Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Nedward said:

Det er vel i hovedsak nordmenn som returnerer fra "harry-handel". Sannsynligheten for å avgi en positiv prøve innenfor 48 timer etter smitte er vel tilnærmet null.

Se heller på de som returnerer fra ferie etter 2 uker i ferielandene. De første er vel på tur hjem i disse dager? Bra vi ikke tester de vaksinerte, slik at vi får mest mulig villsmitte inn. Det er vel sannsynligvis ikke et ubetydelig antall som tror at vaksine = ikke mulig å spre smitte.

Helt klart duket for en liten oppvekker her ja.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (15 timer siden):

~10% uvaksinerte blant de med høy risiko er et høyt antall mennesker. Det kan være gode medisinske grunner til at de ikke er vaksinert.

I andre miljøer (0-18 år) er det godt under 70% vaksineringsgrad og viruset har gode muligheter for å spre seg.

Kombiner disse to så har du både et stort nettverk av smittebærere og et stort antall mennesker med høy risiko som kan smittes.

Jeg er enig i at vi ikke kan styre etter noen nullvisjon, men de ganske rolige forholdene vi har nå er fortsatt ganske skjørt. Vi lever litt på kanten og bør inn på litt sikrere grunn før vi kan senke skuldrene mer. Forhåpentligvis synker smittetallene utover juli og august. Har vi uflaks så snur delta dette helt på hodet og vi må sette inn stadig flere tiltak til tross for at mange er vaksinert.

Jeg sympatiserer en del med det du skriver her. Det ville vært uklokt å åpne alle sluser og bare latt humla suse. Å utvise forsiktighet og ta ting med beherskelse er viktig. Synes derfor regjeringen gjorde klokt i å ikke gå "all in" nå sist. Jeg har selv en far som er 65 år, godt overvektig, og har svak helse (hjerteproblemer, dårlige nyrer, urinsyregikt, svakt immunforsvar og annet, samt angst). Han lever et liv i bortimot total isolasjon. Dvs ikke bare som følge av Covid. Han gjorde det før Covid også, rett og slett fordi han har så dårlig helse at han omtrent ikke kommer seg ut av huset. Han har sittet der og hørt nyheter nå i 1,5 år og er livredd. Jeg forsøker å roe ham ned så godt jeg kan. Han er ikke bare redd for Covid, men også vaksine. Han er redd han ikke skulle tålt helt vanlige bivirkninger vaksinene ofte gir f.eks. Jeg forstår ham, er redd for ham, og synes det er veldig vanskelig å gi ham råd. Angsten hans tar fort overhånd. Så jeg har stor sympati for disse menneskene som kanskje ikke ville tålt en vaksine, og kanskje ikke ville opparbeidet immun-respons og anti-stoffer uansett. Det er utrolig trist, men samtidig forstår jeg at samfunnet ikke kan holde stengt i evigheter pga slike ting heller. Vi må tørre å åpne mer når dataene tilsier få alvorlige utfall, samtidig er det viktig å ha en viss kontroll over situasjonsbilde(r). Anne Spurkeland har nok rett i at enten får man Covid eller vaksine på ett eller annet tidspunkt. Så håper jeg vi finner gode medisiner som kan hjelpe folk som f.eks. min far, og her krysser jeg fingrene for Ivermectin p.t.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Sånn jeg har forstått det så er det å måle antistoffer et lotteri, fordi du vet ikke helt om det er covid-19 du måler eller om det er tidligere corona-immunitet som måles? Er det sånn det fungerer? Jeg er ikke sikker på om det forholder seg slik, for jeg er kun blitt fortalt det av noen i helsesektoren.

Ok, det vet jeg ikke. Interessant.

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Hva med de som har hatt såvidt symptomer eller har vært asymptomatiske. De vet jo ofte ikke at det er covid-19 de har opplevd.

Ja, det var det da. De får kanskje (og kanskje ikke) litt sterkere reaksjon enn ellers av det som folk flest får etter en vaksine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan også trekke det i en annen retning å mene det er urettferdig at folk som ikke er redd for å bli smittet av korona har fått vaksiner før de som sliter med koronaangst. Regjeringen var tidlig ute med bestillingsverket om psykisk helse som konkluderte med at vi ikke har fått det dårligere under pandemien. Ekspertgruppen begynte sitt arbeid 9. mars 2021 og leverte endelig rapport 30. april lenge før pandemien var over. Livskvalitet har enkelt og brutalt blitt målt i antall sykehusinnleggelser med mulighet for dødlig utgang. Dette pga mangelfull beredskap og ressursmangel i helsevesenet.

Jeg kan irritere meg over at jevnaldrende har fått to doser og jeg bare en, og at de fikk 2. dose med 6 ukers mellomrom istedenfor 12 pga ren flaks, og om etterslepet vil følge meg ved en ev. 3. dose. Lite generøs tankegang og heller ikke tappert.

Ellers bekymrer jeg meg for drop-in trenden i kommunene. Er det økende vaksineskepsis eller at man ikke vil få ødelagt ferien sin? Lagring med nedkjøling, datasystemer og byråkrati gjør vaksineprogrammet lite fleksibelt - eller hva som kan være årsaken til at man ikke snur seg rundt og sender dosene avgårde til kommuner som trenger dem.

Burde man ha begynt med innenlands vaksineturisme nå i ferien for å unngå at Delta-viruset får fotfeste etter at folk kommer hjem fra utenlandsturisme?

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (33 minutter siden):

Livskvalitet har enkelt og brutalt blitt målt i antall sykehusinnleggelser med mulighet for dødlig utgang. Dette pga mangelfull beredskap og ressursmangel i helsevesenet.

