Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

40 minutes ago, Fibonacci said:

Det er ingenting negativt med underdødelighet. Det som er negativt er tiltakene som har ført til underdødeligheten. Man kan selvsagt sette alle kluter til for å minimere sykdomsrisiko, berge (unge) liv og forlenge (gamle) liv, men til hvilken pris?

Det har til alle tider vært en stilletiende aksept for at et visst antall eldre mennesker dør av smittsome sykdommer hvert år. Men når fokuset på (den ene sykdommen) har vært så massivt som de to siste årene, har folk fått helt noia for både sykdom og død.

Nå når pandemien en gang blåser forbi, vi ha en grundig debatt om hva som er akseptabelt av sykdom og død sett opp imot frihet. Etikere, filosofer og psykologer må få plass i panelet, ikke bare leger og politikere. Når neste pandemi kommer, kan vi ikke finne opp nye strategier på sparket igjen. Det må være forventede og aksepterte tiltak.

Joda, det kan være noe i det.

Samtidig så kan en slå mynt på den andre siden av vektstangen. At man kan forvente en forhøyet helsebehandlingkvalitet i tiårene som kommer. Det er heller ikke helt utenkelig at skjer og er egentlig å forvente. Noen er så optimistiske at vi prater om livsforlengende type behandlinger. Mennesket som nesten aldri dør er vel forventet også en gang inn i fremtidens uvisshet enten dette skjer om hundre år fra nå eller et eller annet tidsperspektiv. Så det vi er vitne til i denne pandemien kan få vidtrekkende innflytelse på framtidens helse.

Dere er så pessimistiske ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11. februar 2022 kl. 11:06 

Pressekonferanse om koronasituasjonen kl. 10 lørdag

 

Statsminister Jonas Gahr Støre og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol inviterer til pressekonferanse om koronasituasjonen lørdag 12. februar kl. 10.00.

Helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg vil også være til stede.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ender spm. i Høyesterett. Så en endelig kan få avklart om det er lovlig/ulovlig å bøtelegge:

Quote

..

ANKER: Påtalemyndigheten tar frifinnelsen av to kvinner som festet med mer enn fem personer til Høyesterett.

Del på Facebook Del på Twitter Del på epost
I 2020 delte bergenspolitiet ut bøter for totalt 70.000 kroner på en fest med 15 personer i Sandviken.

To kvinner på 34 og 28 år nektet å betale boten, og tok saken til tingretten.

Kvinnene var tiltalt for brudd på koronaforskriften og fempersonersregelen i Bergen i 2021.

På dette tidspunktet var det ulovlig i Bergen å samle flere enn fem personer i private hjem.

..

https://www.nrk.no/vestland/slapp-a-betale-bot-etter-_koronafest_-_-na-ankes-frifinnelsen-til-hoyesterett-1.15850331

Endret av G
Lenke til kommentar

Dagbladet har som vanlig kilder på innsiden.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kilder-bekrefter-meteren-forsvinner/75367645

Sitat

Dagbladet får fredag bekreftet av flere kilder tett på regjeringen at meteren ryker i morgen.

Det betyr at også behovet for munnbind forsvinner i de fleste tilfeller, og at Norge vender tilbake til normalen så godt det lar seg gjøre.

Dette er i så fall svært godt nytt, men jeg tror det ikke før jeg hører det 😉

Lenke til kommentar

@Fibonacci Muligens. Men en vet jo at lavere rettsapparat gjerne kan være inkompetente selv i lagmannsretten. Sånn uten at jeg tar stilling til spm. som retten tar opp. Bare poengterer at de to første leddene av en rettsprosess ofte viser forskjellig utfall (merkelig nok). Rart system egentlig. En burde kunne forvente høyere kvalitet i fra en Lagmannsrett. Men, merkelig nok så har det hendt en del ganger at Høyesterett har dømt annerledes.

Jeg regner med at spm. som tas opp er av så stor viktighet at Høyesterett kan ha problemer med å skrinlegge det nå. Det kan jo fortsatt hende at Høyesterett konkluderer likt med Lagmannsretten. Det vil jo vise seg senere om det blir Høyesterettssak eller hva det lander på.

Til nyhetsoppramsing igjen:

Quote

.. Fleire gonger i løpet av pandemien har tilsette i Folkehelseinstituttet blitt truga på livet av vaksinemotstandarar. PST er urolege for vald mot dei som kjempar mot pandemien.

– Vi set ytringsfridomen høgt, men vi aksepterer ikkje direkte drapstruslar, seier assisterande direktør i FHI, Gunn Peggy Knudsen.

