Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (20 timer siden):

Nei. Det gjelder de som tidligere er blitt påvist smitte. Har man hatt korona skal man ikke ta vaksinen før det er gått tre uker siden symptomene ga seg.

3 måneder* er det FHI sier og det alle opererer etter her til lands. Hender vi må rydde lister for å sørge for at de med gjennomgått covid ikke tar vaksinen før det har gått 3 måneder. Heldigvis da i Oslo så hadde mange infeksjon i mars så da er det ikke så mye problemer med det nå. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

3 måneder* er det FHI sier og det alle opererer etter her til lands. Hender vi må rydde lister for å sørge for at de med gjennomgått covid ikke tar vaksinen før det har gått 3 måneder. Heldigvis da i Oslo så hadde mange infeksjon i mars så da er det ikke så mye problemer med det nå. 

Ja, mente tre måneder! :)

Er vel og sånn at hvis man skulle få første dose tidligere enn tre måneder etter infeksjon likevel, så er det er tre uker mellom "tilfrisking" fra infeksjonen og vaksinering som definerer om man er fullvaksinert slik jeg har skjønt det.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Ja, mente tre måneder! :)

Er vel og sånn at hvis man skulle få første dose tidligere enn tre måneder etter infeksjon likevel, så er det er tre uker mellom "tilfrisking" fra infeksjonen og vaksinering som definerer om man er fullvaksinert slik jeg har skjønt det.

Ja nei minst tre uker - er vel ikke direkte farlig med kortere tid enn 3 måneder men kan visst gi noen ubeahgelige bivirkninger om det har gåt for kort tid. Er derfor det er 3 måneder tror jeg. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (10 minutter siden):

Sånn sett kan det ligge an til at vaksinatørene her til lands få en enda lettere byrde en periode etter ferien.

Man skal ikke la seg skremme av de tallene direkte og jeg mener særlig i land med god vaksinedekning som feks UK. Hovedproblemet slik jeg ser det er at det kan feste seg et narrativ om at vaksinene er ubrukelige mot Delta og man ser en del tendenser til at det er en oppfatning. De er ikke ubrukelige mot Delta, men ja man kan bli smitta men da som oftest med en veldig mild sykdomsbyrde.  Forøvrig bør man gå ut i sola i sommer for å bygge opp D vitamin lagrene. Er ikke så mye sol som skal til heller. Og solkrem bør man også smøre seg med, man får D vitamin uansett. Norge har forholdsvis høy forekomst av hudkreft

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Man skal ikke la seg skremme av de tallene direkte

Jeg mente at det kunne bli flere av de ferierende som har vært i noen av de landene som kanskje må vente litt ekstra før de blir vaksinert. Er Ikke skremt overhodet. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (2 minutter siden):

Jeg mente at det kunne bli flere av de ferierende som har vært i noen av de landene som kanskje må vente litt ekstra før de blir vaksinert. Er Ikke skremt overhodet. ;) 

Ah da skjønte jeg. Men mitt inntrykk er at de fleste som drar utenlands er fullvaksinerte, men det er ikke skremmende tall på grensa iallefall mot Svinesund. Ut av 50k tester forrige måned var vel bare en håndfull omtrent positive. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Bergen vil snart tilby drop in-vaksinering for å få brukt alle åpnede doser. (drop in på norsk blir vel omtrent "stikk innom her.. for å bli stukket"). Da kommer de vel tilbake i media og klager sin nød, hvis ikke nok personer stikker innom dem.

Lenke her, men er kun et bilde hvis en ikke er abonnent. 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/A33wMz/varsler-drop-in-tilbud-for-vaksinering 

Ser det ikke som overlagt drap hvis noen blir smittet av sykehusansatte. Det er grenser for hvor mye en kan/bør gjøre for å beskytte seg mot en tilstand som hovedsakelig vises med forkjølelsessymptomer. 

Blir en annen sak hvis det er et hus i byen der 3 av 8 nylig har dødd av pest. Da er det rimelig å hindre resten av familien i å gå ut av huset. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (29 minutter siden):

Ah da skjønte jeg. Men mitt inntrykk er at de fleste som drar utenlands er fullvaksinerte, men det er ikke skremmende tall på grensa iallefall mot Svinesund. Ut av 50k tester forrige måned var vel bare en håndfull omtrent positive. 

Det er vel i hovedsak nordmenn som returnerer fra "harry-handel". Sannsynligheten for å avgi en positiv prøve innenfor 48 timer etter smitte er vel tilnærmet null.

