Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså.... Jeg skal ha min første elbil. Mest til jobb og småkjøring. 
Tenker eGolf 150k

INGEN skriver i annonser hvor langt bilene kjører. 
ALLE som kjører elbil vet hvor langt bilene deres kjører...

Som nevnt så tenker jeg eGolf eller Leaf til ca 150k 
Klarer jeg 18mil+ på vinteren?

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar
MrLuni skrev (25 minutter siden):

Altså.... Jeg skal ha min første elbil. Mest til jobb og småkjøring. 
Tenker eGolf 150k

INGEN skriver i annonser hvor langt bilene kjører. 
ALLE som kjører elbil vet hvor langt bilene deres kjører...

Som nevnt så tenker jeg eGolf eller Leaf til ca 150k 
Klarer jeg 18mil+ på vinteren?

E-Golf med det største batteriet har en rekkevidde på ca 235 km i sommervær. Jeg har absolutt null tiltro til at du får 180 km ut av batteriet på en brukt bil på vinterstid, selv ikke om du sneglet deg bortover veien.

Da hadde bilen i tilfelle levert rundt 77 % av sommer-rekkevidden på en bil med nytt og friskt batteri. Det er skrekkelig lite tap på vinteren, der du kanskje allerede har 5-10 % tap pga alder etc. Regn med minst 40 % tap på vinterstid med litt normale hastigheter og en ikke alt for kald vinterdag, som gir rundt 140 km.

Med dårlig vedlikeholdt vintervei på snø som kanskje er tung og våt, god fart og kupert terreng, kanskje enda lavere. Husk at med lite batteri, går en godt større andel av forbruket bort i varme. Kan du forvarme bil med strøm fra veggen, eller en varm garasje, så kan du kanskje vinne noe rekkevidde på det, men tror fremdeles 180 km er særdeles optimistisk.

Jeg ville uansett tenkt meg godt om på å kjøpe en gammel e-Golf. De har noen utfordringer med fukt i batteri og annet, og sensorer som vil ryke, om det ikke har skjedd allerede. Du bør ihvertfall være glad i å mekke selv, og ha greit med kunnskaper, så du kan gjøre det meste selv, spesielt med det elbil-spesifikke.

Lenke til kommentar

Mye feil å tull med e-golf, men de er vistnok veldig komfortable å kjøre og ser jo ganske pen ut.
Leaf ser helt OK ut etter facelift men komfort er nok neppe i samme klasse - dog er de helt skuddsikker og nesten ingen problemer med dem.

So pick your poison

Ingen skriver hvor langt de går fordi det kan slå tilbake på dem. I visse tilfeller går de veldig kort disse bilene. 

Om du klarer 18 mil på vinteren er veldig avhengig av om du tenker å kjøre på motorvei eller ikke. Når du bikker 80km\t på en Leaf så går forbruket i taket grunnet aerodynamikk og andre faktorer. Usikker på egolf men tror ikke den er så veldig mye bedre der.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (10 timer siden):

Jeg tenker kjøper du kinabil ønsker du krig i Europa, da Russland ikke hadde greid å kjempe uten teknologi fra Kina. Merkelig det er lov å selge disse bilene her.

Men bilen i seg selv er lite spennende. 

Og de fleste av de er så rimelige fordi noen er villig til å underby markedet hardt. 

Det er tonedøvt å gi Kina inngang i bil markedet i Norge, men det skjer med lyden av "Er jo kinesisk alt sammen uansett", "mange biler er laget der"

Og overskuddet havner hos en våpenleverandør til ren terrorisme som truer sikkerheten vår og andres. Det minst patriotiske valget du kan ta.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 hours ago, MrLuni said:

eGolf eller Leaf til ca 150k 
Klarer jeg 18mil+ på vinteren?