Fleire gonger sidan Noreg stengde ned 12. mars i 2020, har leiinga ved FHI vore nøydde til å gå til politiet med truslar om vald og drap.

Nokon av dei som er motstandarar av koronatiltak og vaksinar, syner dette med å rette truslar mot dei tilsette.

– Det er nok først og fremst direkte kontakt, som gjerne er omfangsrik og over lang tid. Av og til går dette over i ein ganske direkte, truande tone som vi vel å melde til politiet, seier Knudsen.

..

https://www.nrk.no/norge/fhi-tilsette-far-drapstruslar-fra-vaksinefornektarar-1.15848204

Endret av G
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (46 minutter siden):

Man må gjerne fortsette å gå med munnbind, men man utsetter nok bare det uunngåelige. Å satse på å ikke få omikron er som å satse på å aldri mer bli forkjølet.

Tidligere har munnbind vært en kulturell greie. Asiatiske turister har gått med det, men i Norge var det helt ukjent blant folk flest før 2020. Jeg husker jeg så en som "hoardet" matvarer i april 2020. Han hadde på munnbind, og jeg og kona syntes han så ut som en skikkelig dommedagsprepper.

Munnbind ble tidligere forbundet med sykdom, men nå har det visst blitt snudd til ansvarlighet.

Første gang jeg brukte munnbind var under et besøk i UK sommeren 2020. Der brukte alle det, men i Norge brukte ingen det.

Nå er det ganske vanlig å bruke det, men jeg har sluttet å gå med munnbind med mindre det er i settinger der det er klart upassende å ikke bruke det.

Hører fortsatt en del si at de aldri vil ha Omikron, så da håper man i det lengste.

Regjeringen slipper opp midt i høysesongen for luftveisinfeksjoner. Det kommer noen drypp inn i mellom om longcovid -  og ja, vi vet jo ikke langtidseffektene av den lette forkjølelsen ennå. Bli smittet på eget ansvar. De som har opplevd utbrenthet bekymrer seg, siden longcovid kan minne om det.

Sånn sett hadde det vært greit å allerede ha hatt korona for å kunne senke skuldrene. Men så kan man bli smittet flere ganger, og innenfor 3 måneders perioden det tidligere ble sagt at man er immun.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (10 minutter siden):

Dagbladet har som vanlig kilder på innsiden.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kilder-bekrefter-meteren-forsvinner/75367645

Dette er i så fall svært godt nytt, men jeg tror det ikke før jeg hører det 😉

Har du en eneste grunn til å tro at meteren beholdes?

Vil si at det at meteren fjernes er det man har vært aller mest sikker på denne uka. Statsministeren har jo sagt nesten rett ut at den skal bort.

Tror ikke mange tiltak vil stå igjen etter i morgen. Vaksinasjonsprogrammet og anbefaling om å holde seg hjemme om man er syk med symptomer vil beholdes, men ikke mye mer som de fleste av oss vil merke i det daglige.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Fibonacci said:

Finnes det dokumentasjon på at noen har blitt smittet to ganger av omikron?

(Personer som ikke har fucked up immunforsvar, altså)

The Philadelphia Inquirer hevder at det finnes mye dokumentasjon på dette:

Quote

Lots of people seem to think that if they’ve had COVID-19, they won’t get it again. Unfortunately, scientists have lots of documented evidence that you can get it again. What’s more, the second time could be even more severe than the first. Which is why vaccines are recommended even for those who’ve had COVID-19.

https://www.inquirer.com/health/coronavirus/covid-more-than-once-reinfections-vaccines-20211123.html

Endret av G
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det er rart at så mange vil fortsette med munnbind en stund til, når vi har et veldig smittsomt virus i omløp. Det er ikke positivt med sykefravær på jobben, uansett årsak.

Enig. Selv kommer jeg til å fortsette med munnbind en god stund til og holde så god avstand som mulig i de ulike situasjonen jeg er i, for eksempel ved turgåing, kollektivreise, gå på butikken. Holder meg hjemme og borte fra roomie ved symptomer. 

Endret av GiaMahan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 minutter siden):

Finnes det dokumentasjon på at noen har blitt smittet to ganger av omikron?

(Personer som ikke har fucked up immunforsvar, altså)

Datteren til en på treningen ble smittet av korona før jul og deretter nå i februar. Men jeg vet ikke om det var med Omikron.

Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

The Philadelphia Inquirer hevder at det finnes mye dokumentasjon på dette:

https://www.inquirer.com/health/coronavirus/covid-more-than-once-reinfections-vaccines-20211123.html

Jeg mente omikron, ikke covid generelt. Nyhetssaken er fra før omikron ble oppdaget.

Har hørt flere som har sagt at man ikke blir immun mot omikron, men tror mye bygger på misforståelser.

At delta gir ikke immunitet mot omikron har vært kjent lenge.

Men at man kan få omikron igjen og igjen med kort mellomrom er vel ikke dokumentert.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fibonacci said:

Jeg mente omikron, ikke covid generelt. Nyhetssaken er fra før omikron ble oppdaget.

Alright. Vet ikke. Det var da et veldig spissformulert utvalg på et noe litt for ukjent og ferskt virus du ber om. Da behandler du jo omikron som om at man skroter all erfaring til nå også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det var en venninne av kona som hevdet at hun ikke ville ha omikron, for man ble ikke immun. En påstand jeg fant mer enn merkelig, siden det bare er knappe to måneder siden varianten ble oppdaget.

Det er derfor jeg tror det bygger på en misforståelse om at delta-immunitet blandes med omikron-immunitet.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (14 minutter siden):

Finnes det dokumentasjon på at noen har blitt smittet to ganger av omikron?

Det finnes ut fra hva jeg leser noen antatte reinfeksjoner med BA.1. og BA.2, de to utbredte Omikron-undervariantene. Man er foreløpig usikre på dette. Men dette er nok ganske så sjeldent, og vil enda mer sjeldent gi noe alvorlig forløp. Tar nok litt mer tid før man vet mer om dette siden Omikron er så nytt.

Sitat

"I don't think that the data is clear," Boston Medical Center's Dr. Sabrina Assoumou said this week. "I think that what we do know is that, in general, if you get infected with a particular variant, let's say omicron right now, which is the predominant variant, and if you got infected in December, you probably got omicron, so you're wondering, you know, can I get omicron again?"

"So, you know, my, my prediction would be that for a certain period of time, probably for, you know, three months, you would have protection against omicron," she said. "But I would still recommend that you get vaccinated, that you are up to date, depending on what that means to you, depending on where you are in that cycle using the CDC definition."

https://www.nbcboston.com/news/local/can-you-get-omicron-twice-heres-what-boston-doctors-say/2633441/

Desto mer vanlig er det å få Omikron etter tidligere å ha hatt Delta. Sjansen for dette er ganske mye større enn med tidligere varianter. Derfor endret FHI definisjonen på reinfeksjon fra seks måneder og ned til 60 dager nylig. FHI skriver i siste ukerapport at 5% av smittetilfellene med Omikron de siste fire ukene er reinfeksjoner. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Fibonacci said:

Det var en venninne av kona som hevdet at hun ikke ville ha omikron, for man ble ikke immun. En påstand jeg fant mer enn merkelig, siden det bare er knappe to måneder siden varianten ble oppdaget.

Det er derfor jeg tror det bygger på en misforståelse om at delta-immunitet blandes med omikron-immunitet.

En interessant artikkel hos Nrk nå:

.. Folkehelseinstituttet mener det kan være tegn på at symptomene kommer kortere tid etter smitteeksponering, og at de også varer i kortere tid. Dette gjelder bare for de vaksinerte.

– Det er fra et biologisk ståsted logisk at symptomene kommer tidligere for vaksinerte. Immunforsvaret reagerer raskere, sier lege Øverbø.

..

https://www.nrk.no/urix/slik-er-det-a-bli-koronasmittet-na-1.15847949

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Fibonacci said:

Så korona har mutert til en slags forkjølelse.

Veldig positivt at lukt- og smakssansene ikke blir rammet i så stor grad lenger. Det er en av de verste formene for langtidsvirkninger jeg kan tenke meg. Tenk å miste smaken av øl og biff! 🥺

Kan nesten virke sånn. Nå er jo de vaksinerte bedre beskyttet sier de.

Det kan også ha vært en fordel for befolkningen som helhet at det ble trukket litt svakt i bremsen inntil disse spørsmålene var mer garantert å uttale noe slikt. Spisse bølgetopper er nok aldri helt gunstig. Så den virker å være avverget nå. Føler litt på at det er det morgendagens konferanse tar for seg. Håper virkelig vi er over det og at det er blitt sesongkorona. Da kan vi alle få litt hvile mentalt.

Da lurer jeg også på om helsemyndighetene uten forbehold har forskuttert inn disse 14 dagene forsinkede måleresultater i åpningen av landet?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...