Se heller på de som returnerer fra ferie etter 2 uker i ferielandene. De første er vel på tur hjem i disse dager? Bra vi ikke tester de vaksinerte, slik at vi får mest mulig villsmitte inn. Det er vel sannsynligvis ikke et ubetydelig antall som tror at vaksine = ikke mulig å spre smitte.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/6kkJLr/hva-venter-oss-etter-sommerferien-dette-er-scenarioene-for-hoesten

Sitat

De siste rapportene viser at nesten ingen blir alvorlig syke av covid-19 i Norge. Slik at det vært i snart tre måneder.

Sist uke ble 16 nye pasienter innlagt på sykehus.

Få blir alvorlig syke, og knapt noen dør. Da er det vanskeligere å argumentere for å stenge ned en by i syv måneder, slik Oslo-folk opplevde i vinter.

«Med en økende andel av vaksinasjon i befolkningen og en positiv utvikling kan risikoen bli uforholdsmessig lav for de utfallene som har begrunnet tiltakene mot covid-19-epidemien», skriver Helsedirektoratet.

dod.png

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser flere kommuner vil begynne med drop in vaksinering fra nabokommuner nå fordi de har for mange doser. Så dette er altså løsningen  på dette luksusproblemet fremfor å omfordele vaksinene til kommuner som sliter med å ha nok til å vaksinere folk som er 50+. Hva i alle dager er det som skjer? :( Har det raknet fullstendig for FHI nå?Er de på ferie?

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, William_S said:

3 måneder* er det FHI sier og det alle opererer etter her til lands. Hender vi må rydde lister for å sørge for at de med gjennomgått covid ikke tar vaksinen før det har gått 3 måneder. Heldigvis da i Oslo så hadde mange infeksjon i mars så da er det ikke så mye problemer med det nå. 

Ja det er jo det. Men, er det bra? Når pakningsvedlegget vil ha 3 uker mellom dosene? FHI har ikke alltid vært den skarpeste kniven i skuffen, under denne pandemien. De et litt rufsete inntrykk vil jeg si.

At man ikke har noe annet valg enn å kutte et sted sier seg jo selv når man vaksinerer med så få typer vaksine og har gitt all kontroll til EU sitt innkjøps og prioriteringsapparat.

  

1 hour ago, William_S said:

Ja nei minst tre uker - er vel ikke direkte farlig med kortere tid enn 3 måneder men kan visst gi noen ubeahgelige bivirkninger om det har gåt for kort tid. Er derfor det er 3 måneder tror jeg. 

Ok, du pratet om for den snevre gruppen som har opplevd korona i Norge?

  

1 hour ago, xRun said:

Jeg mente at det kunne bli flere av de ferierende som har vært i noen av de landene som kanskje må vente litt ekstra før de blir vaksinert. Er Ikke skremt overhodet. ;) 

Hva med de som har hatt såvidt symptomer eller har vært asymptomatiske. De vet jo ofte ikke at det er covid-19 de har opplevd.

Endret av G
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Evil-Duck said:

Ser flere kommuner vil begynne med drop in vaksinering fra nabokommuner nå fordi de har for mange doser. Så dette er altså løsningen  på dette luksusproblemet fremfor å omfordele vaksinene til kommuner som sliter med å ha nok til å vaksinere folk som er 50+. Hva i alle dager er det som skjer? :( Har det raknet fullstendig for FHI nå?Er de på ferie?

 Er nok hovedsakelig logistikk? Å sette 10-15 doser som ble til overs på slutten av dagen på «tilfeldig oppmøtte» er mye lettere enn å sende siste glasset fra Arendal til Kristiansund, med både sporbar kjølelinje og rapportering som sikrer riktig antall til dose 2 i begge kommunene.

Endret av M98kF1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (34 minutter siden):

Bergen vil snart tilby drop in-vaksinering for å få brukt alle åpnede doser. (drop in på norsk blir vel omtrent "stikk innom her.. for å bli stukket"). Da kommer de vel tilbake i media og klager sin nød, hvis ikke nok personer stikker innom dem.

Lenke her, men er kun et bilde hvis en ikke er abonnent. 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/A33wMz/varsler-drop-in-tilbud-for-vaksinering 

 

Evil-Duck skrev (28 minutter siden):

Ser flere kommuner vil begynne med drop in vaksinering fra nabokommuner nå fordi de har for mange doser. Så dette er altså løsningen  på dette luksusproblemet fremfor å omfordele vaksinene til kommuner som sliter med å ha nok til å vaksinere folk som er 50+. Hva i alle dager er det som skjer? :( Har det raknet fullstendig for FHI nå?Er de på ferie?

Bergen er 0-kommune, og er langt frå ferdige med vaksineringa. I følgje artikkelen vil drop-in gjelde eventuelle dosar som er til overs når dagen er slutt, enten fordi nokon ikkje har møtt til timane eller fordi ein greier å hente ut ekstra dosar frå hetteglasa. Målet er såleis å unngå at opna dosar må kastast.

