Gå til innhold

KOMMENTAR: Tolar du ikkje homofili i spel, er det på tide å opna auga


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser frem til at alle spill blir korrekte. Karakteren må ha en legning og meninger, hvis du faller ned 2-3 meter må du på sykehus, hvis du faller ned 4 meter eller mer vil neste scene bli begravelsen, osv.

Eg vil berre ha protokollført at eg synst dette er ein fullstendig irrasjonell ting å vera redd for. Det kjem aldri til å skje.

Endret av bjartewh
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ser frem til at alle spill blir korrekte. Karakteren må ha en legning og meninger, hvis du faller ned 2-3 meter må du på sykehus, hvis du faller ned 4 meter eller mer vil neste scene bli begravelsen, osv.

Alternativt overreagerer du enormt på at det blir mer representasjon enn hva som var vanlig tidligere.

Endret av Snurreleif
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Og hvorfor er nazister "de slemme" i spillserien?

 

(Hint: Fordi det er helt stuerent å ikke like nazister, og aldri ha gjort det. Hvorfor? Fordi nazister er grums som ønsker å utrydde etnisiteter og seksualiteter de selv ikke er komfortable med).

Feil, det er ikke greit, fordi at det generaliserer og skjærer alle over én og samme kam. Hvor mye elendighet har ikke dette ført til folk som ikke nøvendigvis gjorde noe galt og deres etterkommere. Det er vel gått nok dokumentarer om tyskerbarn og diverse på NRK til at du må ha fått med deg noe.

 

Man bør ikke generalisere og hate alle nazister av samme årsak som at man ikke bør hate alle homofile fordi man en gang i livet traff en homofil som ikke var noe hyggelig. Folk er forskjellige, uansett kjønn, legning, tilhørighet. Ingen har rett til å hate elller skjære alle over én kam, selv ikke du.

 

Skal man straffe alle muslimer eller skal man skille mellom de som står opp om morgenen for å selge kebab og de som står opp om morgenen for å verve folk til IS?

 

Spill er nettopp spill, ingen krav til politisk korrekthet med mindre man gjør det til et krav, slik som i denne artikkelen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Feil, det er ikke greit, fordi at det generaliserer og skjærer alle over én og samme kam. Hvor mye elendighet har ikke dette ført til folk som ikke nøvendigvis gjorde noe galt og deres etterkommere. Det er vel gått nok dokumentarer om tyskerbarn og diverse på NRK til at du må ha fått med deg noe.

 

Man bør ikke generalisere og hate alle nazister av samme årsak som at man ikke bør hate alle homofile fordi man en gang i livet traff en homofil som ikke var noe hyggelig. Folk er forskjellige, uansett kjønn, legning, tilhørighet. Ingen har rett til å hate elller skjære alle over én kam, selv ikke du.

Jeg er enig i at man ikke må generalisere og påstå at alle tyskere var nazister. 

Jeg har derimot ingen problemer med å påstå at en nazist er en nazist, og at de fremmer en politisk ideologi som er en vederstyggelighet. Når ble det kontroversielt? 

 

Vi kan gjerne ta debatten på hvordan man unngår at høyreekstreme ideologier vokser og klarer å rekruttere nye medlemmer, men det er ikke temaet for det forfatter skriver om. (her er jeg for informasjon, diskusjon og inkludering av individer som har blitt sviktet/utelatt av samfunnet, ikke av å gjøre alle om til "monstre").

 

Temaet er: 

Andre seksualiteter og etnisiteter er normalt, deal with it. 

Så er det selvsagt noen som er uenige i det, så gjør jeg det jeg alltid gjør, nemlig diskuterer med de jeg er uenige med.

Endret av Snurreleif
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Homofili er ein seksuell legning. Nazisme er ein hatideologi. Homofile elskar personar av same kjønn. Nazistar ønsker å drepa alle som ikkje er einige med dei.

 

Forstår du forskjellen?

Ikke alle nazister hadde ideologien, mange var tysk ungdom kalt inn til tjeneste.

Du skjønner tydeligvis ikke forskjellen selv siden du skjærer alle over én kam.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke alle nazister hadde ideologien, mange var tysk ungdom kalt inn til tjeneste.

Du skjønner tydeligvis ikke forskjellen selv siden du skjærer alle over én kam.

Og du skjønner ikke forskjellen på en tysker som ble tvangsinnkalt til å tjene i det tyske militæret som var under nazistisk styre, og en nazist.

 

(Hint: En nazist er en TILHENGER av nazisme. Du faller ikke inn under betegnelsen nazist med mindre du nettopp ER en TILHENGER av nazisme)

Endret av Snurreleif
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Homofili er ein seksuell legning. Nazisme er ein hatideologi. Homofile elskar personar av same kjønn. Nazistar ønsker å drepa alle som ikkje er einige med dei.

 

Forstår du forskjellen?

Ikke alle nazister hadde ideologien, mange var tysk ungdom kalt inn til tjeneste.

Du skjønner tydeligvis ikke forskjellen selv siden du skjærer alle over én kam.

Eg seier ikkje at alle som kjempa på nazistane si side var nazistar, nei. Dei som er nazistar, er naturlegvis dei som støttar den nazistiske hatideologien.

 

Du spankulerer på ekstremt tynn is, kompis.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Snurreleif:

 

Politisk korrekthet hører ikke hjemme i spill.

 

Nei, nå var det nok tidssluk for i dag, jeg tror jeg tar en tidlig middag for så å spille et ikke politisk korrekt spill sammen med en homofil buddy.

