Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (42 minutter siden):

Heiko Santelmann er i ledergruppa for den foreningen som står på brosjyrene. Samme kar som har vært i media et par ganger nå etter å ha laget kvalm på vaksinesentre i Oslo. 

Skal vi vedde en kopp kaffe på at han har lagt igjen disse lappene også? 

Han ja... Han som mener vaksiner er folkemord og laget for å drepe så mange som mulig...

Før han og gjengen tok seg inn i vaksinesenteret på Tøyen tidligere i vinter varslet han i en livestream med Alliansen (nynazistisk parti for de som ikke kjenner til dem...) at det vil komme mange "aksjoner" fremover. Er vel nærliggende å tro at dette er han ja, siden avsenderen er den samme foreningen. Disse plakatene er nok forsåvidt ganske uskyldige sammenlignet med det å prøve å stjele vaksinedoser, selv om det nok også kan oppfattes som en trussel og være ubehagelig for de ansatte.

Det som definitivt ikke er like uskyldig i mine øyne, er at han la ved et bilde av en galge sammen med annonseringen om den aksjonen på Tøyen. Med påskriften "The system can be fixed! All you need is some wood and a little rope.".

Nesten så PST var inne på noe her om dagen!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så mye for vitenskapen :(

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Jxw2AX/saa-stor-er-risikoen-hvis-du-tester-positivt-naa

Vg prøver her å lage en kalkulator for risiko for innleggelse ved å bli smittet nå og har med alder, allmenntilstand og antall vaksinedoser. Men to merkelige ting står ut.. 1-2 doser er klumpet sammen mens 3 står alene. Mener fhi at om at man har samme risiko om man har en eller to doser? Og det aller svakeste er at de ikke har med om man tidligere har blitt smittet av covid som gir mer beskyttelse enn vaksinen.

virker som nok et bestillingsverk :( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (52 minutter siden):

Så mye for vitenskapen :(

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Jxw2AX/saa-stor-er-risikoen-hvis-du-tester-positivt-naa

Vg prøver her å lage en kalkulator for risiko for innleggelse ved å bli smittet nå og har med alder, allmenntilstand og antall vaksinedoser. Men to merkelige ting står ut.. 1-2 doser er klumpet sammen mens 3 står alene. Mener fhi at om at man har samme risiko om man har en eller to doser? Og det aller svakeste er at de ikke har med om man tidligere har blitt smittet av covid som gir mer beskyttelse enn vaksinen.

virker som nok et bestillingsverk :( 

Reagerte på det samme. Nå viser heller ikke FHI sitt eget studie forskjell på innleggelse mellom uvaksinert og 2 doser med omikron. En må opp på 3 doser for å få frem en målbar forskjell. Dette går ikke igjen i denne kalkulatoren. Men uansett fint å få frem hvor liten risikoen er selv uten noe :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Fibonacci said:

Forrige gang var delta dominerende. Nå er det omikron. En viss forskjell. Jeg er ute og feirer. Resten kan holde seg hjemme. Tjo-hoi! 🥳

Det er velfortjent for alle å kunne ha større frihet. Frihet under ansvar da?

Hvor mange innlegg kan du lage på å sprette champagnekorken, jeg er nysgjerrig :laugh:

Kan vi få noe ordentlig objektiv informasjon rundt lovverket som skaper rammene? Her må det vel være noen advokater og slikt som kan rapporteres fra? Det blir jo det interessante egentlig til neste gang, altså hvordan myndigheter må forholde seg til hva de kan gjøre og ikke gjøre.

Kan vi også få noe forskning og rapporter på hva som er de effektive tiltakene så en slipper de tiltak som ikke gir like mye nyttegevinst?

Kan vi få litt mer informasjon rundt om omikron er i stand til å skape long covid, i hvilken grad?

Kan vi få litt mer forskning og informasjon nå når vaksinekampen er "over" for vestlige nasjoner, over på antiviral medisinsk behandling? Den betalingsviljen en har sett på vaksineprogrammet burde smått fortsette for å ruste oss bedre. Vi har ikke råd til en så langvarig nedstengning neste gang hvor kun vaksiner og tiltak blir det rådende. Vi må få en helsegevinst for framtidig behandling ut av dette. Der ønsker jeg at Stortinget pøser inn penger. Vi har tydeligvis mye penger i Norge for inflasjonen er stor. Bruke det på noe fornuftig helse da når pengene først er tilgjengelige !!

