Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Kanskje det er et annet virus jeg har, da. Det har ikke presentert seg med fullt navn. 

Til slutt her står det at land der mange lider av fedme, kan bli tvunget til å ta et oppgjør med fedmen på grunn av immunitetsproblemene det skaper. Så kanskje rett inn i et scenario med tvungen slankeleir, og rasjoneringskort for å få kjøpe kaloririke matvarer? Vi har sett før at helsevesenet har en veldig stor makt når det gjelder tiltak mot korona. Blant annet har kontanter blitt enda mer faset ut, som et koronatiltak.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02946-6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Sogn og Fjordane er alle kommunane minuskommunar. Men det er likevel store skilnader på kor langt dei enkelte kommunane har komme. Sunnfjord kommune i Sunnfjord skal til på siste aldersgruppa:

Sitat

Har sendt ut vaksineinnkalling til den siste gruppa

Vaksine-Norman.jpg?chk=316FB0
SISTE GRUPPE: No skal Sunnfjord kommune starte å vaksinere siste gruppa. Foto: Privat/Berit Roald / NTB
09.07.21 20:38
Åpne deleknapper for artikkelen

Torsdag sende Sunnfjord kommune ut vaksineinnkalling til rundt 300 personar i aldersgruppa 25–39 år.

 For abonnentar

– I går begynte vi å sende ut vaksineinnkalling i aldersgruppa 24–39 år for skule-, barnehage- og SFO-tilsette, i tillegg til resterande gruppe av helsepersonell, seier vaksinekoordinator Liselotte Norman.

Norman trur at dei har sendt ut omtrent 300 vaksineinnkallingar.

– Det er mange som byter time grunna ferie. No har vi oppdatert gruppene 18–24 år og 40–44 år, og såg at vi hadde noko ledig kapasitet, så vi sende ut 100 invitasjonar til folk som ikkje jobba innanfor helse, skule eller barnehage.

Håper på å få 1000 dosar i veka

Norman fortel at det er uvisst kor mange vaksinedosar dei får i veka.

– Det er litt bingo. Vi fekk ein veldig reduksjon i tal dosar førre veke, då vi forventa 1000 dosar, men fekk 400 dosar. Vi klarer ikkje helt å estimere tal dosar før vi får beskjed 13 dagar før, men vi håper på å ligge på 1000 dosar i veka framover.

Kommuneoverlege Øystein Furnes fortel at det er rundt 3500 personar som står att i gruppa 24–39 år.

– Mange har allereie fått vaksine, fordi dei enten er helsepersonell eller i risikogruppa.

Furnes fortel at det ser ut som Sunnfjord kommune kan vere ferdig eit par veker før det først var tenkt.

– Ting endrar seg undervegs heile tida, men det ser ut til at vi kan vere ferdig eit par veker før vi trudde. Det er kjekt.

Kjem med oppfordringar

Om du er i aldersgruppa 18–24 eller 40-44, og ikkje har fått tilbod om første vaksine, og vil ha den, så har Norman klar beskjed:

– Ta kontakt med oss om du har registrert deg, og vil ha vaksinen, men ikkje har fått innkalling.

Furnes har også nokre oppfordringar:

– No når vi har opna opp såpass mykje som vi har gjort, så er det to ting eg verkeleg anbefaler folk å gjere. Det eine er å laste ned smitteappen, og det andre er å teste seg om ein får symptom. Også må ein sjølvsagt følge andre oppfordringar, som å halde ein meter avstand.

https://www.firda.no/har-sendt-ut-vaksineinnkalling-til-den-siste-gruppa/s/5-15-1250672

På same tid skal nabokommunen Askvoll så smått til på aldersgruppa 45-55:

https://www.askvoll.kommune.no/aktuelt/timebestilling-koronavaksine.56416.aspx

Det er heller ikkje enkelt for dei ulike kommunane å vite kor mange dosar dei får:

Sunnfjord:

Sitat

Norman fortel at det er uvisst kor mange vaksinedosar dei får i veka.

– Det er litt bingo. Vi fekk ein veldig reduksjon i tal dosar førre veke, då vi forventa 1000 dosar, men fekk 400 dosar. Vi klarer ikkje helt å estimere tal dosar før vi får beskjed 13 dagar før, men vi håper på å ligge på 1000 dosar i veka framover.

