Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Det er jo litt betenkelig at vi kan kjøpe skjermkort nå (mainstream kort) for en pris som man egentlig kan få en hel PC for... Eller hva med mobiltelefoner som koster mer enn en bærbar PC.  :confused:

 

Er ikke mobilene kjappere enn billigere bærbare da. Nye mobiler med quad core, 8GB minne og 512GB lagring på mindre plass enn en bæbar. Geekbench slår vel iphone x min 3 år gamle hp zbook som jeg bruker på jobben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beholder bestillingen min, får neppe RTX 2080 Ti før slutten av September uansett og derfra er det 60 dager åpent kjøp med prismatching mot egne varer hos Komplett. Burde være god tid til å få klartlagt det meste rundt ytelsen skulle man jo håpe og tro.

 

Men foreløpig så er jeg fryktelig usikker og ikke spesielt overbevist. Når kortet koster 11300 kr, som da er 3710 kr mer enn jeg betalte for GTX 1080 Ti FE på lansering så har man jo visse forventninger til ytelsen. Spiller på 3440x1440@100Hz og det er jo ofte jeg ikke har stabil 100 FPS med høye innstillinger i flere spill så skulle gjerne hatt litt mer juice.

 

Hva gjelder Ray-Tracing så er det fryktelig vanskelig å si noe synes jeg. Det å sammenligne stillbilder er ikke det samme som å sammenligne ting i praksis. Når du først spiller og ting er i bevegelse og det er mye å forholde seg til så subtile detaljer langt vanskeligere å spotte så spørsmålet er jo hvor merkbart det er i praksis. Så langt så virker det for meg som det vil ha størst betydning i mørke/dystre/skumle spill hvor det å faktisk ha realistisk og skikkelig skyggelegging faktisk kan være en essensiell del av spillopplevelsen.

 

Vi vet jo egentlig ingenting om Ray-Tracing enda heller. Hvor krevende er det? Selv med Tensor Cores osv så er det vel ingen automatikk i at du har Ray-Tracing av eller på uten at det påvirker ytelsen? Det er jo også forskjellig nivå på "RTX OPS" ytelsen mellom de forskjellige kortene og da virker det jo som om det vil være forskjellige nivåer på ytelse når du har aktivert Ray-Tracing. Det er fryktelig mange spørsmål her. Vil også kvaliteten på Ray-Tracing variere?

 

Det er jo ikke førstegang NVIDIA lanserer priopritær teknologi med stor ståhei, spørsmålet er jo hvor utbredt det kommer til å bli og hvor bra det hele viser seg å være i praksis. Men det faktum at de virker å ha såpass lite fokus på reell ytelse gjør meg litt bekymret.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke folk bare vente på at tester av korta kommer ut før dem kjøper? Moro med ny hardware, men haster det virkelig så?

 

Hvorfor vente når du kan forhåndsbestille, få kortet på lansering og teste i 60 dager uten konsekvenser? Hva har du å tape på det? Tester kommer vel trolig før vi får kortene i de hele tatt, og du har mulighet til å teste kortet og være sikret mot prisendringer i 60 dager fra du får kortet.

Lenke til kommentar

Spill med RTX support:

 

Ark: Survival Evolved

Assetto Corsa Competizione

Atomic Heart (2019)

Battlefield V

Control

Dauntless

In Death

Enlisted

Final Fantasy XV

The Forge Arena

Fractured Lands

Hitman 2

Justice

JX3

Mechwarrior V: Mercenaries

Metro Exodus

PlayerUnknown’s BattleGrounds

Remnant from the Ashes (2019)

Serious Sam 4: Planet Badass

Shadow of the Tomb Raider

We Happy Few

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo litt betenkelig at vi kan kjøpe skjermkort nå (mainstream kort) for en pris som man egentlig kan få en hel PC for... Eller hva med mobiltelefoner som koster mer enn en bærbar PC.  :confused:

 

Tja, betalingsviljen på mobiltelefonfronten er vel sånn den er fordi det tross alt er en enhet veldig mange bruker 24/7 og for mange så er den en langt mer brukt og en langt viktigere enhet enn PC-en osv..

