Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Andre1980 skrev (9 minutter siden):

For meg virker ,det egoistisk,

Dette ut fra tankegangen om at en skal "ta en for laget". Men det er ikke uproblematisk å vaksinere svake grupper. Skrøpelige kan dø av vaksiner, eller få et mer alvorlig forløp av sin underliggende sykdom. Overvektige kan få flere bivirkninger om de skal ha 5 doser av vaksinen. Samtidig tar de trolig allerede andre medisiner. 

https://www.document.no/2021/05/06/skropelige-gamle-kan-do-av-vaksinen-som-skulle-beskytte-dem/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var 5 vaksinedoser da et løselig tatt tall i fra luften, for å illustrere mer enn 2 doser.

Vet ikke helt om document.no er innaføre hva gjelder redelig journalistikk. Tipper dette er en "leir for spesiellt interesserte". Tiltrekker seg tydeligvis alt slags greier. Se flagget fra en debattant avatar92.jpg?1505039820

Måtte reverse-image søke det. Er visst en dude i fra Kekistan det der.

kek.jpgkekbanner.jpg

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Vet ikke helt om document.no er innaføre hva gjelder redelig journalistikk. Tipper dette er en "leir for spesiellt interesserte".

Litt.. men syns det er greit å linke til også Nyhetsspeilet hvis jeg føler de har noe å komme med i en artikkel. Har ikke hørt om det grønne flagget eller de grønne mennene du nevner :) Før årtusenskiftet sa man at det var grønne menn på Mars. Og på den måten unngikk du å svare på det som stod i artikkelen. 

Limer inn en kommentar fra TV2 facebook:

Sitat

Jeg ga etter sånn at jeg kunne få venstresiden og hysterikerne til å holde kjeft. Og at jeg kan få lov til å reise når tiden kommer, uten at jeg blir brutalt voldtatt i nesa av en q tips. Selv så hadde jeg trolig overlevd en coronainfeksjon. Men er villig å ta den så hysterikerne kan holde kjeft

Lol. Han kan få det sagt... Litt av en ordbruk for å forklare at han ga etter og tok vaksinen. Så hysterikerne kan holde kjeft. Stakkars fyr hvis de går etter ham for en boostersprøyte til høsten. 

TV2 vil skremme folk som vanlig, nå med en artikkel om (delta)smitten i Sør-Afrika og overskriften "Det verste ligger foran oss". Urgh. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke lest artikkelen enda i fra document.no

Mest fordi jeg har aversjoner i mot slike løgnfabrikker. Kan hende jeg leser det, kan hende jeg ikke gjør det. Har ikke bestemt meg. document.no var altså nok til at jeg foreløpig ikke har giddet ofre energi på det, om det var oppklarende.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (9 timer siden):

Om jeg venter har det noe å bety?

Er en person av 5.5mill

Det betyr at du helt unødvendig er med på å øke sannsynligheten for smittespredning og ikke gidder å bidra til å hjelpe andre og deg selv med å unngå en alvorlig sykdom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Jotun said:

Du må båkne nå Benbjo.

Du snakker mye om delta. Lambda er det nye nå. Kjør!!!

https://metro.co.uk/2021/07/03/unusual-mutation-in-new-variant-could-make-it-resistant-to-vaccines-14867725/

Lite data på denne varianten enda. At den omgår kinesisk vaksine er ikke overraskende. Blir spennende å se hvordan den slår ut på vestlige vaksiner. 

Edit:

Ser ut som at vaksinene fungerer greit mot varianten:

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.07.02.450959v1

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

FHI med vaksinebeskjed til unge: − Si ja

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zrrJRr/fhi-med-vaksinebeskjed-til-unge-si-ja

Quote

 

Hun understreker at det er mange fordeler med å bli vaksinert:

– Man beskytter seg selv mot å bli smittet, man får en del rettigheter og man bidrar til å ikke spre smitte til omgivelser og folk som risikerer å bli alvorlig syke. Men vi kan også bli kvitt de tiltakene vi har i dag raskere, og det vil kanskje ikke bli nødvendig å innføre tiltak på nytt, sier hun.

Kappløp mot deltavarianten
– Vi er i en situasjon der vi er i et kappløp mellom vaksinering og utbredelsen av delta-varianten, og må sørge for at så mange som mulig får beskyttelse så fort som mulig, sier Stoltenberg.

Selv om unge sjeldent blir alvorlig syke av deltavarianten, kan noen bli det, påpeker hun.

– Den er mer smittsom og sprer seg derfor veldig lett. Uten tiltak og uten vaksiner vil den være en trussel, selv om vi tåler mer enn vi gjorde tidligere fordi mange er vaksinert, sier Stoltenberg

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, M98kF1 said:

Er ikke det best? Da kan den jo være skikkelig skummel, gjelder å slå til før den er bevist å være sånn omtrent som alle de andre

Når man ikke vet må man undersøke. Av det jeg har sett så fungerer ikke de vestlige vaksinene dårligere på Lambda enn på Delta 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (15 timer siden):

Ingenting, så lenge "alle" andre tek vaksina.

Om "alle" hadde venta med å ta vaksina ville ein derimot fort ha hatt "lockdown" og fulle sjukehus.

