Gå til innhold

Elon Musk: Viser fram Tesla Model Y om en drøy uke


Anbefalte innlegg

Dette kan bli en spennende nyhet.

Det gjenstår å se hva det betyr i spesifikasjoner, men

1) tredje seterad kan bety mer bagasjerom enn modell 3.

2) Manglende falkevingedører kan bety taklastmuligheter (og mindre tid på verksted)

3) cuv bør bety hengerfeste

Til 10% høyere pris enn modell 3 og 10% mindre rekkevidde kan dette bli innertier sml familiebilsegmentet i Norge.

Selv om hengerfeste på model s eller taklast på model x ville stått høyere på min personlige ønskeliste, kan model y bli løsningen for svært mange familier.

Jeg håper på større bagasjerom foran (noe a la de første model S), hengerfeste og at de har tatt lærdom av tidligere designblundere som håndtakene på model S, falkevingedørene på X (flott å få det bekreftet), bedre svingradius m.m.

 

For model S håper jeg de kommer med en v2.0 etter hvert. Altså en vesentlig større endring enn tidligere oppgraderinger. Deriblant hengerfeste, mulighet for større taklast, lettere konstruksjon, bedre bagasjeplass foran, varmepumpe, kamerabaserte sidespeil, oppdatert batterikkjemi, 230V-uttak, bedre seter m.m.

 

PS. Ingen har sagt "10% kortere rekkevidde", i artikkelen står det "noe kortere rekkevidde", hva nå det måtte bety.

 

Dette er jo ingen nyhet? Dette har vi jo visst i snart et år.

Datoen 14. mars er vel en nyhet? Det samme er vel også opplysningen "10% større" og den tredje seteraden?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du mener en endring fra 15. til 14 mars eller at Tesla faktisk overholder en dato de har satt er nyheten så nei. Mars 2019 har vært annonsert lenge. Se f.eks http://fortune.com/2018/06/06/elon-musk-tesla-model-y-image/

Det Musk har sagt tidligere 15 mars 2019, men det har aldri vært spikret. Han sa etterpå at han "just made it up, because the Ides of March sounded good". Og i følge Musks tidsregning kunne det like gjerne vært mars 2020...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det Musk har sagt tidligere 15 mars 2019, men det har aldri vært spikret. Han sa etterpå at han "just made it up, because the Ides of March sounded good". Og i følge Musks tidsregning kunne det like gjerne vært mars 2020...

M.a.o. nyheten er at Tesla faktisk overholder en dato de har satt  :)

Lenke til kommentar

"Konkurs innen 2020"

 

- uname -l 

 

:wee:

Større satsing og investeringer innebærer også at man må selge godt. Så sånt sett kan man også se på dette som et risikoprosjekt hvor fallhøyden kan bli stor.

 

Selv om Tesla har et visst forsprang, så er det om ikke så veldig lenge spist opp. Og hva som skjer da er vanskelig å spå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om Tesla har et visst forsprang, så er det om ikke så veldig lenge spist opp. Og hva som skjer da er vanskelig å spå.

Kvifor trur du forspranget er oppete om ikkje lenge? So langt har ingen andre bilprodusentar lagt fram planar om produksjon som kjem i nærleiken av Tesla-nivå. Heller ikkje teknologisk har dei andre klart å ta att forspranget til Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er tydelig at investorene til selskapet ikke har peiling. De skulle lest kommentarfeltet på diskusjon.no :)

 

 

Det er jo snart flere som sitter short, enn det er som har investert, det er vel over en tredjedel av aksjene i selskapet som er lånt ut, så skulle man gått etter den logikken så er vel sannsynligheten for et dramatisk fall over 30% nå ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvifor trur du forspranget er oppete om ikkje lenge? So langt har ingen andre bilprodusentar lagt fram planar om produksjon som kjem i nærleiken av Tesla-nivå. Heller ikkje teknologisk har dei andre klart å ta att forspranget til Tesla.

Jo, det er det flere som har. Men ingen overraskelse at du overser det.