Sitat

Varsler drop in-tilbud for vaksinering

Bergen er straks klare med et drop in-tilbud for å sikre at allerede åpnede vaksinedoser blir brukt.

6971d498-6bfc-4b47-b09e-d910c21ad7a5?fit
 

Leder for vaksinasjonsprogrammet i Bergen, Elisabeth Engelsen. FOTO: ALICE BRATSHAUG (ARKIV)

Publisert Publisert
9. juli
    • Del på Facebook
    • Del på twitter
    • Del med e-post
  1.  

– Det er kun styrt drop-in for de våte dosene i første omgang. Dette for ikke å kassere dosene. Det vil i utgangspunktet tilbys hver dag, men vi kan risikere at vi ikke har ledige doser enkelte dager, sier Elisabeth Engelsen, leder for vaksineprosjektet i Bergen.

Såkalte «våte doser» vil si vaksinedoser fra hetteglass som allerede er åpnet og må brukes innen seks timer. Hvor mange doser som daglig kan tilbys til innbyggerne, vil variere.

 

– Vi prøver å åpne færrest mulig glass på slutten av dagen, og holde det til maks fem våte doser pr. vaksinestasjon hver ukedag, sier Engelsen.

Hun vil ikke gå nærmere inn på hvordan løsningen vil fungere i praksis, men sier de kommer tilbake med detaljert informasjon «innen rimelig kort tid» når de har ferdigtestet løsningen.

800 restdoser denne uken

Engelsen sier de denne uken har om lag 800 vaksinedoser til overs og som vil bli overført til neste uke. Restdosene kommer hovedsakelig av at kommunen trekker ut en del såkalte syvende doser, men også fordi enkelte ikke møter opp til timene sine, sier Engelsen.

– Det er kjent at vi ukentlig har restdoser. Disse hoper seg ikke opp og vi får satt alle dosene, såfremt folk registrerer seg for å få vaksine, sier hun.

– Og det gjør folk?

– Det er den utfordringen vi har nå. Vi ønsker at flere skal registrere seg for dose 1. Vi ser at de i aldersgruppen 18–44 år er litt avventende med å registrere seg. Vi har en mistanke om at noen venter til etter ferien, men håper flest mulig vil registrere seg nå.

47cf624c-1bb7-4a29-a221-91cbd4c81b9f?fit
 

Bergenshallen vaksinestasjon. Over 13.000 vaksiner er blitt satt i ulike stasjoner i Bergen denne uken. FOTO: PAUL S. AMUNDSEN (ARKIV)

Alle innbyggere i Bergen over 18 år har nå fått tilbud om å registrere seg til vaksine. Ifølge BTs oversikt har 60 prosent av innbyggerne fått minst én dose og 28 prosent er ferdig vaksinert.

– Vi har en god vaksinedekning for aldersgruppene 45 år og eldre. Bergenserne har vært kjempeflinke. Jeg er også stolt av de ansatte i stasjonene og i vaksineprosjektet generelt, sier Engelsen.

Flere kan vaksineres for dose to

Fremover vil kommunen åpne opp for å tilby andre dose til innbyggerne som har ventet lengst. Bergensere som ennå ikke er blitt vaksinert, er imidlertid først i køen, understreker Engelsen.

 

– FHI har åpnet for at de som venter på dose to, kan få tilbud hvis vi ikke klarer å få satt dose 1 av de timene vi har til kapasitet. Hvis ikke nok registrerer seg for dose 1, kan vi begynne å tilby dose 2 til de som har ventet lengst, sier Engelsen, og fortsetter:

– Vi har fortsatt ledig kapasitet for neste uke og håper at flere registrerer seg for dose 1 nå, men allerede i neste uke vil vi se hva vi har av ledige timer og hvem vi kan slippe inn for dose 2.

061db43e-afc5-4a4d-9848-235a71e1c207?fit
 

Anslag vaksinasjonskalender pr. 9. juli. Det er ingen endringer i kalenderen fra forrige uke. Vaksinasjonsperioden gjelder både for dose 1 og 2. FOTO: BERGEN KOMMUNE

To typer vaksiner fremover

Bergen har i lang tid kun blitt tildelt Pfizer-vaksinen. Fra uke 29 vil kommune også motta Spikevax, også kalt Moderna.

– Dette har ingen betydning for vaksinekalenderen. Vi får samme forventet tildeling av vaksiner, men noen av disse vil også være Spikevax, sier Engelsen.