Askvoll:

Sitat

Fredag 09.07. fekk vi melding om at vi skulle få 54 dosar ekstra neste veke.  Vi opna difor opp for at fleire kunne bestille seg time den 14.07.  Rett etterpå fekk vi ny beskjed om at vi ikkje fekk desse likevel.  Difor vil dei fleste som prøver å bestille time no, likevel ikkje få mulighet til det.  Vi beklagar dette!  Vi må også endre timane til dei som allereie hadde fått sett seg opp på time i løpet av dagen.  Vi ringer til dei det gjeld.  Det vert ny vaksinering 29.07. Vi opnar opp tidspunkt for dette ca. 15.07.

Ein annan ting vi kan lese ut av dette er at Askvoll truleg brukar 6 dosar per glas og kastar det som blir til overs. (54 går opp i 6). Det same gjer nabokommunen, Fjaler. Kanskje brukar Sunnfjord kommune alle heile dosar slik som Bergen, som greier å hente ut 6,8 heile dosar per glas? Noko av forklaringa er nok likevel at Førde ligg i Sunnfjord kommune, og at denne kommunen difor har ei befolkning med lågare gjennomsnittsalder enn omkringliggjande kommunar (samt at Askvoll ikkje rakk å komme i gang med AstraZenica før den vart stansa), men eg tykkjer at det er merkeleg dersom dette er heile forklaringa.

Lenke til kommentar

 

Sitat

 

Genetiska riskfaktorer för svår covid-19 kartlagda

Varför blir vissa så svårt sjuka i covid-19? Utöver riskfaktorer som ålder och diabetes så ligger en del av förklaringen i att vi bär på olika genetiska varianter som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. För att kartlägga genetiska riskfaktorer krävs ett stort antal patienter. Därför initierades en global insats kallad The COVID-19 Host Genetics Initiative i början av pandemin. Initiativet omfattar för närvarande mer än 61 studier från 25 länder. Forskare från Karolinska Institutet och Uppsala universitet ingår genom den svenska studien SweCovid, med genetiska data från cirka 300 individer som varit inlagda på intensivvårdsavdelning.

https://nyheter.ki.se/genetiska-riskfaktorer-for-svar-covid-19-kartlagda

 

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (5 timer siden):

Helt sikkert en mulighet, men samtidig er leveransene så usikker så ikke godt å vite.

I min kommune er det slik:

Sitat

Viss alle timane er reservert når du logger inn, eller du ikkje har moglegheit til å ta vaksine på dagane med ledig time, kan du logge inn igjen etter nokre dagar for å sjå om det har kome nye timar. Vi brukar å legge ut nye timar fredag ettermiddag eller måndag. 

https://www.fjaler.kommune.no/politikk-og-samfunn/koronavirus-fjaler-kommune/vaksine/

I Fjaler held ein altså på med å gje dei siste i gruppa 45-54 tilbod om vaksine, så her er ein komne lenger enn Askvoll, men likevel mykje kortare enn Sunnfjord kommune.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (16 minutter siden):

Kanskje det er et annet virus jeg har, da. Det har ikke presentert seg med fullt navn. 

Til slutt her står det at land der mange lider av fedme, kan bli tvunget til å ta et oppgjør med fedmen på grunn av immunitetsproblemene det skaper. Så kanskje rett inn i et scenario med tvungen slankeleir, og rasjoneringskort for å få kjøpe kaloririke matvarer? Vi har sett før at helsevesenet har en veldig stor makt når det gjelder tiltak mot korona. Blant annet har kontanter blitt enda mer faset ut, som et koronatiltak.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02946-6

Litt på sida av temaet, men enkelte politiske parti vil iallefall innføre flest mogeleg avgifter om dei kjem til med det, slik som auka sukkeravgift for å finansiere fleire lærarar.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Seriøst? Jeg ler ikke av de som velger å ta vaksinen. Mitt valg å vente med å ta vaksinen?

Hva er galt med det:hmm:

 

Ingenting, så lenge "alle" andre tek vaksina.

Om "alle" hadde venta med å ta vaksina ville ein derimot fort ha hatt "lockdown" og fulle sjukehus.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
G skrev (51 minutter siden):

Veldig off-topic. Men hadde staten sponset togdriften 100 % så kunne man jo ha hatt gratis togreising:

_76038871_trainmathurreuters.jpg

Sånn sett er vi veldig bortskjemte, men gjerne gratis reise. Da jeg kjørte tog for en uke siden var det fortsatt ledige sittplasser og mulig å holde avstand. AC-systemet stod på for fullt med frisk luft som sirkulerte i kupeen, både behagelig og betryggende med hensyn til korona, vel og merke hvis luften kom utenifra.