 

17 hours ago, Simen1 said:

Det spås at corona blir en ny sesongsykdom, så det kan jo bli årlige gjenåpninger..

Morsomt.

  

17 hours ago, Andre1980 said:

Virker forøvrig som om selv de mest innbitte motstandere av tiltak her på forumet nå snur tvert om og vil fortsette med munnbind og avstand. Latterlig. 

Denne var bittelitt spesiell. Kan du utdype på det? Hva er du mener, at kranen er åpnet for mye, så nå må man forsiktig stramme litt på strømmen? At det er slike tanker "tiltaksmotstanderne" gjør seg. Er de mange?

16 hours ago, minim said:

Blir ikke å bruke et munnbind. Sluttet egentlig med det for en stund siden pga at det ikke er noe problem å holde 1m avstand uten da folk skygger unna som det er svartedauen en kommer med :) En har da ikke gått rundt på denne måten pga forkjølelse eller influensa bølge før så jeg ser virkelig ikke poenget nå heller.  

Wow. Du er villedet av FHI og WHO fra tidlig i pandemien mhp. hva type virus det er? Tror ikke den meteren hjelper deg mye. Munnbindet hjelper heller ikke deg fullt så mye, men ørlite. Det beste er om de som er bevisst eller ubevisst om at de er smittebærer nytter dette munnbindet, eller holder seg hjemme. Hovedeffekten til munnbindet er om en får bremset utpust hos syke individer.

15 hours ago, Budeia said:

Det er da en måte å begrense sin egen pusting? Og bør også skiftes ofte for å ha en positiv virkning. 

Ja det sies at man skal skifte ofte for å la være å smitte seg selv. Men, nå når folk ønsker å la seg smitte selv..

Det som gjenstår av reell effekt er å la være å smitte andre dersom du er usymptomatisk smittespredende eller om du er er den som er bevisst syk. Om det kan dempe viral load, altså beskytte deg er litt uvisst. 30 % sa noen på Wuhan eller de mutasjonene som rådet tidlig. Om det gir noe under 30 % så kanskje det hjelper, vet ikke. Tilsvarende utpustbeskyttelse var vel 70 %, som jo er ganske mye, derav at det nyttes så mange lag i et munnbind på konstruksjonen.

  

15 hours ago, minim said:

De har jo spillt på en enorm frykt hele veien og klart å fått dette inn hos mange. Det er nok ikke gjort i en fei å endre dette. Evnen til å vurdere riskio er også helt fraværende. Det går friske 20-30 åringer rundtom å er livredde for å bli smittet i frykt for hva som kan skje. Det er jo ikke rasjonelt en plass selv ikke i starten av pandemien, men nå med omikron bør en være mer redd for influensaen som en ikke viet en tanke for bare noen år siden. Men ellers godt å se bilder fra oslo nå med tette køer og fulle utesteder :)

Mengde av disse 20 - 30-åringene plz. Kan du tallfeste det? Hvor har det sviktet, i informasjon på skole eller fra myndighetene? Eller henger det noen redde foreldre som en mørk skygge i deres liv?

Endret av G
Lenke til kommentar
15 hours ago, knipsolini said:

https://www.vg.no/nyheter/i/34Kalq/kan-aldri-holde-et-samfunn-nedstengt-for-sikkerhets-skyld

Synes overraskende mye fra Raymond i det siste har vært veldig klokt. Selv om man offisielt har åpnet opp, så vil det ta tid å endre fryktmentaliteten som veldig mange har bygget opp de siste par årene. Om man skal holde mest mulig avstand til andre mennesker fortsatt, selv når vi ikke lenger har et farlig virus som vi ikke har beskyttelse mot, så lurer jeg på hva er den rasjonelle forklaringen på det? Eller er det ingen rasjonell forklaring, kun en ny fryktmentalitet som vi ikke hadde tidligere, at det tryggeste er fortsatt å minimere risiko for å bli smittet av virus, som betyr at vi bør ha så lite kontakt som mulig. Samme gjelder munnbind som mange av en eller annen grunn fortsatt vil bruke. Skyldes det at man er i en risikogruppe? Eller har man blitt så vant med den trygge følelsen av at munnbind kan forhindre skumle virus fra skumle fremmede man møter ute i den skumle verden? Det er nok ikke spesielt bedre begrunnet å bruke munnbind nå enn i 2019, og det var vel knapt et menneske som brukte munnbind i butikken eller på bussen for å beskytte seg mot en influensainfeksjon, selv ikke dem som kunne bli alvorlig syke eller dø av det. 

