Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

I etterpåklokskapens lys kan man si det var lurt å bremse delta, så det ble mindre langtidskonsekvenser. På en annen side var det umulig å forutse at omikron skulle dukke opp. Hadde ikke viruset helt tilfeldig mutert til varianten vi har i dag, kunne vi ikke fortsatt å stå på bremsen med delta i uoverskuelig fremtid.

Heldigvis for både team lockdown og team frislipp dukket omikron opp og ble en etterlengtet løsning på knipen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok det folk er i stand til å ta risikovurderinger selv nå ja, i min lille kommune har vertfall de fleste ikke gitt slipp på munnbindene selv om det er ingen påbud om å bruke det, på handlerunden jeg nylig var på nå tror jeg 9 av 10 brukte munnbind, de som ikke bruker det stikker vertfall ut som en sår tommel :p  Folk for gjøre som de vil, jeg tar vertfall ikke tungt på å tre på meg et munnbind de 10 minuttene jeg er inne og  handler.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

FHI-tilsette får drapstruslar – PST fryktar pandemi-vald
https://www.nrk.no/norge/fhi-tilsette-far-drapstruslar-fra-vaksinefornektarar-1.15848204

Sitat

Fleire gonger i løpet av pandemien har tilsette i Folkehelseinstituttet blitt truga på livet av vaksinemotstandarar. PST er urolege for vald mot dei som kjempar mot pandemien.

– Vi set ytringsfridomen høgt, men vi aksepterer ikkje direkte drapstruslar, seier assisterande direktør i FHI, Gunn Peggy Knudsen.

Fleire gonger sidan Noreg stengde ned 12. mars i 2020, har leiinga ved FHI vore nøydde til å gå til politiet med truslar om vald og drap.

Nokon av dei som er motstandarar av koronatiltak og vaksinar, syner dette med å rette truslar mot dei tilsette.

– Det er nok først og fremst direkte kontakt, som gjerne er omfangsrik og over lang tid. Av og til går dette over i ein ganske direkte, truande tone som vi vel å melde til politiet, seier Knudsen.

Ho vil ikkje gå i detaljar om kor mange drapstruslar som har kome, men det er under fem. Talet på andre typar truslar er langt høgare.

Sitat

Fryktar valdshendingar

Men det er ikkje berre leiinga ved FHI som er uroa over dette. Det er også Politiets tryggingsteneste (PST).

I ein rapport som blir lagt fram fredag legg dei ikkje skjul på at dei er uroa over det blir fremja alvorlege truslar mot myndigheitspersonar.

Det knyter seg særleg til høgreekstreme og dei som har utvikla antistatlege overtydingar i Noreg.

PST meiner det er lite sannsynleg med eit terrorangrep frå personar med slike overtydingar, men dei ser ikkje vekk frå at det kan skje valdshendingar.

– Det vi ser i nokon tilfelle er at desse kreftene kan gå over til å bruke vald når dei skal markere sine standpunkt. Då går vi over i terrorsporet og då kan det vere saker for oss.

Det seier PST-sjef Hans Sverre Sjøvold til NRK.

Sitat

Høgreekstreme krefter

Han er uroa over at det dannar seg alliansar mellom vaksinemotstandarar og høgreekstreme, også i Noreg.

– Det vi ser er at dette er krefter som sameinar seg med høgreekstreme miljø, som også i mange samanhengar har liten tillit til staten.

Han peikar på at normalt sett har norske borgarar høg tillit til staten, og at det har dei framleis.

Men han utelukkar ikkje lenger at det kan skje valdshendingar retta mot dei som jobbar med å avgrense skadeverknadane av pandemien.

Sjøvold trur ikkje det er sannsynleg at det vil skje terrorhandlingar knytte til dette i 2022, men dei vil følgje med og utelukkar ikkje valdshandlingar.

Sitat

Strenge tiltak

Gunn Peggy Knudsen i FHI seier at dei fleire gonger dagleg får e-postar og meldingar som er i gråsona.

Sjølv får ho dagleg meldingar som ho oppfattar som ubehagelege.

Men ho og FHI er opptatt av å setje ytringsfridomen høgt og er glad for at det foregår debattar om det dei og andre styresmakter jobbar med under pandemien.

– Det vi ønskjer å ta tak i er truslar og usanne påstandar og rein løgn, seier Knudsen.

FHI har vore nøydde til å skjerpe tryggleiken etter at dei blei ein sentral aktør i pandemihandteringa i Noreg.

Blant anna har dei streng adgangskontroll til kontorlokala sine.

– Dei truslane vi har fått retta mot enkeltmedarbeidarar, går på at «du skal få som fortent», det er drapstruslar og veldig mange ubehagelege ytringsord, seier Knudsen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Fibonacci said:

Mørketallene og registreringsrutinene er vel så uvisse at slike grafer er meningsløse nå.

Du antyder at det er sannheten. Men, hvorfor skulle tallene holde seg høye dersom folk er sløve med innrapportering av hurtigtester? Rimer liksom ikke det heller. En bør vel forvente en viss sløvhet? Eller er hurtigtestene i det hele tatt med lengre?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Du antyder at det er sannheten. Men, hvorfor skulle tallene holde seg høye dersom folk er sløve med innrapportering av hurtigtester? Rimer liksom ikke det heller. En bør vel forvente en viss sløvhet? Eller er hurtigtestene i det hele tatt med lengre?

