Gå til innhold

KOMMENTAR: Tolar du ikkje homofili i spel, er det på tide å opna auga


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hvorfor ikke bare la spilleren selv velge hvordan hovedpersonerne skal se ut før spillet starter? 

 

Fordi spill også kan være en kunst-art der skaperen ønsker å formidle en historie?

Spill er en dårlig historieforteller, bøker og film er langt bedre.

 

Et spill bør være så vagt definert at man skaper historien selv.

 

"Alarm! Romvesnene er i basen, løft på ræva, skyt først og spør aldri!" bør være mer enn nok historie for en hel serie av spill, men i stedet får man påprakket historie og dialog som sakker spillet og demper muligheten for innlevelse og utvikling av egen karakter.

Du får spille bedre spill. Siste God Of War forteller en historie formidlet gjennom mediet på en glimrende måte for å ta et eksempel.

At du ikke vil ha historie i spill bør ikke brukes som noen mal for hvordan spill skal være.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kommentaren der gjaldt hvite personer, en innvandrer kan da godt være hvit. Står jo også at polske arbeidere står for flertallet, og jeg vil nå påstå at de er ganske hvite.

 

Korrekt.

 

Hudfarge spiller ingen rolle, Nordmenn blir en minoritet om relativt få år med denne utviklingen.

 

 

Det er faktisk ikke så sannsynlig, fordi polakkene og andre europeiske arbeidsinnvandrere i mindre grad er kommet for å bli. De kommer når det er jobb til dem. Dermed vil den delen av innvandringen flate ut - avhengig av konjunkturene. Det stoppet faktisk for to år siden, så får vi se om det øker noe igjen med økte oljepriser. Nye polakker og andre europeere vil erstatte de som reiser hjem, men antallet øker neppe så mye.

 

Men det var altså ikke påstanden jeg kommenterte, det var den om at hvite ville bli en av mange minoriteter. Jeg går ut fra at "hvit" i dette tilfelle henspiller på hudfarge.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Du påstår at jeg bruker ordet normalt "feil", jeg viser dermed til en velkjent og veletablert ordbok (Merriam-Webster) som gir meg rett i å bruke ordet i den sammenhengen jeg gjør for å bevise at homofili forekommer HELT NATURLIG OG NORMALT. 

 

Jeg tror vel kanskje at artikkelforfatteren, og vi andre som leser ordbøker, må leve med at "normalt" er blitt et triggerord for mange som mener at de er de mest normale...  :wee:

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så lenge et spill / en film / en bok eller noe lignende er underholdende / passende for sin målgruppe så er det ingenting å klage på.

Er du ikke i målgruppen, så sett deg inn i hvorfor den gruppen kan like produktet før du klager.

Målgruppe endres etterhvert selv om det er samme spillserie, som er grunnen til at flere reagerer.

Lenke til kommentar

Synes ofte det virker som det er vell så mange som skal snakke om hvor teite de som ikke ønsker mangfold i enkelte spill er, som det er folk som gir uttrykk for dette, og det virke på meg som en god del ikke heller er så veldig interesserte i å forstå hvorfor noen ikke mener mangfold er "riktig og viktig" i en del sjangere og serier, ref. diskusjonene om kvinner i historiske skytespill. 

 

Med det sagt er The Last of Us en serie jeg mer enn gjerne spiller som lesbisk kvinne, da jeg tror serien og spillutvikleren er dyktige nok til å skape en meningsfull og interessant historie rundt denne tematikken, heller enn å klistre på mangfold fordi 2018. Nettopp her tror jeg et viktig skille går for veldig mange, som jeg opplever at en god del ønsker å underslå eller avfeie. Interessante figurer i riktig setting tror jeg for de fleste er et udelt gode, og om man klarer å trekke inn noe ved hovedpersonens identitet som lar deg oppleve nye perspektiver kan det være kjempebra. Om normen derimot blir at historiske slag og kamper fylles med et fullstendig urealistisk, og uautentisk, mangfold er det negativt for en del av oss. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spill er som kunst, litteratur og musikk. De forandrer seg med tiden og de gjenspeiler samfunnet den tiden de ble gitt ut i. Nå for tiden er kvinne- og minoritetsrettigheter veldig aktuelt i samfunnet vi lever i.

 

Ingen bør være redd for at alle spill blir "politisk korrekte" for vi kommer aldri alle til å være "politisk korrekte". Det kommer til å finnes spill for homofile og heterofile, rasistiske, unge og gamle, reflekterte og uvitende mennesker for resten av våres levetid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Nei. Hvite utgjør 93% av befolkningen i Tyskland. 87% i England. 91% i Norge, 90% i Sverige. (I runde tall, og fra litt forskjellige år.)

 

 

Andre folkegrupper er minoriteter i sine hjemland, noen av dem fordi hvite er blitt majoriteten. Nord og sør-Amerikas indianere, aboriginere og maorier i Australia og New Zealand, samer, eskimoer. Selvsagt ikke bare hvite: Kina har 55 ulike slike minoriteter i sitt langstrakte land.