Jeg er ikke mer glad i munnbindbruk enn noen andre. Men, det noe veldig enkelt en kan gjøre for å la være å smitte andre medmennesker. Straks viruset er "100 % trygt" så gidder ikke jeg å bruke munnbind annet enn visse oppfordringer på sykehus eller hvor det enn måtte være. Ventilasjon tror jeg blir et fokusområdet for mange, men hvor lett er det i fly, buss, tog å endre en eksisterende konstruksjon. Fly er jo ikke det verste, men det er jo en gjensirkulator elns.

Nå er vi vel i en slags vurderingsfase for befolkning mhp. farene, selv om sykehusene nå fikk berget seg mot overarbeidelse (knekk). Jeg kommer ihvertfall til å være forsiktig fordi det er fornuftig en kort stund til. Da det ikke er helt over. Spesiellt viral load spørsmålet henger veldig tungt nå med gjenåpning.

  

1 hour ago, minim said:

Reagerte på det samme. Nå viser heller ikke FHI sitt eget studie forskjell på innleggelse mellom uvaksinert og 2 doser med omikron. En må opp på 3 doser for å få frem en målbar forskjell. Dette går ikke igjen i denne kalkulatoren. Men uansett fint å få frem hvor liten risikoen er selv uten noe :p 

Prøvde for moroskyld kalkulatoren i VG. Ser ut å slå ut 3 til 4 promille risiko for sykehusinnleggelse for min alder, kjønn og vaksinestatus. Likevel sier dette kun noe om det alvorligste av det alvorlige som kan skje med omikron. Sier lite om risiko for livsvarig skade fra long covid. Tidlig demensrisiko eller slike ting.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (40 minutter siden):

Wow. Du er villedet av FHI og WHO fra tidlig i pandemien mhp. hva type virus det er? Tror ikke den meteren hjelper deg mye. Munnbindet hjelper heller ikke deg fullt så mye, men ørlite. Det beste er om de som er bevisst eller ubevisst om at de er smittebærer nytter dette munnbindet, eller holder seg hjemme. Hovedeffekten til munnbindet er om en får bremset utpust hos syke individer.

«Wow» jeg tror du misforstår :p Reglene var som du siterte meg på. Jeg bruker det utelukkende pga påbud og ikke noe annet. 

Lenke til kommentar
Just now, minim said:

«Wow» jeg tror du misforstår :p Reglene var som du siterte meg på. Jeg bruker det utelukkende pga påbud og ikke noe annet. 

Ah, oppklart. Du er regelrytter regelrett ;)

En burde jo få med seg at meteren er skrøpelig vitenskapelig, selv om det bidrar noe, så vil jeg si at luftsmitte overskygger meterkravet. Altså man må begynne å forholde seg til slike absurditeter som at du kun kan være inne i et innestengt lokale i minutter, og likevel så er ikke minuttanslaget 100 prosent fritt for at du tar med deg smitten ut likevel.

Lenke til kommentar

Corona virus varianter i Norge.

image.png.4855750518c4d08e9976dbc6b1f68343.png

Omikron, B.1.1.529 linjen av virus, er allerede inndelt i BA.1, BA.2 og BA.3 undergrupper (alias for henholdsvis B.1.1.529.1, B.1.1.529.2 og B.1.1.529.3). Alle disse er etter det jeg vet regnet å være omtrent like lite farlige.

Omicron varianten BA.1 har dominert her, men BA.2 er i ferd med å ta over. BA.2 er i ferd med å ta over også i Danmark, Sverige og Storbritania.

Jeg vil tro at BA.2 varianten også tar over i resten av verden etterhvert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Liten observasjon: Fremdeles litt folk med munnbind rundt i Oslo på busser og trikker. Kanskje en rundt 5% av reisende sånn helt anekdotisk. Sannsynligvis for det meste folk som er i risikogrupper vil jeg tro. 

De ansatte bruker det fremdeles på et par av butikkene rundt her, og på en av barene jeg var på lørdag også. Sannsynligvis i håp om å redusere sykdom og fravær antar jeg.

