Gå til innhold

Elon Musk: Viser fram Tesla Model Y om en drøy uke


Anbefalte innlegg

 

Kven då? Volkswagen har planar om å produksjon på det nivået Tesla er no om to år. 

Snakker du da om det totale antallet til hele VW group, eller henter du tall fra kun én av modellene av de totalt 20-25 modellene de skal ha i produksjon i 2025? 
Eg skreiv fyrst og framst "om to år", ikkje seks år (2025), og det er snakk om bilar bygd på MEB-plattformen. Dei har òg lansert eit langsiktig mål om 1 million bilar i året i 2025. Sovidt eg har fått med meg, har ingen del av VW-konsernet tenkt å lansere volum-modellar på andre plattformer enn MEB.

 

Tesla skalerte opp frå ca 100.000 bilar i heile 2017 til ca 100.000 bilar i kvartalet no, og aukar produksjonen vidare. Model Y kjem i tillegg til, ikkje i staden for, Model 3. Det er ikkje godt å vite kvar Tesla er om seks år, men Tesla har ingen ambisjonar om å bremse salsveksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg skreiv fyrst og framst "om to år", ikkje seks år (2025), og det er snakk om bilar bygd på MEB-plattformen. Dei har òg lansert eit langsiktig mål om 1 million bilar i året i 2025. Sovidt eg har fått med meg, har ingen del av VW-konsernet tenkt å lansere volum-modellar på andre plattformer enn MEB.

 

Tesla skalerte opp frå ca 100.000 bilar i heile 2017 til ca 100.000 bilar i kvartalet no, og aukar produksjonen vidare. Model Y kjem i tillegg til, ikkje i staden for, Model 3. Det er ikkje godt å vite kvar Tesla er om seks år, men Tesla har ingen ambisjonar om å bremse salsveksten.

Hvorfor kutter du ut deler av argumentene konstant? 

 

Forstår du at det er naturlig at det blir feil å sammenligne model vs model når man snakker om VW mot Tesla rundt produksjonen? 

 

VW har 25-26 modeller som skal elektrifiseres, mens Tesla har 3 og nå snart 4. Det er en selvfølge at Tesla produserer mer biler per modell nå og inn i fremtiden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Slutt å trolle.

Samtidig sletter du halvparten av det jeg skrev. 

 

Blir morsomt å diskutere når man kan gjøre det på denne måten her. Når du kan spy ut argumenter som er tatt for seg i det du slettet.

 

Nei, det stod ikkje eit kvekk om verknadsgrad eller utslepp i det eg sletta. Det stod derimot noko om trendar i energi-utvikling. Her er heile:

Nja, samtidig så sier han at FCEV er "Fool cells", så alt på det rene har han jo ikke om formålet er en grønnere fremtid. Får satse på han snakket om tilfellet der og da, og ikke fremtidig utvikling og trend innenfor energi-utvikling.

Det siste kommenterte eg ikkje, for det høver ikkje i tråden (jf reglementet om å halde seg til tema), men sidan du insisterer kan eg kommentere trendane òg:

 

o Salet av brenselcellebilar (FCEV) går nedover i heile Europa. Til og med i Noreg gjekk salet av hydrogenbilar ned 7% i fjor.

o Brukte hydrogenbilar fell fortare i pris enn sjølv dieselbilar.

o Bilmessa i Geneve har tradisjonelt vore lanseringsmesse for hydrogenbilar i alle variantar, med både konsept og produksjonsmodellar kvart einaste år. I fjor kom berre ein. I år var det ingen.

o Det globale årlege salet av elbilar aukar med 60% i året. Meir dersom du ikkje reknar med ladbare hybridar. Salet av nye FCEV aukar ikkje nokon stad, med unnatak av lokale effektar av offentlege innkjøp i Sør-Korea og Japan og støy i statistikken. (Om salet i eit land går frå 1 FCEV eitt år til 2 neste år er det 100% auke, men to bilar markerer ikkje eit trendskifte.)

