Gå til innhold

KOMMENTAR: Tolar du ikkje homofili i spel, er det på tide å opna auga


Anbefalte innlegg

 

normal

ˈnɔːm(ə)l/

adjective

1.

conforming to a standard; usual, typical, or expected.

 

Så ikke utelukkende, men i aller største grad, og i den definisjon der ordet oftest blir brukt og assosiert.

Er det så forferdelig vanskelig å innrømme at ordet "normalt" i mitt eksempel henviste til nummer 2 i lenken? 

Kan du ikke bare si "ja det er faktisk riktig at ordet normalt kan brukes i den settingen der". 

 

Du prøvde å arrestere meg, du tok feil, og det er greit. Slutt å ro.

Haha, nei det er riktig at i visse settinger kan normalt brukes, men ikke om homofili, der det er satt en standard for hva som er normalt, altså heterofil. At du har funnet et nettsted som definerer det som natural occurring er sikkert fint for ditt synspunkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Være nøytral? Som for eksempel til hvorvidt en karakter er asiatisk eller strong female character? 

Disney som selskap har sagt de vil fremme mer representasjon, et selskap som tradisjonelt sett har fremstilt kvinner som noen som må reddes av menn. En bra endring med andre ord. 

 

Vær så snill drep ordet "motsatt rasisme", rasisme er rasisme, punktum. Og ja "black only graduation" eller "black only day" er diskutabelt kontraproduktivt, men ikke relevant til det vi diskuterer her vel?

 

Nei, men det viser hvor absurd det kan bli når det går helt i den ene retningen. Her snakker vi om en endring av arketypene vi ellers har sett gjennom menneskets historie. Skal man endre disse så må man tilegge det noe dypere mening. Ikke bare slenge det inn. Hvis ikke faller det flatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Homofili har jo helt klart en evolusjonær fordel. Historisk sett var det særdeles fordelaktiv å la de homofile mennene være i selskap med kvinnene og barna. Biologisk har de også større muskelmasse og kunne følge med og passe på. Så stikkordet er samarbeid. 

 

Jeg tror heller ikke på at kvinner har vært undertrykt i åresvis. Jo, kanskje via religiøse overbevisninger. Men i oldtidens Hellas var kvinner hyllet som gudinner. Og vi hadde aldri vært der vi er i dag om ikke kvinners og menns roller har handlet om samarbeid. Det er stikkordet. Selv om enkelte individerer dominerer et felt betyr ikke det automatisk at de undertrykker de som ikke dominerer. 

 

Spar meg. Tror du det var utelukkende religiøse overbevisninger som tillot menn å slå konene sine uten at man reagerte på det? At kvinner skulle sès men ikke høres? At kvinner ble tvunget til å ta vare på familien og ble utstøtt om de ville skilles eller jobbe? Du viser til oldtidens Hellas for å cherrypicke, men er du klar over hvor diskriminerende norske arbeidslover har vært gjennom tidene f.eks? 

 

Igjen, spar meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Haha, nei det er riktig at i visse settinger kan normalt brukes, men ikke om homofili, der det er satt en standard for hva som er normalt, altså heterofil. At du har funnet et nettsted som definerer det som natural occurring er sikkert fint for ditt synspunkt.

Er du helt på bærtur? 

Jeg skrev at det er helt normalt at homofili forekommer, jeg sa ingenting om hvor mye eller i hvor stor grad. 

 

Du påstår at jeg bruker ordet normalt "feil", jeg viser dermed til en velkjent og veletablert ordbok (Merriam-Webster) som gir meg rett i å bruke ordet i den sammenhengen jeg gjør for å bevise at homofili forekommer HELT NATURLIG OG NORMALT. 

 

Men lev i din egen hule, for all del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Hvite utgjør 93% av befolkningen i Tyskland. 87% i England. 91% i Norge, 90% i Sverige. (I runde tall, og fra litt forskjellige år.)

"4400 færre etniske nordmenn

Der går det frem at antallet etniske nordmenn har gått ned med 4400 personer de siste ni årene. På samme tid har befolkningen vokst fra 4,6 til 5,1 millioner innbyggere.

 

Hele denne veksten har altså kommet blant innvandrerbefolkningen. 23 prosent av innbyggerne i Norge har nå en form for innvandrerbakgrunn, og andelen etniske nordmenn har dermed gått ned fra 85 tiil 77 prosent mellom 2004 og 2013, ifølge Dzamarija."

