Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Har du sett noen benchmarks vi andre ikke har sett?

 

Jeg så at presentasjonen ikke hadde en eneste en! :p

 

Og så så jeg spesifikasjonene til de nye kortene. Tensor kjerner og RT kjerner tar så mye die plass at det ikke er plass til nok CUDA kjerner til å gi mer enn en marginal ytelses boost over forrige generasjon.

 

Men OK, det hadde for såvidt vært helt greit, mer en helt greit. Om ikke Nvidia hadde priset de nye kortene så inni heia langt ut på skauen. Spørsmålet er om det er grådighet, eller om det rett og slett har vært så dyrt å lage dem, med disse sinnssykt svære die'ene.

 

En ting er uansett sikkert, med mindre de har funnet frem en magisk økning i "IPC", så er 2000 serien kun en stopgap til de virkelige kortene som kommer på 7nm. Denne generasjonen er for folk som ikke har noe valg... Og vel, de som har for mye penger. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til info:

 

Hvis du har bestilt i Nvidia sin egen norske nettbutikk for å få FE utgaven slik jeg har gjort for en kompis (ser ikke den ikke i noen andre nettbutikker enda), så kan du spore ordren her:

 

www.findmyorder.com

 

Skriv inn ordrenummeret fra Nvidia og passordet så får du opp bestillingsbekreftelsen.

 

Ifølge Nvidia sin live chat vil antatt forsendelsesdato vises der etterhvert og bli oppdatert hvis forsendelsesdatoen blir fremskyndet eller forsinket. Jeg fikk dato 8. oktober ved bestilling tidligere i dag, og regner med denne blir fremskyndet hvis folk foran meg i kø avbestiller :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Min tanke rundt dette er enkel. RT implementasjonen er en bra ting.

 

Det effektiviserer hvordan man håndterer lys, skygge etc. Spørsmålet er når RT og Tensor/AI avlaster resten av GPUen på disse tingene, hvor mye ytelse får vi til overs på resten av GPU?

 

Dette betyr jo at man potensielt sett kan få vesentlig bedre ytelse i alle spill som patcher inn støtte for RT på dette området. 

Dette dreier seg om å flytte oppgaver til spesialisert hardware som håndterer oppgaven mer effektivt og det er jeg positivt innstilt til. Ellers hadde vi alle kjørt grafikk på CPU ennå.

 

Ser dette absolutt som et fremskritt fremfor en gimmick.

 

 

EDIT:

Og uansett blir det veldig interessant å lese litt dyptgående tester og artikler rundt dette. Mitt 1080Ti blir nok værende frem mot jul men det er ene og alene pga. prisnivået per nå.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mente etterhvert som "ekspertene" som J2Z og Linus forteller resten av verden at 20 serien er bajs, om ikke Pascal plutselig blir verdt litt på finn.no igjen. :p Vel, håper ikke, jeg lurer seriøst på å skaffe meg en 1080Ti til. :D

Tja, de kortene jeg har vært i kontakt om å få kjøpe har plutselig steget i pris over natten. Ikke godt inntrykk å øke pris etter avtale om handel, men det er nok ett tegn på at RTX ikke får det til å vibrere i buksene til alle :)

Lenke til kommentar

Det kan være spennende, om ikke Ray-Tracing i seg selv dreper ytelsen da. For lysrefleksjoner og skyggelegging er jo noe av det tyngste å kjøre på høye innstillinger i moderne spill så om aktivering av Ray-Tracing gjør at all denne lasten da går på dedikert maskinvare og da avlastes fra CUDA-kjernene så er det jo mulig det kan hjelpe. Men igjen, NVIDIA gjorde en fryktelig dårlig jobb på å forklare eller sette noen forventninger her.

Lenke til kommentar

Lukter smått med ytelsehopp i dagens spill lang vei.

 

 

 

Avventer tester før jeg pensjonerer mitt 1080TI til fordel for kort til denne prisen.

 

 

Må jo være en baktanke med at de ikke har gitt noe form for sammenligning med 1080 serien og ytelse, men bare pusher på med forhåndsbestillinger.

Lenke til kommentar

Eller så kan GRay og RTX OPS brukes i vanlige spill og vi får en sinnsyk ytelse.. (tviler på det da)

Eller så yter SM-ene vesentlig bedre fordi i tillegg til 4352 FP32-ALUer er det også 4352 INT32-ALUer, altså kan teoretisk sett Turing levere dobbelt så mange regneoperasjoner per klokke som Pascal selv uten RT- og Tensor-kjernene.