 

Det er ingen som diskuterer mot at strøm fra strømnettet nå idag inneholder CO2. Det gjør det når man lader elbilene sine også. Poenget er at trenden fremover omhandler et mer grønnere skifte, og da vil man naturlig nok se et overskudd som må lagres på en eller annen måte. Dette er uansett en diskusjon jeg ikke skal gjenta med deg, så hvis du skal fortsette, så start denne med noen andre.

Her skiftar du tema frå FCEV vs elbil, som eg kommenterte, til hydrogen generelt, som høyrer heime i ein heilt annan tråd. Det er mange måtar å lagre energi på på som både er billigare og har høgare verknadsgrad enn hydrogen. Dess høgare verknadsgrad dess grønare.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Eg skreiv fyrst og framst "om to år", ikkje seks år (2025), og det er snakk om bilar bygd på MEB-plattformen. Dei har òg lansert eit langsiktig mål om 1 million bilar i året i 2025. Sovidt eg har fått med meg, har ingen del av VW-konsernet tenkt å lansere volum-modellar på andre plattformer enn MEB.

 

Tesla skalerte opp frå ca 100.000 bilar i heile 2017 til ca 100.000 bilar i kvartalet no, og aukar produksjonen vidare. Model Y kjem i tillegg til, ikkje i staden for, Model 3. Det er ikkje godt å vite kvar Tesla er om seks år, men Tesla har ingen ambisjonar om å bremse salsveksten.

Hvorfor kutter du ut deler av argumentene konstant?
Det kallast netikette. Ikkje siter meir enn det som eer naudsynt for å forstå samanhengen. Eit innlegg bør ikkje vere meir enn 50% sitat.

 

Forstår du at det er naturlig at det blir feil å sammenligne model vs model når man snakker om VW mot Tesla rundt produksjonen?

Les deg litt opp. Det er ikkje snakk om ein modell. Volkswagen skal byggje alt frå småbilar til minibussar på MEB.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så en youtube-reklame for et nytt merke Polestar 2 som jeg ikke har hørt om før nå.

 

Polestar er Volvo sin satsing. De var opprinnelig et uavhengig tuning selskap som mekka samme gromme Volvoer, V60en deres var ganske rå. Volvo kjøpte de, og nå skal de lage elbilene dems. Jeg er ikke fan av Volvo, men syns de satser bra, og det lover godt. Polestar 2 ser ut som en svært ålreit bil :)

Lenke til kommentar

Det kallast netikette. Ikkje siter meir enn det som eer naudsynt for å forstå samanhengen. Eit innlegg bør ikkje vere meir enn 50% sitat.

 

Les deg litt opp. Det er ikkje snakk om ein modell. Volkswagen skal byggje alt frå småbilar til minibussar på MEB.

Som oftest ignorerer du det du kutter bort, så dette svelger jeg ikke for en femmer. 

 

MEB plattformen er skalerbar ja, men hvis du ikke har lagt merke til det, så er produksjonen også skalerbar. De har sagt at de vil følge med på etterspørselen og skalere etter behov. Om det viser seg at folk står i kø, der de faktisk klarer å produsere nok biler med tanke på batteri-flaskehalsen, så er det naturlig at de gjør nettopp det. 

 

Hele poenget her er å tjene penger. Hvorfor i allverden skulle de ha kuttet ut grunnen under sine egne bein på noe så trivielt? Det er helt normalt å starte produksjonslinjen med mindre kapasitet enn den har, nettopp for å veie behovet for bilene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir vel neppe noe billig-EL-biler å se med det første i fra noen?

Spørs hva du legger i billig, men de aller billigste må nok importeres på egenhånd da ingen forhandlere tar de inn. F.eks Indiske Mahindra e2o. Så vidt jeg husker skulle utsalgsprisen i India ligge på ca 50 000 norske kroner.

 

For den prisen får man f.eks en Mitsubishi i-miev i Norge. Buddy bruker å gå for under halvparten av det. Billigste elbil fra forhandler er vel Citroen C-Zero som koster ca 150 000 ny.

 

Pris og kvalitet har en umisskjennelig sammenheng.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det kallast netikette. Ikkje siter meir enn det som eer naudsynt for å forstå samanhengen. Eit innlegg bør ikkje vere meir enn 50% sitat.

