Gå til innhold

Elon Musk: Viser fram Tesla Model Y om en drøy uke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Typisk. Tesla leverer dessverre ikke kvalitet over hele linjen. De gjør mye riktig, men bommer på målstreken på for mange områder.

 

Ja de er jo fra us of a, så de er ikke på topp på alle områder. Men for min del leverer de mye kvalitet på andre områder der andre bilmerker bommer totalt. Men jeg har absolutt noen ting på ønskelisten, og rammer rundt vinduer er noe som står høyt oppe! Stor bil uten tøysedører er også høyt oppe på listen, og her kan model Y kanskje innfri. I tillegg ville jeg gjerne sett noen flere options på seter, ala comfort som bmw. Og sikkert mer, som jeg ikke kommer på :) 

Lenke til kommentar

Her kan man sammenligne størrelser på de fleste biler i dag. Jeg greier ikke å finne en SUV som leveres på det europeiske markedet i dag, som er større en X på bredde og lengde. Kanskje dere finner en?

 

EDIT: Fant en. BMW X7

Det er mer innsiden som avgjør om en bil er stor eller ikke.

Model X er liten på innsiden med tanke på hvor "stor" den er på utsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja de er jo fra us of a, så de er ikke på topp på alle områder. Men for min del leverer de mye kvalitet på andre områder der andre bilmerker bommer totalt. Men jeg har absolutt noen ting på ønskelisten, og rammer rundt vinduer er noe som står høyt oppe! Stor bil uten tøysedører er også høyt oppe på listen, og her kan model Y kanskje innfri. I tillegg ville jeg gjerne sett noen flere options på seter, ala comfort som bmw. Og sikkert mer, som jeg ikke kommer på :)

Er nok kommet ganske mye å velge i om et par år. 

 

post-114996-0-14355800-1551719033_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg venter fortsatt på at du skal svare på hvem som skal spise opp, og hva de egentlig skal spise opp.

Det er vel liten tvil om at veldig mange andre kommer på banen med elbilteknologi. Men det jeg synes går igjen i disse argumentene er at mange ser på prototyper som kommer om x antall år fra andre produsenter og ignorerer totalt at selvfølgelig driver også Tesla med videreutvikling i egen leir. Det er ikke slik at et forsprang hentes inn med å nå nivået Tesla har i dag om 2-3 år, for da er Tesla 2-3 år foran igjen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, det gjør jo ingenting om andre også kommer på banen og til og med blir større enn Tesla på elbiler? Til og med Musk sier jo at dette er velkommen, for hovedpoenget her er jo klimaet. Så om VW er ti ganger så store som Tesla om 10 år, BRA - da ble snøballen (Tesla) til et snøskred (bransjen som en total). Jeg ser ingenting negativt med dette :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Igjen, det gjør jo ingenting om andre også kommer på banen og til og med blir større enn Tesla på elbiler? Til og med Musk sier jo at dette er velkommen, for hovedpoenget her er jo klimaet. Så om VW er ti ganger så store som Tesla om 10 år, BRA - da ble snøballen (Tesla) til et snøskred (bransjen som en total). Jeg ser ingenting negativt med dette :)

Det beste er jo om man faktisk ser en god gammeldags nVidia vs AMD krig, der man har perioder der X "leder" og perioder der Y "leder", der man ser de pusher hverandre. Dagens situasjon med årevis av ledelse fra nVidia campen har gjort skjermkort dyrt for oss forbrukeren sånn sett opp mot tidlig 2000 tallet. 

 

Er som du sier dumt for oss forbrukerne, om det kun er ett merke som leder an. 

 

For Teslas del, som kanskje ikke takler at noen tar dem igjen iløpet av kort tid håper jeg har ledelsen i 5-6 år til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kvifor trur du forspranget er oppete om ikkje lenge? So langt har ingen andre bilprodusentar lagt fram planar om produksjon som kjem i nærleiken av Tesla-nivå. Heller ikkje teknologisk har dei andre klart å ta att forspranget til Tesla.

Jo, det er det flere som har. Men ingen overraskelse at du overser det.
Kven då? Volkswagen har planar om å produksjon på det nivået Tesla er no om to år. Det er tregare produksjonsauke enn Tesla har hatt dei siste to åra. VW er vel den mest ambisiøse av konkurrentane, og har tidlegare lansert store planar om elbilproduksjon som ikkje har vorte noko av. Tesla har heller ikkje tenkt å setje seg ned og vente på Volkswagen, men aukar sin eigen produksjon og lanserer nye modellar.

 

Tesla ligg føre konkurrentane på batteriteknologi, programvare (til dømes flåtelæring) osb. Mykje av standardutstyret i ein Tesla er ekstrautstyr hjå konkurrentane, og mykje av ekstrautstyret i ein Tesla finst knapt hjå konkurrentane. Ikkje minst OTA-oppgradering av alt. Sjølv knappane på rattet har sin eigen 32bit ARM mikroprosessor med eigen firmware som kan oppgraderast med nye funksjonar utan at bilen må inn på service.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det beste er jo om man faktisk ser en god gammeldags nVidia vs AMD krig, der man har perioder der X "leder" og perioder der Y "leder", der man ser de pusher hverandre. Dagens situasjon med årevis av ledelse fra nVidia campen har gjort skjermkort dyrt for oss forbrukeren sånn sett opp mot tidlig 2000 tallet.

