Jump to content

gamlefar

Medlemmer
  • Content Count

    1206
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

gamlefar last won the day on January 18

gamlefar had the most liked content!

Community Reputation

1699 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tull. Selvfølgelig gir det mening med brenselceller alene for mange. Fordi mange foretrekker lang rekkevidde og kort fylletid. Det er dessuten en høy prosentandel i verden som ikke kan lade hjemme. Ikke fall i grøften og tro at eget bruk er foretrukket og optimalt for alle andre i verden. Det er allerede net par land som har indikert at de ikke vil satse på elbiler i det hele tatt, men utelukkende hydrogenbiler. BMW lanserer ikke sin SUV elbil til det amerikanske markedet i det hele tatt. Rekkevidden er altfor dårlig i et marked hvor folk kjører langt.
  2. Hybrid med fossil er selvsagt en midlertidig løsning som vil dø ut om en del år til fordel for brenselceller, elektrisk med nyere batteriteknologi og hybrid av disse to. Fremtiden er åpenbart nullutslipp biler.
  3. Kværner og Nel i samarbeid: https://www.sunnhordland.no/naeringsliv/skal-samarbeida-om-hydrogen/
  4. En av de første interessante elbilene. Prisen blir vel meget høy dessverre.
  5. Er blitt en gruppe som er sykelig opptatt av at alle skal ha elbiler, ikke ønsker at folk generelt skal ha valgfrihet og overser glatt alle klare og beviselige fordelene med hydrogen. Er det økonomiske interesser som ligger bak eller er man bare dum?
  6. Det er en svært useriøs argumentasjon basert på mangel på forståelse av at f.eks svært mange i verden ikke kan lade hjemme. Eller at man kjører mye langt og ønsker ikke eller har ikke tid til å lade. Og det tar selvsagt ikke noen minutter å lade. Det er ren og skjær løgn og er og blir feil. Kostnadene for hydrogenstasjoner når man serverer mange biler er langt bedre enn bruk av mange hurtigladestasjoner. Dette vet man godt ifra rapporter. Og prisene på hydrogen kan også fort bli rimeligere enn kraftige hurtigladere.
  7. Det burde ikke være så vanskelig å forstår at en nullutslippsbil som fylles opp på minutter og har i praksis en god del bedre rekkevidde på spesielt vinteren er en bedre løsning for mange. I tillegg vil salg av hydrogen være butikk i motsetning til hurtigladestasjoner. Så får det være opp til enhver hva man velger. Drosjenæringen uttaler f.eks at elbiler ikke er en god løsning nok for dem alene og at hydrogen passer bedre.
  8. Hyundai åpner ny fabrikk i juni hvor kapasiteten skal være 40 000 brenselcellesystemer per år. Den åpnes visstnok to og et halv år før skjema. Kombinert med at Kia Sorento kommer som hydrogenbil og ny Mirai kommer ved årsskifte, så går det mot litt større bilutvalg. Da må det også komme flere hydrogenstasjoner.
  9. Har Tesla lært eller blir det en ny mandagsbil? Og lakkerer de innsiden av dørene slik at man unngår store rustproblemer?
  10. Vi trenger nullutslipp biler og bevege oss helt vekk fra fossilt. Dagens utslipp er skadelig for lunger og helsen vår.
  11. At det finnes noen midlertidige stengte stasjoner rundt omkring endrer selvsagt ikke noe på det store bildet. Antallet hydrogenstasjonene vokser.
  12. Det kom 83 nye hydrogenstasjoner i 2019. Det vokser jevnt og trutt. Regner med veksten etterhvert vil øke med tanke på at hydrogen får mer og mer oppmerksomhet. I Nederland er det f.eks planlagt 21 stasjoner. https://fuelcellsworks.com/news/in-2019-83-new-hydrogen-refuelling-stations-worldwide/
  13. I praksis blir rekkevidden på langturer mer som ca. 25 mil når man skal ta høyde for og ha en del igjen og ikke lade mer enn til 80%. Det er greit for en rimelig bil, men latterlig for en bil i denne prisklassen. En mye bedre løsning hadde vært mindre batteri kombinert med hydrogen. Men da må det også finnes fyllestasjoner.
  14. Viktig avtale i Norge for hydrogenproduksjon: https://fuelcellsworks.com/news/greenstat-signs-cooperation-agreement-with-hy2gen-on-green-hydrogen-production-in-norway/
×
×
  • Create New...