Tog er mitt yndlings-fremkomstmiddel, men jeg har unngått kollektivtransport under pandemien. Lurer på om VY, Bane Nord og Ruter er på konkursens rand nå om dagen.

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (53 minutter siden):

Veldig off-topic. Men hadde staten sponset togdriften 100 % så kunne man jo ha hatt gratis togreising:

_76038871_trainmathurreuters.jpg

No sponsar vel Staten jarnbanen ganske mykje som det er. Hadde alle midlane som går til jarnbane gått til buss hadde kanskje heile landet ha hatt gratis kollektivtilbod. Men samstundes er jarnbana viktig for både godstransport og for dei som bur langs med jarnbanestrekningane.

Dette vart litt på sida av temaet. Eller ein digresjon, som klasseforstandaren min på vidaregåande ville ha kalla det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Budeia said:

Kanskje det er et annet virus jeg har, da. Det har ikke presentert seg med fullt navn. 

Til slutt her står det at land der mange lider av fedme, kan bli tvunget til å ta et oppgjør med fedmen på grunn av immunitetsproblemene det skaper. Så kanskje rett inn i et scenario med tvungen slankeleir, og rasjoneringskort for å få kjøpe kaloririke matvarer? Vi har sett før at helsevesenet har en veldig stor makt når det gjelder tiltak mot korona. Blant annet har kontanter blitt enda mer faset ut, som et koronatiltak.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02946-6

Spennende. Takk for lenke. Det var jo akkurat det jeg spurte om her :dribble::

 

Men, da lurer jeg litt på hvorfor fete mennesker er prioritert for å få vaksine i det nasjonale norske vaksineprogrammet. For de med BMI høyere enn NN (no-no :p) er prioriterte som om de tilhører risikogruppene.

Dersom vaksinen virker dårlige på dem, burde de likevel være prioritert?

Kanskje de egentlig burde være ekstra prioritert og få 5 vaksinedoser? Ikke vet jeg. Er ikke helt å bli klok på dette temaet.

Endret av G
Lenke til kommentar
52 minutes ago, torbjornen said:

I Sogn og Fjordane er alle kommunane minuskommunar. Men det er likevel store skilnader på kor langt dei enkelte kommunane har komme. Sunnfjord kommune i Sunnfjord skal til på siste aldersgruppa:

https://www.firda.no/har-sendt-ut-vaksineinnkalling-til-den-siste-gruppa/s/5-15-1250672

På same tid skal nabokommunen Askvoll så smått til på aldersgruppa 45-55:

https://www.askvoll.kommune.no/aktuelt/timebestilling-koronavaksine.56416.aspx

Det er heller ikkje enkelt for dei ulike kommunane å vite kor mange dosar dei får:

Sunnfjord:

Askvoll:

Ein annan ting vi kan lese ut av dette er at Askvoll truleg brukar 6 dosar per glas og kastar det som blir til overs. (54 går opp i 6). Det same gjer nabokommunen, Fjaler. Kanskje brukar Sunnfjord kommune alle heile dosar slik som Bergen, som greier å hente ut 6,8 heile dosar per glas? Noko av forklaringa er nok likevel at Førde ligg i Sunnfjord kommune, og at denne kommunen difor har ei befolkning med lågare gjennomsnittsalder enn omkringliggjande kommunar (samt at Askvoll ikkje rakk å komme i gang med AstraZenica før den vart stansa), men eg tykkjer at det er merkeleg dersom dette er heile forklaringa.

Er det ikke bare fylliker som driver å slurper til seg bunnslagget i glass og flaskene? :fun:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, torbjornen said:

Ingenting, så lenge "alle" andre tek vaksina.

Om "alle" hadde venta med å ta vaksina ville ein derimot fort ha hatt "lockdown" og fulle sjukehus.

Okay, ville ikke vert her om "alle" ikke tar vaksinen, eller "alle venter"

Om jeg venter har det noe å bety?

Er en person av 5.5mill:grin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Subara said:

Sånn sett er vi veldig bortskjemte, men gjerne gratis reise. Da jeg kjørte tog for en uke siden var det fortsatt ledige sittplasser og mulig å holde avstand. AC-systemet stod på for fullt med frisk luft som sirkulerte i kupeen, både behagelig og betryggende med hensyn til korona, vel og merke hvis luften kom utenifra.

Tog er mitt yndlings-fremkomstmiddel, men jeg har unngått kollektivtransport under pandemien. Lurer på om VY, Bane Nord og Ruter er på konkursens rand nå om dagen.