 

Er som du sier dumt for oss forbrukerne, om det kun er ett merke som leder an.

 

For Teslas del, som kanskje ikke takler at noen tar dem igjen iløpet av kort tid håper jeg har ledelsen i 5-6 år til.

Hvor har jeg sagt at det «dumt for oss forbrukere»? EDIT: skjønte hva du mente nå - nevermind

 

Videre:

Musk sier jo selv at poenget er å få hele bransjen til å gå over til elektrisk. Det er jo som at Nvidia ber kundene kjøpe AMD for å få folk til å spille dataspill. Ikke på et eneste tidspunkt har det vært gjort noen poeng i fra Tesla eller Musk sin side i å være eller bli/forbli *størst*, men heller at de ønsker konkurransen pga det totale volumet elbiler må gå opp

 

Jeg har ikke opplevd lignende fra andre selskaper før. Til og med når Boing sa de ville slå SpaceX til Mars, så sa Musk «go for it». Du finner ingen andre som gjør dette. Og det syns jeg er litt ærverdig

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kven då? Volkswagen har planar om å produksjon på det nivået Tesla er no om to år. 

Snakker du da om det totale antallet til hele VW group, eller henter du tall fra kun én av modellene av de totalt 20-25 modellene de skal ha i produksjon i 2025? 

 

Det at Tesla som kun produserer 3 modeller, og nå senere 4 har større antall per modell er jo logisk kontra en fabrikant som planlegger å ha alle sine modeller over på elektrisk. VW alene har vell 25-26 modeller i sin portefølje. 

 

Sleng på VW Group i tillegg med modellene til Skoda, Porsche, Audi, Seat osv også i tillegg, så blir det endel. 

 

Da kan man ikke matche Tesla på produksjon modell vs modell. Det ville vært overkill. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Videre:

Musk sier jo selv at poenget er å få hele bransjen til å gå over til elektrisk. Det er jo som at Nvidia ber kundene kjøpe AMD for å få folk til å spille dataspill. Ikke på et eneste tidspunkt har det vært gjort noen poeng i fra Tesla eller Musk sin side i å være eller bli/forbli *størst*, men heller at de ønsker konkurransen pga det totale volumet elbiler må gå opp

 

Jeg har ikke opplevd lignende fra andre selskaper før. Til og med når Boing sa de ville slå SpaceX til Mars, så sa Musk «go for it». Du finner ingen andre som gjør dette. Og det syns jeg er litt ærverdig

Nja, samtidig så sier han at FCEV er "Fool cells", så alt på det rene har han jo ikke om formålet er en grønnere fremtid. Får satse på han snakket om tilfellet der og da, og ikke fremtidig utvikling og trend innenfor energi-utvikling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, samtidig så sier han at FCEV er "Fool cells", så alt på det rene har han jo ikke om formålet er en grønnere fremtid.

Slutt å trolle. Brenselceller er latterleg ineffektive samanlikna med batteri. Elon Musk satsar på solcellepanel og batteri, og den kombinasjonen er grønare enn "fool cells" uansett korleis du snur på det.

 

Spesielt her i Noreg, som enkelte trur det er lurt å bruke straum frå nettet til elektrolyse for å produsere hydrogen. Då vert CO2-utsleppa 3-4 gonger høgare enn for batteribilar. Faktisk høgare enn for bensin- og dieselbilar, dersom straumen heller kan erstatte kol- eller gasskraft. 2% av den norske kraftproduksjonen – 40% av produksjonen i Finnmark – er gasskraft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slutt å trolle. 

Samtidig sletter du halvparten av det jeg skrev. 

 

Blir morsomt å diskutere når man kan gjøre det på denne måten her. Når du kan spy ut argumenter som er tatt for seg i det du slettet. 

 

Det er ingen som diskuterer mot at strøm fra strømnettet nå idag inneholder CO2. Det gjør det når man lader elbilene sine også. Poenget er at trenden fremover omhandler et mer grønnere skifte, og da vil man naturlig nok se et overskudd som må lagres på en eller annen måte. Dette er uansett en diskusjon jeg ikke skal gjenta med deg, så hvis du skal fortsette, så start denne med noen andre. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mykje av standardutstyret i ein Tesla er ekstrautstyr hjå konkurrentane, og mykje av ekstrautstyret i ein Tesla finst knapt hjå konkurrentane. service.

(Bra innlegg generelt)

Men det må sies at Tesla også mangler en del ekstrautstyr.

360-graders rygge/parkeringskamera, ventilerte seter og CarPlay/Android Auto er 3 ting som står relativt høyt på min liste når jeg skal velge bil. Kun 2 av de kan (potensielt) oppgraderes OTA. Da må det liksom veies enda mer opp av annet tilleggsutstyr, noe det for øvrig gjør i mine øyne, men likefullt så mangler det. Hvorfor Tesla fjernet ventilerte seter sliter jeg med å forstå. Spesielt siden er lokalisert i California.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...