Da tror jeg du må ha 60 kwh Leaf skal du klare det året rundt. 38 kwh Hyundai Ioniq kan også være et alternativ. Det er egentlig flere å velge mellom. Opel Ampera 60 kwh. Hyundai Kona 64 kwh. Kia e-Soul 64 kwh. Se om disse kan fås for den prisen, det er mulig du må prute noe, eller gå opp mot 200 tusen for å dekket dine ønsker. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Joeal88 said:

Franske biler (Peugeot/Citroen) vil jeg, utfra egen erfaring, ikke anbefale. Dog så har jeg ingen erfaring med franske biler som går på strøm.

På kundetilfredshet og pålitelighet plasserer de seg stort sett der man skulle forvente, basert på pris. Det gjelder egentlig nesten alle merker, med unntak av Toyota og Subaru, som overpresterer kraftig. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Og de fleste av de er så rimelige fordi noen er villig til å underby markedet hardt. 

Det er tonedøvt å gi Kina inngang i bil markedet i Norge, men det skjer med lyden av "Er jo kinesisk alt sammen uansett", "mange biler er laget der"

Og overskuddet havner hos en våpenleverandør til ren terrorisme som truer sikkerheten vår og andres. Det minst patriotiske valget du kan ta.

Yepp helt enig. Å påstå at "andre land har også gått til krig, les litt historie" er ren whataboutism. Faktum er at vi lever i 2024 og krigen foregår i Europa nå. 

Det er åpenbart stor forskjell på å støtte et tysk selskap som bygger biler i Kina, fra å kjøpe direkte fra et diktaturstyrt selskap der profitten går til å fremme diktaturet direkte. 

Spørsmålet er vel om man bryr seg om demokrati eller ikke.

Jeg kjøper ihvertfall ikke geely, mg og BYD av disse grunnene. 

Kina legger enorm prestisje og penger i å bli fremtidens bilprodusent. De har samtidig ønsker om å ta over demokratiske Taiwan i ren Putin stil. 

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 timer siden):

Hva er egentlig forskjellen mellom å kjøpe en "hel-kinesisk" bil, kontra en fra et "amerikansk" selskap bygget i Kina. Eller bil bygget av et tysk selskap i joint venture et kinesisk selskap. 

Bare til info, US* er ikke helt ukjent med krigshandlinger de heller, bare les litt historie. Så det er ikke nødvendig å sitte den høye hesten din og hovere. 

  Vis skjult innhold

b8bfe43fc5c3920ef69c7f114fd487d0.jpg&f=1

 

Denne posten er sponset av Xi og Putin. Gratis vodka i din nye MG4 vil bli levert på dim dør neste ukene. 

Takk for støtten,

Hilsen Z.

(Håper du tar spøken, siden du postet et meme om meg på en høy hest antar jeg du tåler dette)

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke kjøp kinesiske biler om du ikke absolutt må pga økonomien. Vi er i ferd med å løsrive oss fra Kina med tanke på produksjon, ingen vits å snu trenden - spesielt ikke nå.

USA har svin på skogen, vi har svin på skogen - alle har det. Det blir en billig unnskyldning å bruke noe av dette som brekkjernsargument for å hjelpe Kina i prosjektet sitt.

Planen er å tilby ihjelsubsidierte biler laget under ikke-kjente forhold så billig at vi driter i om de destabiliserer verden. Dette er et diktatur, så Kina trekker i absolutt alle trådene her. Det de vil er at @kremt skal kjøpe bil av de, helst ved å bruke argumenter imot USA. Dobbel stang inn til Kina.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 timer siden):

E-Golf med det største batteriet har en rekkevidde på ca 235 km i sommervær. Jeg har absolutt null tiltro til at du får 180 km ut av batteriet på en brukt bil på vinterstid, selv ikke om du sneglet deg bortover veien.

Da hadde bilen i tilfelle levert rundt 77 % av sommer-rekkevidden på en bil med nytt og friskt batteri. Det er skrekkelig lite tap på vinteren, der du kanskje allerede har 5-10 % tap pga alder etc. Regn med minst 40 % tap på vinterstid med litt normale hastigheter og en ikke alt for kald vinterdag, som gir rundt 140 km.