 

https://www.anandtech.com/show/13249/nvidia-announces-geforce-rtx-20-series-rtx-2080-ti-2080-2070

 

Personlig syns jeg funksjonaliteten der de kan gjenskape detaljer som ikke er fanget opp er den mest spennende teknologien, her snakker vi i prinsippet om en virkelig utgave av CSI Enhance.

Lenke til kommentar

Eller så yter SM-ene vesentlig bedre fordi i tillegg til 4352 FP32-ALUer er det også 4352 INT32-ALUer, altså kan teoretisk sett Turing levere dobbelt så mange regneoperasjoner per klokke som Pascal selv uten RT- og Tensor-kjernene.

 

 

Men tror du ikke Nvidia ville ha vist noen benchmarks om ytelsen gikk opp som forventet? Og legg merke til i demoen hvordan Raytrace merkbart senker FPS. Heftig, Ja absolutt, men men.. til hvilken pris

Lenke til kommentar

Men tror du ikke Nvidia ville ha vist noen benchmarks om ytelsen gikk opp som forventet? Og legg merke til i demoen hvordan Raytrace merkbart senker FPS. Heftig, Ja absolutt, men men.. til hvilken pris

De viste Infiltrator i 4K, og selv ikke et par overklokkede 1080 Ti i SLI kommer i nærheten av et RTX 2080 Ti der:

(se infofeltet på youtube)

 

Det er ikke vist noen benchmarks, og man har god grunn til å være skeptisk til ytelsen, men det er nok en reell forbedring i ytelse. Det er en grunn til at Jensen sa 2070 er like raskt som et 1080 Ti, til tross for at 1080 Ti har vesentlig flere TFLOPS.

 

Det kommer også til å komme tester, og hvis de ikke kommer før kortene sendes ut har man fortsatt åpent kjøp i norske nettbutikker.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De viste Infiltrator i 4K, og selv ikke et par overklokkede 1080 Ti i SLI kommer i nærheten av et RTX 2080 Ti der:

(se infofeltet på youtube)

Infofeltet på YT sier 3,4GHz+ på CPU, og 2133MHz RAM, samt en "4K" oppløsning med 2400 linjer som ingen har hørt om. Om det er i 16:9 så snakker vi om rundt 20-25% flere piksler enn vanlig 4K? Ellers krever jo RT DX12, mens demoen her var i DX11. Så jeg føler ikke at den viste meg noenting jeg kunne bruke til noenting for å sammenlikne med RTX kortene...

 

Det er ikke vist noen benchmarks, og man har god grunn til å være skeptisk til ytelsen, men det er nok en reell forbedring i ytelse. Det er en grunn til at Jensen sa 2070 er like raskt som et 1080 Ti, til tross for at 1080 Ti har vesentlig flere TFLOPS.

Jeg fikk ikke med meg at han sa det? Var det ellers utenom RT ytelse? 

 

Det kommer også til å komme tester, og hvis de ikke kommer før kortene sendes ut har man fortsatt åpent kjøp i norske nettbutikker.

 

Jepp, av og til er det litt greit å være født i Norge. :p

Lenke til kommentar

De viste Infiltrator i 4K, og selv ikke et par overklokkede 1080 Ti i SLI kommer i nærheten av et RTX 2080 Ti der:

(se infofeltet på youtube)

 

Det er ikke vist noen benchmarks, og man har god grunn til å være skeptisk til ytelsen, men det er nok en reell forbedring i ytelse. Det er en grunn til at Jensen sa 2070 er like raskt som et 1080 Ti, til tross for at 1080 Ti har vesentlig flere TFLOPS.

 

Det er vel igjen kun ved bruk av den nye ray tracing teknologien? Det kan hende at dette blir skikkelig tøft, men som mange andre er jeg skeptisk jeg og.

 

Hadde egentlig bestemt meg for 2x 2080 ti selv. Men etter informasjonen som har kommet er jeg på vent enda :)

Lenke til kommentar

Det var en eller annen som mente han hadde hørt at Jensen sa at de nye shaderne i Turing var 1,5x raskere enn i Pascal. Og teoretisk sett, så kan det jo være at Nvidia bare har satset så 100% på å banke inn RT, at de ikke ville ha fokus på noe annet, inkludert mye raskere ytelse i titler uten RT også.

 

Men det virker altså ikke mye virkelighetsnært. Å la være å skryte av mye bedre ytelse, fordi de vil kun snakke om RT, som om ingenting annet er godt nok... Åh... Jeg tror jeg hørte hva jeg selv nettopp sa... Ja ja... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...