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/4deMG/Det-er-blitt-farre-etniske-nordmenn-i-Norge

https://www.ssb.no/sok?sok=dzamarija

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Spar meg. Tror du det var utelukkende religiøse overbevisninger som tillot menn å slå konene sine uten at man reagerte på det? At kvinner skulle sès men ikke høres? At kvinner ble tvunget til å ta vare på familien og ble utstøtt om de ville skilles eller jobbe? Du viser til oldtidens Hellas for å cherrypicke, men er du klar over hvor diskriminerende norske arbeidslover har vært gjennom tidene f.eks? 

 

Igjen, spar meg.

Men menneskets historie er ganske mye eldre enn det du snakker om her. Vi snakker om potensielt 50 tusen pluss år, kontra de siste tre-fire tusen årene vi har nedskrevet. Da har jeg ikke lagt på de tusenvis av årene som protomenneskene vandret jorda og hvor proto-kjønnsrollene utviklet seg. Jeg tviler på at mennesket hadde overlevd som art hadde ikke kvinner og menn samarbeidet.

 

Ok, jeg trekker tilbake det med religion. Det er sannsynligvis eldre enn som så. Undertrykkelsen du snakker om kan være basert på en løsrivelse av kvinners og menns klassiske roller. Samfunnet er forholdsvis nytt, i historisk perspektiv og det kan være da disse tingene dukket opp. Fordi plutselig endret det playing field for hva kvinner er og hvilken rolle de hadde. Kombinerer du det med menns usikkerhet på egen dominanse så oppstår slike ting som undertrykkelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"4400 færre etniske nordmenn

Der går det frem at antallet etniske nordmenn har gått ned med 4400 personer de siste ni årene. På samme tid har befolkningen vokst fra 4,6 til 5,1 millioner innbyggere.

 

Hele denne veksten har altså kommet blant innvandrerbefolkningen. 23 prosent av innbyggerne i Norge har nå en form for innvandrerbakgrunn, og andelen etniske nordmenn har dermed gått ned fra 85 tiil 77 prosent mellom 2004 og 2013, ifølge Dzamarija."

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/4deMG/Det-er-blitt-farre-etniske-nordmenn-i-Norge

https://www.ssb.no/sok?sok=dzamarija

 

Kommentaren der gjaldt hvite personer, en innvandrer kan da godt være hvit. Står jo også at polske arbeidere står for flertallet, og jeg vil nå påstå at de er ganske hvite.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men menneskets historie er ganske mye eldre enn det du snakker om her. Vi snakker om potensielt 50 tusen pluss år, kontra de siste tre-fire tusen årene vi har nedskrevet. Da har jeg ikke lagt på de tusenvis av årene som protomenneskene vandret jorda og hvor proto-kjønnsrollene utviklet seg. Jeg tviler på at mennesket hadde overlevd som art hadde ikke kvinner og menn samarbeidet.

 

Ok, jeg trekker tilbake det med religion. Det er sannsynligvis eldre enn som så. Undertrykkelsen du snakker om kan være basert på en løsrivelse av kvinners og menns klassiske roller. Samfunnet er forholdsvis nytt, i historisk perspektiv og det kan være da disse tingene dukket opp. Fordi plutselig endret det playing field for hva kvinner er og hvilken rolle de hadde. Kombinerer du det med menns usikkerhet på egen dominanse så oppstår slike ting som undertrykkelse. 

Og det er jo nettopp dette feminisme handler om, det er ikke verre enn som så. Feminisme (og det er også derfor de ofte benytter seg av post-strukturalistisk tenkning) handler om å utfordre gammeldagse kjønnsroller og kjønnsidentiteter, og kjempe for likeverd og friheten til å utfolde seg slik en selv VIL, være seg som husmor eller soldat.  

 

Det finnes de som prøver å sette feminisme opp mot menn, ikke la de. At NOEN menn (inb4. "not all men") reagerer på at kvinner og homofile roper ut og prøver å ta sin velfortjente plass i samfunnet bør ikke gi andre et falskt inntrykk om at feminisme handler om å utradere menn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei det gjør vi selvsagt ikke. Nordmenn med innvandringsbakgrunn er fremdeles nordmenn.

