Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Just now, OlavEH said:

Når man har typer som Benbjo, utakt og et par andre i denne debatten som følger Nyborg og hennes likes tankegang, så er det umulig å ikke sette ting på spissen for å sterkt understreke ovenfor disse at de krisemaksimerer. Får jeg motdebattanter som fremstår som nyanserte og i balanse, vil jeg kanskje skifte tone. 

NB: Jeg har forøvrig ikke sett deg påpeke ovenfor disse en eneste gang hvor lite nyansert de er. Du er ganske tydelig ute etter å ta den ene siden av debatten.

Tror vi leser forskjellige trådar. Tror ikke jag har läst noe krisemaksimering av utakt och jag har kritiserat Benbjos krisemaksimering väldigt många gånger och han krisemaksimer ikke ens speciellt mycket nu heller i tråden jag läser. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Tror vi leser forskjellige trådar. Tror ikke jag har läst noe krisemaksimering av utakt och jag har kritiserat Benbjos krisemaksimering väldigt många gånger och han krisemaksimer ikke ens speciellt mycket nu heller i tråden jag läser. 

Jo, det gjør de. De velger glatt å linke til mer eller mindre hver eneste av de mest negative nyhetene de finner i norske riksmedier i denne tråden. Kronikken til rikshysterikerne i går kveld. Antall innleggelser på Island i dag. Og lignende artikler over en lav sko. Det er ikke som at de linker til og uttrykker støtte til en artikkel om at vi kan leve normalt i høst eller at konsekvensene av long-covid er mindre enn de verste studiene viser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg merker jeg er litt spent på pressekonferansen senere i dag. Nå tikker det inn nok rapporter fra utlandet som tilsier at situasjonen fremover kanskje ikke er så uproblematisk som vi skulle ønske. 

Befolkningstetthet er jo en greie her. Over halve Island bor i Reykjavik. Israel er bittelite og har dobbelt så mange innbyggere som Norge. Jeg tror ikke vi nødvendigvis vil se tilsvarende utvikling i Norge som hos disse to, hvertfall ikke over hele landet. Men Oslo og det sentrale østlandet syns jeg er skummelt. 

Slik sett irriterer det meg litt at vi kjører så mange nasjonale regler og tiltak. Det har vi gjort hele veien. Oslo har vært ekstra strenge, men det har jo vært regler og tiltak i hvert busk og kratt. Og jeg skjønner at folk som bor på steder der det knapt har vært et smittetilfelle gjennom hele pandemien syns at de reglene er håpløse. 

Skulle gjerne sett at det ble tatt mer hensyn til det. Hvis pressekonferansen fortsatt peker på "frislipp" i september, kunne det vært en ide å holde litt tilbake i noen regioner? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, OlavEH said:

Jo, det gjør de. De velger glatt å linke til mer eller mindre hver eneste av de mest negative nyhetene de finner i norske riksmedier i denne tråden. Kronikken til rikshysterikerne i går kveld. Antall innleggelser på Island i dag. Og lignende artikler over en lav sko. Det er ikke som at de linker til og uttrykker støtte til en artikkel om at vi kan leve normalt i høst eller at konsekvensene av long-covid er mindre enn de verste studiene viser.

Dette er direkte løgn. 

Var vel i forrige uke jeg lenket til en metastudie fra UK som omhandlet long covid der andelen med invalidiserende symptomer var noe mindre enn først antatt, men andelen langtidssyke med symptomer (som da _ikke_ er invalidiserende) fremdeles er høy. 

Videre viste metastudien at det tyder på at barn i mindre grad utsettes for long covid. Dessverre har dette senere blitt "debunked". 

Endret av Benbjo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, OlavEH said:

Jo, det gjør de. De velger glatt å linke til mer eller mindre hver eneste av de mest negative nyhetene de finner i norske riksmedier i denne tråden. Kronikken til rikshysterikerne i går kveld. Antall innleggelser på Island i dag. Og lignende artikler over en lav sko. Det er ikke som at de linker til og uttrykker støtte til en artikkel om at vi kan leve normalt i høst eller at konsekvensene av long-covid er mindre enn de verste studiene viser.

Ok, så det är krisemaksimering i din värld ... länka till media når de sier noe annat än att allt går väldigt bra ...

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (18 minutter siden):

Ok, så det är krisemaksimering i din värld ... länka till media når de sier noe annat än att allt går väldigt bra

Krisemaksimering om man utelukkende fokuserer på negative nyheter, uttrykker støtte til de mest pessimistiske av alle meningsytrere i media og ikke minst varmt støtter alle tiltak/restriksjoner og gjerne ønsker enda flere. Morromann og Snikpellik er ganske nyansert, visse andre er det overhodet ikke.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (26 minutter siden):

Samtidig ser vi fra f.eks Island der 80% er vaksinert at sykehusene fylles opp. Dagens nivå der tilsvarer altså et nivå over toppen vi hadde her i høst. 

Klarer du virkelig ikke se konsekvensene ved frislipp? 

Men:

Sitat

Direktør Páll Matthíasson sa da at de vanligvis bruker nesten 100 prosent av kapasiteten på sykehuset og at den nye bølgen med innleggelser er «vanskelig».

Hvis systemet er dimensjonert slik at man under normale forhold stanger i taket, så var sykehusene fulle før pandemien. Jeg ville ikke brukt Island som noen målestokk på hva som kommer til å skje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nedward skrev (5 minutter siden):

Hvis systemet er dimensjonert slik at man under normale forhold stanger i taket, så var sykehusene fulle før pandemien. Jeg ville ikke brukt Island som noen målestokk på hva som kommer til å skje.

Nettopp er det noe pandemien har vist oss så er det at beredskapen i de fleste land er altfor dårlig.