Lenke til kommentar

Hva gjelder Ray-Tracing så er det fryktelig vanskelig å si noe synes jeg. (....) Når du først spiller og ting er i bevegelse og det er mye å forholde seg til så subtile detaljer langt vanskeligere å spotte så spørsmålet er jo hvor merkbart det er i praksis. 

 

Se for deg i BFV (eller andre spill) at du sniker rundt et hus. Du ser din egen refleksjon i vinduet.. Og brått ser du en fiende snike seg innpå deg også.. Du bråsnur deg og peprer litt..   :w00t: 

 

Endret av OlaHaldor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spill med RTX support:

 

Ark: Survival Evolved

Assetto Corsa Competizione

Atomic Heart (2019)

Battlefield V

Control

Dauntless

In Death

Enlisted

Final Fantasy XV

The Forge Arena

Fractured Lands

Hitman 2

Justice

JX3

Mechwarrior V: Mercenaries

Metro Exodus

PlayerUnknown’s BattleGrounds

Remnant from the Ashes (2019)

Serious Sam 4: Planet Badass

Shadow of the Tomb Raider

We Happy Few

 

 

Så er jo det store spørmålet hvor god støtten er? Det er vel ikke så enkelt at utvikler bare skriver "Ray-Tracing=Enabled" og så er de ferdig. Så jeg går ut ifra at det vil være forskjellige måter å implementere dette på og med forskjellige grader av kvalitet og vi vet fint lite hvor ressurskrevende dette vil være og hvor mye det vil påvirke ytelsen.

 

Alle disse er vel NVIDIA GameWorks spill også? Så her er det vel snakk om at NVIDIA går inn med endel sponsing og penger for at de skal fronte Ray-Tracing, spørsmålet er jo hvor allment utbredt det blir over tid. PhysX var også støttet i en rekke spill i starten når NVIDIA forsøkte å pushe det også uten at det ble noe over tid uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler alle å høre hva han sier:

Nvidia RTX cards are here Dont buy them !!

 

Om jeg var dere, ville jeg heller venter på ytelse tester. Er dumt å forhåndsbestille når man ikke vet noenting og med den prisen så skjønner jeg det.

Kan du gi et kort referat? Orker ikke maset fra han der (kombinert med at han livnærer seg på clickbait og krisemaksimerer bagateller).

Lenke til kommentar

Se for deg i BFV (eller andre spill) at du sniker rundt et hus. Du ser din egen refleksjon i vinduet.. Og brått ser du en fiende snike seg innpå deg også.. Du bråsnur deg og peprer litt..   :w00t: 

 

 

I multiplayer shooters så er det jo potensielle ulemper også. De viste jo tydelig tegn på at skyggelegging blir langt mer realistisk, som gjør at mørke scener og områder generelt sett blir langt mørkere. De viste jo vinduet (det var vel en scene fra Metro?) hvor du med tradisjonell lyssetting og skyggelegging ender opp med at hele rommet blir opplyst, også da hjørner som i utgangspunktet i en realistisk setting ikke vil bli opplyst basert på vinkelen lyset skinner igjennom vinduet osv.. Passer perfekt til stemningsfulle spill, men en slik effekt er jo temmelig negativ i multiplayer FPS da det vil tilsynelatende gi deg noen temmelig store ulemper i mørke omgivelser da folk som gjemmer seg i hjørner og skygger vil være nærmest usynlige for folk med Ray-Tracing hvor de vil være synlige for de uten om vi skal tolke det de viste frem i går.

Lenke til kommentar

Hvorfor vente når du kan forhåndsbestille, få kortet på lansering og teste i 60 dager uten konsekvenser? Hva har du å tape på det? Tester kommer vel trolig før vi får kortene i de hele tatt, og du har mulighet til å teste kortet og være sikret mot prisendringer i 60 dager fra du får kortet.

 

Ser den, men ytelse er ikke alt for meg. Ting som støynivå betyr også mye. Derfor venter jeg på tester fra Guru3D og GamersNexus av dette før jeg velger hvilket kort jeg eventuellt kjøper. Dessuten må jeg innrømme at jeg egentlig ikke er noen ivrig gamer lenger, mer en casual gamer. Ser frem til Shadow of the Tomb Raider da :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

PUBG støtter RTX...? Akkurat den der stusset jeg litt på.