Med dårlig vedlikeholdt vintervei på snø som kanskje er tung og våt, god fart og kupert terreng, kanskje enda lavere. Husk at med lite batteri, går en godt større andel av forbruket bort i varme. Kan du forvarme bil med strøm fra veggen, eller en varm garasje, så kan du kanskje vinne noe rekkevidde på det, men tror fremdeles 180 km er særdeles optimistisk.

Jeg ville uansett tenkt meg godt om på å kjøpe en gammel e-Golf. De har noen utfordringer med fukt i batteri og annet, og sensorer som vil ryke, om det ikke har skjedd allerede. Du bør ihvertfall være glad i å mekke selv, og ha greit med kunnskaper, så du kan gjøre det meste selv, spesielt med det elbil-spesifikke.

Tror du underdriver litt her. TB kjørte 190km ved 0 grader. Disse bilene har hatt varmepumpe lenge før Tesla fant opp dette. Effektivt batteri er 35.8kWh. Om sommeren klarer bilen seg med 120-130wh/mil som gir 280-300km

Ladehastighet er også ganske  høy for en 8år gammel bil . Den lader 40KW i snitt fra 10-80% på 36 min. Nå 8 år senere er det mange nye biler som ikke er mye raskere. Min bil klarer 130KW i snitt på et 80kWh batteri. Tilsvarende for e golf blir 90KW om e golfen hadde hatt 80kWh batteri

Lenke til kommentar

Foreløpig har jeg aldri kjøpt en kinesisk bil. Usikkert om det kommer til å skje noen gang, men hvem vet. Jeg utelukker det ikke. MG4 kunne jeg gjerne hatt. Men kanskje ikke Dongfeng Box til 189 tusen. Kineserne kommer enten man vil det eller ikke. Mange ville nok blitt overrasket hvis de hadde funnet ut at nesten alt i og rundt huset er laget i Kina. Selv deler til F16 og F35 er det funnet bevis for at lages i Kina og blandes sammen med andre deler. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (11 minutter siden):

Foreløpig har jeg aldri kjøpt en kinesisk bil. Usikkert om det kommer til å skje noen gang, men hvem vet. Jeg utelukker det ikke. MG4 kunne jeg gjerne hatt. Men kanskje ikke Dongfeng Box til 189 tusen. Kineserne kommer enten man vil det eller ikke. Mange ville nok blitt overrasket hvis de hadde funnet ut at nesten alt i og rundt huset er laget i Kina. Selv deler til F16 og F35 er det funnet bevis for at lages i Kina og blandes sammen med andre deler. 

Ingen unnskyldning til å kjøpe seg en kinesisk bil når det finnes et såpass stort utvalg av både europeiske og amerikanske biler spør du meg. Jeg kommer ihvertfall aldri til å kjøpe meg en kinesisk bil, det er 100% sikkert! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Tror du underdriver litt her. TB kjørte 190km ved 0 grader. Disse bilene har hatt varmepumpe lenge før Tesla fant opp dette. Effektivt batteri er 35.8kWh. Om sommeren klarer bilen seg med 120-130wh/mil som gir 280-300km

Ladehastighet er også ganske  høy for en 8år gammel bil . Den lader 40KW i snitt fra 10-80% på 36 min. Nå 8 år senere er det mange nye biler som ikke er mye raskere. Min bil klarer 130KW i snitt på et 80kWh batteri. Tilsvarende for e golf blir 90KW om e golfen hadde hatt 80kWh batteri

Nå kaller ikke jeg 0 grader for vinter, det er høst-temperaturer. Prøv i minus 10 og 15, så kan du se om du oppnår de rekkeviddetallene. Gjerne med start av bil som står ute i kulden, og ikke i en varmgarasje.

Og så tok jeg selvsagt høyde for at ikke alle er like flink til å kjøre økonomisk, at føret og vær kan være ugunstig med mot/sidevind, ekstra forbruk pga grep og snø av ymse kvalitet på veien, og ikke minst at bilen har vært utsatt for tidens tann og dermed degradering av batteriet.