Tror det er litt klabb og babb med hele systemet nå.

https://www.aftenposten.no/norge/i/mrxdpq/smitterapporteringen-dukker-ikke-opp-i-koronapasset-ditt

Sitat

Hurtigtesten er altså positiv, og du har registrert deg som smittet på den kommunale løsningen. Men det går ikke melding videre til den nasjonale smittekartleggingen MSIS (Meldesystem for smittsomme sykdommer) eller til helsenorge.no.

Positive prøvesvar fra selvregistrerte selvtester vil dermed ikke vises i koronasertifikatet.

Grunnen er at selvregistreringen ikke er koblet til de nasjonale systemene. Det bekrefter divisjonsdirektør Johan Torgersen i Helsedirektoratet.

I tillegg er det sikkert mange som enten ikke vet at de er smittet, eller ikke gidder å registrere det noen plass - de bare holder seg hjemme til det har gått noen dager.

Endret av Fibonacci
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (17 minutter siden):

Du antyder at det er sannheten. Men, hvorfor skulle tallene holde seg høye dersom folk er sløve med innrapportering av hurtigtester? Rimer liksom ikke det heller. En bør vel forvente en viss sløvhet? Eller er hurtigtestene i det hele tatt med lengre?

Mange vet nok ikke at man kan registrere positiv selvtest hos kommunen, og det registreres uansett ikke i MSIS tror jeg. Spurte tre av de som har vært smittet her på kontoret nå, ingen av de visste om at man kan rapportere inn positiv selvtest. 

Man avviklet testplikt ved innreise til Norge og jevnlig testing av barn og øvrige nærkontakter for et par uker siden. Pluss avviklingen av PCR for de med booster, og det er jo nå over halve befolkningen. 

Mørketallene antas derfor å være veldig høye, så de registrerte tilfellene forteller bare en del av historien. Helsedirektoratet sier de tror at det nå reelt er flere hundre tusen nysmittede i uka. 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (31 minutter siden):

Tror det er litt klabb og babb med hele systemet nå.

https://www.aftenposten.no/norge/i/mrxdpq/smitterapporteringen-dukker-ikke-opp-i-koronapasset-ditt

I tillegg er det sikkert mange som enten ikke vet at de er smittet, eller ikke gidder å registrere det noen plass - de bare holder seg hjemme til det har gått noen dager.

Det er også bedre å sitte stille i båten om dagen så slipper en mye styr med formell isolasjon :) De har selv lagt opp til store mørketall ved å videreføre isolasjonsplikt når det strengt tatt ikke er faglig grunnlag til det lenger. 

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (54 minutter siden):

Så korona har mutert til en slags forkjølelse.

Veldig positivt at lukt- og smakssansene ikke blir rammet i så stor grad lenger. Det er en av de verste formene for langtidsvirkninger jeg kan tenke meg. Tenk å miste smaken av øl og biff! 🥺

Haha, vet du hva? Selv om jeg har et par underliggende sykdommer jeg faktisk mest bekymret for å miste lukte- og smakssansen. For det første så er økt luktesans for meg et forvarsel på migrene, og dette gjør meg i stand til å rekke å ta medisin får jeg får anfall så det har en grei funksjon for meg. Dessuten er det jo glede i å spise god mat når man kjenner smaken:) 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Mistet smaken i 3-4 dager da jeg hadde covid. Det var forferdelig. Den eneste forskjellen på indrefilet og grovbrød var konsistensen. Sikkert en fin måte å gå ned i vekt på, men jeg foretrekker definitivt å nyte livets goder. Gleden over god mat og drikke har steget proporsjonalt med alderen (og vekten, hehe...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig med dere når det gjelder lukt og smakssans. Er det som bekymrer meg mest av langtidsvirkningene også 😄 Heldigvis virker det ikke som omikron påvirker det i så stor grad.

En kollega var smittet av covid-19 nylig, og på tross av at hun er ung og vaksinert så ble hun ganske dårlig og mistet alt av smak og luktesans. Men hun og legen regnet med at hun hadde fått delta. Hun har fått tilbake det meste av sansene nå, men det tok lang tid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Synes skikkelig synd på de som mister smak- og luktesans over lang tid. Har en tidligere kollega som fremdeles ikke har fått det skikkelig tilbake siden mars 2020. Nå har hun gitt opp luktetrening og. Sannsynligvis kommer det aldri ordentlig tilbake som før for henne sies det. Det er ikke sånn at det ikke smaker noe, men det smaker brent, lakris og slike ting ifølge henne. Det høres egentlig helt forferdelig ut, for gleden med god mat og drikke har hun ikke lengre.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Undersøkelse: Reising er det nordmenn har savnet mest

Sitat

 

Å kunne reise er den fritidsaktiviteten flest nordmenn har savnet å kunne gjøre under pandemien, viser en undersøkelse fra NHO Reiseliv.

Undersøkelsen er gjennomført av Ipsos på vegne av NHO Reiseliv i perioden 5.–19. januar, og 1.087 personer deltok.

Blant dem svarte seks av ti at de har savnet mest å reise under pandemien, mens fire av ti har savnet mest å kunne dra ut og spise sammen med venner og familie.

Nær fire av ti svarer at de savner å dra ut på byen, konserter, festivaler og lignende. Flest i aldersgruppen 18–29 år svarte dette.

Også to av ti har savnet å gjennomføre arrangementer som bryllup, konfirmasjon, jubileum og lignende.

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (10 minutter siden):

De som går rundt og innbiller seg at omikron ikke kan frarøve dem lukt og smakssans bare fordi de har lest det i massemedia, lever i en fantasiverden.

Mye som kan skje. Det beste er nok å holde seg hjemme å skalke alle luker om en skal være redd for alt som kan skje. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...