 

 

En minoritet er en gruppe som på valgte kjennetegn (etnisitet, religion, legning eller andre) er i et mindretall i et samfunn. Hvite er det ikke i noen samfunn andre enn der de selv har innvandret.

 

 

 

Fordi pressen fortsatt er hvite menn, kanskje. De synes nok det er lettere å fordømme sine egne enn andre, spesielt siden de er en majoritet.

 

Geir :)

 

Mange her viser en skremmende naivitet. 

USAs demografi var 90% hvit i 1960, og hvite kommer til å bli en minoritet på 2030-tallet. Samtidig strømmer over tid titalls millioner av stort sett ufaglærte og analfabeter fra dysfunksjonelle kulturer og samfunn inn i USA. Slike mengder umuliggjør integrering, og til slutt vil Det demokratiske partiet ha importert såpass mange velgere - at du vil aldri igjen få en nasjonal-konservativ person i Det hvite hus.

 

Samtidig som demokratene kjemper for en radikal åpne grenser-politikk (som ingen land i den ikke-vestlige verden ønsker, selv ikke flertallet av sorte og latinos i USA), så driver det radikale venstre (inkl. CNN, MSNBC og co) og pisker opp hat og mistro mot europeisk kultur og hvite generelt. Hvem er egentlig de "intolerante" her, og hvordan tror dette vil ende for oss til slutt? 

Spoiler alert: Det vil ende i blod og tårer!

 

Dette handler ikke om hvit vs. brun vs. whatever. Dette handler om KULTUR. Ta en titt på Mexico og landene i Sør-Amerika. Disse landene har STORE problemer, og er definitivt ikke steder du ønsker å bo. Samtidig så vil naive mennesker (men også kyniske kapitalister som vil senke lønnsnivået for egen profitt) føre en politikk, som vil gradvis gjøre USA om til nok et dysfunksjonelt latin-amerikansk land. Det vil nok alltid forbli lommer av rike og velstående nabolag (slik som i Mexico o.l.), men USA slik vi kjenner det vil være borte om en generasjon eller to. 

 

Forstemmende at såpass mange folk her ikke forstår langsiktige prognoser mht. demografi og økonomi, eller hvordan sosial tillit er selve bærebjelken i et velfungerende samfunn. Forskningen viser helt utvetydig at multikultur bryter ned sosial tillit, økonomisk produktivitet, trygge lokalsamfunn, sosialt engasjement m.m. 

Disse ikke-vestlige folkegruppene evner ikke selv å skape velfungerende samfunn, og nå skal vi slippe titalls millioner av disse inn i Vesten - uten noen reell integrering?

 

Dette politisk korrekte hysteriet er en meget velorganisert agenda for å kvelende ytringsfriheten, og stanse en ærlig og realitetsorientert debatt om kultur, demografi og landegrenser tuftet på FAKTA og EMPIRI.

 

Husker dere hvordan venstresiden (som tradisjonelt har vært kritiske til EF/EU) stemte imot Brexit, fordi BBC fortalte sine seere at "Brexit er rasistisk"? Eller gå tilbake og se på NRKs dekning under flyktningkrisen, og se hvordan kanalen konsekvent desinformerte oss seere om immigrantenes alders- og kjønnssammensetning, etnisitet, intensjoner, egnethet for norsk arbeidsmarket osv. Folk er lei av å bli bombadert med propaganda fra våre nasjonale medier, underholdning og akademia, derav ser vi denne voksende motstanden mot "politisk korrekthet".

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Har flere homofile og lesbiske venner som jeg har kjent store deler av livet mitt. Så at vi stadig ser flere spill og filmer med mennesker med andre legninger reagerer jeg ikke på engang. Det føles helt naturlig ut.

 

Før hadde både spill,filmer og serier stort sett mannlige hovedkarakterer. Det er noe som har forandret seg i årenes løp og nå kan en kvinne pryde forsiden på store produksjoner. Sterke, vakre og smarte kvinner som blir nye helter for både små og store enten det er gutter eller jenter. I kontrast til hvordan det var for bare noen år siden når kvinner mer eller mindre alltid hadde en birolle.

 

Folk reagerte den gang og noen dinosaurer holder forøvrig på den dag idag. "Ingen skal komme her å ødelegge gutteklubben." Vel døra på gutteklubben ble sparket opp for flere år siden.

 

Dem som har problemer med kvinner og andre legninger er dinosaurer. Eller unge som har vokst opp i et miljø med dinosaurer. Vi vet jo alle hvordan det gikk med dinosaurene. Harde ord. Men evolve or "die". Fremtiden har ingen plass for dinosaurer. 

 

Nei jeg synes at folk som deg er "on the wrong side of history"... ikke omvendt. Folk begynner å bli dritt lei av venstre post-modernistisk propaganda. Det er ingenting der å hente for en normal hvit, tradisjonell, heteroseksuell man. Det er bare ikke alle som har forstått det. Ting tar tid. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...