Definer politisk korrekthet i spill. 

At homofili er representert? At det er mulig å spille som en kvinnelig soldat? 

Isåfall er det hverken jeg eller du som bestemmer hvorvidt det hører hjemme, men utviklerne og målgruppen(e). 

 

Men det er flott at du har homofile venner! Forhåpentligvis synes noen av de at det er moro at man har valget om å spille spill hvor en eller flere karakterer er homofile! 

Da kan de isåfall takke "politisk korrekthet" som du så fint kaller det for det! 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alt jeg ber om er forståelse for at ikke alle ønsker ei utvikling hvor alt av spill MÅ ha politisk korrekt innhold. Litt variasjon er selvsagt bare flott. Overskrifta til kommentaren kunne like gjerne ha vært "Politisk korrekthet i spill er kommet for å bli."

 

Overskrifta er også nedlatende fordi den hinter til at hvis man ikke ønsker homofili i spill er det fordi man ikke tåler homofili. De som ikke ønsker homofili i spill er trangsynte.

 

Jeg har ikke et problem med spillet, men jeg har et problem med innholdet i artikkelen og overskriften.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Enkelte spel handlar om spesifikke personar/figurar med spesifikke karaktertrekk som er sentrale for historia. Då kan ein naturlegvis ikkje velja sin eigen hovudperson.

 

Har aldri hørt om en sånt spill, og det gjelder i al fall ikke den aktuelle spillet og heller den siste uncharted som også hadde et lesbisk par i hovedrollen.  Vi snakker om skytespill - det har ingen verdens betydning hvordan hovedpersonen ser ut for "historien."

Last of Us har ca 90 min med cutscenes som forteller en historie. At du trykker "Skip" og bare spiller skytedelen sier jo at dette egentlig ikke er din sjanger i det hele tatt ;)

 

For jo, dette "aktuelle" spillet faller definitivt inn under "et sånt spill".

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Noe PK må bransjen være. Kan ikke akkurat lage et skytespill hvor du ER en NAzi som dreper jøder og sigøynere heller.

Hvorfor ikke? Skal de fortsette å gi ut Wolfenstein bør de la spilleren velge oppdrag på den andre andre siden og ha en motsatt slutt. I Quake Champions for eksempel så blir spillet for politisk korrekt når de tar med karakteren B.J. Blazkowicz?

 

http://quake.wikia.com/wiki/B.J._Blazkowicz

 

Hvorfor er det greit å slakte ned tusener på tusener med tyskere i et spill? De fleste tyskere er greie folk. De fleste nazistene var vanlige folk kalt inn til tjeneste.

 

Er ikke poenget med spill ikke å være politisk korrekt eller følge fysiske lover fra punkt og prikke, at man kan gjøre noe annerledes fordi det er spill og ikke virkelighet.

Jeg ER helt enig med deg. Men tenk deg hva som hadde skjedd om et slikt spill kom ut. Helvete på JOrd.

 

Det var et skytespill fra Ungarn hvor målet var å drepe alle sigøynerne i hvert fylke. Etter du drepte dem ble fylket hvitt på kartet og du kunne gå til neste. Er ikke mye lett for å finne det spillet lengre for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Alt jeg ber om er forståelse for at ikke alle ønsker ei utvikling hvor alt av spill MÅ ha politisk korrekt innhold.

Du har da full forståelse for det. Det er da ikke en eneste her som har argumentert for at alt av spill, eller flesteparten for den saks skyld må ha politisk korrekt innhold.

 

Det er bare du som finner på en komplett irrasjonell stråmann her.

 

 

Litt variasjon er selvsagt bare flott.

Så bra. Så langt i tråden har vel stort sett du vært den eneste som har argumentert sterkt mot variasjon, ved stadig vekk skrive at spill "bør" være slik du liker dem.
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Alt jeg ber om er forståelse for at ikke alle ønsker ei utvikling hvor alt av spill MÅ ha politisk korrekt innhold. Litt variasjon er selvsagt bare flott.

Igjen så venter man på en definisjon av "politisk korrekthet", og hvor påstår noen som helst at ALLE SPILL må inneholde representasjon av andre etnisiteter og seksualiteter? 

 

Det er NOEN her, som overreagerer på at NOEN spill har tatt klart standpunkt på hva de vil med sine spill, og hvorfor de inkluderer kvinner og homoseksuelle karakterer. At NOEN da klarer å vri det om til at det i fremtiden vil bli umulig å spille et spill uten representasjon, er NOEN sitt problem, ikke alle andres. 

 

Hvis du ikke ser dette er det ikke noen vits å ta debatten videre, for påstanden din er rett og slett FEIL. 

 

Du diskuterer en fiktiv problemstilling som du selv har skapt, da får du jaggu stå for det også.

 

 

Ironien må også være at DU er så langt den eneste som har kommet med en fasit på hvordan spill SKAL være.

Selvinnsikt hadde kledd deg.

Endret av Snurreleif
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg ER helt enig med deg. Men tenk deg hva som hadde skjedd om et slikt spill kom ut. Helvete på JOrd.

 

Det var et skytespill fra Ungarn hvor målet var å drepe alle sigøynerne i hvert fylke. Etter du drepte dem ble fylket hvitt på kartet og du kunne gå til neste. Er ikke mye lett for å finne det spillet lengre for å si det sånn.

 

Ja nei du jeg undres hvorfor. Skikkelig kontrovers det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...