plass i panelet, ikke bare leger og politikere. Når neste pandemi kommer, kan vi ikke finne opp nye strategier på sparket igjen. Det må være forventede og aksepterte tiltak.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Fibonacci said:

https://www.aftenposten.no/norge/i/KzK277/omikronfrykten-stengte-norge-men-den-fryktede-boelgen-ble-mildere-enn

Dette viser med tydelighet at alle tiltak må fjernes umiddelbart.

Argumentene har det siste halvåret gått i at intensiv/respiratorplasser er så ressurskrevende i forhold til vanlige innleggelser. Men nå stuper tallet på intensiv/respiratorplasser, og vanlige sengeplasser er ikke kritisk.

Toleransen for sykdom i samfunnet har blitt lavere etter pandemien enn før. Regner med regjeringen nå kaller inn til hastepressekonferanse der de annonserer full gjenåpning like kjapt som det ble innført full nedstenging for to år siden. De ønsker jo så inderlig å åpne igjen... 🤔

Tenker vi får se oss fornøyde med 1500 koronarelaterte dødsfall på to pandemiår og gå videre i livet.

 

Bekreftelse på underdødeligheten kanskje? Så du vil helst at disse i denne gruppen skal dø fra seg så raskt som bare det? Har du begravelsesselskapsaksjer?

image.jpg

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Bekreftelse på underdødeligheten kanskje? Så du vil helst at disse i denne gruppen skal dø fra seg så raskt som bare det? Har du begravelsesselskapsaksjer?

Hvilken gruppe skal dø så raskt som mulig? De som normalt ville dødd i en hvilken som helst influensasesong?

Er du bare opptatt av at alle skal leve så lenge som overhodet mulig, koste hva det koste vil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fibonacci said:

Hvilken gruppe skal dø så raskt som mulig? De som normalt ville dødd i en hvilken som helst influensasesong?

Er du bare opptatt av at alle skal leve så lenge som overhodet mulig, koste hva det koste vil?

Nei, men jeg klarer å se det morsomme i hastverket du legger opp til. Selvsagt ikke morsomt at noen dør. Men, det er likevel litt morsomt dette hastverket. Alle har jo fått med seg at de skal dø likevel omsider. Jeg heier på underdødeligheten ;)

Endret av G
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Da avlyses eksamen i vgs og ungdomsskole atter en gang. Interessant at elevene mener de ikke har lært nok, samtidig som karaktersnittet aldri har vært høyere.  Enten så lærer elevene nok eller så setter lærerne standpunktkarakterene på feil grunnlag og altfor høyt. 

Enig. Så vidt jeg forstår har det vært skoleundervisning hele dette skoleåret. Det har vært litt ekstra smitteverntiltak på skolen i desember og januar. Men primært mellom 14. desember og 14. januar. Altså kun i en måned, hvorav nesten nesten to uker har vært juleferie. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Fibonacci said:

Tror vi er omtrent slik fordelt i prioriteringene:

G: Sikkerhet: 99%  -  Frihet: 1%

Fibonacci: Sikkerhet: 1%  -  Frihet 99%

:laugh: det kan du jo ikke vite om meg. Jeg føler med noe distrahert av alt som skrives i denne debatten. Mye å skulle henge med på.

Spoiler

cda7597d45723816bd85437c2cc1fd10.jpg

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er rart at så mange vil fortsette med munnbind en stund til, når vi har et veldig smittsomt virus i omløp. Det er ikke positivt med sykefravær på jobben, uansett årsak.

Smitten vil også øke når folk lar munnbindene falle, selv om vi skulle være over smittetoppen. Jeg tar det av meg når det blir varmere i luften og smitten går ned. Eller når regjeringen sier - nå er det viktig at alle lar seg smitte 😉

I Asia har de brukt munnbind lenge. Vanlig ved forkjølelse og for å beskytte seg mot å puste inn kald luft, sandstorm etc.

Ellers fikk jeg telefon i morgentimene fra et familimedlem på reise i Europa som har forkjølelsesymptomer og har testet positivt. Flybillett med fleksibel returdato.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (4 minutter siden):

Jeg synes ikke det er rart at så mange vil fortsette med munnbind en stund til, når vi har et veldig smittsomt virus i omløp. Det er ikke positivt med sykefravær på jobben, uansett årsak.

Smitten vil også øke når folk lar munnbindene falle, selv om vi skulle være over smittetoppen. Jeg tar det av meg når det blir varmere i luften og smitten går ned. Eller når regjeringen sier - nå er det viktig at alle lar seg smitte 😉

I Asia har de brukt munnbind lenge. Vanlig ved forkjølelse og for å beskytte seg mot å puste inn kald luft, sandstorm etc.

Ellers fikk jeg telefon i morgentimene fra et familimedlem på reise i Europa som har forkjølelsesymptomer og har testet positivt. Flybillett med fleksibel returdato.

Man må gjerne fortsette å gå med munnbind, men man utsetter nok bare det uunngåelige. Å satse på å ikke få omikron er som å satse på å aldri mer bli forkjølet.

Tidligere har munnbind vært en kulturell greie. Asiatiske turister har gått med det, men i Norge var det helt ukjent blant folk flest før 2020. Jeg husker jeg så en som "hoardet" matvarer i april 2020. Han hadde på munnbind, og jeg og kona syntes han så ut som en skikkelig dommedagsprepper.

Munnbind ble tidligere forbundet med sykdom, men nå har det visst blitt snudd til ansvarlighet.

Første gang jeg brukte munnbind var under et besøk i UK sommeren 2020. Der brukte alle det, men i Norge brukte ingen det.

Nå er det ganske vanlig å bruke det, men jeg har sluttet å gå med munnbind med mindre det er i settinger der det er klart upassende å ikke bruke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...