Hun understreker at innbyggerne ikke skal bekymre seg om de får tildelt Spikevax i stedet for Pfizer, da vaksinene baserer seg på samme teknologi og er svært like i hvordan de er bygget opp.

publisert
publisert: 9. juli 2021 15:08
oppdatert: 9. juli 2021 15:57

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (3 minutter siden):

 Er nok hovedsakelig logistikk? Å sette 10-15 doser som ble til overs på slutten av dagen på «tilfeldig oppmøtte» er mye lettere enn å sende siste glasset fra Arendal til Kristiansund, med både sporbar kjølelinje og rapportering som sikrer riktig antall til dose 2 i begge kommunene.

 

torbjornen skrev (1 minutt siden):

Bergen er 0-kommune, og er langt frå ferdige med vaksineringa. I følgje artikkelen vil drop-in gjelde eventuelle dosar som er til overs når dagen er slutt, enten fordi nokon ikkje har møtt til timane eller fordi ein greier å hente ut ekstra dosar frå hetteglasa. Målet er såleis å unngå at opna dosar må kastast.

Meh, bare det faktum at vi nå er i en situasjon at kommuner sliter med å få tak i nok folk til å gi vaksiner til er en skandale når vi har kommuner som bokstaveligtalt er desperate etter å få vaksinert sin eldre befolkning (50+) før sommer rushet for alvor starter om en uke eller to. Strategien har feilet totalt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 minutter siden):

 

Meh, bare det faktum at vi nå er i en situasjon at kommuner sliter med å få tak i nok folk til å gi vaksiner til er en skandale når vi har kommuner som bokstaveligtalt er desperate etter å få vaksinert sin eldre befolkning (50+) før sommer rushet for alvor starter om en uke eller to. Strategien har feilet totalt. 

Dette kan ein vere einig i, men drop-in-tilbodet i Bergen har eigentleg svært lite med saka å gjere. 

Når det gjeld vaksinestrategien meiner eg at ein burde ha vaksinert risikogruppene innan ein viss dato (f.eks. gitt alle 1 dose innan 1/5), men eg støttar skeivfordelinga når det gjeld friske personar etter at risikogruppene er vaksinerte. (Det er nok å nemne at Oslo var nedstengt i 7 månader). Når kommunar nærmar seg fullføring bør det vere slik at FHI får melding slik at nye dosar går inn att i potten, og blir delt ut til dei kommunane som ikkje er ferdige. Her i Sogn og Fjordane/Vestland har det vore lite smitte no, og så lenge ein får mindre påfyll frå Oslo og Bergen minskar faren for nye utbrot.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Det er vel i hovedsak nordmenn som returnerer fra "harry-handel". Sannsynligheten for å avgi en positiv prøve innenfor 48 timer etter smitte er vel tilnærmet null.

Se heller på de som returnerer fra ferie etter 2 uker i ferielandene. De første er vel på tur hjem i disse dager? Bra vi ikke tester de vaksinerte, slik at vi får mest mulig villsmitte inn. Det er vel sannsynligvis ikke et ubetydelig antall som tror at vaksine = ikke mulig å spre smitte.

Det er et ganske håpløst opplegg. 

Alle innreisende burde testes i alle fall én gang på grensen, og én gang etter ti dager. Har for øvrig ikke all verdens tillit til smittetallene som kommer fra land som Polen og Ungarn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Dette kan ein vere einig i, men drop-in-tilbodet i Bergen har eigentleg svært lite med saka å gjere. 

Når det gjeld vaksinestrategien meiner eg at ein burde ha vaksinert risikogruppene innan ein viss dato (f.eks. gitt alle 1 dose innan 1/5), men eg støttar skeivfordelinga når det gjeld friske personar etter at risikogruppene er vaksinerte. (Det er nok å nemne at Oslo var nedstengt i 7 månader). Når kommunar nærmar seg fullføring bør det vere slik at FHI får melding slik at nye dosar går inn att i potten, og blir delt ut til dei kommunane som ikkje er ferdige. Her i Sogn og Fjordane/Vestland har det vore lite smitte no, og så lenge ein får mindre påfyll frå Oslo og Bergen minskar faren for nye utbrot.

Før vaksinepasset og delta varianten som kan smitter fra vaksinerte til uvaksinerte ble en faktor kunne jeg sakt meg mye enig i dette, men FHI har jo vist at risikogruppene ikke betyr så mye for de likevel, jeg har tatt meg en lenger pause fra hele korona sirkuset nå, men kjente blodet koke litt når jeg ser overskrifter i avisene om at flere kommuner sliter med å finne folk å vaksinere for de har for mange doser, dette gjelder ikke bare Bergen, men de sakt er jo og Bergen en by med en relativ veldig ung befolkning som dro store fordeler av den ulogiske omfordelingen som ble innført i Mars som har gjort fordelingen av doser til risikogruppene helt tilfeldig å baser på demografi å ingen andre logiske faktorer som smittetrykk, så bor du i en kommune med en gammel og syk befolkning så for en bare si sorry mac, sucks to be you. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...