 

Les deg litt opp. Det er ikkje snakk om ein modell. Volkswagen skal byggje alt frå småbilar til minibussar på MEB.

Som oftest ignorerer du det du kutter bort, så dette svelger jeg ikke for en femmer.
Det er jo nettopp i slike tilfelle det er lurt å kutte ut sitat. Når eg ikkje har tenkt å kommentere det, er det berre støy å sitere det. Slik som i stad, når eg ikkje siterte noko om trendane for hydrogen, sidan eg ikkje hadde tenkt å kommentere det. Eg ville berre kommentere påstanden om at FCEV var "grønt", underforstått like grønt som kombinasjonen solenergi og batteribilar som Tesla satsar på.

 

MEB plattformen er skalerbar ja, men hvis du ikke har lagt merke til det, så er produksjonen også skalerbar. De har sagt at de vil følge med på etterspørselen og skalere etter behov. Om det viser seg at folk står i kø, der de faktisk klarer å produsere nok biler med tanke på batteri-flaskehalsen, så er det naturlig at de gjør nettopp det.

Har dei sagt det? Det har dei i so fall ikkje lukkast med å formidle. VW har aldri tidlegare skalert opp produksjonen av elbilar til å dekkje etterspurnaden. Når sa dei at dei skal byrje med det?

 

Hele poenget her er å tjene penger. Hvorfor i allverden skulle de ha kuttet ut grunnen under sine egne bein på noe så trivielt? Det er helt normalt å starte produksjonslinjen med mindre kapasitet enn den har, nettopp for å veie behovet for bilene.

VW kjempar mot ein intern kultur som er sterkt imot elbilar. Dei har prøvd å satse før, men ikkje klart det. Med produksjon av elbilar vert det mindre arbeid for både fabrikkane og service-apparatet. Endringsviljen i VW er liten, dei opererer med femårsplanar og det er liten sjanse for at dei klarer å skalere opp på kort varsel. Ikkje minst må batteriproduksjonen skalerast opp tilsvarande, og til det baserer dei seg på eksterne leverandørar som ikkje har garantert meir enn dei noverande annonserte planane. Og so var det å tene pengar, ja. VW tener meir på eksosbilar enn på elbilar, som er nok ein grunn til å halde att satsinga på elbilar. Ei satsing på elbilar vil ha som mål å tene pengar på lang sikt. På kort sikt vil skiftet til elbilar føre med seg raude tal, og det likar ikkje aksjonærar som er vane med årlege utbyte. Dette skjer samstundes som salet av eksosbilar går nedover.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatormelding


Et lite knippe innlegg forsvant da de var off-topic og ikke bidro med noe konstruktivt i tråden.

Wolkswagen, hydrogen og skjermkort kan diskuteres i andre tråder. Ei heller er snøballer et tema i denne tråden.

 

Ytterligere OT fjernes uten forvarsel.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres - reaksjoner kan gjøres via PM.

Lenke til kommentar

Tesla Model Y har potensiale å bli en bra bil, ettersom det vil være muligheter å bli kvitt flere av svakhetene til Tesla Model 3.

 

Som feks baksetene kan bli i full størrelse med tanke på benplass og lårstøtte.

Bagasjeromluken kan bli i full størrelse som gjør det mulig å frakte større gjenstander.

 

Tviler på den kommer med mer luksuriøse utvalg som HUD, og ventilerte seter, men kanskje de smeller til med trådløs mobil lader?

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Personlig liker jeg det bedre slik det er på model 3 nå, 3 parts produkter som passer rett inn. da kan en velge den løsningen en liker best.

Jeg forstår ikke. Hvordan kan du like det bedre når det er mindre utvalg?

Ventilerte seter kunne de hatt som en opsjon, ihvertfall på performance modellen.

3 parts HUD ser ikke like elegant ut som integrert fabrikk montert. Og vil dessuten ikke kunne integreres fullt software messig med mindre Tesla åpner opp.

Selv om det er en personlig meining, synes jeg det er litt rart like mindre valg når en i tillegg har lyst å velge selv.

 

Håper forresten at de også har en bedre løsning på dør håndtakene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...