Det er latterlig å måle det på den måten, selv om det naturligvis er viktig å fokusere på og ta på alvor de som blir innlagt.

Livskvaliteten til svært mange har nok blitt kraftig redusert som følge av tiltakene. Som den frie fuglen jeg er, har det siste halvannet året vært ekstremt kjipt. Men de fleste "står han av" og trenger ikke kontakte psykisk helsevesen selv om livet går på halv maskin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (1 time siden):

Det er et ganske håpløst opplegg. 

Alle innreisende burde testes i alle fall én gang på grensen, og én gang etter ti dager. Har for øvrig ikke all verdens tillit til smittetallene som kommer fra land som Polen og Ungarn.

Hvorfor ikke? Dette er ikke uland hvor myndighetene skjuler  sånne ting 

Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (2 timer siden):

 Er nok hovedsakelig logistikk? Å sette 10-15 doser som ble til overs på slutten av dagen på «tilfeldig oppmøtte» er mye lettere enn å sende siste glasset fra Arendal til Kristiansund, med både sporbar kjølelinje og rapportering som sikrer riktig antall til dose 2 i begge kommunene.

Man kan motregne overskuddsdoser mot dosene overskuddskommunen skulle fått uken etter. Da bruker overskuddkommunen overskuddsdosene uka etterpå i stedet for å få tilsendt nye. Dosene overskuddskommunen skulle fått tilsendt kan da fordeles ut til andre kommuner etter den vanlige fordelingsnøkkelen. Da slipper man å sende doser mellom kommunene. Jeg forstår ikke hvorfor FHI ikke kan gjøre det på denne måten. Kan ikke være krevende å be kommunene rapportere hvor mange doser de har på slutten av uka, for så å sende tilsvarende færre uka etterpå. 

Lenke til kommentar
Subara skrev (52 minutter siden):

Man kan også trekke det i en annen retning å mene det er urettferdig at folk som ikke er redd for å bli smittet av korona har fått vaksiner før de som sliter med koronaangst. Regjeringen var tidlig ute med bestillingsverket om psykisk helse som konkluderte med at vi ikke har fått det dårligere under pandemien. Ekspertgruppen begynte sitt arbeid 9. mars 2021 og leverte endelig rapport 30. april lenge før pandemien var over. Livskvalitet har enkelt og brutalt blitt målt i antall sykehusinnleggelser med mulighet for dødlig utgang. Dette pga mangelfull beredskap og ressursmangel i helsevesenet.

Jeg kan irritere meg over at jevnaldrende har fått to doser og jeg bare en, og at de fikk 2. dose med 6 ukers mellomrom istedenfor 12 pga ren flaks, og om etterslepet vil følge meg ved en ev. 3. dose. Lite generøs tankegang og heller ikke tappert.

Ellers bekymrer jeg meg for drop-in trenden i kommunene. Er det økende vaksineskepsis eller at man ikke vil få ødelagt ferien sin? Lagring med nedkjøling, datasystemer og byråkrati gjør vaksineprogrammet lite fleksibelt - eller hva som kan være årsaken til at man ikke snur seg rundt og sender dosene avgårde til kommuner som trenger dem.

Burde man ha begynt med innenlands vaksineturisme nå i ferien for å unngå at Delta-viruset får fotfeste etter at folk kommer hjem fra utenlandsturisme?

Det Psykiske helsevernet vertfall utenfor de store byene er en stor vits i Norge uansett, skal du få hjelp med psykiske helseproblemer må du enten ha råd til å betale for det eller være heldig. En skam for "verdens rikeste land" rett og slett. Forstår jo da at styresmaktene er kåte på å få frem en rapport som viser at alt er tipp topp med den psykiske folkehelsa med tanke på hvilken elendig jobb de har gjort for å forbedre den de siste 20 årene.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke? Dette er ikke uland hvor myndighetene skjuler  sånne ting 

Vel, jeg husker tallene fra Spania i fjor, hvor de daglige dødstallene i overgangen mellom mai og juni, altså da turistsesongen tok til, brått gikk fra å være tresifrede til å vake rundt 0 - 2. 

Og ser man på denne sommerens smittetall, er det ganske påtagelig hvor stor variasjon det er i forholdene mellom smittetall og dødstall rundt om. I Polen for to dager siden, skal det for eksempel ha vært 75 nye smittetilfeller og sytten dødsfall, mens man fra Nederland kunne melde om 6926 nye smittetilfeller og to dødsfall. 

Disse tallene vitner om en betydelig underrapportering av smitte i Polen. Nå er kanskje tallene fra Nederland noe av en "outlier", og slike forskjeller kan muligens i noen grad forklares med utgangspunkt forhold som vaksinasjonsgrad, oppadstigende eller nedadgående trender, osv, men jeg vil likevel tro at andelen positive tilfeller som fanges opp og rapporteres i Polen, er en helt annen enn den vi har her i Norge.

Polakkene har som kjent også en ganske betydelig "diaspora" rundt omkring i Europa, og høye polske smittetall ville ha skapt betydelige utfordringer for denne. 

Nå er det vel neppe slik at polakkene har ett sett med smittetall til internt bruk, og et annet som de har pyntet på, til bruk utad. Men polakkene har få eller ingen insentiver til å søke å fange opp alle smittetilfellene i landet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Evil-Duck said:

 

Meh, bare det faktum at vi nå er i en situasjon at kommuner sliter med å få tak i nok folk til å gi vaksiner til er en skandale når vi har kommuner som bokstaveligtalt er desperate etter å få vaksinert sin eldre befolkning (50+) før sommer rushet for alvor starter om en uke eller to. Strategien har feilet totalt. 

Det høres ut for meg at som "norge" slite med å vaksinere 50+

Hvor mange er det snakk om i de kommunene?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...