 

Rulles jo inn i UnrealEngine så det kommer vel sikkert med en fremtidelig oppdatering til spillet hvor de går til nyere versjon av UnrealEngine. Kan jo fort ta litt tid, og det er jo også ett spill hvor skyggelegging selv på Ultra er temmelig ymse og er jo også ett av spillene hvor det å sette skygger til lavest gjerne blir sett på som en fordel da du ser langt tydeligere inne i bygninger osv med skygger satt til lavere innstillinger kontra de høyeste så spørs hvor populært det blir i slike spill.

Lenke til kommentar

Var det kort på lager hos komplett igår eller er alle preorder?

 

 

Kan du gi et kort referat? Orker ikke maset fra han der (kombinert med at han livnærer seg på clickbait og krisemaksimerer bagateller).

 

Han var faktisk ikke så ille i denne, langt fra de vanlige turbo-kanin-screechene.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Se for deg i BFV (eller andre spill) at du sniker rundt et hus. Du ser din egen refleksjon i vinduet.. Og brått ser du en fiende snike seg innpå deg også.. Du bråsnur deg og peprer litt.. :w00t:

 

Så det du sier er at det aldri har vert refleksjoner før nå? =p RT minner om PhysX hypen ;) Endret av -=HellBound=-
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I multiplayer shooters så er det jo potensielle ulemper også. De viste jo tydelig tegn på at skyggelegging blir langt mer realistisk, som gjør at mørke scener og områder generelt sett blir langt mørkere. De viste jo vinduet (det var vel en scene fra Metro?) hvor du med tradisjonell lyssetting og skyggelegging ender opp med at hele rommet blir opplyst, også da hjørner som i utgangspunktet i en realistisk setting ikke vil bli opplyst basert på vinkelen lyset skinner igjennom vinduet osv.. Passer perfekt til stemningsfulle spill, men en slik effekt er jo temmelig negativ i multiplayer FPS da det vil tilsynelatende gi deg noen temmelig store ulemper i mørke omgivelser da folk som gjemmer seg i hjørner og skygger vil være nærmest usynlige for folk med Ray-Tracing hvor de vil være synlige for de uten om vi skal tolke det de viste frem i går.

For deg er det vel bare å blåse ut en vegg (funker kanskje ikke i Metro? Eller slå på en lommelykt.

 

For utviklerne kan de sette inn flere vinduer/lamper for å gjøre belysningen riktig.

 

Man kan se mange problemer om man vil, men løsningene er sjeldent veldig langt unna.

Lenke til kommentar

Det bringer jo også frem spørsmålet hvor godt implementert Ray-Tracing er i de forskjellige spillene og hvor bra effektene fungerer på de forskjellige kortene og hvor mye ressurser det viser seg å kreve osv.. Det er neppe sånn at alle spillene som Nizzen lister tidligere i tråden har blitt designet med og rundt Ray-Tracing i tankene. Det virker litt for kostbart og litt for sært når det tross alt støttes av så få kort som ikke engang er på markedet per nå. Dette blir nok litt som spillene som kastet på DirectX11 og DirectX12 i forbindelsene med at det kom nye skjermkort som støttet dette mer som markedsføring enn så veldig mye annet.

 

Men dette vil jo kun tiden vise. Så det blir jo selvsagt ren synsing, men NVIDIA gjorde en generelt dårlig jobb med å forklare forskjellen på Ray-Tracing med de forskjellige skjermkortene. De gav oss null og niks i forhold til hva man skal forvente av ytelsestap osv med Ray-Tracing på kontra av osv osv.. Så vi sitter jo da med tre nye skjermkort, masse lovord og lite fakta og tall.

 

Spill kommer jo naturligvis til å måtte satse på tradisjonell lyssetting og skyggelegging i all overskuelig fremtid. Det er få for kort, og disse kortene er såpass kostbare at de vil jo tilhøre minoriteten i lang tid fremover. Hvis dette fortsetter som en NVIDIA proprietær løsning så minsker jo det nedslagsfeltet ytterligere, men ettersom det rulles inn som endel av DirectX så er det vel kanskje håp om det alt ligger til rette for både Intel og AMD så de også kan kaste seg på ballen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...