Selv om man skule klare 18-19 mil i svært gunstige forhold, så er ikke det sikkert at det vil holde halvparten av dagene vinteren i gjennom. Da kan man ikke satse på at dette holder. Jeg vil definitivt påstå at vedkommende bør satse på bil med noe større batteripakke. Ikke nødvendigvis en med 60-70 kWh, det rekker nok langt å komme på oversiden av 40 kWh for å ha nok buffer for dårlig vær og føre og andre forventede hindringer på turen.

Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Ingen unnskyldning til å kjøpe seg en kinesisk bil når det finnes et såpass stort utvalg av både europeiske og amerikanske biler spør du meg. Jeg kommer ihvertfall aldri til å kjøpe meg en kinesisk bil, det er 100% sikkert! 

Er helt enig. Jeg burde ha kjøpt en ix3 men ventet til i4 kom. Hadde ix3 vert laget i europa hadde jeg kjøpt den for 3 år siden.

Prøver også å kjøpe europeisk når ting koster over 5000kr. Ikkje alltid det er lett å finne ut hvor ting er produsert før man kjøper. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Er helt enig. Jeg burde ha kjøpt en ix3 men ventet til i4 kom. Hadde ix3 vert laget i europa hadde jeg kjøpt den for 3 år siden.

Prøver også å kjøpe europeisk når ting koster over 5000kr. Ikkje alltid det er lett å finne ut hvor ting er produsert før man kjøper. 

Hvorfor det egentlig? Er det pga konkuransesituasjonen, at kinavarer er dritt, at kinesiske myndigheter er dritt eller andre ting? Og hvor skal en sette ned foten? Er det ved at de som eier bedriften er kinesiske, at selve bilen er bygget i Kina, at bedriften har virksomhet i Kina. Hvis ja på alt det, så ender man opp med en Buddy, eller iPace. Men Jaguar er eid av indere, og det er ikke mye bedre enn Kina, iallefall ikke slik den politiske situasjonen ser ut der nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (På 25.4.2024 den 8:24 PM):
Fantomtegningen skrev (På 25.4.2024 den 6:06 PM):

Ja, og hadde vi bodd i Kina hadde vi fått muligheten til å kjøpe dem. 

"Unfortunately, we’re not all going to be getting the EX-6, because this thing – unveiled at Auto China 2024 in Beijing – is the result of a collaboration between Mazda and Changan Automobile."

- Det høres ut som dette er en diktatorbil som har kjøpt rettigheten til å bruke Mazdas logo. Da får den samme diktatur-stempel som alle andre Kinabiler for min del. Diktatur, undertrykkelse, miljøskandale og opposisjon mot demokratiske rettigheter. Aldri i verden om jeg kommer til å kjøpe noe sånt. Det burde vært forbudt å importere sånne, selv om de "hvitvaskes" med japansk logo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrLuni skrev (17 timer siden):

Altså.... Jeg skal ha min første elbil. Mest til jobb og småkjøring. 
Tenker eGolf 150k

INGEN skriver i annonser hvor langt bilene kjører. 
ALLE som kjører elbil vet hvor langt bilene deres kjører...

Som nevnt så tenker jeg eGolf eller Leaf til ca 150k 
Klarer jeg 18mil+ på vinteren?

ALLE som kjører elbil vet at det er "farlig" å oppgi noe annet enn annonsert WLTP rekkevidde. Damnd if you do og damnd if you dont. Skriver du X km, så løper du risiko for at potensielle kjøpere vil prute fordi det er så lavt, eller reklamere fordi det med deres kjørestil, i ørten minus og motvind ikke holder hva du lovte. Gjerne begge deler. Gylden regel for salg av brukt elbil: Aldri oppgi rekkevidde eller påstå noe om rekkevidde. Kun referer til produsentens spesifikasjoner eller link til en eller annen test på nett. Da har man ryggen fri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dere som fremsnakker og bagatelliserer kjøp av kinesiske biler - sjekk hvor produsenten er børsnotert.

Er selskapet børsnotert på/i den kinesiske økonomien f.eks Shanghai eller Hongkong børs. Da støtter man direkte den kinesiske økonomien og regimet fremfor det vestlige, EU og vestlig demokrati.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...