Island f.eks har jo gått fra 16.8 plasser per 100 000 i 1991 til 2.8 nå i 2021.

Vi får håpe myndigheter tar lærdom av dette, og er bedre rustet neste gang det smeller.

Uansett veldig pussig at Høie som har vært bekymret for kapasiteten ikke har økt den med èn eneste intensivplass siden pandemiens start

Endret av Covidiot
Lenke til kommentar
Just now, OlavEH said:

Krisemaksimering om man utelukker fokuserer på negative nyheter, uttrykker støtte til de mest pessimistiske av alle meningsytrere i media og ikke minst varmt støtter alle tiltak/restriksjoner og gjerne ønsker enda flere. Morromann og Snikpellik er ganske nyansert, visse andre er det overhodet ikke.

 "og ikke minst varmt støtter alle tiltak/restriksjoner og gjerne ønsker enda flere." 

Är väl det ända som jag skulle kalla krisemaksimering i ekstrem fallet och varken utakt eller Benbjo har varit i närheten av det sista tiden. Att vilja stötta tiltak och kanske till och med vilja ha flera er inget eksempel på krisemaksimering. 

Krisemaksimering är for eksempel: 

Eftersom vi ikke slipper opp allt nu så kommer vi tvingas leva under tilltak och lockdown för all framtid.

Eftersom vi slipper opp nu så kommer smitten stiga raskt och det kommer bli portforbud om en månad.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Är väl det ända som jag skulle kalla krisemaksimering i ekstrem fallet och varken utakt eller Benbjo har varit i närheten av det sista tiden. Att vilja stötta tiltak och kanske till och med vilja ha flera er inget eksempel på krisemaksimering. 

Krisemaksimering är for eksempel: 

Eftersom vi ikke slipper opp allt nu så kommer vi tvingas leva under tilltak och lockdown för all framtid.

Eftersom vi slipper opp nu så kommer smitten stiga raskt och det kommer bli portforbud om en månad.

Jo, de krisemaksimerer. Når man utelukkende fokuserer på nyheter som vekker bekymring og som følge av det uttrykker utstrakt pessimisme og utsagn om at det er lenge før vi er ferdig med dette, er det krisemaksimering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, OlavEH said:

Jo, de krisemaksimerer. Når man utelukkende fokuserer på nyheter som vekker bekymring og som følge av det uttrykker utstrakt pessimisme og utsagn om at det er lenge før vi er ferdig med dette, er det krisemaksimering. 

Ok, du krisemaksimerar jag också. Dina åsikter om demokrati är också krisemaksimering. Dina och andras spådommar om framtiden där dere är rädda för tilltak länge eftersom det ikke er totalt frislipp nu är också krisemaksimering. 

Så alla krisemaksimerar i tråden. 

Själv tycker jag att man kunde spara stora ord till lite mer alvarliga tillfällen. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Covidiot skrev (7 minutter siden):

Island f.eks har jo gått fra 16.8 plasser per 100 000 i 1991 til 2.8 nå i 2021.

Vi får håpe myndigheter tar lærdom av dette, og er bedre rustet neste gang det smeller.

Uansett veldig pussig at Høie som har vært bekymret for kapasiteten ikke har økt den med èn eneste intensivplass siden pandemiens start

Dette er det mest kritikkverdige av alt når det gjelder norske forhold. Vi hadde vel noe sånt som 5,4 intensivplasser per 100 000 innbyggere ved pandemiens inngang, mens snittet i OECD var på 12.  Man klarte heller ikke å øke dette etter at pandemien traff, noe som er enda mer kritikkverdig. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/KyG6Ee/da-pandemien-traff-norge-i-fjor-var-det-289-intensivplasser-ett-aar-s 

Vi har en nærmest bunnløs pengebinge i Norge, og denne har verken vært brukt til å være godt forberedt på en slik situasjon (eller annen situasjon som krever rask økning i sykehuskapasitet) eller for å holde landet litt mer åpent under selve pandemien. Midlene har i stedet blitt brukt for å holde landet stengt. Det er kritikkverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Covidiot skrev (8 minutter siden):

Nettopp er det noe pandemien har vist oss så er det at beredskapen i de fleste land er altfor dårlig.

Island f.eks har jo gått fra 16.8 plasser per 100 000 i 1991 til 2.8 nå i 2021.

Vi får håpe myndigheter tar lærdom av dette, og er bedre rustet neste gang det smeller.

Uansett veldig pussig at Høie som har vært bekymret for kapasiteten ikke har økt den med èn eneste intensivplass siden pandemiens start

Det er vel ikke så enkelt at det bare er å trille inn en seng og en respirator, så har du en ekstra intensivplass. Men jeg ser poenget ditt. Det burde ha vært gjort noe det siste året. Det virker som det har vært mye snakk og lite handling.

Jeg mener det var Tyskland som hadde restkapasitet på rundt 20% og at det har vært dratt fram som et eksempel til etterfølgelse. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Ok, du krisemaksimerar jag också. Dina åsikter om demokrati är också krisemaksimering. Dina och andras spådommar om framtiden där dere är rädda för tilltak länge eftersom det ikke er totalt frislipp nu är också krisemaksimering. 

Så alla krisemaksimerar i tråden. 

Själv tycker jag att man kunde spara stora ord till lite mer alvarliga tillfällen. 

Nei, det jeg sier om demokrati er riktig. Det er skremmende mange i Norge som mangler demokratiforståelse, og enkelte tiltak er så inngripende at det ville vært anti-demokratisk om de ble innført (og kanskje flertallsdiktatur). 

Og du mener ikke at det er alvorlig nok at man har hatt de soleklart største begrensningene i personlig frihet siden 2.verdenskrig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...