Lenke til kommentar

@Snikpellik innlegget ovenfor:

Jeg slipper å reise kollektivt, så får ikke observert det der. Men 5 % hørtes veldig lite ut. Er folk virkelig så regelfølgerslaviske? Ganske utrolig hvor liten egenmotoren (ta vare på egen helse uavhengig av flokkmentalitet) hos folk virker å være. Folk er kanskje litt uinformert, eller lar seg lett berolige av myndighetenes prat om at viruset er nokså ufarlig. Vaksinene bidrar nok noe på mindre frykt. Skal bli spennende å se hvordan det blir seende ut på litt lengre sikt med munnbindbruken.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

@Snikpellik innlegget ovenfor:

Jeg slipper å reise kollektivt, så får ikke observert det der. Men 5 % hørtes veldig lite ut. Er folk virkelig så regelfølgerslaviske? Ganske utrolig hvor liten egenmotoren (ta vare på egen helse uavhengig av flokkmentalitet) hos folk virker å være. Folk er kanskje litt uinformert, eller lar seg lett berolige av myndighetenes prat om at viruset er nokså ufarlig. Vaksinene bidrar nok noe på mindre frykt. Skal bli spennende å se hvordan det blir seende ut på litt lengre sikt med munnbindbruken.

Tviler ikke et sekund. Jeg brukte det utelukkende pga regeleverk og var neppe alene. Det er ikke mye rasjonelt å gå rundt å være livredd for forkjølelse.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
G skrev (19 minutter siden):

@Snikpellik innlegget ovenfor:

Jeg slipper å reise kollektivt, så får ikke observert det der. Men 5 % hørtes veldig lite ut. Er folk virkelig så regelfølgerslaviske? Ganske utrolig hvor liten egenmotoren (ta vare på egen helse uavhengig av flokkmentalitet) hos folk virker å være. Folk er kanskje litt uinformert, eller lar seg lett berolige av myndighetenes prat om at viruset er nokså ufarlig. Vaksinene bidrar nok noe på mindre frykt. Skal bli spennende å se hvordan det blir seende ut på litt lengre sikt med munnbindbruken.

Tar mye kollektivt for tida. Ja, de aller fleste følger regler om påbud, men også anbefalinger.

Fredag brukte nesten alle munnbind på kollektivtransport. Lørdag brukte nesten ingen. Dersom vi fremdeles hadde isolasjonsregler vil jeg tro flere ville brukt det likevel.

Husk at i Oslo så regner man med at over 50% av innbyggerne har vært smitta, og en stor del av disse ganske nylig. Bare de to siste månedene er det registrert over 100.000 tilfeller i byen, med svære mørketall. 

I sentrum av byen er snittalderen på befolkningen ganske lav, og i disse aldersgruppene er det veldig mange som har vært smitta. Så folk føler seg nok bra trygge.

minim skrev (11 minutter siden):

Det er ikke mye rasjonelt å gå rundt å være livredd for forkjølelse.. 

Det er det ikke. Jeg tror nok ikke så mange går rundt og er livredde akkurat, men mer har ønsket å unngå å havne i karantene og isolasjon da vi hadde regler om dette som kødder med hverdagen og planer.

Jeg stusser litt på hvorfor noen absolutt skal beskrive dette som en forkjølelse hele tiden. De fleste av vennene og kollegaene mine har vært smitta nå den siste tiden, men nesten ingen av dem har hatt noe forløp som ligner på noe vanlig forkjølelse. I hvert fall i min aldersgruppe på rundt 30 år så blir de aller fleste så syke at de må holde senga et par dager. Sykdomsbyrden også omikron gir er noe helt annet enn forkjølelse.

Forkjølelse forbinder jeg mer med litt snufs, host og kanskje en liten feber men som ikke er verre enn at man klarer å funke på jobb og ellers ganske bra.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at munnbindet forsvant på minuttet da Jonas Gahr Støre sa det ikke lenger var påbudt.

Ser nå omtrent ingen med munnbind. Folk i Norge er ekstremt opptatt av å følge regler, så med mindre det er påbudt, er ikke folk så interesserte lenger.

Selv om flertallet i meningsmålinger liker å slå seg på brystet og si de er positive til å bruke munnbind, gjelder det altså bare så lenge de . Det ser man helt klart i praksis etter at det gikk over til anbefaling.

Folk har vært mye reddere for tiltakene enn selve viruset. Viruset er nøyaktig like (u)farlig i dag som det var på fredag.

Endret av Fibonacci
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Aiven skrev (11 minutter siden):

Det arbeides nå med forskrifter for å muliggjøre tvangsvaksinering i framtida. Forjævlig etter min mening.

Tja, de kan jo gjøre det sånn at det blir frivillig, ved at alle som ikke er vaksinert får høyere egenandel ved bruk av offentlige tjenester, som sykehus og lege.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...