 

At ikke andre har tatt igjen rent teknologisk blir primært din subjektive mening. I en test mellom i-Pace og Model X så foretrakk f.eks forfatteren i-Pace og den vant. Flere aspekter som spiller inn. Handler ikke bare om rekkevidde, men også om driftsikkerhet, service, kjøreegenskaper, interiør, seter, osv. Tesla scorer dårlig på flere her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig hvor lang tid det skal gå før noen lager en stasjonsvogn.

Det må vi nok belage oss på en stund fremover også da stasjonsvogn ikke utgjør særlig stor andel av det globale markedet. Tesla er jo også et amerikansk selskap, så det ser jo faktisk ut som om det kommer pick-up fra Tesla lenge før vi eventuelt får noen stasjonsvogn.
Lenke til kommentar

Ja takk. Man unngår litt problemer med å slippe å måtte dra ned ruta hver gang på vinteren når man skal åpne dørene. ^^ 

 

I tillegg tror jeg diverse støy blir bedre, nå vet jeg ikke hvordan model 3 er. Men det sies at det er mer støy enn model S. Og den støyer akkurat litt for mye for min del på de "værste" dagene. Så med noen rammer rundt vinduet tror jeg det hadde gått andre veien heller. 

 

For all del, jeg klarer meg. Men skulle jeg hatt ett ønske oppfylt er det rammer på dører. Da hadde model Y blitt aktuell. 

Lenke til kommentar

I tillegg tror jeg diverse støy blir bedre, nå vet jeg ikke hvordan model 3 er. Men det sies at det er mer støy enn model S. Og den støyer akkurat litt for mye for min del på de "værste" dagene. Så med noen rammer rundt vinduet tror jeg det hadde gått andre veien heller. 

 

For all del, jeg klarer meg. Men skulle jeg hatt ett ønske oppfylt er det rammer på dører. Da hadde model Y blitt aktuell. 

Ja, det er sant. 

 

Blir spennende å se på "reveal" streamen. Regner med Model Y havner i "interessant" lista for kjøp i 2021. 

Lenke til kommentar

Ja, det er sant. 

 

Blir spennende å se på "reveal" streamen. Regner med Model Y havner i "interessant" lista for kjøp i 2021. 

 

Ja det kan fort bli det for min del også. Da er model 3 en rundt 2 år og bør byttes ut, i tillegg satser jeg på å trenge større bil rundt de tider. 

Lenke til kommentar

Blir spennende å se på "reveal" streamen. Regner med Model Y havner i "interessant" lista for kjøp i 2021. 

Jepp, det blir spennende. Kan bli interessant for min del også.

 

Jeg kikket forresten på en parkert model 3 her i går. Selv om jeg visste den skulle være liten ble jeg litt overrasket over hvor liten den er. Det blir for smått for min del.

Lenke til kommentar

Jepp, det blir spennende. Kan bli interessant for min del også.

 

Jeg kikket forresten på en parkert model 3 her i går. Selv om jeg visste den skulle være liten ble jeg litt overrasket over hvor liten den er. Det blir for smått for min del.

Model 3 er både for liten, og med for mange ting jeg bare ikke liker. Kun en skjerm i midten håper jeg Model Y holder seg unna. Jeg er for glad i å ha noe bak rattet som kan gi informasjonen jeg trenger. Greit med koppholdere, og oppbevaringroms er også noe jeg vil ha. Bakluke som tar med seg vinduet (hva heter dem igjen?), som generelt gjør rommet bak større er også en fordel. 

 

Siden Tesla er flinke med oppdateringer og slikt angående duppedingser i bilene sine, så håper jeg de gjør Model Y klar for AR/HUD, som man kan se forbedringer til osv ettersom tiden går. Trur det er ekstremt mye spennende man kan gjøre med det på sikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og den støyer akkurat litt for mye for min del på de "værste" dagene. Så med noen rammer rundt vinduet tror jeg det hadde gått andre veien heller. 

 

Typisk. Tesla leverer dessverre ikke kvalitet over hele linjen. De gjør mye riktig, men bommer på målstreken på for mange områder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...