Alle venter jo ikke (fritt valg), men det du antakelig tenker på vites ikke helt. Det er det forsåvidt mye som ikke gjør rundt flere ting, og det gjør det selvsagt også vanskelig for alle. Både myndigheter som skal ta beslutninger og enkeltpersoner. Når de eldste og de med underliggende sykdommer, i tillegg til ellers friske personer som ønsker vaksinen er vaksinert - tyder ting på at det ikke er store eksplosjoner i sykehusinnleggelser og død. Selvfølgelig er det slik at jo mer smitte, jo flere innleggelser, men så lenge antallet er overkommelig er det ingen grunn til å stenge ned samfunn og økonomi. Det er også sånn at de som smittes da (og som tåler det temmelig godt) opparbeider naturlig immunitet temmelig tilsvarende vaksinasjon, samt de som er vaksinert og utsettes for smitte vil få en boost i sin immunitet (som minsker nødvendigheten for evt flere doser). På ett tidspunkt må man nok gå over til dette stadiet hvor  man forholder seg til sykdommen mer tilsvarende slik man forholder seg til influensa. I tillegg synes Ivermectin å ha god effekt, både forebyggende og etter smitte, og kanskje også mot bivirkninger etter vaksine. Den fungerer også uavhengig av virus-variant. Diverse myndigheter ser ut til å henge etter her og baserer sine råd på vurderinger fra måneder tilbake (naturlig nok), men det er gjort flere undersøkelser i senere tid som virker lovende. I England pågår nå en større studie av Ivermectin mot Covid. Forøvrig kan leger i Norge (også idag) skrive ut Ivermectin etter såkalt "off label"-bruk. Hadde man tatt i bruk Ivermectin på samme måte som vaksiner (med såkalt "nødgodkjenning") tror jeg en del uvaksinerte ville brukt det forebyggende, og da kunne pandemien blitt bekjempet raskere, og vi ville ikke fått press på sykehus, men altså.. jeg har ikke kompetanse til å gjøre disse vurderingene. Jeg hører bare hva ulike eksperter sier, hvor det forsåvidt er uenigheter, men det er det jammen meg omkring mye rundt denne pandemien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 timer siden):

En ting som kan være lett å glemme når man ser vaksineringstallene er at de som har gjennomgått Covid-19-sykdom kun skal ha én dose. I noen kommuner som har hatt mange smittede vil det kunne bidra til at vaksineringen går litt raskere. For eksempel i Ullensaker kommune, hvor det ikke er så veldig langt unna at 10% av folketallet har vært smittet. En andel av disse igjen er barn og skal ikke ha vaksine ennå uansett, men at det blir brukt færre doser på tidligere smittede har noe å si i det store og hele. 

Men tester man for dette? At noen har vært syke før man setter første dose?

Lenke til kommentar

STAVANGER AFTENBLAD: 16.000 HAR IKKE SVART PÅ VAKSINEINNKALLING
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/stavanger-aftenblad-16000-har-ikke-svart-paa-vaksineinnkalling.Tu2dTtXLF

Sitat

77.000 har registrert seg for vaksine i Stavanger, utav de 93.000 SMS-ene som har blitt sendt ut til innbyggerne, skriver Stavanger Aftenblad.

Altså er det 16.000 som ikke har svart på vaksineinnkalling.

Smittevernoverlege Ruth Midtgarden sier til Stavanger Aftenblad at hun tror årsaken til at 16.000 ikke har registrert seg er sammensatt, men hun oppfordrer de som har fått SMS, til å registrere seg så fort som mulig.

– Dersom mange venter med å la seg vaksinere, kan vi få problemer med å betjene alle, sier Midtgarden.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Nei. Det gjelder de som tidligere er blitt påvist smitte. Har man hatt korona skal man ikke ta vaksinen før det er gått tre uker siden symptomene ga seg.

Hadde det vært en god idê å undersøke dette på forhånd? Det er jo ikke bare vaksine som fører til flokkimmunitet, men også naturlig smitte. Jeg vil tro det finnes en del mennesker som har hatt sykdommen uten å være det bevisst. Det hadde vært nyttig å vite hvor mange dette dreier seg om, samt kunne det telles inn i dekningsgraden av flokkimmunitet. Og som du sier - sparte vaksiner kunne da blitt brukt andre steder. Så er det sikkert greit for den som vaksineres også å vite om man har vært smittet, og når, før man evt tar vaksine(r).

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Skjønner ikke helt problemet her (hvis det er ment å være et problem?)... 77000 av 93000 som har bestilt vaksinasjon. Det er 82,8 % av innbyggerne som har registrert seg for vaksinering. Gjelder dette innbyggerne i gruppen som nå vaksineres, eller alle? Dekningen i de eldste gruppene har jo tidligere vært rapportert å være på over 90 %, eller husker jeg feil? Så finnes det sikkert noen blandt de 16000 som ikke har svart som vil ta vaksinen. I tillegg har du dette med naturlig immunitet. Hvor stor dekningsgrad er det man skal ha egentlig? Har hørt ulike tall her, fra ulike hold, til ulike tider. Her står det 60-70 % for å oppnå flokkimmunitet ved koronaviruspandemien. Så står det også at; De fleste sykdommer ligger i området 85 til 95 % (avhengig av smitte-hyppighet). Det må jo også bety noe hvor alvorlig sykdommen er, og hvilke grupper som er vaksinert? Vi kaller jo ikke inn unge friske mennesker til vaksinering mot forkjølelse og influansa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...