Sånn i tilfelle dagene blir for korte for deg til å få fullt utløp for hobbyen din. Andre teller nummerskilter på biler. Jeg vil si at du kanskje har en sunnere hobby enn disse, men alt kan diskuteres. Kanskje du kan få sneket inn 5 minutter ekstra togkjøring før du legger deg, eller før frokosten:

Veldig off-topic.

 

  

23 minutes ago, torbjornen said:

Dette vart litt på sida av temaet. Eller ein digresjon, som klasseforstandaren min på vidaregåande ville ha kalla det.

Jeg ville ha kalt det for å være i en klasse for seg selv da, men..

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Men, da lurer jeg litt på hvorfor fete mennesker er prioritert for å få vaksine i det nasjonale norske vaksineprogrammet. For de med BMI høyere enn NN (no-no :p) er prioriterte som om de tilhører risikogruppene.

Forslag: Overvektige er ofte mer utsatt for livsstilssykdommer som diabetes. Istedenfor å kategorisere og sortere på ulike sykdommer, gikk de ut i fra vekt og høyde og oppnådde tidsbesparelse i vaksineprogrammet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det går opp og ned her i livet.

Sitat

Det siste døgnet er det registrert 170 koronasmittede i Norge. Det er 70 færre enn forrige fredag. De siste sju dagene er det i snitt registrert 173 koronasmittede per dag. det r 18 under snittet for uka før, så trenden er synkende.

Fredag var 27 koronapasienter innlagt på sykehus, tre flere enn torsdag. Til sammen er 796 koronasmittede personer døde i Norge siden mars 2020. 17 av dem var under 50 år.

Til nå har 3.027.057 personer fått første dose av koronavaksinen, og 1.590.323 personer har fått andre dose.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (4 timer siden):

Men da skal jeg si at jeg har ikke tatt vaksinen, jeg venter, og er skeptisk til hele det sirkuset som er nå om å ta vaksinen,

Som jeg har sakt før, tatt en vaksine i mitt 55år jeg har levd på denne planeten.

Da har du heller lite å si her... du velger å stille deg utenfor. For meg opplever jeg deg som egoistisk for du tenker kun på deg selv og ikke de andre rundt deg. Du får regne med en del pepper for dette, og i mine øyne så er det fortjent. 

Aner ikke hvor mange ganger du nå har sagt at du i dine 55 utrolige år kun har tatt en eneste vaksine. Det hadde nå vært noe om du aldri hadde tatt en eneste én. Blir litt som å skryte av at du nesten aldri har prøvd en joint, eller nesten aldri har drukket alkohol. 

Endret av Andre1980
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Andre1980 said:

Da har du heller lite å si her... du velger å stille deg utenfor. For meg opplever jeg deg som egoistisk for du tenker kun på deg selv og ikke de andre rundt deg. Du får regne med en del pepper for dette, og i mine øyne så er det fortjent. 

Aner ikke hvor mange ganger du nå har sagt at du i dine 55 utrolige år kun har tatt en eneste vaksine. Det hadde nå vært noe om du aldri hadde tatt en eneste én. Blir litt som å skryte av at du nesten aldri har prøvd en joint, eller nesten aldri har drukket alkohol. 

Du om det. Du og jeg har rett til å poste våres meninger her inne.

Så hvorfor jeg har lite å si her inne for du stå for:grin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som kan være lett å glemme når man ser vaksineringstallene er at de som har gjennomgått Covid-19-sykdom kun skal ha én dose. I noen kommuner som har hatt mange smittede vil det kunne bidra til at vaksineringen går litt raskere. For eksempel i Ullensaker kommune, hvor det ikke er så veldig langt unna at 10% av folketallet har vært smittet. En andel av disse igjen er barn og skal ikke ha vaksine ennå uansett, men at det blir brukt færre doser på tidligere smittede har noe å si i det store og hele. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (4 minutter siden):

Du om det. Du og jeg har rett til å poste våres meninger her inne.

Så hvorfor jeg har lite å si her inne for du stå for:grin:

Jeg bare sier min mening.Du er inne på et forum om koronavirus og omtrent daglig proklamerer du din sak om at du ikke vil ta vaksinen og at du kun har tatt en vaksine i ditt liv.  Da tenkte jeg at det var på sin plass å si hvordan det kommer ut for meg. Jeg snakker kun for meg, og ingen andre. For meg virker ,det egoistisk, om det ikke er andre grunner enn at du ikke vil ta vaksinen (og det sistnevnte trenger du ikke å snakke om, eller kommentere. Det er en privatsak, men påvirker selvfølgelig inntrykket).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...