Hvis de er integrert, har tatt til seg norske verdier og lever av og for norske verdier. Hvis de ikke liker norske verdier eller kjemper mot norske verdier slik som enkelte gjør, hvorfor skal de da få kalles nordmenn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er jo nettopp dette feminisme handler om, det er ikke verre enn som så. Feminisme (og det er også derfor de ofte benytter seg av post-strukturalistisk tenkning) handler om å utfordre gammeldagse kjønnsroller og kjønnsidentiteter, og kjempe for likeverd og friheten til å utfolde seg slik en selv VIL, være seg som husmor eller soldat.  

 

Det finnes de som prøver å sette feminisme opp mot menn, ikke la de. At NOEN menn (inb4. "not all men") reagerer på at kvinner og homofile roper ut og prøver å ta sin velfortjente plass i samfunnet bør ikke gi andre et falskt inntrykk om at feminisme handler om å utradere menn.

 

Ok, så definisjonen feminisme har flere grader. Jeg kan kanskje anses som en klassisk feminits og den forstand. Jeg mener likevel at kjønnsroller og kjønnsidentitet ikke krasjer overhodet med likeverd og frihet. Kvinner MÅ ikke være "like sterke som menn", eller menn MÅ ikke være "like feminine som kvinner". Klart det er overlapp, men generelt så ER kvinner og menn forskjellig, og det mener jeg er en fordel for artens overlevelse. Samarbeid. 

 

Selv er jeg en meget feminin heterofil mann. Jeg føler meg overhodet ikke undertrykt på noe som helst vis. Faktisk vil jeg anta at feminine menn har en tendens til å være mer intelligent enn brautende menn. Nå har jeg ingen data som kan underbygge mine påstander, men det er det jeg ser i samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes homofili er galt og liker det ikke. Har ingenting med å åpne øynene å gjøre. Hver med sine mening

 

Definer "galt". Det er naturlig forekomst i naturen og har sin evolusjonære plass. Hva er "galt" med det? Det har overlevd helt frem til nå. Det er ikke-genetisk også, noe som sier at det er naturlig forekomst. Hvorvidt man kan kalle det "normalt" eller ikke kan diskuteres, men det har en tendens til å dukke opp i mange pattedyr. Og har sin helt klare fordel i primitive grupper. Det gjør at jeg ikke anser det som "galt"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis de er integrert, har tatt til seg norske verdier og lever av og for norske verdier. Hvis de ikke liker norske verdier eller kjemper mot norske verdier slik som enkelte gjør, hvorfor skal de da få kalles nordmenn?

 

Hva enkelte gjør er ikke interessant i denne sammenhengen. Det får stå for "de enkeltes" egen regning…

 

Forøvrig vet jeg om nok såkalte "etniske nordmenn" som heller ikke liker norske verdier og som kjempet mot norske verdier uten at det gjør dem til noe annet enn teite nordmenn, men nordmenn like fullt. Så er også tilfelle for nordmenn med innvandrerbakgrunn.

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok, så definisjonen feminisme har flere grader. Jeg kan kanskje anses som en klassisk feminits og den forstand. Jeg mener likevel at kjønnsroller og kjønnsidentitet ikke krasjer overhodet med likeverd og frihet. Kvinner MÅ ikke være "like sterke som menn", eller menn MÅ ikke være "like feminine som kvinner". Klart det er overlapp, men generelt så ER kvinner og menn forskjellig, og det mener jeg er en fordel for artens overlevelse. Samarbeid. 

 

Selv er jeg en meget feminin heterofil mann. Jeg føler meg overhodet ikke undertrykt på noe som helst vis. Faktisk vil jeg anta at feminine menn har en tendens til å være mer intelligent enn brautende menn. Nå har jeg ingen data som kan underbygge mine påstander, men det er det jeg ser i samfunnet.

Og jeg er også uenig med feminister som påstår at biologi ikke spiller en rolle, men jeg kjemper likefullt for menn eller kvinner som er født i feil kropp (og det begynner å komme resultater som støtter dette også biologisk). Men mange folk misforstår hva den gjengse feminist mener når man skal utfordre kjønnsroller. Det handler IKKE om at menn ikke skal få være maskuline, eller kvinner feminine, men at man skal slippe antakelser om hvordan man skal være og hva man skal gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...